Clarinda Sousa Jansberg
docentClarinda Rodrigues är docent i marknadsföring vid Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet. Hon har en doktorsexamen i ekonomi (med inriktning marknadsföring) från Universidade do Porto i Portugal.
Clarindas tvärvetenskapliga forskning inom varumärkesförvaltning täcker in forskningsfält såsom relationen mellan konsument och varumärke, varumärkesidentitet och sinnesmarknadsföring. Mer specifikt bidrar hennes forskning med ny kunskap om utlösande faktorer och utfall vad gäller kärlek eller hat för ett varumärke, de två motpolerna på spektrumet av relationer mellan konsument och varumärke. Hennes intresse för varumärkesförvaltning har över åren utvecklats från sinnesmarknadsföring till studier av vilken påverkan varumärkesupplevelser och varumärkesidentitet har på positiva och negativa relationer mellan konsument och varumärke. I sin senaste forskning, med fokus på Generation Y och Z, var hon involverad i projekt som undersökte hur varumärken kan hantera samhälleliga och miljömässiga utmaningar i en tidsålder där allt färre identifierar sig i relationen konsument-varumärke och där känslor av varumärkeshat får större spridning. I sin forskning strävar hon därför efter att belysa de utlösande faktorerna och utfallen av relationerna mellan konsument och varumärke som nyckeln till att underlätta processen för varumärkesbyggande på 2000-talet.
Hon undervisar framförallt i varumärkesförvaltning, sinnesmarknadsföring, innovationsförvaltning, detaljhandel och service management, forskningsmetoder, samtida marknadsföringsforskning, samt tillämpad marknadsföringsanalys. Hon är även kursansvarig för examensarbeteskurserna på programmen Detaljhandel och service management samt Customer experience management.
Vad gäller övriga bidrag till forskningssamhället så är Clarinda recensent för bland annat Journal of Business Research, Journal of Product and Brand Management. Hon är även aktiv i arrangerandet av internationella konferenser. Hon var ordförande för den 12e Global Brand Conference of the Academy of Marketing (Sverige, 2017) och hade ett delat ordförandeskap för the Special Session on Sensory Branding vid den 21a AMS World Marketing Congress (Portugal, 2018). Hon var även ordförande för Track Negativity and Brands vid den 14e Global Brand Conference of the Academy of Marketing (Tyskland, 2019).
Hon är vidare en erfaren varumärkesstrateg och internationell marknadsföringskonsult som har jobbat för ett antal bolag innan hon anslöt sig till akademin. Hon är en regelbunden talare vid såväl akademiska konferenser som företagskonferenser där hon håller föredrag om relationen mellan konsument och varumärke och sinnesmarknadsföring.
Vi är kvalitetscertifierade
Ekonomihögskolan och Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business, AACSB.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Rodrigues, C., Brandao, A., Billore, S., Oda, T. (2024). The mediating role of perceived brand authenticity between brand experience and brand love : a cross-cultural perspective. Journal of Brand Management. 31. 293-309.
Status: Publicerad -
Rodrigues, C., Brandão, A., Rodrigues, P. (2021). I can’t stop hating you : an anti-brand-community perspective on Apple brand hate. Journal of Product & Brand Management. 30 (8). 1115-1133.
Status: Publicerad -
Rodrigues, C., Brandao, A. (2021). Measuring the effects of retail brand experiences and brand love on word of mouth : a cross-country study of IKEA brand. International Review of Retail Distribution & Consumer Research. 31 (1). 78-105.
Status: Publicerad -
Rodrigues, C., Schmidt, H.J. (2021). How the Creative Class Co-creates a City’s Brand Identity : A Qualitative Study. Journal of Creating Value. 7 (1). 19-43.
Status: Publicerad -
Rodrigues, C., Skinner, H., Dennis, C., Melewar, T.C. (2020). Towards a theoretical framework on sensorial place brand identity. Journal of Place Management and Development. 13 (3). 273-295.
Status: Publicerad -
Brandão, A., Sousa, J., Rodrigues, C. (2020). A Dynamic Approach to Brand Portfolio Audit and Brand Architecture Strategy. European Business Review. 32 (2). 181-210.
Status: Publicerad -
Rodrigues, C., Rodrigues, P. (2019). Brand love matters to Millennials : the relevance of mystery, sensuality and intimacy to neo-luxury brands. Journal of Product & Brand Management. 28 (7). 830-848.
Status: Publicerad -
Rodrigues, P., Brandao, A., Rodrigues, C. (2018). The importance of self in brand love in consumer-luxury brand relationships. Journal of Customer Behavior. 17 (3). 189-210.
Status: Publicerad -
Rodrigues, C., Hultén, B., Brito, C. (2011). Sensorial brand strategies for value co-creation. Innovative Marketing. 7 (2). 40-47.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Jansberg, C. (2024). Brands born activists : exploring key dimensions of activism. 17th Global Brand Conference of the Academy of Marketing.
