Jag är lektor i tyska med litteraturvetenskaplig inriktning, och har arbetat på Linnéuniversitetet sedan 2004. Efter mina studier i tyska i Växjö doktorerade jag 2011 vid Stockholms universitet. I min avhandling undersökte jag vilken samhällsbild östtyska barndeckare försökte förmedla sina unga läsare i DDR.
Innan jag flyttade till Sverige arbetade jag i Tyskland som gymnasielärare och som lärare för yrkesutbildning.
Jag är examinator för Goethe-Institutet https://www.goethe.de/ins/se/sv/index.html.
AKTUELLT med start mars 2025:
I ett samerbete med en kollega från Södertörns högskola och tre kollegor på tyska universitet erbjuder vi en tvärvetenskaplig seminarieserie om höghusområden, även i barnmedier (film, litteratur, illustration, se särskilt tillfälle 2-4). Modular Housing: Representations of Serial Construction Program around the Baltic Sea prior 1990s: https://www.sh.se/kalender?query=Modular%20Housing
Undervisning
Jag undervisar tysk konversation, realia och litteratur på grundnivå inom ämnet tyska. Jag handleder och examinerar uppsatser på kandidat- och avancerat nivå inom tysk litteraturvetenskap, litteraturdidaktik och realia. IJag har också undervisat i barnlitteraturkurser inom ämnet litteraturvetenskap.
Forskning
Hur kan estetiska medier berätta för barn och ungdomar om klimatförändringar utan att spä på klimatångest? Hur tolkar författare vår samtid och framtid, t.ex. när det gäller matproduktion och -konsumtion? Hur trovärdigt och autentiskt berättar texter om historiska skeenden som t.ex. Berlinmurens fall? Dessa frågor utgör mina primära intresseområden som utgör min nuvarande forskning inom specialområdet barn- och ungdomslitteratur Min övergripande syn är att barnlitteraturen är en seismograf för samhälleliga processer och därför ett mycket angeläget undersökningsämne. Som medlem i CHILLL (Centre for Childhood Research in Literature, Language and Learning) strävar jag efter att utveckla forskning inom det barn- och ungdomslitterära fältet.
Ett annat intresseområde är studier av intermodalitet och multimodalitet. Exempelvis tittar jag på hur rättegångar och deras berättelser medieras i tidningsnyheter, film och skönlitteratur (detta projekt bedrivs i samarbete med Beate Schirrmacher).
Min forskning är knuten till IMS (Linnaeus University Research Center for Intermedial and Multimodal Studies), där jag arbetar med i två olika arbetsgrupper: Transmedieringar av det antropocena till estetiska medier, där vi bl.a. tar fram en antologi vid det arbetsnamn Välkommen till framtiden-Didaktiska perspektiv på barnlitteratur och -film med hållbarhetsteman. Den andra arbetsgruppen Narrating the Trial – Transmediating Authenticity utvecklar rättegångsprojektet.
Jag arbetar också med film- och litteraturdidaktiska frågor, t.ex. hur grafiska romaner romaner kan användas för språkinlärning. Jag är medlem i CÄHL (Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet), där vi utvecklar ämnesdidaktisk forskning.
Ett ämnesområde som jag har tillägnat mycket forskningsarbete de senaste åren är hur virtuell mobilitet kan användas i undervisningssammanhang på universitetsnivå. Arbetet startades i samband med att jag ledde arbetsgruppen Global Classroom, men har sedan fördjupats genom internationellt samarbete inom ERASMUS+ projektet MOONLITE (MOOCs for social inclusion & employability) https://lnu.se/mot-linneuniversitetet/om-linneuniversitetet/vision-och-vardegrund/integration/
Förutom medlemskap i LNUs forskningsgemenskap är jag medlem i GLS (Germanistische Literaturwissenschaft in Schweden) och IDV (Internationaler Deutschlehrerinnen – und Deutschlehrerverband).
Mellan 2013 och 2019 har jag varit redaktör för den vetenskapliga tidskriften Moderna Språk js.ub.gu.se/ojs/index.php/modernasprak .Regelbundet skriver jag artiklar i LINGUA, tidskriften som ges ut av Språklärarnas riksförbund.
Uppdrag
Sedan 2024 prodekan för fakulteten för konst och humaniora. Ledamot i rådet för hållbarhet, LNUs representant i styrgruppen för WP5: Thematic Arena on Culture, Multilingualism and Well-Being
2019-2024 viceprefekt för institutionen för språk.
2017-2024 studierektor för ämnet tyska.
2012 -2019 programansvarig för bachelorprogrammet/kandidatprogrammet SKK (språk, kultur och kommunikation).
