Claes Ohlsson
DocentClaes är docent och universitetslektor i svenska språket och har arbetat vid Linnéuniversitetet sedan 2017. Han har tidigare varit verksam vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola.
Claes forskar gärna om språkbruk och kommunikation i olika sammanhang med särskilt intresse för språk och privatekonomi och för hur myndigheter och företag kommunicerar. Han undervisar både på kurser inom grundutbildningen och på avancerad nivå samt inom forskarutbildningen.
Undervisning
Claes undervisar främst på uppsatskurser och kurser på avancerad nivå, däribland Kriskommunikation, Terminologi och kurspaketet Språkrådgivning och textvård. Han undervisar även inom fakultetens forskarutbildning och handleder doktorander.
Forskning
Claes har främst forskat om institutionell språkanvändning i förhållande till både organisationer och individer och med en teoretisk-metodologisk plattform i text- och diskursanalys. Hans specialområde är språk och kommunikation inom finansekonomi- och näringslivsdiskurser med två övergripande teman. I det första temat har han undersökt och diskuterat hur krav på ökad finanskunskap hos privatpersoner manifesteras i olika facktextgenrer och som övertygandemål. I detta tema har han också genomfört studier av bankers marknadsföring ur ett historiskt perspektiv. Det andra forskningstemat utgår främst från hur stora företag använder språkbruk och kommunikation för att visa och legitimera olika typer av ansvarstagande i förhållande till intressenter och verksamhetsmål, t.ex. i årsredovisningar eller värdegrundstexter.
Under perioden 2022–2025 arbetar Claes med forskningsprojektet Marknadens språk som är ett flervetenskapligt samarbete mellan idéhistoriker och språkvetare från tre lärosäten (Göteborgs universitet, Linnéuniversitetet och Södertörns högskola). Projektet är finansierat av stiftelsen Marcus & Amalia Wallenbergs minnesfond med placering vid Göteborgs universitet. Projektets huvudmål är att undersöka och diskutera marknadsbegreppets användning och förändring över tid – från medeltid till nutid – med hjälp av datalingvistiska metoder i ett stort material med texter från olika samhällsområden.
Claes är också verksam i ett internt nätverk om migrationsforskning (under namnet Plattform Migration 2018–2021) med forskare från flera fakulteter vid Linnéuniversitetet. Han ansvarar för delprojektet Det självklara språket? Språk som nyckelbegrepp i dagens integrationsarbete tillsammans med Johanna Salomonsson från Institutionen för svenska språket.
Länkar: Google Scholar, Academia.edu, Researchgate
Uppdrag
Claes är studierektor för kurser inom huvudområdet svenska språket sedan 2019 och är därmed också med i ledningsgruppen för Institutionen för svenska språket. Han är invald som ledamot i fakultetsstyrelsen från och med 2022. Claes är kontaktperson för Centrum för fackspråk (CFS) och också medlem i programrådet för Facköversättarprogrammet vid Institutionen för språk samt i styrgruppen för LiLa lab.
Mina forskargrupper
-
Centrum för fackspråk (CFS) Centrum för fackspråk (CFS) samlar forskare från institutionerna för språk och svenska. I vår språkvetenskapliga och flerspråkiga miljö bedrivs både kvantitativt och…
-
Linnaeus University Language Processing Lab (LiLa Lab) Linnaeus University Language Processing Lab (LiLa Lab) är ett labb för språkvetenskaplig forskning som startade vid Linnéuniversitetet 2019.…
Publikationer
Publikationer i urval
-
Ohlsson, C., Salomonsson, J. (2023). Språket i valspråket : En undersökning om språk och integration i svenska valrörelser. Sakprosa. 15 (3).
Status: Publicerad - Ohlsson, C., Wåhlstrand Skärström, V., Björck, H. (2022). The Market as a Concept in Swedish Parliamentary Records from 1867 to 1970 : A Mixed Methods Study. DiPaDA 2022, Digital Parliamentary Data in Action 2022 : Proceedings of the Digital Parliamentary Data in Action (DiPaDA 2022) Workshop, co-located with 6th Digital Humanities in the Nordic and Baltic Countries Conference (DHNB 2022), Uppsala, Sweden, March 15, 2022. 22-34.
