Ann-Katrin Perselli
Universitetslektor
Institutionen för didaktik och lärares praktik
Fakulteten för samhällsvetenskap
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP) Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Delaktighet och lärares yrkesroll i fritidshem Det huvudsakliga målet med denna studie är att utveckla förståelse för hur nyblivna studenter i lärarprogrammet med inriktning mot arbete i…
-
Projekt: Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse I 2016 års reviderade läroplan förtydligades fritidshemmets uppdrag inom undervisning. Detta projekt ska ge vetenskaplig kunskap om den…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Att omsätta elevers intressen i fritidshemmets undervisning Syftet med studien var att belysa hur lärare i fritidshem talar om elevers intressen i undervisning i svenska fritidshem och hur…
-
Projekt: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag Syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i…
-
Projekt: Praktikutvecklande självständiga arbeten Denna studie hade två syften. Dels att studera hur ökad samverkan mellan akademi och verksamhetsfält kan bidra till ökad kvalitet på lärarstudenters…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Perselli, A., Haglund, B. (2022). Barns perspektiv och barnperspektiv : en analys av utgångspunkter för fritidshemmets undervisning. Pedagogisk forskning i Sverige. 27 (2). 75-95.
Status: Publicerad -
Perselli, A., Hörnell, A. (2019). Fritidspedagogers förståelse av det kompletterande uppdraget. Barn. 37 (1). 63-79.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Perselli, A. (2023). Att transformera elevers intressen i fritidshemmets undervisning.
- Perselli, A., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Wernholm, M., Dahl, M. (2023). Scientific grounding and navigable waterways : – practice-developing research in motion – what happened?. NERA 2023.
- Perselli, A., Dahl, M. (2019). Utvecklingsarbetet som en väg in i professionen. Nera 2019, Education for a globalized world.
- Perselli, A. (2018). Multimodal och flippad uppsatshandledning. Den femtonde nordiska lärarutbildningskonferensen. Abstraktbok. 51-51.
- Perselli, A., Perselli, J. (2017). The Difference between Teach and Show in the Library. Abstract book. NERA 2017. Learning and education - material conditions and consequences. Copenhangen, Denmark, 23-25 March, 2017.
- Perselli, A., Hörnell, A. (2016). Leisure-time centre’s complement of school : Leisure-time teachers' understanding of the task. NERA 2016 Social Justice, Equality and Solidarity in Education. 162-163.
- Perselli, A. (2015). From computer room to one-to-one : A study of teachers' experiences with digital resources in teaching. NERA 2015, Marketisation and Differentiation in Education. The 43rd annual congress of the Nordic Educational Research Association. Gothenburg, Sweden 4-6 March, 2015. 20-20.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Perselli, A. (2022). Att omsätta elevers intressen i fritidshemmets undervisning. Stockholm, Ifous.
- Perselli, A., Perselli, J. (2019). Reflektioner i vardag och forskning. Fenomenologiska sammanflätningar : Till minne av Jan Bengtsson. Göteborg, Daidalos. 131-153.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Perselli, A., Augustsson, G., Boström, L. (2016). A Web Survey on Learning Environments and Staff in Swedish Leisure-Time Centres as a Starting Point for a Nordic Research Network and International Cooperation. International Journal for Research on Extended Education. 4 (1). 147-152.
Status: Publicerad -
Perselli, A., Gustafsson Åman, K. (2006). Studenters informationskompetens : Universitetslärares syn i en ny studie. Infotrend : nordisk tidskrift för informationsspecialister. 61 (4). 96-101.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Perselli, A. (2011). Selections of Digital Learning Resources : One Teacher’s Approaches to a New Technological Environment with Laptops. European Conference on Educational Research, (ECER), Berlin, 12-16th September, 2011.
- Perselli, A., Gustafsson Åman, K. (2006). How do Teachers Experience Students’ Information Literacy?. Creating Knowledge IV, Copenhagen, August 16-18, 2006.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Perselli, A. (2019). Om att utveckla och förändra undervisning med digitala verktyg i fritidshem. Att skapa en professionell identitet. : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen.. Stockholm, Liber. 132-161.
- Dahl, M., Eek-Karlsson, L., Perselli, A. (2019). En väg till professionell yrkesutövning. Att skapa en professionell identitet : Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 201-210.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Perselli, A. (2014). Från datasal till en-till-en : En studie av lärares erfarenheter av digitala resurser i undervisningen. Doctoral Thesis. Härnösand, Mittuniversitetet. 256.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Perselli, A., Dahl, M. (2021). Studenten som samverkansprojekt : En studie om samverkan för ökad kvalitet i utvecklingsinriktade självständiga arbeten. 31.
- Dahl, M., Perselli, A. (2019). ”För vi vill ju gärna vara med” : Rapport om utvecklingsinriktade examensarbeten. 26.
- Perselli, A. (2002). Teknologistudenter och informationshantering : En studie om informationskompetens vid Linköpings Tekniska högskola influerad av grounded theory. Linköping, Linköping University Electronic Press. 89.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Dahl, M., Eek-Karlsson, L., Perselli, A. (2019). Att skapa en professionell identitet : om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm, Liber. 210.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Perselli, A., Dahl, M. (2023). Studenten som samverkansprojekt : En studie om samverkan för ökad kvalitet i utvecklingsinriktade examensarbeten. Språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen. Växjö, Institutionen för didaktik och lärares praktik, Linnéuniversitetet. 67-87.
- Perselli, A., Perselli, J. (2015). Visa eller undervisa. Bortom förlägenheten : Bibliotekariens pedagogiska roll i utveckling. Stockholm, Kungliga Biblioteket. 79-91.