Daniel Alvunger
ProfessorJag är professor i pedagogik och innehar uppdraget som vicerektor för internationalisering. Uppdraget innebär att arbeta för en samlad och långsiktig strategi för ett verksamhetsutvecklande internationellt arbete inom forskning och utbildning i samverkan med fakulteter och verksamhetsstöd på Linnéuniversitetet. Jag är styrelseledamot i Europauniversitetet European University for Well-being och företräder också Linnéuniversitetet i andra strategiska internationella partnerskap och sammanhang.
Jag ingår i forskningsmiljön Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) samt i styrgruppen för Forum för pedagogik och yrkeskunnande - Lärosäten Syd, vilket är en tvärvetenskaplig forsknings- och utvecklingsmiljö som samlar forskare, lärare, studenter och praktiker för att utforska och diskutera frågor gällande yrkeskunnande, yrkesdidaktik och yrkesutbildning.
Undervisning
Huvuddelen av min undervisning är inom ämneslärarprogrammet och yrkeslärarprogrammet där jag föreläser om yrkesutbildningens och skolväsendets historia, läroplansteori och didaktik, yrkeslärande, yrkesdidaktik, utvecklingsarbete och forskningsmetodik, vetenskapsteori med fokus på yrkeskunnande och praktisk kunskap. Jag undervisar på mastern i pedagogik och yrkeskunnande som drivs i samarbete med Malmö universitet och Högskolan Kristianstad samt på forskarutbildningen där jag är en av de ansvariga för forskarskolan i pedagogik och yrkeskunnande.
Forskning
Min forskning omfattar huvudsakligen tre områden med en tydlig inramning mot yrkesutbildning, yrkeslärarutbildning och yrkesdidaktik:
Utbildningspolicy och läroplansarbete som social praktik, dvs. förhållandet mellan transnationell utbildningspolicy, nationella utbildningsreformer och implikationer inom lokala skol- och undervisningskontexter. På lokala arenor handlar det om lärares agens och hur lärare omtolkar, transformerar och omsätter läroplanen i praktik samt hur olika kunskapssyner uttrycks i undervisningen.
Lärarutbildningens kunskapsinnehåll och organisering, t.ex. dels hur olika diskurser formar förståelsen av lärarprofessionen samt hur olika aktörer skapar mening kring lärarutbildningens innehåll, dels hur empiriskt orienterade analyser kan fungera som grund för att utveckla lärarutbildningspraktiker.
Ledarskapsteori (med fokus på lärarledarskap) och skolutveckling– ledarskapspraktiker och relationer mellan olika aktörer som är involverade i lokalt skolutvecklingsarbete, i första hand med fokus på skolledare och förstelärare, och om olika sub-system i den lokala skolorganisationen.
Min pågående forskning handlar om hur vi kan beskriva och förstå hur läroplaner och undervisning ”görs” och skapas inom yrkesutbildning. Jag brukar övergripande tala om att jag utforskar läroplansarbete som social praktik, på engelska ”curriculum making as social practice”, där jag är intresserad av hur lokala läroplaner formas och skapas i interaktionen mellan idéer, aktörer och sammanhang tvärs över utbildningssystemet. Utifrån mitt läroplansteoretiska perspektiv har utbildningssystem nämligen multipla lager eller aktivitetsområden, där olika aktörer finns och genom och över vilka läroplanen skapas i dess olika former, till exempel skolors lokala läroplaner med rektorer, arbetslagsledare, förstelärare, specialpedagoger, lärare, elever; förvaltningar med förvaltningschefer, utvecklingsledare och där det också förekommer förstelärare; arenor för policymaking (riksdag, utskott, seminarier) med politiker och nationella myndigheter som Skolverket med undervisningsråd och specialister. Huvudfrågan för mig gällande organisering och innehåll av yrkesutbildning är hur olika typer av aktörer och idéer gällande undervisning rör sig över olika områden i utbildningssystemet och hur uppfattningar om elevers kunskapsbehov definieras och formas. Ytterst handlar det om vilka kunskaper och vilket innehåll som värderas och väljs ut av olika aktörer på olika nivåer inom ramen för utbildningssystemet men också hur yrkeselever ges tillgång till eller inte ges tillgång till olika typer av kunskap i undervisningen.
