Linnéuniversitetet
Lnu.se/student
Genväg till sidans innehåll
Sök
Huvudmeny
Logga in
English
Sök
Sök
Utbildning
Forskning
Bibliotek
Möt Linnéuniversitetet
Aktuellt
Kunskapsmiljöer
Samarbeta med oss
Stöd oss
Ett hållbart universitet
Öppen vetenskap
Det kulturella universitetet
Om Linnéuniversitetet
Kontakta och besöka
Våra ämnen
Organisation
Evenemang
Konferenser
Jobba hos oss
Student
Logga in
English
Christina Sand
Forskare
Institutionen för psykologi
Fakulteten för hälso- och livsvetenskap
christina.sand@lnu.se
0470-76 72 10
Spara kontaktuppgifter
Ladda ner bild
Mina forskargrupper
Avdelningen för pedagogisk psykologi
Inom avdelningen för pedagogisk psykologi arbetar vi med att på olika sätt utforska området läs-, skriv- och matematikfärdigheter för barn, ungdomar och vuxna.
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE)
Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina pågående forskningsprojekt
Projekt: Ta till sig och producera text via assisterande teknik
Detta projekt ska studera hur ett systematiskt och intensivt användande av assisterande teknik (AT), i det här fallet applikationer…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
Sand, C.
,
Selenius, H.
,
Fälth, L.
,
Svensson, I.
(2024).
Reading Ability and a Comparison of Reading and Listening Comprehension for Students Aged 16–22 with Intellectual Disability
.
International journal of disability, development and education
. 1-16.
Status: Epub för tryck
Sand, C.
,
Svensson, I.
, Nilsson, S., Selenius, H.,
Fälth, L.
(2024).
Speech-to-text intervention to support text production for students with intellectual disabilities
.
Disability and Rehabilitation : Assistive Technology
.
Status: Epub för tryck
Fälth, L.
, Selenius, H.,
Sand, C.
,
Svensson, I.
(2024).
Decoding intervention for young students with mild intellectual disabilities : A single-subject design study
.
Journal of Intellectual Disabilities
. 28 (4). 1095-1108.
Status: Publicerad
Svensson, I.
,
Nordström, T.
,
Lindeblad, E.
, Gustafson, S.,
Björn, M.
,
et al
. (2021).
Effects of assistive technology for students with reading and writing disabilities
.
Disability and Rehabilitation : Assistive Technology
. 16 (2). 196-208.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
Sand, C.
,
Nordström, T.
,
Fälth, L.
,
Svensson, I.
(2019).
Assimilating and communication text via assistive technology : an alternative to reading and writing for ID school pupils aged 16-21
.
European Dyslexia Association Autumn Seminars 2019, Växjö, Sweden, September 27-29, 2019
.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
Sand, C.
,
Svensson, I.
, Nilsson, S.,
Selenius, H.
,
Fälth, L.
(2024).
Speech-to-text intervention to support text production for students with intellectual disabilities
.
Disability and Rehabilitation : Assistive Technology
.
Status: Epub för tryck
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
Sand, C.
(2024).
Assisterande teknik - att ta till sig och producera text : Ett stöd för elever i anpassad grund- och gymnasieskola
. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 75.
Manuskript (Övrigt vetenskapligt)
Sand, C.
,
Fälth, L.
,
Nordström, T.
, Nilsson, S.,
Svensson, I.
Impact of text-to-speech on assimilating text for students with intellectual disability
.