Charlotte Silander
DocentJag är docent i statsvetenskap och arbetar som lektor vid institutionen för pedagogik. Mina forskningsintressen inkluderar forsknings- och utbildningspolitiska frågor, så som styrning och organisation av högre utbildning liksom frågor om kön och genus i högre utbildning.
Nyckelord: Högre utbildning, forskningspolitik, europaforskning, jämställdhet i högre utbildning, mångfald, akademisk karriär, internationalisering
Undervisning
Lärarutbildningen, Professionsmagisterprogram
Forskning
Pågående forskningsprojekt:
Jag forskar främst om jämställdhet i högre utbildning och akademisk karriär. Se mer på GENIAC:
www.umu.se/en/research/groups/geniac/
Inom ramen för forskningsmiljön Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies studerar jag ur svenska lärosätens internationaliseringsarbete i relation till genus och mångfald. Bakgrunden är att tidigare forskning visar att genus, nationell bakgrund, och etnicitet är faktorer som påverkar forskares möjligheter att delta i mobilitet och internationellt utbyte.
I projektet "Gender equality and diversity policies in Nordic universities" som utgör en del av NORDICORE - Nordic Centre for Research on Gender Equality in Research and Innovation, samlar vi in data om jämställdhet och mångfaldspolicyer vid Nordiska universitet och högskolor sedan 1990-talet och framåt. Vi arbetar med att kartlägga och kategorisera vilka jämställdhetsåtgärder som har implementerats över tid samt analyserar variationen mellan lärosäten över tid i syfte att undersöka vilken typ av policy som har betydelse för könsbalansen hos den akademiska personalen.
Forskningsprojekt: Evaluation of gender equality policies – what works?
Mina forskningsintressen omfattar också frågor demokrati, mångfald och jämlikhet i lärarutbildningen och jag är ansvarig för det flerdiciplinära högre seminariet ”Teacher education as democracy promoter” som hålls i samverkan med Institutionen för Pedagogik och Lärande, Institutionen för Statsvetenskap samt Centrum för Kultursociologi. Utbildning är en av grundstenarna i en fungerande demokrati och lärarutbildningen utgör en central byggsten i att främja demokratiska värderingar så som jämlikhet, jämställdhet och tolerans och spelar en viktig roll för att fostra till mångfald och inkludering av framtida samhällsmedborgare. Seminarieserien syftar till att öka kunskapen om hur lärarutbildningen kan stödja, bibehålla och öka jämställdhet, jämlikhet och inkludering i skolan.
Uppdrag
Ledare för Kunskapsmiljö Linné, Utbildning i Förändring (UiF)
Mina forskargrupper
-
Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies Linnéuniversitetets spetsforskningscentrum för samtidigheter (concurrences) i koloniala och postkoloniala studier är en…
-
Svenska nätverket för Europastudier vid Linnéuniversitetet Forskningsmiljön Svenska nätverket för Europastudier vid Linnéuniversitetet har tre teman: Global Europe, Europeiskt politiskt…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Genus- och mångfaldsperspektiv på internationalisering i högre utbildning Excellens och internationalisering har blivit centrala begrepp i policyer för högre utbildning och alla lärosäten har…
-
Projekt: Jämställdhetsåtgärder vid nordiska lärosäten – vad fungerar? I detta projekt samlar vi in data om jämställdhet och mångfaldspolicyer vid nordiska universitet och högskolor från 1990-talet och…
-
Projekt: Samverkan för kompetensförsörjning Projektet avser att studera och utveckla hur professionsutbildningar med lokal förankring kan utformas för att generera akademisk träning för studenter och…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Silander, C. (2023). Gender equality in Swedish academia : Unpacking the toolbox. Journal of Praxis in Higher Education. 5 (1). 45-68.
Status: Publicerad -
Silander, C., Stigmar, M. (2023). What university teachers need to know : perceptions of course content in higher education pedagogical courses. International journal for academic development. 28 (1). 87-100.
Status: Publicerad -
Drange, I., Pietilä, M., Reisel, L., Silander, C. (2023). Advancing women’s representation in top academic positions – what works?. Studies in Higher Education. 48 (6). 877-891.
Status: Publicerad -
Silander, C., Pietiälä, M. (2023). Teaching and research staff at Swedish universities – A view through the lens of internationalization and diversity. Högre Utbildning. 13 (2). 72-87.
Status: Publicerad -
Silander, C., Haake, U., Lindberg, L., Riis, U. (2022). Nordic research on gender equality in academic careers: a literature review. European Journal of Higher Education. 12 (1). 72-97.
Status: Publicerad -
Haake, U., Silander, C. (2021). Excellence seekers, pragmatists, or sceptics : Ways of applying performance- based research funding systems at new universities and university colleges in Sweden. European Journal of Education. 56 (2). 307-324.
Status: Publicerad -
Pietiälä, M., Drange, I., Silander, C., Vabø, A. (2021). Gender and Globalization of Academic Labor Markets : Research and Teaching Staff at Nordic Universities. Social Inclusion. 9 (3). 69-80.
Status: Publicerad -
Silander, C., Stigmar, M. (2019). Individual Growth or Institutional Development? Ideological perspectives on motives behind Swedish Higher Education Teacher Training. Higher Education. 77 (2). 265-281.
Status: Publicerad -
Silander, C., Haake, U. (2017). Gold-diggers, supporters and inclusive profilers : Strategies for profiling research in Swedish higher education. Studies in Higher Education. 42 (11). 2009-2025.
Status: Publicerad -
Silander, C., Haake, U., Lindberg, L. (2013). The different worlds of academia : a horizontal analysis of gender equality in Swedish higher education. Higher Education. 66 (2). 173-188.
Status: Publicerad -
Hallonsten, O., Silander, C. (2012). Commissioning the University of Excellence : Swedish research policy and new public research funding programmes. Quality in Higher Education. 18 (3). 367-381.
Status: Publicerad -
Lindberg, L., Riis, U., Silander, C. (2011). Gender Equality in Swedish Higher Education: Patterns and Shifts. Scandinavian Journal of Educational Research. 55 (2). 165-179.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Lindberg, L., Haake, U., Silander, C., Riis, U. (2019). Nordic Research on Gender Equality among staff in Higher Education : A litterature review. .
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Silander, C. (2022). Educational Society : Education as Prerequisite for Social Cohesion. South Africa's Democracy at the Crossroads. Bingley, Emerald Group Publishing Limited. 141-155.
- Silander, C., Drange, I., Pietiälä, M., Reizel, L. (2022). Promoting Gender Equality in STEM-oriented universities : Institutional policy measures in Sweden, Finland and Norway. Gender inequalities in tech-driven reseach and innovation : Living the contradiction. Bristol, Bristol University Press. 93-108.
- Silander, C. (2020). Agenda 2030 and the EU on Gender Equality. Implementing Sustainable Development Goals in Europe : The Role of Political Entrepreneurship. Cheltenham, Edward Elgar Publishing. 54-78.
- Silander, C. (2020). Education Policy. Sweden and the European Union : An assesment of the influence of EU-membership on Eleven Policy Areas in Sweden. Stockholm, Santérus Academic Press Sweden. 132-158.
- Silander, C. (2019). Gender equality policy. Smart, sustainable and inclusive growth : Political entrepreneurship for a prosperous Europe. Cheltenham, Edward Elgar Publishing. 185-205.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Silander, D., Silander, C., Van Der Elst, H., Heydenrych, P. (2022). South Africa's Democracy at the Crossroads. Bingley, UK, Emerald Group Publishing Limited. 256.