Mitt forskningsintresse ligger i epicentrum för en ständigt aktuell fråga, nämligen hur yrkesutbildningar ska utformas för att möta behovet av yrkesutbildad och kompetent personal. Yrkesutbildningar befinner sig i ett gränsland mellan skola och arbetsliv där de å ena sidan ska bidra till att försörja arbetsmarknaden med relevant kompetens medan de å andra sidan, liksom all gymnasieutbildning, ska bidra till ungas möjlighet att självständigt forma och utöva inflytande över sina liv. Dessa olika logiker mellan skola och arbetsliv låter sig inte alltså helt självklart förenas. När nationella läroplansdokument ska tolkas i lokala kontexter på förvaltningar och i de regionala och lokala styrgrupper för organisering av yrkesutbildning som jag studerar sker återigen en transformation och rekontextualisering av innehåll som färgas av specifika intressen och kontextuella förhållanden. Vi vet att lokalsamhället som kontext och samspelsprocesser mellan företag och skolor påverkar elevers yrkeslärande men vet desto mindre om hur lokala och regionala aktörer är medskapare i lokal policy och läroplansdokument samt vilka yrkesdidaktiska implikationer det har för undervisningen. Det kan handla om hur de regionala och lokala styrgrupperna responderar på policytryck utifrån kompetensförsörjning och arbetsmarknadsbehov, hur de översätter begrepp som jämställdhet, mångfald och innovation samt relaterar till omvärldsanalyser och kravbilder som ställs utifrån certifiering och kvalitetskriterier. Detta utgör en lokal läroplan som rektorer och yrkeslärare i skolorna arbetar med vad gäller aktiviteter för att nå uppställda mål gällande exempelvis rekrytering av studenter, ramar för undervisningens organisering och urval av innehåll och kunskaper för undervisningen. I klassrummet (nano-nivån) skapar yrkeslärare och yrkeselever olika ”läroplanshändelser” genom pedagogisk interaktion som ”görande” av läroplan i undervisningen.
Jag ingår i forskningsmiljön PEPP (Forskning om pedagogiska professioner och praktiker) på Linnéuniversitetet men är också engagerad i olika internationella nätverk och sammanhang:
- Forum för pedagogik och yrkeskunnande - Lärosäten Syd
- Network 3 Curriculum inom European Educational Research Association
Uppdrag
En stor del av min verksamhet är kopplad till samverkan med huvudmän i form av uppdragsutbildning och olika former av utvärderingsuppdrag. Jag är också rådgivare till myndigheter i frågor som rör utbildningsreformer (Skolverket och Statskontoret).
Jag är ständig sekreterare i Linnéakademien sedan 2024.
Mina forskargrupper
-
Centrum för pedagogisk ledning Centrum för pedagogisk ledning vid Linnéuniversitetet utgör en portal för att möta den samhällsutmaning som det innebär att på vetenskaplig grund och utifrån beprövad…
-
Forskargruppen med inriktning mot yrkesutbildning Vi bedriver forskning om styrning och organisering av yrkesutbildning och undervisning, yrkesidentitet och yrkeskultur i skola och arbetsliv, samt vad…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Att utforska de svårfångade olikheterna – likvärdighet och kunskapssegregation i undervisningsprocesser I detta forskningsprojekt undersöker vi faktorer som påverkar kunskapssegregation i…
-
Projekt: Digital kompetens i lärarutbildning i de nordiska länderna (Dicomten) I detta projekt vill forskare från de nordiska länderna pröva olika metoder för att främja utvecklingen av digital…
-
Projekt: Teknikcollege och vård- och omsorgscollege som medskapare av yrkesutbildningars lokala läroplaner Syftet med projektet är att utforska hur yrkesutbildningars läroplaner översätts, tolkas och…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Alvunger, D. (2024). Exploring the role of research in teacher education and teachers’ professional development. Educação, Sociedade & Culturas. (67). 1-17.
