Camilla Nilvius
UniversitetslektorJag är lektor i pedagogik. Jag tog min lärarexamen 1-7 Sv/So i Jönköping 1996. Efter det har jag främst arbetat som klasslärare i åk F-3 men också som speciallärare. Jag tog min speciallärarexamen (språk-, skriv- och läsutveckling) 2015 och min magister i pedagogik med inriktning special- och behandlingspedagogik 2016. Mellan åren 2018-2022 var jag med i den nationella forskarskolan "Special Education for Teachers Education". Jag har undervisat på Linnéuniversitetet sedan 2016.
Kopplingen mellan teori och praktik är, och har alltid varit, central för mig. Det som särskilt intresserade mig som lärare och speciallärare var att organisera en undervisning utifrån målsättningen att alla ALLA elever skulle få med sig grundläggande färdigheter inför mellanstadiet och deras fortsatta lärande. Särskilt intresserad var jag av didaktiken i den tidiga språk-, läs- och skriv/matematikundervisningen och hur man som lärare kunde skapa en balanserad undervisning där strukturerad träning av särskilda färdigheter i kunde ske i större sammanhang som upplevdes som meningsfulla för eleverna.
Undervisning
Jag arbetar på Institutionen för pedagogik och lärande på Avdelningen för specialpedagogik och då mestadels i kurser där momenten läs- och skrivinlärning och läs- och skrivsvårigheter ingår. Jag undervisar främst i Speciallärarprogrammet med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling och jag är programansvarig för våra tre speciallärarutbildningar. Jag föreläser i Speciallärarprogrammen, Specialpedagogprogrammet, Grundlärarprogrammen och Psykologprogrammet samt i fristående kurser. I mitt uppdrag ingår även handledning av studenters självständiga arbeten på avancerad nivå.
Forskning
Min avhandling bidrar främst med kunskap om Response to Intervention (RtI) i svensk skolkontext. Sammanläggningsavhandlingen utgörs av fyra delstudier. Avhandlingens första studie är en meta-analys som undersöker effekter av lager 2 interventioner på lågstadieelevers ordavkodningsutveckling. En liten till medelstor effekt konstaterades g = 0,31. Den andra studien undersökte hur RtI fungerar för att identifiera och intervenera elever i behov av stöd i sin läsutveckling. Studien genomfördes som ett kvasi-experiment med årskurs 2 elever (n = 11+11). Resultatet visade på effektstorlekar mellan g = 0,49 – 1,00 på ordavkodning och läsförståelse, emellertid var resultaten inte signifikanta. Lärarnas uppfattning om modellen sammanställdes. De ansåg att RtI fungerade mycket väl, eleverna fick stöd och lärarna fick samverka. De menade dock att RtI-modellen också var oflexibel och resurskrävande. Den tredje studien var longitudinell och där följdes elevers (n = 113) läsutveckling under årskurs 1 och 2 inom RtI. En signifikant minskning av elever i behov av stöd noterades. I jämförelse med en referensgrupp (n = 759) var det signifikant färre elever som presterade under 25:e percentilen och färre RtI-elever som inte bibehöll sin läsförmåga. Resultaten visade att RtI verkar fungera som en specialdidaktiskmodell i enlighet med ”No child left behind” men att det trots allt finns elever som fått interventioner inom modellen som inte når upp till åldersadekvata nivåer. Den fjärde artikeln diskuterar möjligheterna att föra samman Response to Intervention och Lesson Study. Modellerna verkar kunna komplettera varandra. Som ett svar på avhandlingens syfte så verkar RtI fungera väl som en specialdidaktisk modell i lågstadiet för att systematiskt organisera tidig upptäckt och tidiga insatser avseende elevers läsutveckling. Ett fjärde lager med assisterande teknik rekommenderas för elever som inte utvecklas av traditionella metoder liksom återkommande kollaborativa lärarträffar för att analysera, planera, genomföra och utvärdera elevernas utveckling inom modellen.
Mina forskargrupper
-
Avdelningen för pedagogisk psykologi Inom avdelningen för pedagogisk psykologi arbetar vi med att på olika sätt utforska området läs-, skriv- och matematikfärdigheter för barn, ungdomar och vuxna.
