Beate Schirrmacher
docentSom litteraturvetare och intermedial forskare är jag intresserad av hur litteratur interagerar med andra medier samt hur litteraturens materiella förutsättningar formar och påverkar berättelser.
Jag har främst forskat på den intermediala relationen mellan text och musik, t ex hur berättande text kan i sin struktur påminna om musik, hur text kan framkalla och utnyttja inre klang och bilder och varför klassisk musik i litteratur och film så ofta kopplas till våld.
Men jag är också intresserad av intermedialitet som process, dvs hur påverkar intermedialitet oss och hur kan vi utnyttja det? Vad gör en författare som Günter Grass när han testar sitt språk i teckningar? Hur kan vi använda intermediala relationer för att gestalta abstrakta och komplexa tankar?
Aktuellt undersöker jag representationen av rättegång i litteratur och nyhetsmedier. och frågar hur förmedling av en rättsprocess också tematiserar frågor av trovärdighet och sanningsanspråk.
Som tidigare journalist är jag alltid intresserad av att delta i samtal debatter i olika forum, till exempel om tysk litteratur, om musikens roll i litteraturen, intermedial medieläskunnighet och om humanioras roll för att möta samhällsutmaningar.
Undervisning
På grundnivån introducerar jag i litteraturvetenskapliga arbetssätt och litteraturanalys och undervisar i litteraturhistoria. På kandidatnivå undervisar jag i litteraturteori och handleder uppsatser. Jag undervisar även i intermedialitet på grund- och avancerat nivå.
Forskning
Representationer av rättegångar i andra medier (med Corina Löwe)
En rättegång är ett komplext medium: det är en process för att skapa och komma överens om vad som kan betraktas som fakta. Samhället använder sig av rättegångar för att förmedla en konflikt. Denna konflikt representeras i rätten genom motstridiga berättelser som ska förhålla sig till juridisk ritual och juridiska regler.
Hur förmedlas denna komplexitet när rättegånger framställs i andra medier och i kommunikation med en publik som inte är jurdiskt skolad? Vilka medieegenskaper används främst för att förmedla den multimodala komplexiteten av kommunikationen inom en rättssal? Hur förmedlas och tematiseras frågor om trovärdighet och fakta som skapas när rättegångar representeras i andra medier?
Att synliggöra intermediala processer i museipraktik (med Janneke Schöne)
Kan man spåra tankeprocessen som leder fram till en roman genom titta på författarens bildkonst? Hur kan en sådan relation mellan text och bild göras synligt? Hur ställer man ut det immateriella? Vi utforskar denna museipedagogiska utmaning genom att undersöka relationen mellan Günter Grass’ litterära och konstnärliga verk - i tätt samarbete med Günter Grass-Haus i Lübeck.
För att göra det abstrakta synligt växlade Grass kontinuerligt mellan att skriva och att teckna. Text och bild ingår därför i en gemensam intermedial arbetsprocess. Vad som händer mellan text och bild har interdisciplinära jämförelser hittills inte kunnat analysera. Med hjälp av intermediala och performativa teorier kan vi analysera själva transformationsprocessen: 1) hur material påverkar gestaltning av motiv, 2) hur motiven transformeras av att flyttas mellan text och bild och 3) hur intermediala text-bild-relationer kan utnyttjas för att synliggöra immateriella processer generellt.
Projektet utforskar relationen mellan intermedialitet och performativitet och sammanför teoretisk innovation med praktisk implementering. Vi både drar nytta av Günter Grass-Haus resurser och implementerar våra resultat i dess verksamhet. I synnerhet det praktiska arbetet med att synliggöra Grass’ arbetssätt kommer att leda till ny kunskap om hur intermediala text-bild relationer kan användas för att ställa ut det immateriella, kunskap som kommer att implementeras i samarbete med Laboratory for Aesthetics and Ecology.
