Corrado Matta

Corrado Matta

Docent
Institutionen för pedagogik Fakulteten för samhällsvetenskap
Spara kontaktuppgifter Ladda ner bild

Jag är docent vid institutionen för pedagogik.

Undervisning

Jag undervisar i flera vetenskapsteori- och forskningsmetodikkurser, både kvalitativa och kvantitativa metoder, som delar av flera program inklusive lärarutbildning, allmän pedagogik och socialpedagogik, speciallärar- och specialpedagogprogrammet.

Forskning

Min forskning berör två huvudområden:

Filosofiska grunder för samhällsvetenskapliga forskningsmetoder
Min forskning inom detta område utforskar de filosofiska och metodologiska grunderna för kvalitativ forskning och forskning med blandade metoder. Jag undersöker hur olika kunskapsteoretiska paradigm formar användningen av evidens inom samhällsvetenskap, med särskilt fokus på diskursanalysens förklaringskraft och integrering av data och teori i utvärderingsforskning. Mitt arbete undersöker också rollen av mekanistiskt resonemang i kvalitativa studier, och utmanar traditionella distinktioner mellan förklaring och tolkning. Dessutom studerar jag hur forskningsmetoder formar konstruktionen av evidens i pedagogik, vilket bidrar till en djupare förståelse av metodisk rigor i empirisk forskning.

Min forskning inom detta område fokuserar också på begreppet selektiv abduktion och dess grundläggande roll i mänsklig tolkning och i tolkande ansatser inom samhällsvetenskap.

Evidensbaserad praktik i utbildninssektor
Jag studerar hur pedagoger engagerar sig med forskningsbaserad kunskap och empiriska data för att informera deras professionella beslutsfattande. Mitt arbete undersöker de kognitiva och diskursiva mekanismerna som ligger till grund för lärares tolkning och användning av elevdata, såväl som de bredare utmaningarna med att implementera evidensbaserad praktik i skolor. Genom empiriska studier, inklusive fokusgrupper och experimentell design, undersöker jag hur lärare balanserar forskningsresultat med professionellt omdöme när de fattar instruktionsbeslut. Dessutom har jag kritiskt analyserat evidensförhållandet mellan neurovetenskap och utbildning, och belyst komplexiteten i att översätta vetenskaplig kunskap till praktik i klassrummet. 

Jag undersöker också för närvarande hur den filosofiska teorin om evidenspluralism kan tillämpas på evidensbaserad politik inom utbildning.

Jag är medlem i forskargruppen Läroplansteori och didaktik (SITE).

Publikationer

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Referee­granskat)

Artikel i tid­skrift (Övrigt veten­skapligt)

Konferens­bidrag (Övrigt veten­skapligt)