Åsa Trulsson
UniversitetslektorJag är lektor i kultursociologi vid institutionen för kulturvetenskaper. I min forskning intresserar jag mig för olika personers förståelse, meningsskapande och förhandling kring de förutsättningar som formar deras vardag. Jag arbetar främst med frågor kring inkludering, tillhörighet och social solidaritet, främst i förhållande till utbildningssystemet, migration och mångfaldsfrågor. Min bakgrund är i allmän religionshistoria, där jag disputerade 2011 med en avhandling om rituell praktik och kreativitet bland samtida gudinnedyrkare i Europa.
Jag är medlem i forskargruppen Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies, och har ett särskilt intresse för samverkansfrågor i förhållande till integration och migration.
Undervisning
Jag är programansvarig för Programmet för Integration och Mångfaldstudier (PIMS). Jag undervisar också på olika lärarutbildningar, inklusive förskolelärarprogrammet, kring frågor om mångfald och interkulturella perspektiv. Tidigare har jag också undervisat inom ramen för ämnet religionsvetenskap, samt handlett uppsatser på kandidatnivå både inom religionsvetenskap och på lärar- och förskolelärarutbildningarna.
Forskning
Min forskning rör sig i skärningspunkten mellan kultursociologi, utbildningsvetenskap, religionsvetenskap och migrationsstudier. Bland annat forskar jag kring hur religiositet och det mångreligiösa förhandlas inom det normativa sekulära utbildningssystemet. Framförallt ligger fokus på religiösa elevers livsvärld, men också hur denna formas av mötet med andra ungdomar, lärare och professionella inom den svenska skolan. För närvarande arbetar jag med ett projekt kring sexuell hälsa bland nyanlända ungdomar och ungdomar med migrationserfarenhet, samt hur professionella inom svenska skolan förstår och bemöter ungdomarna inom detta område. Projektet använder sig av deltagande metoder, såsom photovoice och digital storytelling, och undersöker kritiskt hur förändring och solidaritet kan byggas genom dialog.
Uppdrag
Jag leder forskningsgruppen Centrum för kultursociologi, som är en av de miljöer som ingår i den nyinrättade kunskapsmiljön Utbildning i förändring. Sedan 2016 har jag arbetat med att implementera ett interkulturellt kunskapsområde i samtliga lärarutbildningar vid Linnéuniversitetet. Jag sitter också med i styrgruppen för Plattform Migration, en strategisk plattform för migrations- och integrationsforskning vid Linnéuniversitetet som ska bidra till samverkan och ökat kunskapsutbyte. Jag är också programansvarig för Programmet för Integration och mångfaldstudier.
Mina forskargrupper
-
Centrum för kultursociologi Centrum för kultursociologi kombinerar humanistiska och samhällsvetenskapliga metoder för frågor om människors livsvillkor, symboliska strukturer och maktrelationer.
-
Etnografiskt forum Inom forskarmiljön behandlas gemensamma frågor som rör hantverket i att jobba med etnografiska och andra empirinära metoder och tillvägagångssätt. Miljön består av forskare och…
-
Forskningsklustret för migration, medborgarskap och tillhörighet Detta kluster lyfter frågor om tillhörighet och skillnad i det multikulturella samhället i kölvattnet av avkolonisering och…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: "Idag ska vi prata…": intimitet, migration och möjligheterna för social solidaritet Detta projekt undersöker förhandlingar kring kärlek, relationer, intimitet och hälsa i förhållande till…
-
Projekt: Erkännande, inkludering och religiös skillnad: förhandlingar kring religion i det sekulariserade utbildningssystemet Projektet behandlar förhandlingar av religion, religiös identitet och…
-
Projekt: Inkludering och religiös skillnad — förhandlingar kring religion i den sekulära skolan Idag är Sverige alltmer mångreligiöst än någonsin, samtidigt som vi vet lite om ungdomars religiösa…
-
Såddprojekt: Att hantera och undervisa om rasism i lärarutbildning I detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring undersöker vi hur rasism förstås och hanteras inom…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Trulsson, Å. (2020). Women on the Path of the Goddess : Sacred Technologies of the Everyday. Culture Unbound : Journal of Current Cultural Research. 12 (2). 293-310.