Musik, litteratur och våld
Varför handlar många texter med tydliga intermediala referenser till musik om våld, krig och trauma? Jag följer upp denna fråga genom att analysera den språkliga kopplingen mellan våld och musik i texter av Heinrich von Kleist, Anthony Burgess A Clockwork Orange och Elfriede Jelineks Die Klavierspielerin. Texterna lyfter inte endast fram hur musik instrumentaliseras i krig, tortyr och samhälleliga maktförhållanden. Texter underminerar samtidigt etablerade föreställningar om estetik och etik, de skapar en ambivalent text som förvägra sig alla försök till att nå entydighet. Våld i estetiska sammanhang framhäver även kroppens betydelse i mötet med en medierad verklighet.
Musik i Prosa av Günter Grass
Günter Grass författarskap kan betraktas som grundläggande intermedialt, han har alltid växlat mellan att skriva och att teckna i sin arbetsprocess. Men flera av hans texter präglas också av repetitiva strukturer, mångstämmighet och har en stark performativ prägel. I min avhandling Musik in der Prosa von Günter Grass (2012, tillgängligt online) visar jag hur musik används för att gestalta Günter Grass grundläggande poetologiska övertygelser: ett berättande som etablerar mångstämmighet och samtidighet och som underminerar entydiga kausala förklaringsmönster. Även Grass gränsöverskridande arbetssätt som bildkonstnär och författare kan uppfattas mycket bättre ur ett intermedialt perspektiv.
Mina forskargrupper
-
Digital Humanities Digital Humanities är ett tvärvetenskapligt initiativ med fokus på samhällsutmaningar och innovation.
-
Linnaeus University Centre for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) Linnaeus University Centre (Lnuc) for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) grundades av Lars Elleström. IMS är en…
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Schirrmacher, B., Hart, H. (2022). Music, Noise, and Nature: : Energetic Ambiguities in Benedikt Erlingsson's Woman at War.. Music and the Moving Image. 15 (3). 3-19.
Status: Publicerad -
Schirrmacher, B., Löwe, C. (2021). Hur rapporteras från en rättegång och varför? : Rättegångsrapportering som medietransformation. HumaNetten. (46).
Status: Publicerad -
Schirrmacher, B. (2019). Der wohltemperierte Erzähler : Die Gewalt ambivalenter Erzählung in Heinrich von Kleists „Die Heilige Cäcilie oder Die Gewalt der Musik". German Life and Letters. 72 (3). 279-296.
Status: Publicerad -
Schirrmacher, B. (2019). The Transmediation of Ambivalence. Violence and Music in Burgess's A Clockwork Orange and Kubrick's Film Adaptation. Ekphrasis. Images, Cinema, Theory, Media. 22 (2). 26-40.
Status: Publicerad -
Schirrmacher, B. (2017). Disturbing the Metaphor : Performance and Medial Presence in the Fiction of Elfriede Jelinek and Günter Grass. Academic Quarter. 16. 36-50.
Status: Publicerad -
Schirrmacher, B. (2016). Musical Performane and Textual Performativity in Elfriede Jelinek's The Piano Teacher. Danish Musicology Online. Word and Music Studies. 85-99.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Schirrmacher, B. (2014). The Common Grounds of Music and Violence : Depicting Violence in Literature with Intermedial References to Music. Ideolgy in Words and Music: Proceedings of the 2nd Conference of the Word and Music Association Forum Stockholm, November 8–10, 2012. 141-154.
- Schirrmacher, B. (2012). The Use of Musical Intermediality in Creating Spatial Temporality : Günter Grass's Novel Ein weites Feld (1995). Time and Space in Words and Music: Proceedings of the 1rst Conference of the Word and Music Association Forum, Dortmund, November 4-6, 2010. 111-123.
- Schirrmacher, B. (2010). Die Engführung der Zeit : Intermedialität und Günter Grass' Konzept der Vergegenkunft. Sprache – Literatur – Kultur. Text im Kontext : Beiträge zur 8. Arbeitstagung schwedischer Germanisten in Uppsala, 10.-11.10.2008. 279-288.
