Cecilia Olsson Jers
Docent
Institutionen för svenska språket
Fakulteten för konst och humaniora
Undervisning
Jag är docent i svenska språket med inriktning mot retorik och fil.dr. i svenska med didaktisk inriktning på Linnéuniversitetet i Växjö. Jag har ett speciellt intresse för muntligt och skriftligt språkbruk, muntlig interaktion, berättande och retorik.
Forskning
Fortlöpande driver jag projekten "Narrationer i forskningskommunikation: om berättelsen som akademiskt argument", "Muntlighet och bedömning (Situated orality and Assessment)", "Lärarutbildningens språkpraktiker" samt "Instructor Formative Feedback in Higher Education".
Uppdrag
Jag är redaktör i redaktionen för tidskriften Högre utbildning (hogreutbildning.se).
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Olsson Jers, C., Wärnsby, A. (2022). Hinder och frihet : Forskarstuderande reflekterar över actio och pronuntiatio i forskningskommunikation. Rhetorica Scandinavica. (84). 23-38.
Status: Publicerad -
Malmbjer, A., Olsson Jers, C., Wärnsby, A. (2022). Vikten av ett nationellt professionsspråk för teori- och praktikutveckling i svensk högre utbildning : Exemplet forskning om respons på studenters skriftliga och muntliga framställning. Educare. (3). 62-74.
Status: Publicerad -
Olsson Jers, C., Wärnsby, A. (2018). Assessment of situated orality : The role of reflection and revision in appropriation and transformation of new knowledge. Assessment & Evaluation in Higher Education. 43 (4). 586-597.
Status: Publicerad -
Olsson Jers, C. (2015). Respons på forskningskommunikation : forskarstuderandes tvärvetenskapliga möten. Rhetorica Scandinavica. 69. 46-68.
Status: Publicerad -
Bergman, L., Olsson Jers, C. (2014). Vilken väg tar den kritiska granskningen? : Studenter i samtal om en vetenskaplig artikel. Högre Utbildning. 4 (1). 35-47.
Status: Publicerad -
Olsson Jers, C. (2011). Den retoriska arbetsprocessens betydelse för möjligheten att framstå med starkt och trovärdigt ethos i muntlig framställning. Educare. (1). 115-136.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Olsson Jers, C. (2011). The Class Room as an Oral Arena. .
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Olsson Jers, C., Lindberg-Sand, Å. (2021). Det första decenniet med tidskriften Högre utbildning. Högre Utbildning. 11 (3). 119-121.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Olsson Jers, C. (2014). Förändra sitt ethos i högre utbildning : svårt eller enkelt?. .
- Olsson Jers, C. (2014). Pedagogical gains with word-for-word scripts in oral presentations. Presented at Writing Studies Colloquium, Malmö, Sweden (2014).
- Olsson Jers, C., Bergman, L. (2014). Why is researchers’ professional life important for students?. Writing Research Across Borders (WRAB), Paris 19-22 February, 2014.
- Bergman, L., Olsson Jers, C. (2014). Vilken väg tar den kritiska granskningen? : Studenter i samtal om en vetenskaplig artikel. NU2014, UMEÅ 8-10 OKTOBER : Abstracts. 192-193.
- Olsson Jers, C. (2014). Speech as a part of literacies nexus. Applied Linguistics and Professional Practice (ALAPP), Geneva (2014).
- Olsson Jers, C., Thurén, C. (2012). Lärarutbildningens muntliga språkpraktiker. .
- Olsson Jers, C. (2011). Det lämpliga talet : svenskläraren som språkvårdare. Presenterad på Nionde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning (SMDI 9); Tredje nordiska konferensen i modersmålsdidaktik (NNMF 3), Tønsberg, Norge, 2-4 november 2011.
- Olsson Jers, C. (2011). Kommunikation mot profession : muntlighet som en del av den kommunikativa kompetensen i utbildning. Erfarenhet vs. forskning, 8-9 december, 2011, Malmö, Sweden : Programbok.
- Olsson Jers, C., Bergman, L. (2011). Textsamtal som stöd för studenters akademiska skrivande. Include-konferens, Malmö, Sweden (2011).