2018- 2021 medlem i juryn till Europeiska kvalitetsutmärkelsen https://www.skolverket.se/undervisning/europeiska-kvalitetsutmarkelsen-i-sprak i språk, som delas ut till meriterande språklärare och modersmålslärare för innovative projekt.
2015-2017 ledning av LNUs arbetsgrupp Global Classroom som främjar internationalisering på hemmaplan (virtuell mobilitet).
2016-2019 projektledare för LNU i Erasmus+ projektet MOONLITE.
Mina forskargrupper
-
Centrum för ämnesdidaktisk forskning inom konst och humaniora vid Linnéuniversitetet Syftet med Cähls verksamhet är att samordna det ämnesövergripande forsknings- och utvecklingsarbetet inom området…
-
Linnaeus University Centre for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) Linnaeus University Centre (Lnuc) for Intermedial and Multimodal Studies (IMS) grundades av Lars Elleström. IMS är en…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Intermedial ekokritik: Representationer av antropocen Det här projektet svarar på en brådskande social utmaning utifrån ett humanistiskt perspektiv: hur kan vi kommunicera klimathotet.
-
Projekt: Kommunikation över mediegränser. Transmedieringens begränsningar och möjligheter Hur förändras kommunikativt innehåll när det överförs mellan olika sorters medier? Det studerar vi i projektet…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Schirrmacher, B., Löwe, C. (2021). Hur rapporteras från en rättegång och varför? : Rättegångsrapportering som medietransformation. HumaNetten. (46).
Status: Publicerad -
Löwe, C. (2021). Fließende Grenzen? Erzählen und Erinnern in Dorit Linkes Jenseits der blauen Grenze (2014). Moderna Språk. 115 (2). 21-36.
Status: Publicerad -
Löwe, C. (2012). Von Jungen Pionieren, Kriminalfällen und dem Glück im Sozialismus zu leben : Einblicke in die Kinder- und Jugendkriminalliteratur der DDR. Moderna Språk. 106 (2). 102-123.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Löwe, C. (2008). På sporet av barne- og ungdomskrimbøker i DDR. Barnebokkkritikk.no.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Löwe, C. (2019). 30 Jahre Mauerfall : ein denkwürdiges Ereignis. LMS : Lingua. (3). 51-54.
Status: Publicerad -
Löwe, C. (2018). Willkommen im Anthropozän?. Lingua. 2. 45-47.
Status: Publicerad -
Löwe, C. (2013). Lies doch mal ein gutes Buch : Ideen für den Einsatz von Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. LMS : Lingua. (3). 49-53.
Status: Publicerad
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Löwe, C. (2020). Petra Bäni Rigler, Bilderbuch - Lesebuch - Künstlerbuch: Elsa Beskows Ästhetik des Materiellen. Barnboken. The Swedish institute for children's books. 43.
Status: Publicerad -
Löwe, C. (2013). Review : Good Girls, Good Germans: Girls’ Education and Emotional Nationalism in Wilhelminian Germany. Jennifer Drake Askey.. International Research in Children's Literature (IRCL).
Status: Publicerad -
Löwe, C. (2010). Astrid Lindgren - Werk und Wirkung: internationale und interkulturelle Aspekte. Barnboken. (1). 60-62.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Löwe, C. (2011). Von Jungen Pionieren und Gangstern. Der Kinder- und Jugendkriminalroman in der DDR. Doctoral Thesis. Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis. 330.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Löwe, C. (2022). Flickor som löser gåtor : I flickdetektivernas värld. Flickboken och flickors läsning : Flickskapande nu och då. Göteborg Stockholm, Makadam Förlag. 250-274.
- Ehriander, H., Löwe, C. (2022). Flickböcker och flickboksläsning. Flickboken och flickors läsning. Flickskapande nu och då. Göteborg Stockholm, Makadam Förlag. 7-17.
- Löwe, C., Schirrmacher, B. (2021). How to Tell the Story of a Trial : Media Transformation in Court Reporting. Narratives in the Criminal Process. Frankfurt am Main, Vittorio Klostermann Verlag. 277-297.
- Creelman, A., Löwe, C., Nilson, M., Piltz, L. (2020). Teaching Humanities Online : Practical Examples from Linnaeus University. Doing Digital Humanities : Concepts, Approaches, Cases. Växjö, Linnaeus University Press. 65-80.
- Creelman, A., Löwe, C. (2019). Mainstreaming virtual mobility – helping teachers to get onboard. Telecollaboration and virtual exchange across disciplines : in service of social inclusion and global citizenship. Voillans, Research-publishing.net. 15-22.
- Löwe, C. (2018). "Wir waren die Geschichte" : Erinnerungen and die DDR und den Herbst 1989 in zwei kinder- und jugendliterarischen Texten. German Reunification and the Legacy of GDR Literature and Culture. Leiden, Brill Academic Publishers. 89-104.
