Claes Ohlsson
DocentJag är universitetslektor och docent i svenska språket och har arbetat vid Linnéuniversitetet sedan 2017. Jag har tidigare varit verksam vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola.
Jag forskar om språkbruk och kommunikation i olika sammanhang med särskilt intresse för språk och privatekonomi och för hur myndigheter och företag kommunicerar med olika aktörer, inte minst med individer i roller som exempelvis konsument eller medborgare. Min forskning utgår ofta från ett teoriramverk där kritisk diskursanalys, retorik och sociolingvistik förenas. Jag har också arbetat med korpuslingvistiska metoder och på senare tid med maskininlärning och AI.
Jag undervisar både på kurser inom grundutbildningen och på avancerad nivå samt inom forskarutbildningen i den språkvetenskapliga miljön vid LNU.
Undervisning
Jag undervisar främst på uppsatskurser och kurser på avancerad nivå vid Institutionen för svenska språket, däribland Kriskommunikation, Terminologi och kurspaketet Språkrådgivning och textvård, Dessutom handleder och examinerar jag studentuppsatser på grund- och avancerad nivå i ämnet svenska språket. Jag undervisar även inom forskarutbildningen och handleder doktorander.
Forskning
Jag har främst forskat om institutionell språkanvändning i förhållande till både organisationer och individer och med en teoretisk-metodologisk plattform i text- och diskursanalys. Mitt specialområde är språk och kommunikation inom finansekonomi- och näringslivsdiskurser med två övergripande teman. Inom området finansekonomi har jag undersökt och diskuterat hur krav på ökad finanskunskap hos privatpersoner manifesteras i olika facktextgenrer och som övertygandemål. Inom området har jag också genomfört studier av bankers marknadsföring ur ett historiskt perspektiv. Det andra forskningstemat utgår främst från hur stora företag använder språkbruk och kommunikation för att visa och legitimera olika typer av ansvarstagande i förhållande till intressenter och verksamhetsmål, exempelvis i årsredovisningar eller andra värdegrundstexter.
Under perioden 2022–2025 arbetar jag med forskningsprojektet Marknadens språk som är ett flervetenskapligt samarbete mellan idéhistoriker och språkvetare från tre lärosäten (Göteborgs universitet, Linnéuniversitetet och Södertörns högskola. Projektet är finansierat av Marcus & Amalia Wallenbergs stiftelse med placering vid Göteborgs universitet. Projektets huvudmål är att språkbrukshistoriskt undersöka och diskutera hur människor har talat om och använt marknad över tid – från medeltid till nutid – med hjälp av datalingvistiska metoder i ett stort material med texter från olika samhällsområden, däribland politik och press.
Jag är även engagerad i två mindre forskningsprojekt. Ett projekt handlar om begreppet budget i verksamheter och det andra rör hur banker och andra företag har använt reklamaffischer i marknadsföring under 1900-talet och framåt. Jag är dessutom intresserad av det urbana landskapets fysiska och socio-ekonomiska förändring och vilken roll skyltfönster spelar i dagens storstadsmiljöer där jag använder teorier och metoder från Linguistic Landscape-forskning.
Jag är också intresserad av flerspråkighet från ett språkpolitiskt och socio-ekonomiskt perspektiv. Jag är verksam i kunskapsmiljön Migrationens möten och var även aktiv i det tidigare nätverket Plattform Migration. Sedan Migrationens möten bildades under 2023 ingår jag i ledningsgruppen och driver även delprojektet Det självklara språket? Språk som nyckelbegrepp i dagens integrationsarbete.
Länkar: Google Scholar, Academia.edu, Researchgate
Uppdrag
Jag är kontaktperson för Centrum för fackspråk vid LNU samt medlem i programrådet för Facköversättarprogrammet vid Institutionen för språk. Dessutom ingår jag i styrgruppen för LiLa labb.
Under perioden 2022–2024 var jag invald som ledamot i fakultetsstyrelsen för FKH och var även sammankallande för valberedning för nästa fakultetsstyrelse.
