Christina Rosén
UniversitetslektorChristina Rosén är fil. dr och universitetslektor i språkvetenskap, tyska. Har genomgått lärarutbildning i engelska och tyska och har mångårig erfarenhet av undervisning i grundskola och på komvux samt av uppdragsutbildning vid företag. 2006 disputerade jag vid Lunds universitet i ämnet tyska, språkvetenskaplig inriktning, med avhandlingen "Warum klingt das nicht deutsch?" Probleme der Informationsstrukturierung in deutschen Texten schwedischer Schüler und Studenten. Avhandlingen handlar om informationsstrukturering i texter på tyska skrivna av svenska skolelever och studenter. I senare forskningsprojekt har jag undersökt språkutvecklingen hos svenska inlärare av tyska samt tyska inlärare av svenska (informationsstruktur i texter) samt vikten av skriftlig produktion i språkundervisningen. Eftersom jag är mycket intresserad av andraspråksinlärning tar jag i ett antal av mina publikationer även upp en didaktisk aspekt . Jag har även varit koordinator i europeiska nätverk, med inriktning mot andraspråksinlärning och fortbildning av språklärare och vistades en termin som gästlärare vid Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (Öresundprofessuren) 2009-10.
Forskning
Pågående projekt är "The use of digital learning tools in the European language classroom", där vi jämför digitaliseringen av skolan i Sverige och Tyskland, ett samarbete inom entreprenörskap och språkinlärning.
FRAM med 10 licentiander avslutades 2015 och publikationer och mer information finns under länken
http://www.isd.su.se/de-fr%C3%A4mmande-spr%C3%A5kens-didaktik
Sedan 2011 är jag koordinator i ett tyskt nätverk: Kobalt-DaF: Annotation und Analyse argumentativer Lernertexte. - Konvergierende Zugänge zu einem schriftlichen Korpus des Deutschen als Fremdsprache. Vårt nätverk består av forskare inom korpuslingvistik och andraspråksinlärning i nära samarbete med Humboldt-universitetet i Berlin och Falko-korpusen. Vi är 10 forskare som gör olika analyser av tyska L2-texter, producerade av ryska, kinesiska och svenska studenter. Vår annoterade korpus finns tillgänglig i Falko-korpusen. Hemsida: http://www.uni-konstanz.de/KobaltForskarskolan
Uppdrag
Vetenskaplig ledare för den skrifliga modulen "Skriftlig produktion och interaktion" inom skolverksprojektet Språksprånget, fortbildning för lärare i moderna språk:
Sverige måste satsa på en språkstrategi och i vårt projekt "Rikare med språk" arbetar vi på olika nivåer för att få fler elever och studenter att satsa på ett främmande språk utöver engelska.
Mer information hittar du under följande länkar:
http://www.fba.uu.se/verksamhet/forskning-och-utveckling/rikare-med-sprak--projekt---sprakregion-uppsala-och-vaxjo/
https://www.goethe.de/ins/se/sv/spr/eng/nrs.html
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Rosén, C. (2020). Hur ser tysk L2-produktion ut hos svenska, kinesiska och vitryska avancerade inlärare?. European Journal of Scandinavian Studies. 50. 153-177.
- Fredriksson, C., Rosén, C. (2020). Die DaF-Lehrerausbildung in Schweden : Zwischen Pädagogik, Fachstudium, Sprachdidaktik und Praxis. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. 25. 705-724.
- Rosén, C., Billore, S. (2020). Consumption of Digital education – A cross-cultural study of students’ attitudes towards digital tools for language learning. HumaNetten. 2. 256-290.
- Rosén, C., Bohnacker, U. (2009). Fundamentet i svenskan och tyskan : - syntax och informationsstruktur. Språk och stil. 19. 142-171.
- Bohnacker, U., Rosén, C. (2008). The Clause-initial Position in L2 German declaratives. Studies in Second Language Acquisition. 30. 511-538.
- Bohnacker, U., Rosén, C. (2007). Transferring information-structural patterns from Swedish to German.. In A. Belikova, L. Meroni & M. Umeda (Eds.), GALANA 2: Proceedings of the Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America 2. 2. 27-38.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Rosén, C., Billore, S. (2019). A cross-cultural study of students’ attitudes towards digital language learning tools. 12th Innovation in Language Learning International Conference, Florence, Italy, November 14-15, 2019 : conference proceedings. 100-105.
- Billore, S., Rosén, C. (2017). A cross-cultural study of attitudes to digital tools among students and teachers in the European language classroom. Extended Papers of the International Symposium on Digital Humanities (DH 2016) : Växjö, Sweden, November, 7-8, 2016. 10-28.
