Carl-Henrik Adolfsson
DocentCarl-Henrik Adolfsson är docent inom pedagogik och arbetar som forskare och lärare inom forskningsområdet läroplansteori och didaktik. Vid sidan av forskning arbetar jag med samverkan med fokus på skolutveckling, skolors styrning och ledning samt organisation tillsammans med en rad olika skolhuvudmän och skolor runt om i Sverige.
Undervisning
Undervisning bedrivs i synnerhet inom lärarutbildningens UVK-kurser (utbildningsvetenskaplig kärna) och då framförallt inom områdena "Läroplansteori och didaktik" samt "Utbildningshistoria".
Forskning
Mina två forskningsområden är framförallt:
1) Utbildningsreformer och läroplaner i ett historiskt och samhälleligt perspektiv. Bland annat ingår jag i ett flerårigt forskningsprojekt som via klassrumsstudier analyserar implementeringen och konsekvenserna av Lgr11 och Lgy 11.
2) Relationen mellan forskning och skolpraktik i teori och praktik. Kopplat till detta forskningsområde bedriver jag flera så kallade följeforskningsprojekt i samverkan med olika kommuner där syftet är att beforska och utvärdera skolors lokala utvecklings- och förbättringsarbeten.
Mina forskargrupper
-
Centrum för pedagogisk ledning Centrum för pedagogisk ledning vid Linnéuniversitetet utgör en portal för att möta den samhällsutmaning som det innebär att på vetenskaplig grund och utifrån beprövad…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Adolfsson, C. (2024). Large-scale school improvement : results of and conditions for systemic changes within coupled school systems. Journal of educational change.
Status: Epub för tryck -
Adolfsson, C., Nordholm, D. (2024). Organizational Routines and Theorizing in Large-Scale School Improvement — Exploring a Swedish Design. Leadership and Policy in Schools. 1-18.
Status: Epub för tryck -
Nordholm, D., Adolfsson, C. (2024). Big ideas, soft governance : managing large-scale school improvement at the national agency level in Sweden. International Journal of Educational Management. 38 (1). 302-316.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C. (2024). The local governance of Swedish schools in light of a new educational policy landscape empirical exploration and theoretical elaboration. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 10 (2). 85-97.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C., Håkansson, J. (2023). Data Analysis for School Improvement within Coupled Local School Systems : Which Data and with what Purposes?. Leadership and Policy in Schools. 22 (3). 714-727.
Status: Publicerad -
Håkansson, J., Adolfsson, C. (2022). Local education authority's quality management within a coupled school system : Strategies, actions, and tensions. Journal of educational change. 23. 291-314.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C., Håkansson, J. (2021). Mötet mellan den statliga och kommunala kvalitetsstyrningen inom ramen för Samverkan för bästa skola. Pedagogisk forskning i Sverige. 26 (1). 15-41.
Status: Publicerad -
Wahlström, N., Adolfsson, C., Vogt, B. (2020). Making Social Studies in Standards-Based Curricula. Journal of Social Science Education. 19 (SI). 66-81.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C., Alvunger, D. (2020). Power dynamics and policy actions in the changing landscape of local school governance. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 6 (2). 128-142.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C., Håkansson, J. (2019). Evaluating teacher and school development by learning capital : a conceptual contribution to a fundamental problem. Improving Schools. 22 (2). 130-143.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C., Håkansson, J. (2018). Evaluating School Improvement Efforts : Pupils as Silent Result Suppliers, or Audible Improvement Resources?. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 17 (6). 34-50.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C. (2018). Upgraded curriculum? : An analysis of knowledge boundaries in teaching under the Swedish subject-based curriculum. Curriculum Journal. 29 (3). 424-440.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C., Sundberg, D. (2018). Att forskningsbasera den svenska skolan : Policyinitiativ under 25 år. Pedagogisk forskning i Sverige. 23 (1-2). 39-63.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C., Alvunger, D. (2017). The nested systems of local school development : Understanding improved interaction and capacities in the different sub-systems of schools. Improving Schools. 20 (3). 195-208.
Status: Publicerad -
Alvunger, D., Adolfsson, C. (2016). Introducing a critical dialogical model for vocational teacher education. Nordic Journal of Vocational Education and Training. 6 (1). 53-75.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C. (2012). Vad räknas som kunskap i den svenska gymnasieskolan? : En kritisk diskursanalys av förändrade policyformeringar mellan 1990-talet och 2010-talet i svensk gymnasieskola. Utbildning och Demokrati. 21 (2). 15-38.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Adolfsson, C. (2022). Local Quality Management - Local School Governance in Sweden in the light of a re-centralization movement. Education between Hope and Happening – Developing Powerful Curriculum Theorizing in Challenging Times, 9:e Nordiska Läroplansteorikonferensen, Linnéuniversitetet, 20-21 oktober 2022, Abstracts. 10-11.
- Wahlström, N., Vogt, B., Adolfsson, C. (2019). Making Social Studies in Standards-Based Curricula. Presented at ECER 2019.
- Dvorak, D., Wahlström, N., Vogt, B., Dempsey, M., O'neill, N., et al. (2019). Curriculum Making and Subject Traditions : Curriculum Reforms in Social Studies and Physics and the Concept of Knowledge. Presented at ECER 2019.
- Adolfsson, C., Håkansson, J. (2019). The Local Education Authority’s Implementation of a Capacity-building model for school improvement – obstacles and possibilities. Presented at ECER 2019.
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2018). A study on policy pressures and power dynamics in the changing landscape of local school governance. .
- Adolfsson, C., Sundberg, D., Forsberg, E. (2018). Evidently, the Broker is the New Whiz-kid at the Education agora. .
