Christina Zetterlund

Universitetslektor
Institutionen för design Fakulteten för konst och humaniora
Spara kontaktuppgifter

 

Jag är hantverk- och designhistoriker med ett intresse för vad man skulle kunna kalla gräsrotshistoria som utmanar invanda maktstrukturer och formulerar historier som stått i skuggan av institutionella förståelser av design, hantverk och historia. Det är en praktibaserad historia som jag skriver tillsammans med olika personer, grupper, organisationer och sammanhang. Jag gör det både genom akademisk forskning, curatoriella undersökningar och undervisning.

Min utgångspunkt är ett plats-baserade perspektiv på design, hantverk och historia och har därför under de senaste åren skrivit historia som på olika sätt har tagit sin utgångspunkt i Småland. I utställningen och publikationen På lunchrasten: Samtal om sölning och görandets villkor som jag genomförde på The Glassfactory i Boda 2018 skrev jag gemensamt med aktiva och före detta glasarbetare historia om sölning vilket också belyste frågor kring klass. För detta arbete fick jag 2020 Region Kronobergs kulturpris. Tillsammmans Anna Westman Kuhmunen, intendent vid Ájtte Svenskt Fjäll- och Samemuseum genomförde jag mellan 2020-2022 forskningsprojektet Designhistoria från andra geografier. I projektet sökte vi genom att ta utgångspunkt i de två olika platserna Småland och svenskt område i Sápmi, alternativ till den designhistoria som formulerats och institutionaliserats vid universitet och museer i det Globala Nord. I projektet gav vi bland annat ut boken Småland & Sápmi. Sápmi & Småland. Designhistoria från olika geografier. Jämte forskningsprojektet gjorde jag ihop med Designarkivet i Nybro det spekulativa curatoriella projektet Lära om arkivet (2021-2023) som avslutades med utställningen Här omkring. Här prövade vi tillsammans med det småländska civilsamhället hur ett framtida plats-baserat designmuseum skulle kunna formas, ett museum som möjliggjorde en mångfald av perspektiv och brokiga praktiker. I kursen Småland som tar sin utgångspunkt i landsbygdens perspektiv prövar jag tillsammans med studenterna hur vi gemensamt med många olika platser med dem och det som bor här kan bidra till att forma en hållbar utveckling. Tillsammans med master studenter som går på första undersöker jag relationen mellan nutid, framtid och dåtid – hur förändring, att skapa framtider, alltid förhåller sig till historien och vad är våra referenser för att skapa förändring.

Jag också engagerad i praktiker och historier utanför Småland. Tillsammans med Onkar Kular, professor HDK/Valand, var jag konstnärlig ledare för Luleå biennalen 2022 – Hantverk & Konst. Under många år arbetat med att skriva historia om den unika smyckeskonstnären Rosa Taikon och har genom det arbetet blivit engagerad i nordisk romanihistoria. Just nu är jag curator in residence hos Norwegian Crafts och tillsammans med Magnus Ericsson, Iaspis/Konstnärsnämnen, arbetar jag nu med seminarieserien (Re-)Thinking Curating Design and Craft där vi tillsammans med svenska och internationella curatorer och andra kulturskapare undersöker alternativa sätt att curatera design och hantverk.

Publikationer

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Artikel, recension (Övrigt veten­skapligt)

Bok (Övrigt veten­skapligt)

Bok (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))

Kapitel i bok, del av antologi (Referee­granskat)

Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt veten­skapligt)

Samlings­verk (redaktör­skap) (Referee­granskat)

Samlings­verk (redaktör­skap) (Övrigt veten­skapligt)

Övrigt (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))

Konstnärlig output (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))