- Schirrmacher, B. (2009). Günter Grass's 'Paspresenture' and the Musicalization of Im Krebsgang. WMA online.
- Schirrmacher, B. (2008). Die Unzuverlässigkeit des schuldigen Erzählers : Erzählerfiguren bei Günter Grass, ihr Verhältnis zur Schuld und das Häuten einer Zwiebel. Points of Arrival / Zielpunkte : Travels in Time, Space, and Self / Unterwegs in Zeit, Raum und Selbst. 119-128.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Bruhn, J., Schirrmacher, B. (2022). Media combination, transmediation and media representation. Intermedial Studies : An Introduction to Meaning Across Media. London, Routledge. 100-105.
- Atã, P., Schirrmacher, B. (2022). Media and Modalities : Literature. Intermedial Studies : An Introduction to Meaning Across Media. London, Routledge. 42-55.
- Holt, K., Schirrmacher, B. (2022). Media and Modalities – News Media. Intermedial Studies : An Introduction to Meaning Across Media. London, Routledge. 86-99.
- Bruhn, J., Lutas, L., Salmose, N., Schirrmacher, B. (2022). Media Representation : Film, Music and Painting in Literature. Intermedial Studies : An Introduction to Meaning Across Media. Routledge. 162-193.
- Bäckström, P., Führer, H., Schirrmacher, B. (2022). The intermediality of performance. Intermedial Studies : An Introduction to Meaning Across Media. London, Routledge. 198-224.
- Bruhn, J., Salmose, N., Schirrmacher, B., Tornborg, E. (2022). Truthfulness and truth claims as transmedial phenomena. Intermedial Studies : An Introduction to Meaning Across Media. Routledge. 225-254.
- Löwe, C., Schirrmacher, B. (2021). How to Tell the Story of a Trial : Media Transformation in Court Reporting. Narratives in the Criminal Process. Frankfurt am Main, Vittorio Klostermann Verlag. 277-297.
- Schirrmacher, B. (2021). Singing words and Sticky Music : Fragmentary Lyrics and Acts of Violence. Arts of Incompletion : Fragments in Words and Music. Leiden, Brill Academic Publishers. 143-165.
- Schirrmacher, B. (2018). Ambivalenz verspüren : Musik, Gewalt und der Körper in Elfriede Jelinek’s Die Klavierspielerin und Anthony Burgess’s A Clockwork Orange. Visualisierungen von Gewalt : Beiträge zu Film, Theater und Literatur. Berlin, Peter Lang Publishing Group. 125-143.
- Rossholm, A.S., Schirrmacher, B. (2018). Witnessing AIDS in the Archive. A Visual History of HIV/AIDS : Exploring the Face of AIDS Film Archive. Abingdon & New York, NY, Routledge. 28-43.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Wåghäll Nivre, E., Schirrmacher, B., Egerer, C. (2013). (Re-)Contextualizing Literary and Cultural History : The Representation of the Past in Literary and Material Culture. Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis. 318.
Proceedings (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Schirrmacher, B., Hart, H., Heady, K., Hinz, H. (2014). Ideology in Words and Music : Proceedings of the 2nd Conference of the Word and Music Association Forum Stockholm, November 8–10, 2012. Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis. 181.
- Grote, M., Henjum, K.B., Ingebrigtsen, E., Pietzuch, J.P., Pietzuch, A., et al. (2013). Perspektiven : Das IX. Nordisch-Baltische Germanistentreffen in Os/Bergen, 14.-16. Juni 2012. Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis. 600.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Jensen, S.K., Schirrmacher, B. (2019). Wagner Attacks : “The Ride of the Valkyries” in War and Propaganda. Sounds of Mass Media: Music in Journalism and Propaganda : Program with abstracts. 3-4.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Bruhn, J., Schirrmacher, B. (2022). Intermedial Studies. Intermedial Studies : An Introduction to Meaning Across Media. London, Routledge. 3-27.
