Annette Årheim är lektor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktning
Undervisning
Årheim undervisar främst i litteraturvetenskapliga kurser inom ämneslärarutbildningen.
Forskning
Årheim disputerade 2007 med avhandlingen När realismen blir orealistisk. Litteraturens "sanna historier" och unga läsares tolkningsstrategier. Hennes huvudsakliga forskningsintresse är fiktionens funktioner i såväl människors vardagsliv som i olika utbildningssammanhang. Annette erhöll 2009 en femårig tjänst som akademiforskare av Kungl. Vitterhetsakademien. I projektet med arbetstiteln "Identifikationens former och funktioner" studerar Årheim svensklärares och svensklärarutbildares föreställningar om den personliga och identifikatoriska läsningens hinder, potential och begränsningar i ett kombinerat didaktiskt och estetiskt perspektiv. I en pågående empirisk studie undersöker hon också, tillsammans med prof. Margareta Petersson, läkarstudenters litteratursyn och skönlitteraturens funktion i läkarutbildningen.