- Billore, S., Rosén, C. (2016). A Cross-cultural Study of Attitudes to Digital Tools Among Students and Teachers in the European Language Classroom. International Digital Humanities Symposium, Växjö, 7-8 Nov 2016 : Book of Abstracts. 18-20.
- Bohnacker, U., Rosén, C. (2007). How to start a declarative V2 clause : Transfer of syntax or information structure in L2 German. Nordlyd : Tromsø University Working Papers on Language & Lingustics.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Rosén, C. (2009). Textproduktion i andraspråksundervisning : - varför låter en svensk "svensk" och en tysk "tysk"?. Språk och lärande : rapport från ASLAS:s höstsymposium, Stockholm 7-8 november 2008. Stockholm, Stockholms universitet. 173-188.
Proceedings (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Rosén, C., Simfors, P., Sundberg, A. (2013). Språk i undervisning : rapport från ASLA:s vårsymposium, Linköping, 11-12 maj, 2012 = papers from the ASLA symposium in Linköping, 11-12- May, 2012. Uppsala, ASLA. 182.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
- Rosén, C. (2017). Hur kan vi stärka de främmande språkens ställning i Sverige? : En undersökning bland språklärare inom projektet ”Rikare med språk”. LMS : Lingua. 9-15.
- Bardel, C., Erickson, G., Granfeldt, J., Rosén, C. (2017). Offering research education for in-service language teachers. Language Teaching. 50. 290-293.
- Rosén, C. (2014). Svenskars och tyskars attityder till varandra och språkets betydelse för näringslivet. LMS : Lingua. 9-13.
- Rosén, C., Karlsson, H. (2014). Tar läromedel i tyska hänsyn till elevers olika lärstilar?. LMS : Lingua. 18-23.
- Rosén, C. (2009). Schüler müssen mehr Texte in ihrer Fremdsprache produzieren dürfen. LMS Lingua, No. 4, 45-54.. LMS : Lingua. 4. 45-54.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Rosén, C., Bohnacker, U. (2010). Interaction of Syntax and DiscoursePragmatics in Closely RelatedLanguages: How Native Swedes,Native Germans, andSwedish-speaking Learners ofGerman Start their Sentences. Interfaces in Linguistics. : New Research Perspectives. Oxford, Oxford University Press. 331-350.
- Rosén, C. (2010). Informatiosstrukturelle Muster in Textproduktionen schwedischer Deutschstudierender. Textmuster: schulisch - universitär - kulturkontrastiv : Beiträge zur Theorie und Empirie lernersprachlicher Textproduktion. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group. 61-77.
- Rosén, C. (2009). Informationsstruktur i andraspråkstexter. : Vad är det som gör att svenska låter som svenska och tyska som tyska?. Språkdidaktiska perspektiv. : Om undervisning och lärande i främmande språk.. Stockholm, Liber. 127-143.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Rosén, C. (2006). Warum klingt das nicht deutsch? : Probleme der Informationsstrukturierung in deutschen Texten schwedischer Schüler und Studenten.. Doctoral Thesis. Almqvist & Wiksell International, Stockholm. 162.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rosén, C., Simfors, P. (2019). Stärk språkens ställning. Östgöta Correspondenten.
- Rosén, C. (2018). "Även Sverige behöver en språkstrategi". Dagens Nyheter.
- Rosén, C. (2018). Inför en språkstrategi innan det är försent. Smålandsposten.
- Rosén, C. (2017). Behov av språkkunskaper på exportföretag. HumaNetten. 190-205.
- Rosén, C. (2016). Bättre språkkunskaper stärker konkurrenskraften. Smålandsposten.
- Rosén, C., Bögeholz, H., Ström Herold, J., Fölster, K., Hellström, M., et al. (2015). Bristande kunskaper i tyska ett handikapp för Sverige. Göteborgsposten.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Rosén, C., Marx Åberg, A. (2019). Processkrivning : [ ingår i Lärportalens modul Moderna språk, Skriftlig produktion och interaktion, Del 6: Processkrivning, årskurs 6-9, gymnasieskola och vuxenutbildning ]. Stockholm, Skolverket.
- Fredriksson, C., Rosén, C. (2019). Språk- och skrivutveckling : [ ingår i Lärportalens modul Moderna språk, Skriftlig produktion och interaktion, Del 1: Språk- och skrivutveckling, årskurs 6-9, gymnasieskola och vuxenutbildning ]. Stockholm, Skolverket.
- Rosén, C. (2016). Rikare med språk : Projekt – Språkregion Uppsala och Växjö. Uppsala, Fortbildningsavdelningen, Uppsala universitet. 46-49.
- Zinsmeister, H., Reznicek, M., Brede, J.R., Rosén, C., Skiba, D. (2012). Das Wissenschaftliche Netzwerk „Kobalt-DaF“ : Korpusbasierte Analyse von Lernertexten für Deutsch als Fremdsprache.