- Schirrmacher, B. (2016). Mute Performances : Ekphrasis of Music and Performative Aesthetics in Eyvind Johnson’s Romantisk berättelse. Silence and Absence in Literature and Music. Amsterdam, Brill Academic Publishers. 102-116.
- Schirrmacher, B. (2015). Günter Grass intermedial : Text zwischen Bild und Klang. Freipass : Schriften der Günter und Ute Grass Stiftung. Band 1. Berlin, Christoph Links Verlag. 221-233.
- Schirrmacher, B. (2015). Störfaktor Medium : Fernsehen, Video und Internet bei Günter Grass. Sendbote zwischen den Kulturen : Gustav Korlén und die germanistische Tradition an der Universität Stockholm. Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis. 275-288.
- Schirrmacher, B. (2015). Interdisziplinärer Workshop für NachwuchswissenschaftlerInnen Elfriede Jelinek - "Es ist Sprechen und aus" : Die Arbeitsgruppe 4 - Intermediale Fragestellungen. Jelinek(Jahr)Buch 2014-2015. Wien, Praesens Verlag. 279-287.
- Schirrmacher, B. (2015). Några tonsteg mot tystnaden : Musik i Eyvind Johnsons Romantisk berättelse. Omvägar till sanningen : Nya Perspektiv på Eyvind Johnsons författarskap. Höör, Symposion Brutus Östlings bokförlag. 67-85.
- Schirrmacher, B. (2014). ‘Glaube Hoffnung Liebe‘ : Das Kapitel einer Un-Heilsgeschichte in der Blechtrommel. Von Katz und Maus und mea culpa : Religiöse Motive im Werk von Günter Grass. Köln, Peter Lang Publishing Group. 161-178.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Schirrmacher, B. (2012). Musik in der Prosa von Günter Grass : Intermediale Bezüge —Transmediale Perspektiven. Doctoral Thesis. Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis. 281.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Bruhn, J., Schirrmacher, B. (2022). Intermedial Studies : An Introduction to Meaning Across Media. London, Routledge. 354.
Artikel, forskningsöversikt (Övrigt vetenskapligt)
-
Schirrmacher, B. (2013). Trummor och kontrapunkt : musikens roll i Günter Grass prosa. Litteratur och språk. Västerås, Mälardalens Högskola. (9). 29-56.
Status: Publicerad
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Schirrmacher, B. (2010). Rezension: Odendahl, Johannes. Literarisches Musizieren. Wege des Transfers von Musik in die Literatur bei Thomas Mann. Moderna Språk. 104 (1). 59-61.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Schirrmacher, B. (2019). Så kan kulturen hjälpa oss att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Dagens Nyheter. (2019-09-06).
Status: Publicerad -
Schirrmacher, B. (2006). Grass och tyskarnas ömma punkt. Uppsala Nya Tidning. 12 nov. B8.
Status: Publicerad -
Schirrmacher, B. (2004). Kerstin Ekmans världsbild : en kvinnlig utopi. Nya Argus. 97 (7). 127-134.
Status: Publicerad -
Schirrmacher, B. (2004). Ett musikaliskt offer : Om fugans inflytande i Günter Grass’ novell Krabbans gång. Artes (Stockholm). 30 (2). 71-86.
Status: Publicerad -
Schirrmacher, B. (2003). Att göra utopin levande igen : Upprepning och utopi i Kerstin Ekmans "Gör mig levande igen". Artes (Stockholm). 29 (2). 78-87.
Status: Publicerad
Artikel, recension (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Schirrmacher, B. (2007). Alla ska inte med längre : Tysk socialreform kanske visar vart Sverige är på väg. Miljömagasinet. Miljömagasinet Alternativet. 27 (2). 10.
Status: Publicerad