Status: Publicerad -
Alvunger, D. (2024). Curriculum Making Across Sites of Activity in Upper Secondary School Vocational Education and Training : A Review of the Research in Sweden. International Journal for Research in Vocational Education and Training. 11 (3). 303-333.
Status: Publicerad -
Alvunger, D. (2021). Curriculum making and knowledge conceptions in classrooms in the context of standards-based curricula. Curriculum Journal. 32 (4). 607-625.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C., Alvunger, D. (2020). Power dynamics and policy actions in the changing landscape of local school governance. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 6 (2). 128-142.
Status: Publicerad -
Alvunger, D., Wahlström, N. (2018). Research-based teacher education? Exploring the meaning potentials of Swedish teacher education. Teachers and Teaching : theory and practice. 24 (4). 332-349.
Status: Publicerad -
Wahlström, N., Alvunger, D., Wermke, W. (2018). Living in an era of comparisons : comparative research on policy, curriculum and teaching. Journal of Curriculum Studies. 50 (5). 587-594.
Status: Publicerad -
Alvunger, D., Grahn Johansson, V. (2018). Exploring recontextualization of didactic ability and vocational teacher students’ professional learning through video analysis. Nordic Journal of Vocational Education and Training. 8 (3). 36-56.
Status: Publicerad -
Alvunger, D. (2018). Teachers’ curriculum agency in teaching a standards-based curriculum. Curriculum Journal. 29 (4). 479-498.
Status: Publicerad -
Adolfsson, C., Alvunger, D. (2017). The nested systems of local school development : Understanding improved interaction and capacities in the different sub-systems of schools. Improving Schools. 20 (3). 195-208.
Status: Publicerad -
Alvunger, D., Sundberg, D., Wahlström, N. (2017). Teachers Matter - But How? : Introduction. Journal of Curriculum Studies. 49 (1). 1-6.
Status: Publicerad -
Alvunger, D., Adolfsson, C. (2016). Introducing a critical dialogical model for vocational teacher education. Nordic Journal of Vocational Education and Training. 6 (1). 53-75.
Status: Publicerad -
Alvunger, D. (2016). Vocational teachers taking the lead : VET teachers and the career services for teachers reform in Sweden. Nordic Journal of Vocational Education and Training. 6 (1). 32-52.
Status: Publicerad -
Alvunger, D. (2015). Towards new forms of educational leadership? : The local implementation of förstelärare in Swedish schools. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 1 (3). 55-66.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Hibbert, K., Alvunger, D. (2023). The Editorial. Curriculum Journal. 34 (3). 353-356.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Alvunger, D. (2006). Nytt vin i gamla läglar. Socialdemokratisk kyrkopolitik under perioden 1944-1973. Doctoral Thesis. Göteborg, Församlingsförlaget. 287.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Priestley, M., Alvunger, D., Philippou, S., Soini, T. (2023). Curriculum making and teacher agency. International Encyclopedia of Education. Elsevier. 188-197.
- Alvunger, D., Soini, T., Philippou, S., Priestley, M. (2021). Conclusions : Patterns and Trends in Curriculum Making in Europe. Curriculum Making in Europe : Policy and Practice Within and Across Diverse Contexts. Emerald Group Publishing Limited. 273-294.
- Priestley, M., Philippou, S., Alvunger, D., Soini, T. (2021). Curriculum Making : A Conceptual Framing. Curriculum Making in Europe : Policy and Practice Within and Across Diverse Contexts. Emerald Group Publishing Limited. 1-28.
- Alvunger, D., Wahlström, N. (2021). Understanding Transnational Curriculum Policies and Curriculum Making in Local Municipal Arenas - The Case of Sweden. Curriculum Making in Europe : Policy and Practice Within and Across Diverse Contexts. Emerald Group Publishing Limited. 223-245.
