Christian Waldmann
Professor
Institutionen för svenska språket
Fakulteten för konst och humaniora
Mina forskningsintressen omfattar bl.a. skrivande vid språk- och läsrelaterade svårigheter, barns språkinlärning, språkutveckling i skolkontexter och svensk grammatik.
Undervisning
Jag undervisar främst i språk- och skrivutveckling inom förskollärarprogrammet och speciallärarprogrammet och handleder/examinerar uppsatser och examensarbeten inom bl.a. lärarutbildningen.
Forskning
Jag arbetar som forskare inom forskningsprojektet "Skrivande på gymnasienivå hos elever med och utan en historia av lässvårigheter i grundskolan", som finansieras av Vetenskapsrådet (2019-2022). Projektet syftar till att synliggöra vilken betydelse svenska elevers språk- och läsförmågor i grundskolan har för deras skrivande och kunskapsutveckling i gymnasiet.
Uppdrag
Interna uppdrag
- Ledamot i Programrådet för speciallärarexamen/specialpedagogexamen (från 2016)
- Ledningsgruppen för Centrum för Educational Linguistics (EdLing)
Externa uppdrag
- Huvudredaktör för ASLA:s skriftserie
Mina forskargrupper
-
Centrum för Educational Linguistics Educational Linguistics (utbildningsinriktad språkvetenskap) samlar forskare inom språkvetenskap och språkdidaktik. Miljön har en nära koppling till lärarutbildning…
-
Centrum för fackspråk (CFS) Centrum för fackspråk (CFS) samlar forskare från institutionerna för språk och svenska. I vår språkvetenskapliga och flerspråkiga miljö bedrivs både kvantitativt och…
-
Linnaeus University Language Processing Lab (LiLa Lab) Linnaeus University Language Processing Lab (LiLa Lab) är ett labb för språkvetenskaplig forskning som startade vid Linnéuniversitetet 2019.…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Kan fonologisk avkodning påverkas vid kortvarig, experimentell smärta? Syftet med den här studien är att undersöka om akut smärta påverkar förmågan till fonologisk avkodning vid läsning av…
-
Projekt: Skrivande på gymnasienivå hos elever med och utan lässvårigheter Läsande och skrivande är centrala förmågor för elevers kunskapsutveckling och kommunikation. I det här projektet undersöks ca…
-
Projekt: Språkförmåga, lärmiljö och undervisning En god språklig förmåga är centralt för elevers skolprestationer. I projektet undersöker vi hur lärmiljö och undervisning kan stödja barns…
-
Projekt: Språklig förmåga, skrivande och skolresultat hos elever med och utan lässvårigheter i grundskolan I det här longitudinella projektet har vi följt ca 110 elevers språk-, läs- och…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Waldmann, C., Levlin, M. (2024). Reading profiles in secondary school : concurrent language and cognitive abilities, and retrospective and prospective reading skills. Frontiers in Psychology. 14.
Status: Publicerad -
Vandermeulen, N., Lindgren, E., Waldmann, C., Levlin, M. (2024). Getting a grip on the writing process : (Effective) approaches to write argumentative and narrative texts in L1 and L2. Journal of second language writing. 65.
Status: Publicerad -
Åsberg Johnels, J., Waldmann, C., Levlin, M. (2024). Tracing the longitudinal role of orthographic knowledge in spelling development from primary to upper‐secondary school. Journal of research in reading (Print). 47 (2). 117-131.
Status: Publicerad -
Sehlström, P., Waldmann, C., Levlin, M. (2023). Self-efficacy for writing and written text quality of upper secondary students with and without reading difficulties. Frontiers in Psychology. 14.
Status: Publicerad -
Sehlström, P., Waldmann, C., Steinvall, A., Levlin, M. (2022). Swedish (L1) and English (L2) argumentative writing of upper secondary students with reading difficulties. L1-Educational Studies in Language and Literature. 22 (1). 1-22.
Status: Publicerad -
Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2022). Writing Fluency and Digital Source Use in Authentic Academic Writing. HumaNetten. (48). 262-289.
Status: Publicerad -
Levlin, M., Waldmann, C. (2020). Written Language in Children With Weak Reading and Spelling Skills : The Role of Oral Language, Phonological Processing, Verbal Working Memory and Reading. L1-Educational Studies in Language and Literature. 20. 1-25.