Status: Publicerad -
Trulsson, Å. (2014). Liberating Movements : Sensing and Managing Emotions in the Dance of the Spider. Journal of Ritual Studies. 28 (2). 51-64.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Trulsson, Å. (2021). Priestesses of Avalon : Fantasy Fiction and Contemporary Goddess Worship. The Enduring Fantastic : Essays on Imagination and Western Culture. McFarland. 88-104.
- Trulsson, Å. (2020). "Different from the Eyes of Others" : Negotiating Faith in a Non-denominational Educational System. Immigrant Incorporation, Education, and the Boundaries of Belonging. Cham, Palgrave Macmillan. 65-90.
- Nilsson, H., Trulsson, Å. (2019). "You Can't Liberate the Free" : Gender, Work and Swedish Hijabis. The Nordic Civil Sphere. Cambridge, Polity Press. 95-123.
- Trulsson, Å. (2018). Religiös ungdom i en sekulär vardag. Levd religion : Det heliga i vardagen. Lund, Nordic Academic Press. 151-166.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Bergnéhr, D., Nilsson, H., Silander, C., Trulsson, Å. (2024). Mångfaldens möten : Interkulturalitet, utbildning och lärande. Växjö, Linnaeus University Press. 271.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Trulsson, Å. (2017). Authority, Tradition and Authenticity : Communicating Power and Experience among Women on the Path of the Goddess. EASR Annual Conference : Communicating Religion : University of Leuven 18-21 September 2017.
- Trulsson, Å. (2016). Fromhet och sexualitet : Kropp, norm och motstånd bland karismatiskt kristna ungdomar. Sociologidagarna 2016 : Överskridande sociologi, Uppsala, March 10-12, 2016.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Trulsson, Å. (2015). Reflektioner kring musik och ljud som didaktiska resurser. Religionsdidaktiska studier. Växjö, Linnaeus University Press. 119-131.
- Trulsson, Å. (2013). Postsekulär mystik? : Makt och genus i samtida andlighet. Mystik och andlighet : kritiska perspektiv. Stockholm, Dialogos Förlag. 174-198.
- Trulsson, Å. (2013). Cultivating the Sacred : Gender, Power and Ritualization in Goddess-oriented groups. Gender and Power in Contemporary Spirituality : Ethnographic Approaches. Routledge. 28-45.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Herbert, A., Benderix, Y., Nilsson, H., Trulsson, Å. (2017). En Utvärdering av utbildningen Traumamedveten Omsorg : Rappport 1 och 2. 129.
- Alvunger, D., Trulsson, Å. (2016). Följeforskning kring karriärlärarreformen i Kalmar, Nässjö, Vetlanda och Ängelholm : Samverkan för skolförbättringsarbete mellan skola och universitet. Växjö, Linnaeus University & Skolverket. 89.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Trulsson, Å. (2014). [ Review of ] Kaarina Aitamurto ooch Scott Simpson (red). Modern Pagan and Native Faith Movements in Central and Eastern Europe : Durham: Acumen Publishing, 2013. Nordisk Østforum. Oslo, Universitetsforlaget. 28 (2). 178-181.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Trulsson, Å. (2020). ”Visa vad som är bra med oss” : Unga muslimska tjejers rörelse genom vardagens meningslandskap. Existentiella frågor i barns och ungas liv. Malmö, Föreningen Lärare i religionskunskap. 94-112.
- Trulsson, Å. (2017). Återförtrolla det kvinnliga : Gudinnefeministisk praktik, kön och vardagsliv. Feminism och jämställdhetssträvanden i religioner i världen. Malmö, Föreningen Lärare i Religionskunskap FLR. 75-85.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ahmadi, F., Andréasson, F., Andreasson, J., Bayati, Z., Bečević, Z., et al. (2019). Remissyttrande över utkast till lagrådsremiss : Förlängning av lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (Dnr Ju2019/00509/L7). 8.
- Nilsson, H., Trulsson, Å. (2016). Avrapportering uppdrag interkulturell kompetens i lärarprogrammen – skolan i det mångkulturella samhället. 32.