- Löwe, C. (2018). Wenn Emotionen überschäumen : Identitätskonstruktionen in Alina Bronskys Scherbenpark. Emotionen : Beiträge zur 12. Arbeitstagung schwedischer Germanistinnen und Germanisten Text im Kontext in Visby am 15./16. April 2016. Berlin, Peter Lang Publishing Group. 161-180.
- Löwe, C. (2017). Mapping a City : Berlin in a contemporary detective novel. Maps and Mapping in Children's Literature : Landscpaes, seascapes and cityscapes. Amsterdam, John Benjamins Publishing Company. 95-112.
- Löwe, C. (2017). "Genau wie im Märchen" : Genreübergänge in Texten für junge Leser. Narratology Plus – Studies in Recent International Narratives for Children and Young Adults : Narratologie Plus – Studien zur Erzählweise in aktueller internationaler Kinder- und Jugendliteratur. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group. 369-386.
- Löwe, C., Marx Åberg, A. (2015). Kulturelles Lernen im Unterricht des Deutschen als Fremdsprache am Beispiel des Blended-Learning-Lehrmaterials Berlin : Ort der Begegnung. Perspektive Nord: Zu Theorie und Praxis einer modernen Didaktik der Landeskunde : Beiträge zur 2. Konferenz des Netzwerks Landeskunde Nord in Stockholm am 24./25. Januar 2014. Frankfurt am Main, Peter Lang Publishing Group. 95-111.
- Löwe, C. (2014). Kinderliterarische Reisen in einem Land mit beschränkten Reisemöglichkeiten. Der reisende Europäer. München, IUDICIUM Verlag GmbH.
- Löwe, C. (2011). Bill Bergson, a Political Statement or a Symbol of Swedishness? : A Comparison of Astrid Lindgren's Bill Bergson Texts with the 1990s Film Adaptations. Beyond Pippi Longstocking : Intermedial and International Aspects of Astrid Lindgren's Works. New York, Routledge. 105-124.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Löwe, C. (2021). Power! No Doubt About It. Astrid Lindgren's Works. Växjö, Linnaeus University Press. 139-154.
- Nilsson Skåve, Å., Löwe, C. (2020). Inledning. Didaktiska perspektiv på hållbarhetsteman i barn- och ungdomslitteratur. Stockholm, Natur och kultur. 7-19.
- Löwe, C. (2020). Sköna nya värld, men vad ska vi äta? : Matmotivet i framtidsskildringar för barn och unga. Didiaktiska perspektiv på hållbarhetsteman i barn- och ungdomslitteratur. Stockholm, Natur och kultur. 60-79.
- Löwe, C. (2019). Vilse, förtvivlad, ond - att skriva fram det oskrivbara. Att skriva barn- och ungdomslitteratur. Studentlitteratur AB. 151-168.
- Löwe, C. (2018). Berlin als stummer Zeuge? : Anthropozäne Stadtansichten in Daniel Höras Das Ende der Welt. Berlin : Bilder einer Metropole in erzählenden Medien für Kinder und Jugendliche. Würzburg, Verlag Königshausen & Neumann. 297-316.
- Löwe, C. (2016). När bild och text möts : Grafiska romaner i undervisningen. Möten med mening : Ämnesdidaktiksa fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 241-258.
- Löwe, C., Scharnowski, S. (2015). "Wem gehört die Stadt?" Die Aneignung von Stadträumen in Jugendbuch und Film der DDR: Insel der Schwäne. Raumwahrnehmung, interkulturelles Lernen und Fremdsprachenunterricht. Baltmannsweiler, Schneider Verlag Hohengehren GmbH. 53-66.
- Löwe, C. (2015). Es könnte auch am Buch liegen : Plädoyer für den Einsatz von Jugendliteratur im Deutschunterricht an Gymnasien und Hochschulen. Sendbote zwischen den Kulturen : Gustav Korlén und die germanistische Tradition an der Universität Stockholm. Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis. 289-302.
- Löwe, C. (2015). Makt! Inget tvivel om den saken : maktstrukturer i svenska detektivromaner för barn. Nya läsningar av Astrid Lindgrens författarskap. Stockholm, Liber. 141-157.
- Löwe, C. (2015). "Wir spielen einen Tag im Paradies" : Der Inseltopos in Isabel Abedis Isola. The Meeting of the Waters : Fluide Räume in Literatur und Kultur. München, IUDICIUM Verlag GmbH. 170-180.
- Löwe, C. (2013). "Das grosse pulsende Herz der grossen brausenden Stadt" : Stadtansichten Berlins in ausgewählten Kinder- und Jugendbüchern der DDR. Erzählte Städte : Beiträge zur Forschung und Lehre in der europäischen Germanistik. München, IUDICIUM Verlag GmbH. 85-96.