Status: Publicerad -
Waldmann, C., Johansson Falck, M. (2017). Tankar kring kring : En diakron studie av prepositionsbruket vid kognitionsverb. Språk och stil. 27. 96-128.
Status: Publicerad -
Waldmann, C. (2014). The Acquisition of Neg-V and V-Neg Order in Embedded Clauses in Swedish : A Microparametric Approach. Language Acquisition. 21 (1). 45-71.
Status: Publicerad -
Bentzen, K., Anderssen, M., Waldmann, C. (2013). Object shift in spoken mainland Scandinavian : a corpus study of Danish, Norwegian, and Swedish. Nordic Journal of Linguistics. 36 (2, Special Issue). 115-151.
Status: Publicerad -
Waldmann, C. (2012). Moving in small steps towards verb second : A case study. Nordic Journal of Linguistics. 34 (3). 331-359.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Johansson, A., Ivanov, S., Waldmann, C. (2024). Skriftlig feedback i autentiskt akademiskt skrivande – : kognitiv ansträngning och revisionsprocess. ASLA-symposiet 18-19 april 2024, Falun: Abstrakthäfte: Språk och kommunikation i en digitaliserad värld ASLA 2024. 34-35.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2024). Revise or not revise, that is the question: written feedback and cognitive effort. Sig Writing Conference 2024 26-28 June 2024 University Paris Nanterre: Book of abstracts. 104-105.
- Waldmann, C. (2023). The relationship between reading, spelling, writing productivity and fluency, and text quality.
- Waldmann, C., Levlin, M. (2023). Skrivutveckling hos elever med en historia av lässvårigheter. .
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Att undersöka studenters digitala källhantering genom tangentloggning – metodologiska möjligheter. Litteracitet och lärande i högre utbildning 26–27 september 2023: Book of abstracts. 25-25.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Use of digital sources in writing a graduate thesis. Presented at AILA 20th World Congress. Diversity and social cohesion in a globalized world: Moving towards more engaged language studies.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2023). Digital källhantering i framställning av ett examensarbete. Språk i praktiken – i en föränderlig värld. Rapport från ASLA-symposiet. Stockholms universitet, 7–8, april 2022. [Language in practice – in a changing world. Papers from the ASLA symposium. Stockholm University, 7–8 April, 2022]. 269-289.
- Waldmann, C., Levlin, M. (2022). Stavning hos lågstadieelever med olika läsprofiler. Språklig mångfald : Rapport från ASLA-symposieti Göteborg, 23–24 april 2020. 239-259.
- Ivanov, S., Johansson, A., Waldmann, C. (2022). Digital källhantering i framställningen av ett examensarbete. ASLA-Symposiet 7–8 april 2022: Abstractsamling : The ASLA symposium 7–8 April 2022: Book of abstracts. 45-45.
- Waldmann, C., Levlin, M. (2019). Skrivande hos elever med olika typer av lässvårigheter. Klassrumsforskning och språk(ande) : Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april, 2018. 305-323.
- Levlin, M., Waldmann, C. (2018). Written text production in students with and without reading difficulties. sig writing 2018 : 16th international conference of the EARLI special intereset group on writing.
- Waldmann, C., Levlin, M. (2018). Skriven textproduktion hos elever med och utan lässvårigheter. Presented at ASLA-symposiet 2018, Karlstad, Sweden, April 12-13, 2018.
- Levlin, M., Waldmann, C. (2017). Oral language skills and reading in relation to written text production : A longitudinal study of 85 students' written text production in Year 3, 6 and 9. Presented at LITUM symposium, Umeå, May 4th 2017.
- Waldmann, C., Sullivan, K.P. (2017). Att stödja barns språkliga utveckling : Miljöer, lärtillfällen och interaktioner i klassrum. Språk och norm : Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016. 160-168.
- Levlin, M., Waldmann, C. (2017). Samband mellan språklig förmåga och skriven textproduktion hos elever med svag läsförmåga. Språk och norm : Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016 : [ Language and Norms : Papers from the ASLA Symposium, Uppsala University 21–22 April 2016 ]. 62-70.