- Olsson Jers, C. (2009). Talängslan : tecken på social fobi?. Presenterad på Nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning, Malmö 18-20 november 2009.
- Olsson Jers, C. (2008). Möjligheter för etosetablering i klassrummet. Presenterad på Sjätte nationella konferensen i svenska med didaktiskinriktning : Muntlighetens möjligheter – retorik, berättande, samtal, Uppsala den 27–28 november 2008.
- Olsson Jers, C. (2007). Klassrummet som muntlig arena. Presenterad på Svenska med didaktisk inriktning, Växjö, Forskningens tillämpning i skolan, Växjö den 29–30 november 2007.
- Olsson Jers, C. (2006). Mållös eller mål med mening. Resultatredovisning av projektet Retorikens didaktik, Stockholm (2006).
- Olsson Jers, C. (2006). Fyra ethosdimensioner och ett klassrum. Presenterad på Fjärde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : Tala, Lyssna, skriva, lära-modersmålsundervisning i ett nordiskt perspektiv, Umeå 16-17 november 2006.
- Olsson Jers, C. (2006). Meningsskapande i muntliga miljöer. Nordiske retorikk-konferansen, 18-20 maj, 2006, Oslo.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Sundmark, B., Olsson Jers, C. (2022). The challenge of creativity : Using picturebook sequencing for creative writing. Exploring Challenging Picturebooks in Education : International Perspectives on Language and Literature Learning. Taylor & Francis Group. 229-245.
- Adelmann, K., Bergman, L., Dahlbeck, P., Hermansson, C., Jönsson, K., et al. (2014). Språkutveckling, medier och demokrati. Medie- och informationskunnighet i Norden : en nyckel till demokrati och yttrandefrihet. Nordicom. 117-121.
- Adelmann, K., Bergman, L., Dahlbeck, P., Jönsson, K., Nygård Larsson, P., et al. (2013). Kommunikativa kompetenser i det nya medielandskapet. Medie- och informationskunnighet i nätverkssamhället : skolan och demokratin. Nordicom. 59-65.
- Olsson Jers, C. (2012). Konsten att vara K3 : hur man hör att Inger handleder. Ingers bok. Malmö högskola, Kultur och samhälle. 122-130.
- Olsson Jers, C. (2007). Talaren lyssnar och lyssnaren talar! : Fokus på responsen. Perspektiv på praktik : svenska i klassrummet. Svensklärarföreningen. 71-83.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Olsson Jers, C. (2010). Klassrummet som muntlig arena : att bygga och etablera ethos. Doctoral Thesis. Malmö universitet. 291.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Olsson Jers, C. (2012). Ihålig kompetensutveckling. Retorikmagasinet. Retorikförlaget. (47/48). 25-26.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Olsson Jers, C. (2012). Retoriken i klassrummet. Retorikmagasinet. 49. 19-23.
Status: Publicerad -
Olsson Jers, C. (2011). Retorik ska förberedas i klassrummet. Svenskläraren. (4). 30-32.
Status: Publicerad -
Olsson Jers, C. (2006). Trovärdigheten på språng. Retorikmagasinet. (31). 22-25.
Status: Publicerad -
Olsson Jers, C. (2000). Retoriken ger synliga elever. Retorikmagasinet. (6). 13-14.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Brännström, M., Olsson Jers, C. (2010). Respons på och bedömning av muntlig framställning. Presenterad på På tal om tillit och kritiskt tänkande - retorikundervisning från förskolan till gymnasiet, Gothenburg, Sweden (2010).
- Olsson Jers, C., Brännström, M. (2009). Respons och bedömning av muntlig framställning. Presenterad på Den visa, kloka och vältaliga läraren, Lund, Sweden (2009).
- Olsson Jers, C. (2003). Retorik i lärarutbildning. Presenterad på Nordiske konference for Retorikforskning, Oslo (2003).
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Olsson Jers, C. (2012). Överdriven oro för "muntlig framställning". Malmö högskola.
Artikel, recension (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Olsson Jers, C. (2007). Analytiska omsvep. Retorikmagasinet. Retorikförlaget. (34). 7-9.
Status: Publicerad