Arash Kordestani
UniversitetslektorForskning om digitalisering och hållbara försörjningskedjor
Arash Kordestani är lektor och forskare vid institution för ekonomistyrning och logistik. Under de senaste åren har hans huvudsakliga forskningstema formats kring maskininlärning, cirkulär ekonomi, hållbara försörjningskedjor och offentlig upphandling.
Han har också studerat liknande områden såsom försörjningskedjor av ekologiska och närproducerade livsmedel, publicerat en rapport för LRF Norrbotten, och bidrog till utvecklingen av flera forskningsansökningar med fokus på intermodala transporter.
Med en bakgrund i industriell marknadsföring och teknik så har han blivit intresserad av Big Data och maskin learning inom marknadsföring och logistik samt av olika prognosmetoder, vilket bland annat lett till att han läst specialiserade kurser vid University of California, San Diego. Han bidrar regelbundet till undervisning och forskning genom att handleda examensarbete. Han har fått finansiering från Sveriges innovationsmyndighet (Vinnova), Handelsbankens forskningsstiftelser, Handelns utvecklingsråd, European Regional Development Fund (ERDF).
I dagsläget medverkar han i två projekt med tema av förbättringar av prognosmetoder med hjälp av maskininlärning och ett annat projekt med utveckling av en closed-Loop-supply-chain för ökad cirkulär användning av planglas.
Vi är kvalitetscertifierade
Ekonomihögskolan och Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business, AACSB.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Kordestani, A., Oghazi, P., Izmir, O. (2023). Identification of the drivers of and barriers to COVID-19 vaccine intake behavior using a mixed-method design : implications from a developing country. Journal of Innovation and Knowledge. 8 (4).
Status: Publicerad -
Kordestani, A., Oghazi, P., Mostaghel, R. (2023). Smart contract diffusion in the pharmaceutical blockchain : the battle of counterfeit drugs. Journal of Business Research. 158.
Status: Publicerad -
Kordestani, A., Oghazi, P., Izmir, O., Oypan, O., Ozer, S. (2023). Identification of the drivers of and barriers to COVID-19 vaccine intake behavior using a mixed-method design : implications from a developing country. Journal of Innovation and Knowledge. 8 (4).
Status: Publicerad -
Kordestani, A., Sattari, S., Peighambari, K., Oghazi, P. (2017). Exclude me not : the untold story of immigrant entrepreneurs in Sweden. Sustainability. 9 (9). 1-22.
Status: Publicerad -
Kordestani, A., Peighambari, K., Foster, T. (2015). Emerging trends in sustainability research : a look back as we begin to look forward. International Journal of Environment and Sustainable Development (IJESD). 14 (2). 154-169.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Hulthén, H., Karlsson, P.S., Kordestani, A., Kruzela, I. (2019). Supply forecasting using machine learning : a case study from FMCGs sector. 31st Nofoma Conference, Supply Chains and Sustainable Development of Societies, Norwegian Business School, Oslo, June 12-14, 2019.
- Sattari, S., Peighambari, K., Kordestani, A. (2017). Understanding consumers’ perception of sustainable consumption : a ZMET approach. Back to the Future: Using Marketing Basics to Provide Customer Value : Proceedings of the 2017 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference. 531-538.
- Kordestani, A., Sattari, S., Peighambari, K. (2016). Exclude-Me-Not : Inclusion of Minority-Owned Suppliers in Swedish Public Procurement. .
- Sattari, S., Kordestani, A., Peighambari, K. (2015). Stakeholders Engagement and Readability of Corporate Social Responsibility Reporting : A Study of Most Sustainable Firms. Proceedings of the 40th Annual Macromarketing Conference, Chicago, Illinois, June 25 – 28, 2015 : Marketing as Provisioning Technology: Integrating Perspectives on Solutions for Sustainability, Prosperity, and Social Justice. 684-684.
- Sattari, S., Foster, T., Peighambari, K., Kordestani, A. (2015). Preferences of young news consumers : a conjoint analysis. Ideas in Marketing : Finding the New and Polishing the Old. 595-598.
- Kordestani, A., Amini, M., Salehi-Sangari, E. (2015). Environmentally and Socially Responsible Buyer Supplier Relationship Management. Ideas in Marketing: Finding the New and Polishing the Old : Proceedings of the 2013 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference. 445-446.
- Kordestani, A., Limayem, M., Salehi-Sangari, E., Blomgren, H., Afsharipour, A. (2015). Why a few Social Networking Sites Succeed While Many Fail. The Sustainable Global Marketplace : Proceedings of the 2011 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference. 283-285.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Sattari, S., Kordestani, A., Peighambari, K., Oghazi, P. (2019). Embracing sustainability through corporate communication : an international case of CSR disclosure. Socially responsible international business : critical issues and the way forward. Edward Elgar Publishing. 484-505.
Artikel, forskningsöversikt (Refereegranskat)
-
Peighambari, K., Sattari, S., Kordestani, A., Oghazi, P. (2016). Consumer Behavior Research : A Synthesis of the Recent Literature. SAGE Open. Sage Publications. 6 (2).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Peighambari, K., Sattari, S., Kordestani, A. (2014). The online norm of reciprocity. .
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Lindell, L., Dziadkiewicz, A., Sattari, S., Dmitrzak, M., Kulczycka, J., et al. (2019). Journey to the destination: a circular tourism economy : a training program for the hospitality industry to facilitate a transition towards increased circularity in the South Baltic Region. Växjö/Kalmar, Linnaeus University. 485.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Manniche, J., Topsø Larsen, K., Brandt Broegaard, R., Holland, E., Dziadkiewicz, A., et al. (2017). Destination: A circular tourism economy : a handbook for transitioning toward a circular economy within the tourism and hospitality sectors in the South Baltic Region. Denmark, Centre for Regional and Tourism Research.