- Levlin, M., Waldmann, C. (2016). Samband mellan språklig förmåga och skriven textproduktion hos elever med lässvårigheter. ASLA : Språk och norm : Sammandrag av sektionsföredrag.
- Waldmann, C., Dockrell, J., Sullivan, K.P.H. (2016). Att stötta talspråklig förmåga : lärmiljöer, lärtillfällen och interaktioner. ASLA : Språk och norm : Sammandrag av sektionsföredrag.
- Waldmann, C., Dockrell, J., Sullivan, K.P.H. (2016). Supporting language learning environments, opportunities and interactions in bilingual Sami-Swedish (pre)school contexts. 14th Annual Hawaii International Conference on Education, Honolulu, January 3-6, 2016.
- Waldmann, C., Dockrell, J., Sullivan, K.P.H. (2015). Supporting indigenous bilingual children's oral language development. ALAA/ALANZ/ALTAANZ 2015: Learning in a Multilingual World, Adelaide, November 30-December 2, 2015 : Abstract Listing : As at 25 November 2015. 132-132.
- Vinka, M., Waldmann, C. (2014). Doing It in Swedish doesn't mean you've done it. NELS 44 : Proceedings of the Forty-Fourth Annual Meeting of the North East Linguistic Society. 243-254.
- Waldmann, C., Kroik, D., Vinka, M., Sullivan, K.P.H. (2014). Supporting minority languages : issues and problems with creating and using spoken language corpora. 17th World Congress of the International Association of Applied Linguistics (AILA), Brisbane, August 10-15, 2014.
- Waldmann, C. (2014). The acquisition of embedded verb placement in Scandinavian : On transfer, verb type and input. 17th World Congress of the International Association of Applied Linguistics (AILA), Brisbane, August 10-15, 2014.
- Waldmann, C. (2013). Subjektsplacering i utveckling : om subjektsposition och informationsstruktur hos svenskspråkiga barn. Svenskans beskrivning : [SvB.] 32, Förhandlingar vid trettioandra sammankomsten för svenskans beskrivning, Karlstad den 13-14 oktober 2011. 326-337.
- Sullivan, K., Vinka, M., Waldmann, C. (2013). Language for tomorrow : teaching and innovation for language revitalization and maintenance. HICE conference proceedings. 1395-1400.
- Waldmann, C., Vinka, M., Sullivan, K.P.H. (2013). Using tablets to facilitate authentic language learning opportunities and interactions : A case study of young isolated language learners. 3rd combined ALANZ & ALAA Conference, Wellington, November 27-29, 2013.
- Bentzen, K., Anderssen, M., Waldmann, C. (2013). Object shift in spoken Mainland Scandinavian. 25th Scandinavian Conference of Linguistics : Reykjavík, May 13-15, 2013 : Workshop 5 : Information Structure in Scandinavian Language.
- Waldmann, C. (2012). The acquisition of Neg-V and V-Neg in embedded clauses in Swedish : A microparametric approach. Decennium : The First Ten Years of CASTL, Tromsö, September 13, 2012.
- Waldmann, C. (2011). Subject positions in L1 acquisition : On information structure and subject placement. Child Language Seminar (CLS 2011), Newcastle, June 13-14, 2011.
- Waldmann, C. (2010). From egocentric to inherent interpretation of framför 'in front of' and bakom 'behind' among Swedish children. Experimental Approaches to the Perception and Production of Language Variation (ExAPP), Groningen, November 11, 2010.
- Waldmann, C. (2009). Paths in L1 acquisition of verb second in Swedish children : On the role of input and frequency. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), Lisbon, September 11, 2009.
- Waldmann, C. (2009). Paths in L1 acquisition of verb second : On the role of input and frequency. 30th Annual Linguistics Conference : June 11th & 12th 2009, University of Groningen. 133-134.
- Waldmann, C. (2004). On children's knowledge of scope interpretation : Evidence from Swedish bara 'only'. Generative Approaches to Language Acquisition - North America (GALANA), Honolulu, December 17, 2004.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Waldmann, C., Sullivan, K.P.H. (2022). Syntax Rules and (Un)Grammaticality. Research Anthology on Applied Linguistics and Language Practices. IGI Global. 723-746.
- Knospe, Y., Levlin, M., Waldmann, C. (2022). Skrivande vid inlärningssvårigheter. Skrivdidaktik i grundskolan. Lund, Studentlitteratur AB. 281-305.
