Astrid Regnell
UniversitetslektorJag disputerade 2009 vid Lunds universitet med avhandlingen Att se stjärnor på ljusa dagen. Försoning och förvandling i August Strindbergs En blå bok – om förvandlingstänkande och alkemistiska tankemönster i verket En blå bok. Jag började undervisa på Linnéuniversitetet 2010 och har framförallt undervisat sedan dess men också fortsatt Strindbergstudierna. På senare tid har jag främst kollat på hur Strindberg beskriver inre bilder som tillhörande ett fantasiplan i berättelsen, men som också griper in i berättelsens verklighet. Det visar på ett sätt att arbeta med fantasi i form av inre bilder i en skrivprocess och jag har tänkt att använda det didaktiskt genom att anknyta till begreppet estetiska lärprocesser.
Undervisning
På lärarutbildningen undervisar jag blivande svensklärare i litteraturhistoria. Jag fokuserar på litteraturhistoriens genrer och låter studenterna träna att skriva i (gestaltande), och om (utredande), de historiska genrer vi tar upp. De får göra två sådana uppgifter och sedan läsa och kommentera varandras texter på ett uppföljande seminarium. Tanken är att integrera läsande och skrivande i litteraturhistorieundervisningen. Efter första omgången gjorde jag en undersökning av den undervisningsformen där studenternas synpunkter på huruvida de upplevde skrivandet mer eller mindre kreativt beroende på om de skrev berättande eller analyserande undersöktes.
Jag undervisar också på tematiska litteraturkurser såsom Litteratur och psykologi, Litteratur och existentiella frågor, Fornnordisk litteratur och har även haft barn- och ungdomslitteraturkurser och en kurs som helt igenom kombinerar litteraturvetenskap och kreativt skrivande.
Forskning
Jag gjorde en VR-ansökan 2021 om hur inre bilder fungerar i den kreativa processen, en studie som ska resultera i skrivstrategier. Den utgår från hur tillvaron för protagonisten i Strindbergs En blå bok förändras som ett resultat av de inre bildernas inverkan. Undersökningen ska alltså besvara frågan hur man kan laborera med inre bilder i berättande med särskild tonvikt på inre bilder som överskrider gränserna mellan yttre och inre verklighet. Studien är också inriktat på estetiska lärprocesser – hur man lär sig genom skapande verksamhet och där jag undersöker vilken sorts kunskap det då handlar om och i vilken mån den fungerar understödjande i lärprocesser.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Regnell, A. (2012). The Caterpillar Transforming into a Butterfly : The Images of Women in Strindberg's Zones of the Spirit. Forum for World Literature Studies. 4 (2). 227-234.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Regnell, A. (2017). August Strindberg. En lundensisk litteraturhistoria : Lunds universitet som litterärt kraftfält. Göteborg & Stockholm, Makadam Förlag. 118-123.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Bergman, K., Helgason, J., Lundin, I., Regnell, A., Steiner, A. (2013). "Det universella och det individuella" : Festskrift till Eva Haettner Aurelius. Göteborg, Stockholm, Makadam Förlag. 299.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Regnell, A. (2011). Spöken och visioner översätts till verklighet : Om sinnenas transformation i Strindbergs En blå bok. IASS 2010 Proceedings.
- Regnell, A. (2010). Utveckla generella kompetenser i kreativt skrivande. Pedagogisk inspirationskonferens för ht-områdets lärare : 21 september 2010, Textkompendium. 56-62.
- Regnell, A. (2008). Gränsupplösning och fasta brännpunkter i August Strindbergs En blå bok. Gränser i nordisk litteratur / Borders in Nordic literature : IASS XXVI 2006, Vol II. 466-473.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Regnell, A. (2022). Arbetets betydelse i Norlins Jag ser allt du gör. Litteraturen i arbete : vänskrift till Peter Forsgren. Trolltrumma AB.
- Regnell, A. (2020). En författares trovärdighet : Exemplet Zola i August Strindbergs En blå bok. Strindberg and Western Canon. Krakow, Jagiellonian University Press. 189-201.
- Regnell, A. (2020). Upplysningen en upplösning : Natursjäl blir bondförstånd. August Strindberg und die Aufklärung / och upplysningen / and the Enlightenment. Wurzburg, Verlag Königshausen & Neumann. 289-298.
- Regnell, A. (2020). Rom som heligt rum : Uppbrott från fäder och förfäder i August Strindbergs författarskap. Luften så klar : Nordeuropeiska konstnärer och författare i Rom 1780–1950. Göteborg Stockholm, Makadam Förlag. 184-195.
- Regnell, A. (2016). Konstens verklighet i En blå bok : [ The Reality of Art in Zones of the Spirit ]. Strindberg across Borders. Rome, Istituto Italiano di Studi Germanici. 179-187.
- Regnell, A. (2012). En världsbild som bekräftar tron : Förvandling och försoning i August Strindbergs En blå bok. Tron är mitt lokalbatteri : Religion och religiositet i August Strindbergs liv och verk. Skellefteå, Artos & Norma bokförlag. 93-108.
- Regnell, A. (2010). Strindbergs växtbenämningar och naturbeskrivningar. Svenska Linnésällskapets årsskrift : Årgång 2010. Uppsala, Svenska Linnésällskapet. 184-187.
- Regnell, A. (2008). Kärlekens och diktens opålitlighet i En blå bok. Theorier om verklig diktning : festskrift till Per Erik Ljung. Lund, Lund university. 189-202.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Regnell, A. (2009). Att se stjärnor på ljusa dagen : förvandling och försoning i August Strindbergs En blå bok. Doctoral Thesis. Lund, Ellerströms förlag. 407.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Regnell, A. (2011). [ Review of ] Anna Westerståhl Stenport, Locating Strindberg's Prose : Modernism, Translationism and Setting. Tidskrift för litteraturvetenskap. Lund, Lund University. (3-4). 147-149.
Status: Publicerad -
Regnell, A. (2007). Strindbergs kvinnohat omprövat : Anna Cavallin och Anna Westerståhl Stenport (red.) Det gäckande könet. Strindberg och genusteori. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion 2006, 299 sider. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. Universitetsforlaget. 94 (4). 427-432.
Status: Publicerad