- Rodrigues, C., Rodrigues, P., Macedo, A.F., Baskaran, K. (2018). Eye tracking the impact of in-store sensory and price messages on visual attention and intended purchase behavior. Presented at the 13th Global Brand Conference, Newcastle upon Tyne, UK, May 2-4, 2018.
- Rodrigues, C., Anisimova, T., Brandao, A., Rodrigues, P. (2018). Determinants and outcomes of brand hate : an anti-brand community perpective on strong negative brand emotions. Presented at the 47th EMAC Annual Conference: People make marketing, Glasgow, UK, May 29-June 1, 2018.
- Rodrigues, C., Rodrigues, P., Billore, S., Oda, T. (2018). Role of brand experience and brand authenticity in creating brand love : a cross-cultural comparative study. 2018 Global Marketing Conference at Tokyo Proceedings. 1447-1447.
- Rodrigues, C., Rodrigues, P. (2017). IKEA Brand Love : enhancing brand love through brand experiences. Presented at the 5th International Consumer Brand Relationships Conference, Porto, Portugal, May 18-20, 2017.
- Rodrigues, C., Rodrigues, P. (2017). Antecedents to Brand Hate Among Generation Y : A Consumer Cross-Cultural Study. 10th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business : Global and national business theories and practice: bridging the past with the future. 1456-1464.
- Rodrigues, C., Rodrigues, P. (2017). Antecedents and outcomes of luxury brand love : a millennial consumer perspective. Conference Proceedings of the Academy of Marketing's Brand, Identity and Corporate Reputation Special Interest Group (SIG) : Linnaeus University, Kalmar - April 26-28, 2017. 370-378.
- Rodrigues, P., Rodrigues, C., Brandão, A., Costa, P. (2017). Luxury Consumer-Brand Relationships : The Importance of Self in Brand Love. 10th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business : Global and national business theories and practice: bridging the past with the future. 2217-2221.
- Rodrigues, C., Hultén, B. (2016). Brands that do good with brand aversion. Proceedings of the Academy of Marketing's Brand, Identity and Corporate Reputation Special Interest Group (SIG). 382-388.
- Rodrigues, C. (2016). Falling in love with a city : a sensory place branding framework. Conference proceedings of the Inaugural Conference of the International Place Branding Association : Middlesex University, London - December 7-9, 2016. 87-87.
- Rodrigues, C., Hultén, B. (2014). Brand sensuality : does it affect brand experiences?. .
- Rodrigues, C., Hultén, B., Brito, C. (2011). Multi-sensory brand-experience : towards a strategic sensorial approach. .
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Rodrigues, C., Eklund, A., Berndt, A., Sandberg, S. (2022). Co-creation of multi-sensory brand experiences : a manufacturer perspective. Research Handbook on Brand Co-Creation : Theory, Practice and Ethical Implications. Cheltenham, Edward Elgar Publishing. 138-152.
- Rodrigues, C. (2020). Multisensory brand experiences and brand love : myth or reality?. Global Branding : Breakthroughs in Research and Practice. IGI Global.
- Rodrigues, C. (2019). Branding Porto : An Authentic-Based Approach to Place Identity Theory. Strategic Perspectives in Destination Marketing. Hershey, IGI Global. 198-219.
- Rodrigues, C. (2018). Multisensory brand experiences and brand love : myth or reality?. Driving customer appeal through the use of emotional branding. IGI Global. 1-21.
- Rodrigues, C. (2018). Multisensory brand communications : capturing the hearts and minds of consumers. Brand touchpoints. Nova Science Publishers, Inc.. 115-140.
- Rodrigues, C. (2018). The Destination Branding through Multisensory Experiences : Case Studies from Sweden. The Branding of Tourist Destinations : Theoretical and Empirical Insights. Bingley, Emerald Group Publishing Limited. 61-82.
Artikel, forskningsöversikt (Refereegranskat)
-
Lumare, N., Muradyan, L., Sousa Jansberg, C. (2024). Behind the screen : the relationship between privacy concerns and social media usage. Journal of Marketing Communications. Taylor & Francis Group.
Status: Epub för tryck
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Roper, S., Iglesias, O., Rodrigues, C. (2019). Sensory Branding : Special Issue following the 12th Global Brand Conference, Linnaeus University, Sweden. Journal of Business Research. 96. 340-342.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Rodrigues, C., Brandão, A.M.P.D.C., Macedo, A.F., Baskaran, K. (2020). An eye tracking study of the effect of sensory and price in-store displays. Emotional, sensory, and social dimensions of consumer buying behavior. Hershey, PA, USA, IGI Global. 23-49.
- Rodrigues, C., Hultén, B. (2014). Marketing sensorial : o marketing dos sentidos. Novos horizontes do marketing. Alfragide, Dom Quixote. 100-116.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Rodrigues, C. (2014). Brand Sensuality and Consumer-Based Brand Equity. Doctoral Thesis. Porto, Universidade do Porto. 140.
Manuskript (Övrigt vetenskapligt)
- Hultén, B., Rodrigues, C., Brito, C. Sensorial Brand Strategies for Co-Creation of Value In a B2B and B2C Context.