- Waldmann, C., Ranjkesh, R., Malmström, A., Lindgren, E., Levlin, M. (2022). Ungdomars skrivpraktiker på fritiden. Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA).
- Sullivan, K.P., Waldmann, C., Wiklund, M. (2022). Using Participatory Linguistic Landscapes as Pedagogy for Democracy : A Didactic Study in a Primary School Classroom. Linguistic Landscapes and Educational Spaces. Bristol, Multilingual Matters. 193-213.
- Busic, V., Sullivan, K.P.H., Waldmann, C. (2022). Lessons for Today from Successful Women : Forced Migrants’ Language Biographies. Literacies in the Age of Mobility : Literacy Practices of Adult and Adolescent Migrants. Palgrave Macmillan. 51-76.
- Waldmann, C., Sullivan, K.P.H. (2019). How the Materiality of Mobile Video Chats Shapes Emergent Language Learning Practices in Early Childhood. Emergent Practices and Material Conditions in Learning and Teaching with Technologies. Cham, Springer. 217-229.
- Waldmann, C., Sullivan, K.P.H. (2019). Syntax Rules and (Un)Grammaticality. Applied Linguistics for Teachers of Culturally and Linguistically Diverse Learners. Hershey, PA, IGI Global. 103-126.
- Vinka, M., Waldmann, C., Kroik, D., Sullivan, K.P.H. (2015). Developing a spoken corpus for South Saami language teaching and learning. Språkdidaktik : Researching Language Teaching and Learning. Umeå, Department of Language Studies, Umeå University. 75-84.
- Waldmann, C. (2012). Förskolebarns förståelse av de spatiala begreppen framför och bakom. Ämnesdidaktisk komparation : Länder, ämnen, teorier, metoder, frågor och resultat. Karlstad, Karlstad University Press. 137-148.
- Waldmann, C. (2012). På gränsen till vuxenspråket : Om egocentrism och inherens i svenska barns tolkning av prepositionerna framför och bakom. Språkets gränser - och verklighetens : Perspektiv på begreppet gräns : studier. Umeå, Institutionen för språkstudier, Umeå universitet. 67-79.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Sundqvist, P., Waldmann, C., Ericsson, S., Ljung Egeland, B., Musk, N., et al. (2024). ASLA:s skriftserie 31 : ASLA Studies in Applied Linguistics 31. Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA). 83.
- Hägerdal, H., Ocic Ihrmark, D., Ivanov, S., Waldmann, C. (2022). HumaNetten Nr 48, våren 2022 : Educational Linguistics. Växjö, Linnaeus University Press. 321.
- Sundqvist, P., Waldmann, C., Straszer, B., Ljung Egeland, B. (2022). Språk i skola, på fritid och i arbetsliv : Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap. Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA). 314.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Ocic Ihrmark, D., Ivanov, S., Waldmann, C. (2022). Educational Linguistics : A Short Introduction. HumaNetten. (48). 4-8.
Status: Publicerad -
Waldmann, C. (2005). Fokus på bara : En experimentell studie av svenska förstaspråksinlärare. HumaNetten. (16).
Status: Publicerad -
Waldmann, C., Byrman, G. (2003). Inte ens en gång : En tautologisk talspråkskonstruktion. HumaNetten. (13).
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Sundqvist, P., Waldmann, C., Straszer, B., Ljung Egeland, B. (2022). En skriftserie som sträcker på sig : Introduktion till det första fristående ASLA-numret. Språk i skola, på fritid och i arbetsliv : Aktuella arenor för svensk forskning inom tillämpad språkvetenskap. Association suédoise de linguistique appliquée (ASLA). 1-14.
- Waldmann, C., Byrman, G. (2003). Inte ens en gång : a tautological colloquial construction. Grammatik i fokus : Festskrift till Christer Platzack den 18 november 2003 : Volume 2 : Grammar in focus : Festschrift for Christer Platzack 18 November 2003 : Volume 2. Lund, Institutionen för nordiska språk, Lunds universitet. 377-382.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Waldmann, C. (2008). Input och output : Ordföljd i svenska barns huvudsatser och bisatser. Doctoral Thesis. Lund, Centre for Languages and Literature. 286.