Jag är universitetsadjunkt, studierektor för lärarlaget med inriktning förskola och doktorand i svenska språket med didaktisk inriktning.
Undervisning
För närvarande undervisar jag i och har kursansvar för kurser om barns språk-, läs- och skrivutveckling. Sedan flera år tillbaka genomför jag VFU-besök på lärarutbildningen, årskurs F–3.
Forskning
I mitt avhandlingsarbete undersöker jag undervisning i de tidiga skolåren som främjar barns förståelse för relationen mellan språk och makt. Genom ett kritiskt språkarbete ges lärare och elever möjlighet att noggrant granska texter som de tar del av och skapar. Elever uppmuntras till att uppmärksamma och ifrågasätta språkliga val för att få förståelse för hur texter formar vår syn på världen.
Studien är en del av ett samverkansprojekt med en skola där lärare tog del av en fortbildningsinsats med syftet att utveckla undervisning som främjar kritisk litteracitet.
Uppdrag
Jag är ansvarig för Språkverket – ett regionalt nätverk för svenska och ämnesspråk som samlar yrkesverksamma lärare. Språkverket är ett av de skolnätverk som samordnas av Regionalt utvecklingscentrum, RUC.
Flera av mina uppdrag innebär att jag har projektansvar för och är delaktig i olika samverkansuppdrag och uppdragsutbildningar. Bland annat leder jag fortbildningsinsatser för Samverkan för bästa skola och för förskolor och skolor i enskilda kommuner.
Jag är studeranderepresentant i handledarkollegiet för språkvetenskap och fakultetsrepresentant i Skolsamordningsgruppen.