Claes Ohlsson
Universitetslektor
Institutionen för svenska språket
Fakulteten för konst och humaniora
Claes Ohlsson är docent och universitetslektor i svenska språket. Han forskar om språkbruk i organisationer med särskilt intresse för språk och privatekonomi och hur myndigheter och företag kommunicerar. Claes undervisar på institutionens magisterår för språkrådgivning och textvård, på grundbildningens kurser samt inom det fakultetsgemensamma facköversättarprogrammet.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Salomonsson, J., Ohlsson, C. (2019). ”Bussig häst, men... Hoppas det ordnar sig.” : En funktionell textanalys av dressyrprotokoll. HumaNetten. 45-64.
- Ohlsson, C. (2016). Finansutbildning i marknadens tjänst. Ord och bild. 66-72.
- Ohlsson, C. (2012). The Rhetoric of Financial Literacy. Journal of Interdisciplinary Economics. 24. 55-75.
- Ohlsson, C., Tengblad, S. (2010). The Framing of Corporate Social Responsibility and the Globalization of National Business Systems : A Longitudinal Case Study. Journal of Business Ethics. 93. 653-669.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Tengblad, S., Ohlsson, C. (2008). Corporate Social Responsibility and the Globalization of Business Systems : The Case of Sweden. The 8th EURAM conference, Ljubljana, May 14-17 2008. 1-35.
- Ohlsson, C., Tengblad, S., de Bakker, F., Den Hond, F., Turcotte, M. (2005). Corporate Social Responsibility : A Three Country Comparative Study of the Evolution of a Corporate Discourse Over Time. IABS 2005 Proceedings. 160-165.
- Ohlsson, C., Tengblad, S. (2004). Corporate Social Responsibility : The Problem of Securing External Legitimacy in a Globalized World. 20th EGOS Colloquium July 1-3, 2004 : The Organization as a Set of Dynamic Relationships. Ljubljana University, Slovenia : Sub-theme 18 : Corporate Social Responsibility, Corporate Citizenship and Politics of Stakeholder Influence. 1-24.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Ohlsson, C. (2018). Banken, kunden och pengarna : En diskussion av kritikens roll i en historisk undersökning av marknadsföringstexter och -diskurser. Kritiska text- och diskursstudier. Huddinge, Södertörns högskola. 179-199.
- Ohlsson, C. (2016). Staten och kapitalet? : Att göra människor finanskunniga i dagens samhälle. Vardagslivets finansialisering. Göteborg, Centrum för konsumtionsvetenskap. 59-67.
- Ohlsson, C. (2009). Guidebooks, Gadgets and Google Earth : Text perspectives on self-guiding and new technology. Guiding and Guided tours. Göteborg, Bokförlaget BAS. 113-130.
- Rahm, H., Ohlsson, C. (2009). Klarspråksarbete, myndigheter och mottagare : Exempel från äldreomsorgen och Malmö stad. Medborgare och myndigheter. Uppsala, FUMS, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 25-42.
- de Bakker, F.G.A., Ohlsson, C., Den Hond, F., Turcotte, M., Tengblad, S. (2007). Tracing the evolution of corporate discourse on corporate social responsibility : A longitudinal, lexicological study. Managing Corporate Social Responsibility in Action : Talking, Doing and Measuring. Gower Publishing Ltd.. 53-73.
- Ohlsson, C. (2007). Välgrundade val : Hur informerar PPM om premiepensionen?. Mellan folkbildning och fondrådgivning : Nya perspektiv på pensionssystemet. Stockholm, Institutet för framtidsstudier. 47-65.
- Tengblad, S., Ohlsson, C. (2006). När VD har ordet : Om förtroendeskapande kommunikation och att vara en etisk företagsledare. Värdet av förtroende. Lund, Studentlitteratur AB. 360-383.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Lundqvist, U., Lyng, R., Ohlsson, C., Svanström, M. (2013). A Procedure for Analysing EESD Curricula Applied on Engineering Programmes at Swedish Universities. Proceedings Engineering Education for Sustainable Development 2013 (EESD13), Cambridge 22-25 September 2013. 389-396.
- Ohlsson, C. (2011). The roles of intertextual relations in corporate codes of conduct. 27th EGOS Colloquium, Gothenburg, July 6–9, 2011. 1-26.
- Ohlsson, C. (2009). The Rhetoric of Financial Education and Literacy. The Critical Finance Conference II, Brussels 2009.
- Ohlsson, C. (2008). Safe or sorry? : The introduction of the Swedish premium pension as an example of everyday financialization. The critical finance studies conference Stockholm University, School of Business, August 3–5, 2008. 1-26.
- Ohlsson, C. (2006). Swedish pensions on the market – the use of bank advertisements, government information and other texts. The first conference on Rhetoric and Narratives in Management Research, Barcelona, May 11-13, 2006. 1-21.
- Korpus, E., Ohlsson, C. (2006). Reklam som språk och text – röster som övertygar?. Svenskans beskrivning 28 : Förhandlingar vid Tjugoåttonde sammankomsten för svenskans beskrivning, Örebro den 14-15 oktober 2005. 129-137.
- Ohlsson, C. (2005). Du, din pension! : Om språket i det nya pensionssystemet. Svenskans beskrivning 27 : Förhandlingar vid Tjugosjunde sammankomsten för svenskans beskrivning, Växjö den 14 och 15 maj 2004. 257-268.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ohlsson, C. (2020). Market Language Over Time : Combining Corpus Linguistics and Historical Discourse Analysis in a Study of Market in Swedish Press Texts. Doing Digital Humanities : Concepts, Approaches, Cases. Växjö, Linnaeus University Press. 199-218.
- Ohlsson, C. (2009). Komplext och komplicerat? : Om myndigheters webbaserade pensionsinformation. Service på nätet : rapport från en konferens om myndigheters webbplatser. Stockholm, Språkrådet. 52-64.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ohlsson, C. (2007). Folkets fonder? : En textvetenskaplig studie av det svenska pensionssparandets domesticering. Doctoral Thesis. Göteborg, Göteborgs universitet. 219.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Gustafsson, E., Ohlsson, C. (2011). Om sociala medier i marknadsföringens läroböcker. Sociala? Medier? : En antologi om en ny tid. Malmö, Manifesto. 157-169.