Mina forskargrupper
-
Centrum för fackspråk (CFS) Centrum för fackspråk (CFS) samlar forskare från institutionerna för språk och svenska. I vår språkvetenskapliga och flerspråkiga miljö bedrivs både kvantitativt och…
-
Linnaeus University Language, Cognition and Culture Lab (LiLa) Linnaeus University Language, Cognition and Culture Lab (LiLa) är ett labb för vetenskaplig forskning som startade vid Linnéuniversitetet…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Bilder av trygghet och drömmar - en reklamhistorisk studie av argumentation i privatekonomisk marknadsföring Det här projektet undersöker reklamens historia och utforskar hur banker över tid…
-
Projekt: Följa budget - en explorativ språkbruksstudie av begreppet budget i text och verksamhet Projektet fokuserar på att analysera begrepp med stor påverkan på samhället med "budget" som exempel.…
Publikationer
Publikationer i urval
-
Ohlsson, C., Salomonsson, J. (2023). Språket i valspråket : En undersökning om språk och integration i svenska valrörelser. Sakprosa. 15 (3).
Status: Publicerad - Ohlsson, C., Wåhlstrand Skärström, V., Björck, H. (2022). The Market as a Concept in Swedish Parliamentary Records from 1867 to 1970 : A Mixed Methods Study. DiPaDA 2022, Digital Parliamentary Data in Action 2022 : Proceedings of the Digital Parliamentary Data in Action (DiPaDA 2022) Workshop, co-located with 6th Digital Humanities in the Nordic and Baltic Countries Conference (DHNB 2022), Uppsala, Sweden, March 15, 2022. 22-34.
- Ohlsson, C. (2018). Banken, kunden och pengarna : En diskussion av kritikens roll i en historisk undersökning av marknadsföringstexter och -diskurser. Kritiska text- och diskursstudier. Huddinge, Södertörns högskola. 179-199.
-
Ohlsson, C. (2016). Finansutbildning i marknadens tjänst. Ord och bild. (2). 66-72.
Status: Publicerad -
Ohlsson, C. (2012). The Rhetoric of Financial Literacy. Journal of Interdisciplinary Economics. 24 (1). 55-75.
Status: Publicerad -
Ohlsson, C., Tengblad, S. (2010). The Framing of Corporate Social Responsibility and the Globalization of National Business Systems : A Longitudinal Case Study. Journal of Business Ethics. 93 (4). 653-669.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ohlsson, C., Salomonsson, J. (2023). Språket i valspråket : En undersökning om språk och integration i svenska valrörelser. Sakprosa. 15 (3).
Status: Publicerad -
Salomonsson, J., Ohlsson, C. (2019). ”Bussig häst, men... Hoppas det ordnar sig.” : En funktionell textanalys av dressyrprotokoll. HumaNetten. (43). 45-64.
Status: Publicerad -
Ohlsson, C. (2016). Finansutbildning i marknadens tjänst. Ord och bild. (2). 66-72.
Status: Publicerad -
Ohlsson, C. (2012). The Rhetoric of Financial Literacy. Journal of Interdisciplinary Economics. 24 (1). 55-75.
Status: Publicerad -
Ohlsson, C., Tengblad, S. (2010). The Framing of Corporate Social Responsibility and the Globalization of National Business Systems : A Longitudinal Case Study. Journal of Business Ethics. 93 (4). 653-669.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ohlsson, C. (2007). Folkets fonder? : En textvetenskaplig studie av det svenska pensionssparandets domesticering. Doctoral Thesis. Göteborg, Göteborgs universitet. 219.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Ohlsson, C. (2018). Banken, kunden och pengarna : En diskussion av kritikens roll i en historisk undersökning av marknadsföringstexter och -diskurser. Kritiska text- och diskursstudier. Huddinge, Södertörns högskola. 179-199.
- Ohlsson, C. (2016). Staten och kapitalet? : Att göra människor finanskunniga i dagens samhälle. Vardagslivets finansialisering. Göteborg, Centrum för konsumtionsvetenskap. 59-67.
