E-post: daniel.johansson@lnu.se
Mobil: 070-244 77 93
Jag undervisar vid Music & Event Management i Hultsfred, Musikproduktionsprogrammet i Växjö samt har ytterligare undervisning i andra kurser och program.
Mitt fokus vad det gäller såväl undervisningen som forskningen, är inriktat mot musikindustrin och dess utveckling, framför allt tekniken och ekonomin kring den digitala distributionen.
Parallellt med min deltidsanställning på Linnéuniversitetet jobbar jag aktivt som analytiker och researcher i musikindustrin. Jag skriver och analyserar för musikbranschens officiella nyhetsorgan MI (www.musikindustrin.se) och har under årens lopp på olika sätt jobbat med många av de svenska rättighetsorganisationerna, musikbolagen och musikförlagen.
Nedan finns ett litet urval av artiklar, analyser, krönikor och annat blandat.
Streams & Dreams - A Fair Music Economy For All
Det svenska musikundret - Små företag på en global arena
Music Festivals in Sweden - An Analysis of the Ten Largest Commercial Festivals 2000 - 2013 (2014)
An Automated System For Analyzing Music Usage And Metadata Exchange On Digital Music Services
Emerging and Conflicting Business Models for Music Content in the Digital Environment (2008)
The Swedish Music Industry in Graphs - Economic Development Report 2000 – 2008 (2009)
Mixad verklighet och musikindustrin (2016)
Artiklar etc
- From Products to Consumption - Changes on the Swedish Music Market as a Result Of Streaming Technologies (2013)
- Music Festivals in Sweden - An Analysis of the Ten Largest Commercial Festivals 2000 - 2013 (2014)
- An Automated System For Analyzing Music Usage And Metadata Exchange On Digital Music Services
- Emerging and Conflicting Business Models for Music Content in the Digital Environment (2008)
- The Swedish Music Industry in Graphs - Economic Development Report 2000 – 2008 (2009)
- Mixad verklighet och musikindustrin (2016)
- Musiken och framtidens internet (2009)
- När alla blir radiokanaler och frisörer (2010)
- Digitalbrev till musikförlagen - sammanställning (2012)
Mina forskargrupper
-
Forskargrupp inom turismvetenskap Gruppen studerar turism med fokus i sin forskning på hållbarhet ur interdisciplinära perspektiv, inklusive nationalekonomi, marknadsföring, kulturgeografi,…
-
Kunskapsplattform: eXperience Upplevelser är unikt upplevda intryck, något som påverkar känslomässigt. Kunskapsplattformen eXperiences utgångspunkter grundar sig i hur upplevelser uttrycks, formas och…
Publikationer
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Johansson, D. (2009). An automated system for analyzing music usage and metadata exchange on digital music services. eChallenges e-2009 Conference Proceedings. 1-9.
- Edström Frejman, A., Johansson, D. (2008). Emerging and conflicting business models for music content in the digital environment. Collaboration and the knowledge economy : issues, applications, case studies.