E-post: daniel.johansson@lnu.se
Mobil: 070-244 77 93
Min forskning och undervisning är inriktad på musikindustriell ekonomi och dess organisering, samt företagsekonomi inom musikbranschen, med stort fokus på streaming och digital distribution.
Ett annat intresseområde är affärsinformatik och informationsmodeller, särskilt hur statistisk analys kan användas av företag inom musikbranschen.
På Linnéuniversitetet undervisar jag i utbildningarna Music & Event Management och Music Production. Jag undervisar även på andra musikbranschfokuserade utbildningar i Sverige och Norge, samt håller workshops och kurser för artister, labels och musikförlag.
Jag har en tech-bakgrund, som forskningsingenjör i datavetenskap på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och BTH, samt jobbat på techföretag inom musikbranschen. Jag spelar också gitarr som en wiz och skriver ibland en låt eller två.
Jag gör även analyser och skriver artiklar för musikbranschens nyhetsbyrå www.musikindustrin.se, samt gör konsultarbete för olika aktörer inom musikbranschen.
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/daniel-johansson-41a5165
Nedan finns ett litet urval av artiklar, analyser, krönikor och annat blandat.
Musikbranschens kompetens och utveckling 2023 – 2027: Återstart (2023)
Streams & Dreams - A Fair Music Economy For All (2022)
Det svenska musikundret - Små företag på en global arena (2021)
Music Festivals in Sweden - An Analysis of the Ten Largest Commercial Festivals 2000 - 2013 (2014)
An Automated System For Analyzing Music Usage And Metadata Exchange On Digital Music Services
Emerging and Conflicting Business Models for Music Content in the Digital Environment (2008)
The Swedish Music Industry in Graphs - Economic Development Report 2000 – 2008 (2009)
Mixad verklighet och musikindustrin (2016)
Artiklar etc
- From Products to Consumption - Changes on the Swedish Music Market as a Result Of Streaming Technologies (2013)
- Music Festivals in Sweden - An Analysis of the Ten Largest Commercial Festivals 2000 - 2013 (2014)
- An Automated System For Analyzing Music Usage And Metadata Exchange On Digital Music Services
- Emerging and Conflicting Business Models for Music Content in the Digital Environment (2008)
- The Swedish Music Industry in Graphs - Economic Development Report 2000 – 2008 (2009)
- Mixad verklighet och musikindustrin (2016)
- Musiken och framtidens internet (2009)
- När alla blir radiokanaler och frisörer (2010)
- Digitalbrev till musikförlagen - sammanställning (2012)
Publikationer
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Johansson, D. (2009). An automated system for analyzing music usage and metadata exchange on digital music services. eChallenges e-2009 Conference Proceedings. 1-9.
- Edström Frejman, A., Johansson, D. (2008). Emerging and conflicting business models for music content in the digital environment. Collaboration and the knowledge economy : issues, applications, case studies.