- Löwe, C. (2012). "Unsere Heimat, das sind nicht nur die Städte und Dörfer...": Das Heimatbild im Kinder- und Jugendkriminalroman der DDR der 1950 und 1960er Jahre. Akten des XII. Internationalen Germanistenkongresses Warschau 2010. Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit. : Band 9. Peter Lang Publishing Group. 111-116.
- Löwe, C. (2010). "Teilnahme ist Bürgerpflicht...! Der Republik zur Ehr" - Das Gesellschaftsbild im DDR- Kinder- und Jugendkriminalroman am Beispiel des Romans Käuzchenkuhle von Horst Beseler. Sprache-Literatur-Kultur : Text im Kontext. Beiträge zur 8. Arbeitstagung schwedischer Germanisten in Uppsala, 10.-11.10.2008. Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis. 243-253.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Creelman, A., Löwe, C., Diedrichs, P., Kulmala, L. (2018). Mainstreaming virtual mobility - helping teachers to get on board. Telecollaboration and virtual exchange across disciplines : in service of social inclusion and global citizenship : Book of Abstracts. 24-24.
- Creelman, A., Jansen, D., Zourou, K., Löwe, C. (2017). How Relevant is Open Education for Refugees? Experience and Discussion from the Erasmus+ Project MOONLITE : Workshop. 26th EDEN Annual Conference Diversity Matters! 13-16 June 2017, Jönköping.
- Löwe, C. (2017). Berlin as a silent witness? : Anthropocentric City views. 19th Annual Conference of the Society for Phenomenology and Media : Living in the Anthropocene : Vrije Universiteit Brussel Royal Flemish Academy of Belgium for Science and the Arts March 15-17, 2017.
- Löwe, C. (2017). Die Mauer : Da war doch mal was : Landeskundevermittlung mit Graphic Novels. IDT 2017, Brücken gestalten – mit Deutsch verbinden, 31.07.-04.08., Fribourg, Schweiz : Sektion: Kulturbezogenes Lernen mit Literatur.
- Löwe, C. (2016). En bild säger mer än tusen ord? : Bilder av kriminella i text och illustrationer i barn- och ungdomsdeckare utgivna i DDR. Presented at Med bilden i fokus : Nordisk forskarkonferens 2016 : Barnboksinstitutet, Stockholm, 29 augusti-1 september 2016.
- Löwe, C. (2016). "Das gewohnte Leben gegen ein neues eintauschen" : Berliner Kindheiten im vereinten Deutschland. Internationale DFG-Tagung : Erzählen über Kindheit und Jugend in der Gegenwartsliteratur : Geschichten vom Aufwachsen in Ost und West in Literatur und Medien. 30. Juni - 2. Juli 2016. JLU / Schloss Rauischholzhausen.
- Löwe, C. (2016). The Good, the Bad, and Berlin : The Image of Society in East German Detective Novels for Young Readers. 40th Annual Conference, German Studies Association : September 29 - October 2, 2016, San Diego, Californa, Town and Contry Resort & Convention Center.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Löwe, C. (2016). Wenn Emotionen überschäumen : ldentitätskonstruktionen in Jugendbüchern am Beispiel von Alina Bronskys Scherbenpark (2008) und Daniel Höras Gedisst (2015). Text im Kontext, Uppsala Universitet, 15.-16.04. 2016, Visby, Arbeitstagung schwedischer Germanisten.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Löwe, C., Nilson, M., Piltz, L., Creelman, A. (2019). Cost-benefit analysis of MOOC provision : sustainability report for Linnaeus University’s MOOC: Fantastic fiction and where to find it. Moonlite. 25.
- Traeger, C., Löwe, C., Barcena, E., Bick, M., Camillieri, A.F., et al. (2018). Exploiting MOOCs for Access and Progression into Higher Education Institutions and Employment Market. Moonlite: MOOCs for Social Inclusion & Employability. 130.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Ehriander, H., Löwe, C. (2022). Flickboken och flickors läsning. Flickskapande nu och då. Göteborg Stockholm, Makadam Förlag. 343.
- Bruhn, J., Löwe, C., Lutas, L., Rossholm, A.S., Salmose, N., et al. (2016). Ekfrase : Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. Bergen, Universitetsforlaget. 100.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Löwe, C., Nilsson Skåve, Å. (2020). Didaktiska perspektiv på hållbarhetsteman i barn- och ungdomslitteratur. Stockholm, Natur och kultur. 223.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Löwe, C., Leon, I. (2023). Interkulturalitet i engelskundervisningen : Del 4. Interkulturella möten. 21.
- Löwe, C., Leon, I. (2020). Interkulturella möten : att arbeta med digitala och fysiska internationaliseringsprojekt. Stockholm, Skolverket. 23.