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2018). The selection of content and knowledge conceptions in the teaching of curriculum standards in compulsory schooling. Transnational Curriculum Standards and Classroom Practices : The New Meaning of Teaching. London, Routledge. 98-115.
- Ennals, R., Göranzon, B., Nelson, B., Alvunger, D. (2016). Dialogue, Skill and Tacit Knowledge : Practical Knowledge and Corporate Social Responsibility. Cultural Roots of Sustainable Management : Practical Wisdom and Corporate Social Responsibility. Switzerland, Springer. 153-163.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Alvunger, D. (2022). Teaching Repertoires and Student Perceptions of Knowledge in High- and Low-Performance Classrooms. Equity, Teaching Practice and the Curriculum : Exploring Differences in Access to Knowledge. Oxon, Routledge. 105-122.
- Wahlström, N., Alvunger, D., Schmidt, C., Sundberg, D., Vogt, B. (2019). Coding scheme for analysing classroom discourse and conceptualisations of knowledge. Classroom research : Methodology, categories and coding. Växjö, Linnaeus University Press. 39-43.
- Alvunger, D. (2019). To catch the forms of knowledge in teaching. Classroom research : Methodology, categories and coding. Växjö, Linnaeus University Press. 22-30.
- Alvunger, D., Wahlström, N. (2018). Den evidensbaserade skolan : en introduktion. Den evidensbaserade skolan : Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik. Natur och kultur. 9-30.
- Alvunger, D., Wahlström, N. (2018). Lärarutbildningens forskningsbasering. Den evidensbaserade skolan : Svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik. Natur och kultur. 101-134.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Alvunger, D. (2011). Makten över kyrkan. Folkets kyrka eller en kyrka för folket? Om det ockuperade folkkyrkobegreppet. Artos & Norma bokförlag.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Alvunger, D., Klope, E. (2023). Lokalt yrkeskunnande för en global arbetsmarknad? Om Teknikcollege och Vård- och omsorgscollege som medskapare av yrkesutbildningars lokala läroplaner. . 53.
- Alvunger, D. (2021). The recontextualization of teacher professionalism and teacher preparedness in Swedish Teacher Education curriculum.. Symposium: Teacher education and curriculum: discourse, policy, practice..
- Alvunger, D., Wahlström, N. (2018). Understanding transnational curriculum policies on local municipal and school arenas in Sweden. CESE: Compatative Education Society in Eureope : Identities and Education: Comparative Perspectives in an Age of Crisis. 155.
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2018). A study on policy pressures and power dynamics in the changing landscape of local school governance. .
- Alvunger, D. (2018). Exploring the discourse of ‘research-based’ teacher education in Sweden and Finland.. .
- Alvunger, D., Wahlström, N. (2018). Understanding transnational curriculum policies on local municipal arenas. .
- Alvunger, D., Adolfsson, C. (2017). Bidrag till symposium: Att förstå läroplansreformer – En teoribaserad utvärdering av Läroplan för grundskolan 2011. .
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2017). Teachers' selection of content in an age of standard-based policy. .
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2017). The Selection of Content and Knowledge Conceptions in Teaching in an Era of Standards-based Policy Reforms. .
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2017). Teachers’ selection of content in the age of standard-based policy. .
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2017). The Selection of Content and Knowledge Conceptions in Teaching in the era of standard based policy reforms. .
- Alvunger, D., Johansson, M. (2017). Transnational policy and the recognition of vocational knowledge: A device for understanding transformations in policy and practice. Presented at: International VET-Conference 2017.
- Alvunger, D. (2017). ‘First-teachers’: The Local Enactment of the Career Services for Teachers Reform in Sweden. .
- Adolfsson, C., Alvunger, D. (2016). The nested systems of local curriculum innovation. ECER 2016, Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Dublin, 22-26 August, 2016.
- Alvunger, D. (2015). School Improvement and Professional Relations in Transition? : The Case of the Career Services for Teachers Reform in Sweden. Education and Transition. Contributions from Educational Research. ECER 2015, European Conference on Educational Research, Budapest, September 7-11, 2015.