- Adolfsson, C., Sundberg, E., Sundberg, D. (2018). Evidently, the Broker is the New Whiz-Kid at the Education Agora. NERA 2018 - 46th CONGRESS Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges : Abstracts. 106.
- Alvunger, D., Adolfsson, C. (2017). Bidrag till symposium: Att förstå läroplansreformer – En teoribaserad utvärdering av Läroplan för grundskolan 2011. .
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2017). Teachers' selection of content in an age of standard-based policy. .
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2017). The Selection of Content and Knowledge Conceptions in Teaching in an Era of Standards-based Policy Reforms. .
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2017). Teachers’ selection of content in the age of standard-based policy. .
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2017). The Selection of Content and Knowledge Conceptions in Teaching in the era of standard based policy reforms. .
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2016). The nested systems of local curriculum innovation. ECER 2016, Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Dublin, 22-26 August, 2016.
- Håkansson, J., Adolfsson, C., Sundberg, D. (2015). Building School Improvement Capacity and Learning Capital : A Swedish Case Study. Education and Transition. Contributions from Educational Research. ECER 2015, European Conference on Educational Research, Budapest, September 7-11.
- Adolfsson, C. (2015). Att få gymnasieelver att välja rätt : Relationen mellan gymnasieelevers valfrihet och gymnasieskolans ekonomiska funktion i utbildningspolicy mellan 1960- och 2010-talet. Curriculum and national identity - Nordic divergences? 6th Nordic Curriculum Theory Conference, 21-22 October, Örebro University, Sweden.
- Håkansson, J., Adolfsson, C. (2014). Learning schools in Sweden – principals understanding of on-going school improvement in an era of accountability. ECER 2014, The Past, the Present and the Future of Educational Research : 03. Curriculum Innovation.
- Håkansson, J., Adolfsson, C. (2014). Learning schools in Sweden – principals understanding of on-going school improvement in an era of accountability. Teachers Matter - But how?.
- Adolfsson, C. (2013). Läroplansteorin efter den ”realistiska vändningen”: exemplet kunskapsfrågan. Den femte nordiska läroplansteorikonferensen i Uppsala : Curriculum and/or didactics – a discussion revisited. Towards a transnational curriculum theory?.
- Sundberg, D., Håkansson, J., Adolfsson, C. (2013). The Recontextualisation of Curriculum Reform : Local Curriculum Innovation Under the Accountability Regime of the New Swedish Curriculum, Lgr11. ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research : Network: 03. Curriculum Innovation.
- Adolfsson, C. (2012). How to Get Pupils To Make the Right Choice. ECER 2012, The Need for Educational Research to Champion Freedom, Education and Development for All : Network: 23. Policy Studies and Politics of Education.
- Adolfsson, C. (2011). Vad räknas som kunskap i den svenska gymnasieskolan?.
- Adolfsson, C. (2011). What count as knowledge? : A critical analysis of the ongoing reformation of the Swedish upper secondary school in the age of “standards-based education”. ECER 2011, Urban Education : Network: 23. Policy Studies and Politics of Education.
- Adolfsson, C. (2009). Legitimitetskris, styrning och kunskap. .
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Adolfsson, C., Forsberg, E., Sundberg, D. (2019). Evidently, the Broker Appears as the New Whizz-kid on the Educational Agora. New Practices of Comparison, Quantification and Expertise in Education : conducting empirically based research. Abingdon, Oxon, Routledge. 99-110.
- Adolfsson, C., Forsberg, E., Sundberg, D. (2018). När evidensrörelsen kom till den svenska skolan. Den evidensbaserade skolan : Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik. Stockholm, Natur och kultur. 71-99.
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2018). The selection of content and knowledge conceptions in the teaching of curriculum standards in compulsory schooling. Transnational Curriculum Standards and Classroom Practices : The New Meaning of Teaching. London, Routledge. 98-115.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Wahlström, N., Vogt, B., Adolfsson, C. (2019). How to express knowledge: Knowledge concepts for measurement in Swedish curriculum. NERA 2019 Education in a Globalized World, 6-8 March 2019, Uppsala, Sweden : Abstract Book 2019-03-06.
- Alvunger, D., Adolfsson, C. (2014). Introducing a Critical Dialogical Model for Teacher Education/Att införa en kritisk dialogisk modell i lärarutbildningen. .
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Adolfsson, C. (2013). Kunskapsfrågan : En läroplansteoretisk studie av den svenska gymnasieskolans reformer mellan 1960-talet och 2010-talet. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 310.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Adolfsson, C., Håkansson, J. (2017). Lärande grundskolor i Stockholm stad : En slutrapport. Kalmar/Växjö, Linnéuniversitetet. 63.
- Sundberg, D., Adolfsson, C. (2015). Att forskningsbasera skolan : En analys av utbildningspolitiska frågeställningar och initiativ över en 20 års period, delrapport från SKOLFORSK-projektet. Stockholm, Vetenskapsrådet. 33.
- Adolfsson, C., Håkansson, J. (2015). En slutrapport från projektet: Lärande skolor och förskolor i Kalmar kommun : Forskning och lokalt skolutvecklingsarbete i samspel. Kalmar/Växjö, Linnéuniversitetet. 35.
- Adolfsson, C., Håkansson, J., Sundberg, D., Karlsdotter, A. (2014). Lärande skolor och förskolor i Kalmar kommun : Forskning och lokalt skolutvecklingsarbete i samspel - En delrapport. Kalmar, Växjö, Linnéuniversitetet. 48.
- Adolfsson, C. (2014). Skolstorlekens påverkan på elevers skolprestationer och sociala situation i skolan:En forskningsöversikt. Kalmar/Växjö, Linnéuniversitetet. 30.
- Sundberg, D., Håkansson, J., Adolfsson, C. (2011). Innovative leaning environments : a case study of entrepreneurial learning in the Swedish primary school. 20.