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Nilvius, C., Fälth, L., Selenius, H., Svensson, I. (2023). Examination of a multitiered RtI-model for identifying and supporting students at risk of reading difficulties in primary schools in Sweden. Scandinavian Journal of Educational Research.
Status: Epub för tryck -
Roos, H., Fälth, L., Karlsson, L., Nilvius, C., Selenius, H., et al. (2023). Promoting basic arithmetic competence in early school years - using a response to intervention model. Journal of Research in Special Educational Needs. 23 (4). 263-388.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Selenius, H., Nilvius, C. (2023). Lärares uppfattningar om arbete med läsförkunskaper i förskoleklass. HumaNetten. (51). 176-191.
Status: Publicerad -
Egerhag, H., Fälth, L., Nilvius, C., Selenius, H., Svensson, I. (2023). Promoting decoding among young students with Swedish as a first and second language within a response to intervention model. Journal of Childhood, Education & Society. 4 (2). 176-192.
Status: Publicerad -
Nilvius, C., Svensson, I. (2022). Efficacy evaluation of a full-scale response to intervention program for enhancing student reading abilities in a Swedish school context. Reading and writing. 35. 1239-1264.
Status: Publicerad -
Nilvius, C., Carlsson, R., Fälth, L., Nordström, T. (2021). Tier 2 interventions within the RtI-model for developing students' word decoding – a systematic review and meta-analysis. Cogent Education. 8 (1).
Status: Publicerad -
Nilvius, C. (2020). Merging lesson study and response to intervention. International Journal for Lesson and Learning Studies. 9 (3). 277-288.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nilvius, C. (2019). A multi-function app for supporting reading and writing ability – teachers’ perspective. Defektoloaka teorija i praktika. 20 (1-2). 123-140.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Nilvius, C., Anvegård, E. (2015). Intensive Reading with Reading Lists : An Intervention Study. Creative Education. 6. 2403-2409.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Nilvius, C. (2024). Teachers’ Perceptions of RTI Implementation Targeting Reading Development Among Swedish Elementary Students. 2024: Educational linguistics: Language(s) from childhood to adult age, Linnaeus University, Kalmar, 11–13 September 2024. ISBN:.
- Nilvius, C., Fälth, L., Svensson, I. (2019). The efficiency of Response to Intervention for two struggling readers : A SingleSubject design. .
- Nilvius, C., Anvegård, E., Fälth, L. (2016). Intensive reading with reading lists : An intervention study. Book of abstracts. EDA 2016, 5th All European Dyslexia Conference, Modena, Italy, September 21-24, 2016. 109-109.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Nilvius, C. (2022). Response to Intervention i svensk skolkontext. Läs- och skrivsvårigheter & Dyslexi. (4).
Status: Publicerad -
Egerhag, H., Nilvius, C. (2020). Response to intervention (RTI) för nyanlända och flerspråkiga elever. Dyslexi : aktuellt om läs- och skrivsvårigheter. (2). 1-8.
Status: Publicerad -
Nilvius, C. (2018). Response-to-intervention (RTI) i svensk skolkontext. Dyslexi aktuellt om läs- och skrivsvårigheter. 23 (4). 6-13.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Nordström, T., Nilvius, C. (2021). Kartläggning och anpassning enligt modellen Response to Intervention (RTI). Dyslexikongress 2021, Stockholm, Sweden, August 19-21, 2021.
- Nilvius, C. (2019). A Response to Intervention (RTI) model for teachers´professional development : - a tool to be used in Lesson Study?. .
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Nilvius, C., Fälth, L. (2024). Balanserad och ämnesövergripande läsundervisning. Att undervisa barn i skolstartsålder. Gleerups Utbildning AB. 117-128.
- Nilvius, C. (2023). Evidensbaserad läsundervisning och ett specialdidaktiskt förhållningssätt. Läsundervisningens grunder. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 249-263.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Nilvius, C. (2022). Response to Intervention - en specialdidaktisk modell för att förebygga lässvårigheter : Från samlat forskningsläge till tillämpning i svensk skolkontext. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 114.
Manuskript (Övrigt vetenskapligt)
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Nilvius, C. (2024). RTI-modellen i praktiken : Tidig upptäckt och tidiga insatser i läs-, skriv- och räkneundervisning. Stockholm, Gothia Förlag AB.