- Alvunger, D. (2015). Changing Educational Leadership and School Improvement in Vocational Educations? : VET teachers and the Career Services for Teachers Reform in Sweden. .
- Alvunger, D. (2015). Vocational Teachers Taking the Lead : Vocational Teachers as First-Teachers in School Improvement. .
- Alvunger, D. (2015). Re-Modelling the Organisation : Examples from the Local Enactment of the Career Services for Teachers Reform. Curriculum and national identity - Nordic divergences? 6th Nordic Curriculum Theory Conference, Örebro University, Sweden, 21 - 22 October, 2015.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Alvunger, D. (2019). Who’s talking? Perspectives on the global and local in the Swedish curriculum reform for compulsory schooling. .
- Alvunger, D., Adolfsson, C. (2014). Introducing a Critical Dialogical Model for Teacher Education/Att införa en kritisk dialogisk modell i lärarutbildningen. .
- Alvunger, D. (2014). Towards New Forms of Educational Leadership? The Implementation of First Teachers in Swedish Schools. .
- Alvunger, D. (2011). Mötet med akademin – upplevelser och strategier hos studenter inom yrkeslärarutbildning. .
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Alvunger, D., Trulsson, Å. (2016). Följeforskning kring karriärlärarreformen i Kalmar, Nässjö, Vetlanda och Ängelholm : Samverkan för skolförbättringsarbete mellan skola och universitet. Växjö, Linnaeus University & Skolverket. 89.
- Alvunger, D. (2015). Styrning, ledning och organisation i implementeringen av karriärlärarreformen i Vetlanda kommun : Samverkan för skolförbättringsarbete mellan skola och universitet. Kalmar, Växjö, Linnéuniversitetet. 32.
- Alvunger, D. (2015). Styrning, ledning och organisation i implementeringen av karriärlärarreformen i Nässjö kommun : Samverkan för skolförbättringsarbete mellan skola och universitet. Kalmar, Växjö, Linnéuniversitetet. 34.
- Alvunger, D. (2015). Styrning, ledning och organisation i implementeringen av karriärlärarreformen i Växjö kommun : Samverkan för skolförbättringsarbete mellan skola och universitet. Kalmar/Växjö, Linnéuniversitetet. 30.
- Alvunger, D. (2015). Styrning, ledning och organisation i implementeringen av karriärlärarreformen inom Barn- och ungdomsförvaltningen, Kalmar kommun : Samverkan för skolförbättringsarbete mellan skola och universitet. Kalmar/Växjö, Linnéuniversitetet. 34.
- Alvunger, D. (2015). Styrning, ledning och organisation i implementeringen av karriärlärarreformen i Ängelholms kommun : Samverkan för skolförbättringsarbete mellan skola och universitet. Kalmar/Växjö, Linnéuniversitetet. 30.
- Wahlström, N., Alvunger, D. (2015). Forskningsbasering av lärarutbildningen : Delrapport från SKOLFORSK-projektet. Stockholm, Vetenskapsrådet. 62.
- Alvunger, D., Nelson, B. (2014). Journeys in Search of the Baltic Sea Teacher : Cross-Border Collaboration and Dialogues within the Cohab Project. 95.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Priestley, M., Alvunger, D., Philippou, S., Soini, T. (2021). Curriculum Making in Europe : Policy and Practice Within and Across Diverse Contexts. Emerald Group Publishing Limited. 301.
- Wahlström, N., Alvunger, D., Sundberg, D. (2018). Teachers matter - but how?. Abingdon, Oxon, Routledge. 114.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Alvunger, D., Wahlström, N. (2018). Den evidensbaserade skolan : svensk skola i skärningspunkten mellan forskning och praktik. Natur och kultur. 231.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Priestley, M., Alvunger, D., Philippou, S., Soini, T. (2021). Curriculum making across European nations. British Educational Research Association, BERA.