- Ohlsson, C. (2018). Banken, kunden och pengarna : En diskussion av kritikens roll i en historisk undersökning av marknadsföringstexter och -diskurser. Kritiska text- och diskursstudier. Huddinge, Södertörns högskola. 179-199.
-
Ohlsson, C. (2016). Finansutbildning i marknadens tjänst. Ord och bild. (2). 66-72.
Status: Publicerad -
Ohlsson, C. (2012). The Rhetoric of Financial Literacy. Journal of Interdisciplinary Economics. 24 (1). 55-75.
Status: Publicerad -
Ohlsson, C., Tengblad, S. (2010). The Framing of Corporate Social Responsibility and the Globalization of National Business Systems : A Longitudinal Case Study. Journal of Business Ethics. 93 (4). 653-669.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Salomonsson, J., Ohlsson, C. (2019). ”Bussig häst, men... Hoppas det ordnar sig.” : En funktionell textanalys av dressyrprotokoll. HumaNetten. (43). 45-64.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ohlsson, C. (2007). Folkets fonder? : En textvetenskaplig studie av det svenska pensionssparandets domesticering. Doctoral Thesis. Göteborg, Göteborgs universitet. 219.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Ohlsson, C. (2016). Staten och kapitalet? : Att göra människor finanskunniga i dagens samhälle. Vardagslivets finansialisering. Göteborg, Centrum för konsumtionsvetenskap. 59-67.
- Rahm, H., Ohlsson, C. (2009). Klarspråksarbete, myndigheter och mottagare : Exempel från äldreomsorgen och Malmö stad. Medborgare och myndigheter. Uppsala, FUMS, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. 25-42.
- De Bakker, F.G.A., Ohlsson, C., Den Hond, F., Turcotte, M., Tengblad, S. (2007). Tracing the evolution of corporate discourse on corporate social responsibility : A longitudinal, lexicological study. Managing Corporate Social Responsibility in Action : Talking, Doing and Measuring. Gower Publishing Ltd.. 53-73.
- Ohlsson, C. (2007). Välgrundade val : Hur informerar PPM om premiepensionen?. Mellan folkbildning och fondrådgivning : Nya perspektiv på pensionssystemet. Stockholm, Institutet för framtidsstudier. 47-65.
- Tengblad, S., Ohlsson, C. (2006). När VD har ordet : Om förtroendeskapande kommunikation och att vara en etisk företagsledare. Värdet av förtroende. Lund, Studentlitteratur AB. 360-383.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ohlsson, C. (2020). Market Language Over Time : Combining Corpus Linguistics and Historical Discourse Analysis in a Study of Market in Swedish Press Texts. Doing Digital Humanities : Concepts, Approaches, Cases. Växjö, Linnaeus University Press. 199-218.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Gustafsson, E., Ohlsson, C. (2011). Om sociala medier i marknadsföringens läroböcker. Sociala? Medier? : En antologi om en ny tid. Malmö, Manifesto. 157-169.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Tengblad, S., Ohlsson, C. (2008). Corporate Social Responsibility and the Globalization of Business Systems : The Case of Sweden. The 8th EURAM conference, Ljubljana, May 14-17 2008. 1-35.
- Ohlsson, C., Tengblad, S., De Bakker, F., Den Hond, F., Turcotte, M. (2005). Corporate Social Responsibility : A Three Country Comparative Study of the Evolution of a Corporate Discourse Over Time. IABS 2005 Proceedings. 160-165.
- Ohlsson, C., Tengblad, S. (2004). Corporate Social Responsibility : The Problem of Securing External Legitimacy in a Globalized World. 20th EGOS Colloquium July 1-3, 2004 : The Organization as a Set of Dynamic Relationships. Ljubljana University, Slovenia : Sub-theme 18 : Corporate Social Responsibility, Corporate Citizenship and Politics of Stakeholder Influence. 1-24.