- Rahm, H., Ohlsson, C. (2009). Klarspråksarbete, myndigheter och mottagare : Exempel från äldreomsorgen och Malmö stad. Medborgare och myndigheter. Uppsala, FUMS, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 25-42.
- De Bakker, F.G.A., Ohlsson, C., Den Hond, F., Turcotte, M., Tengblad, S. (2007). Tracing the evolution of corporate discourse on corporate social responsibility : A longitudinal, lexicological study. Managing Corporate Social Responsibility in Action : Talking, Doing and Measuring. Gower Publishing Ltd.. 53-73.
- Ohlsson, C. (2007). Välgrundade val : Hur informerar PPM om premiepensionen?. Mellan folkbildning och fondrådgivning : Nya perspektiv på pensionssystemet. Stockholm, Institutet för framtidsstudier. 47-65.
- Tengblad, S., Ohlsson, C. (2006). När VD har ordet : Om förtroendeskapande kommunikation och att vara en etisk företagsledare. Värdet av förtroende. Lund, Studentlitteratur AB. 360-383.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ohlsson, C. (2020). Market Language Over Time : Combining Corpus Linguistics and Historical Discourse Analysis in a Study of Market in Swedish Press Texts. Doing Digital Humanities : Concepts, Approaches, Cases. Växjö, Linnaeus University Press. 199-218.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Gustafsson, E., Ohlsson, C. (2011). Om sociala medier i marknadsföringens läroböcker. Sociala? Medier? : En antologi om en ny tid. Malmö, Manifesto. 157-169.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Brodén, D., Ohlsson, C., Ängsal, M.P., Björck, H., Fridlund, M., et al. (2025). The Politics of Compound Neologisms : A Novel Text-Mining Approach for Tracing Conceptual Transformations in Parliamentary Discourse. Digital Parliamentary Data in Action (DiPaDA 2024) workshop : Digital Humanities in the Nordic and Baltic Countries Publications. 35-49.
- Ohlsson, C., Salomonsson, J. (2024). Språket som nyckel? : En studie av uppfattningar om svenska språket som förutsättning för integration. Svenskans beskrivning : Förhandlingar vid trettioåttonde sammankomsten Örebro 4–6 maj 2022, del III. 304-319.
- Virk, S.M., Ohlsson, C., Björck, H., Tahmasebi, N., Runefelt, L. (2024). Enhancing Swedish Parliamentary Data : Annotation, Accessibility, and Application in Digital Humanities. Proceedings of the 4th International Conference on Natural Language Processing for Digital Humanities, November 16, 2024. 280-288.
- Ohlsson, C., Wåhlstrand Skärström, V., Björck, H. (2022). The Market as a Concept in Swedish Parliamentary Records from 1867 to 1970 : A Mixed Methods Study. DiPaDA 2022, Digital Parliamentary Data in Action 2022 : Proceedings of the Digital Parliamentary Data in Action (DiPaDA 2022) Workshop, co-located with 6th Digital Humanities in the Nordic and Baltic Countries Conference (DHNB 2022), Uppsala, Sweden, March 15, 2022. 22-34.
- Tengblad, S., Ohlsson, C. (2008). Corporate Social Responsibility and the Globalization of Business Systems : The Case of Sweden. The 8th EURAM conference, Ljubljana, May 14-17 2008. 1-35.
- Ohlsson, C., Tengblad, S., De Bakker, F., Den Hond, F., Turcotte, M. (2005). Corporate Social Responsibility : A Three Country Comparative Study of the Evolution of a Corporate Discourse Over Time. IABS 2005 Proceedings. 160-165.
- Ohlsson, C., Tengblad, S. (2004). Corporate Social Responsibility : The Problem of Securing External Legitimacy in a Globalized World. 20th EGOS Colloquium July 1-3, 2004 : The Organization as a Set of Dynamic Relationships. Ljubljana University, Slovenia : Sub-theme 18 : Corporate Social Responsibility, Corporate Citizenship and Politics of Stakeholder Influence. 1-24.