Corrado Matta
DocentJag är docent vid institutionen för pedagogik.
Undervisning
Jag undervisar i flera vetenskapsteori- och forskningsmetodikkurser, både kvalitativa och kvantitativa metoder, som delar av flera program inklusive lärarutbildning, allmän pedagogik och socialpedagogik, speciallärar- och specialpedagogprogrammet.
Forskning
Min forskning berör två huvudområden:
Filosofiska grunder för samhällsvetenskapliga forskningsmetoder
Min forskning inom detta område utforskar de filosofiska och metodologiska grunderna för kvalitativ forskning och forskning med blandade metoder. Jag undersöker hur olika kunskapsteoretiska paradigm formar användningen av evidens inom samhällsvetenskap, med särskilt fokus på diskursanalysens förklaringskraft och integrering av data och teori i utvärderingsforskning. Mitt arbete undersöker också rollen av mekanistiskt resonemang i kvalitativa studier, och utmanar traditionella distinktioner mellan förklaring och tolkning. Dessutom studerar jag hur forskningsmetoder formar konstruktionen av evidens i pedagogik, vilket bidrar till en djupare förståelse av metodisk rigor i empirisk forskning.
Min forskning inom detta område fokuserar också på begreppet selektiv abduktion och dess grundläggande roll i mänsklig tolkning och i tolkande ansatser inom samhällsvetenskap.
Evidensbaserad praktik i utbildninssektor
Jag studerar hur pedagoger engagerar sig med forskningsbaserad kunskap och empiriska data för att informera deras professionella beslutsfattande. Mitt arbete undersöker de kognitiva och diskursiva mekanismerna som ligger till grund för lärares tolkning och användning av elevdata, såväl som de bredare utmaningarna med att implementera evidensbaserad praktik i skolor. Genom empiriska studier, inklusive fokusgrupper och experimentell design, undersöker jag hur lärare balanserar forskningsresultat med professionellt omdöme när de fattar instruktionsbeslut. Dessutom har jag kritiskt analyserat evidensförhållandet mellan neurovetenskap och utbildning, och belyst komplexiteten i att översätta vetenskaplig kunskap till praktik i klassrummet.
Jag undersöker också för närvarande hur den filosofiska teorin om evidenspluralism kan tillämpas på evidensbaserad politik inom utbildning.
Jag är medlem i forskargruppen Läroplansteori och didaktik (SITE).
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Matta, C. (2024). The Explanatory Power of Discourse Analysis. Philosophy of the social sciences. 54 (5). 363-386.
Status: Publicerad -
Matta, C., Lindvall, J., Ryve, A. (2024). The Mechanistic Rewards of Data and Theory Integration for Theory-Based Evaluation. American Journal of Evaluation. 45 (1). 110-132.
Status: Publicerad -
Matta, C. (2022). Philosophical Paradigms in Qualitative Research Methods Education : What is their Pedagogical Role?. Scandinavian Journal of Educational Research. 66 (6). 1049-1062.
Status: Publicerad -
Matta, C. (2022). Tolkningens metodologi och selektiv abduktion. Pedagogisk forskning i Sverige. 27 (4). 37-61.
Status: Publicerad -
Matta, C., Kaufmann, O.T., Ryve, A. (2022). Automatized visualization methods for the qualitative analysis of teachers' collegial discussions. New Trends in Qualitative Research (NTQR). 11 (-). 1-15.
Status: Publicerad -
Matta, C. (2021). Neuroscience and educational practice - A critical assessment from the perspective of philosophy of science. Educational Philosophy and Theory. 53 (2). 197-211.
Status: Publicerad -
Matta, C. (2019). Qualitative Research Methods and Evidential Reasoning. Philosophy of the social sciences. 49 (5). 385-412.
Status: Publicerad -
Matta, C. (2015). Interpretivism and Causal Explanations : A Case from Educational Research. Philosophy of the social sciences. 45 (6). 543-567.
Status: Publicerad -
Matta, C. (2014). Scientific Representation and Science Learning. Open Review of Educational Research. 1 (1). 211-231.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Holmberg, K., Matta, C., Nordmark, S., Masiello, I., Rack, J., et al. (2025). From Balance to Informed Criticism : Discursive Transformations in a Development Project on Digital Learning Material in Primary School. INTED2025 Proceedings : 19th International Technology, Education and Development Conference Valencia, Spain. 3-5 March, 2025.. 4428-4433.
- Matta, C., Ståhlkrantz, K. (2023). Knowledge translation and school leaders' professional decision-making : a case study. .
- Matta, C. (2022). Topic modeling and interpretive methods. .
- Matta, C. (2021). Evaluating Interpretive Qualitative Theories. .
- Matta, C., Fälth, L., Wernholm, M., Andersson, A. (2021). Raising our eyes from effects : The mechanistic rewards of integrating neuroimaging, behavioral measures and ethnographic methods in the study of an educational intervention. Workshop: Mechanisms in the Sciences. Integrating Social and Biological Perspectives. September 27th and 28th, 2021 : Department of Logic, History and Philosophy of Science. UNED-Madrid.
- Matta, C. (2020). The Role of Data in Interpretive Qualitative Theorizing. .
- Matta, C. (2018). Policy Evaluation and Mixed Methods. .
- Matta, C. (2017). The Role of Philosophical Theory in Qualitative Methods Textbooks. .
- Matta, C. (2017). Methodological Naturalism and Teaching Research Methods. NERA 2017 Abstracts : 23-25 March 2017: Learning and education – material conditions and consequences. 259.
- Matta, C. (2014). Actor Network, Ontic Structural Realism and the Ontological Status of Actants. Proceedings of the Ninth International Conference on Networked Learning 2014. 195-202.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Matta, C. (2023). Teoretisk och normativ pedagogisk forskning är alltid relevant – även ur ett rent instrumentellt perspektiv. Pedagogisk forskning i Sverige. 28 (1-2). 155-159.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Masiello, I., Matta, C., Holmberg, K., Nordmark, S., Rack, J., et al. (2025). An AI Chat-Bot Thematic Analysis of Teachers’ Expectations of Digital Learning Materials in Primary Schools. INTED2025 : 19th International Technology, Education and Development Conference Valencia, Spain, 3-5 March, 2025.. 4063-4071.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Matta, C. (2020). På vetenskaplig grund : en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter. Stockholm, Liber.