David Calås
Universitetslektor
Institutionen för management
Ekonomihögskolan
Jag är lektor i företagsekonomi med inriktning mot organisation vid Ekonomihögskolan. I min forskning fokuserar jag på organisering och entreprenörskap på kulturens fält. Jag disputerade 2023 med avhandlingen Entrepreneurship as Organizing Desire där jag arbetat med Pierre Bourdieu's sociologiska ramverk samt "philosophies of desire" för att utforska entreprenöriella praktiker. Studien handlar om skapandet av en privat konsthallssatsning.
Vi är kvalitetscertifierade
Ekonomihögskolan och Linnéuniversitetet är ackrediterade av The Association to Advance Collegiate Schools of Business; AACSB.
Mina forskargrupper
-
Art, Culture and Entrepreneurship I en tid då konst och kultur i allt högre grad utsätts för marknadsvillkor har entreprenörskap blivit en kraft att räkna med i samhället. Inte bara som förmedlare av…
-
Centrum för ledarskap i Småland Alla företag, offentliga organisationer och ideella föreningar behöver arbeta med förnyelse av sina verksamheter. Ledare behöver därför skapa och utveckla organisations…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Calås, D. (2023). "Don't sow, grow offshoots!" : Proposing a rhizomatic agenda for research in the intersection of arts, culture, and entrepreneurship. Art, Culture & Entrepreneurship. 1 (1). 7-29.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Calås, D., Helmefalk, M. (2022). Co-creating Competitive Gaming : Exploring the Institutional Role of Esports for Indie Game Development. Esports Research Network Conference: Sustainable Esports in the Digital Society : Book of Abstracts. 61-63.
- Calås, D. (2019). Entrepreneuring through the lens of illusio : misproducing, reproducing and transforming the desirable. Paper presented at the 4th Annual Entrepreneurship as Practice Conference, Paris, France, April 3-5, 2019. 1-16.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Calås, D., Ellborg, K., Ericsson, D., Esperi Hallgren, E., Husung, A. (2021). Inter-ethnography : from individual beings to collective becoming. Organizational ethnography. Cheltenham, Edward Elgar Publishing. 91-109.
- Calås, D. (2020). Gamifying Practice. Utilizing Gamification in Servicescapes for Improved Consumer Engagement. IGI Global.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Lindkvist, L., Calås, D. (2018). Avtryck : kulturentreprenörer, konsthallar och mecenater. Stockholm, Volante.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Calås, D. (2023). Entrepreneurship as Organizing Desire. Doctoral Thesis. Linnaeus University Press. 300.