Eleonor Marcussen

Eleonor Marcussen

Universitetslektor
Institutionen för kulturvetenskaper Fakulteten för konst och humaniora
Spara kontaktuppgifter Ladda ner bild

Jag disputerade 2017 i sydasiatisk historia vid Heidelbergs universitet med avhandlingen Acts of Aid: The politics of relief and reconstruction in the aftermath of the 1934 Bihar-Nepal earthquake.

Forskningen bedrevs i forskargruppen Cultures of Disaster: Shifting Asymmetries Between Societies, Cultures, and Nature from a Comparative Historical and Transcultural Perspective vid forskningscentret Cluster of Excellence - Asia and Europe och finansierades av Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG; The German Research Foundation).

Innan jag började vid Linnéuniversitetet var jag anställd som Assistant Professor i historia vid North South University i Dhaka, Bangladesh, 2017-2018, där undervisade jag främst i världshistoria.

Min första monografi Acts of Aid: Politics of Relief and Reconstruction in the 1934 Bihar–Nepal Earthquake (Cambridge University Press, 2022) är baserad på min doktorsavhandling.
Boken är tillgänglig som e-bok (2023) i Cambridge Core.

Acts of Aid

Mina forskningsintressen rör samhällsfrågor relaterade till miljö och politik. Tidigare projekt behandlar risk, humanitära aktörer och civilsamhällets roll i naturkatastrofer, både i internationella nätverk och i Indien under modern tid. I mitt senaste projekt Tracks through nature – the railways and environmental consequences of colonial infrastructure in India, c. 1860-1870  (Vetenskapsrådet) forskar jag om infrastruktur, naturresurser och miljöfrågor under järnvägens expansion i brittiska Indien.

Vid Linnéuniversitetet är jag medlem i Linnaeus University Centre for Concurrences in Colonial and Postcolonial Studies (LNUCC). Jag besökte först centret som gästforskare och anställdes senare (2018) som postdoktor i projektet Huseby i Världen (Kampradstiftelsen). Resultatet av projektets forskning publiceras i antologin The Imperial Underbelly: Workers, Contractors, and Entrepreneurs in Colonial India and Scandinavia (Red. Gunnel Cederlöf; Routledge) under hösten 2022 (OpenAccess Gold).

Vid LNUC Concurrences koordinerar jag forskningsklusteret Colonial Connections and Comparisons tillsammans med Eleonora Poggio. Vi samarbetar även inom organisering av seminarier och workshops för masterprogrammet i Koloniala och postkoloniala studier och Forskarskolan i Global Humaniora som Poggio koordinerar. 

2019/20 var jag MWK-COFUND Fellow vid Max Weber Centre for Advanced Cultural and Social Studies (Max-Weber-Kolleg), Erfurt universitet i Tyskland.

Andra längre vistelser som forskare inkluderar en vistelse som Junior Fellow, School of Ecology and Environment, Nalanda University (9 månader, 2013-2014), samt Research Intern, League of Nations Archives, UNOG (3 månader, 2011-2012). 

Undervisning

Vid Linnéuniversitetet undervisar jag främst på masterprogrammet i Koloniala och postkoloniala studier.

Jag undervisar moduler på kurserna:
Criticism and Theory: Current debates in the Humanities 
Digital History: Methods, Resources and Ontologies

Jag är kursansvarig för den studentledda seminariekursen Postkoloniala möten, praktikkurser i Koloniala och postkoloniala studier och Colonial histories and postcolonial theory: concurrences as historical methodology. All undervisning är på engelska. 

Jag handleder inom sydasiatisk historia, kolonialhistoria, globalhistoria, miljöhistoria, postkolonial teori, samt ämnen som berör konfliktlösning, våld och fredprocesser, katastrofforskning och kriser i historieskrivningen.
Vänligen kontakta mig via mejl om du har frågor om handledning.

Tidigare undervisningserfarenhet har jag främst inom världshistoria och sydasiatisk historia, teori, samt handledning av kandidatuppsatser i historia. 

Forskning

Projektledare: Tracks through nature – the railways and environmental consequences of colonial infrastructure in India, c. 1860-1870  (Vetenskapsrådet 2020-2025)

Jag är projektledare för institutionens doktorand- och lärarutbyten med Ashoka University i Indien, finansierat av ERASMUS+ International Credit Mobility (ICM) (European Commission) (2024-2027)

Välkomnande Praktiker: Samproducerad online-träning för att stödja inkludering av flyktingar, migranter och internationella studenter

  • Welcoming Refugee, Migrant and International Students - klicka på länken för att ladda ned (booklet in English, project result).
  • Att välkomna flyktingstudenter, migrantstudenter och internationella studenter - klicka på länken för att ladda ner (utbildningshäfte på svenska)

Publikationer

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Kapitel i bok, del av antologi (Referee­granskat)

Artikel, recension (Referee­granskat)

Artikel i tid­skrift (Övrigt veten­skapligt)

Konferens­bidrag (Övrigt veten­skapligt)

Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt veten­skapligt)

Övrigt (Övrigt veten­skapligt)

Artikel, recension (Övrigt veten­skapligt)

Artikel i tid­skrift (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))

Konstnärlig output (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))