Jag är legitimerad förskollärare och utbildad pedagogista med en masterexamen i pedagogik från Padua universitet i Italien.
Sedan 2021 är jag verksam vid Linnéuniversitetet, där jag är engagerad i undervisning, samverkan och forskning med inriktning på förskolans pedagogiska område.
Undervisning
Jag undervisar i kurser inom förskolepedagogiskt område (FPO), utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom förskollärarprogrammen LGFOR och LGFOP, som ges av institutionen för didaktik och lärarens praktik (DLP).
Jag är kursansvarig för kurserna Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan samt Kommunicera och begreppsliggöra förskolans praktik. Utöver detta ansvarar jag för VFU-kurserna VFU I, VFU III och VFU IV inom LGFOR vid campus Kalmar.
Forskning
Jag är medlem i såddprojektet Hållbarhetsundervisning i förskolan med utgångspunkt i måltider och mat, vilket syftar till att tillsammans med förskollärare fördjupa förståelsen av hållbarhetsundervisning och utveckla praktiken inom detta område. Projektet fokuserar på att stärka barns aktörskap genom att låta konkreta frågor kring måltider och mat bli en del av hållbarhetsundervisningen.
I dagens samhälle är hållbar utveckling en alltmer angelägen fråga, och förskolan spelar en viktig roll i att lägga grunden för ett hållbart tänkande. Projektet undersöker hur förskollärare tolkar och implementerar läroplanens mål för hållbar utveckling, med särskild betoning på barns delaktighet och kritiska förhållningssätt i frågor som berör deras vardag.
Projektet är utformat som ett aktionsforskningsprojekt, där vi genom ett nära samarbete mellan förskollärare och forskare planerar, genomför och utvärderar undervisningspraktiker för hållbar utveckling.
Detta arbete ingår i forskningsgrupperna Läroplansteori och didaktik (SITE), Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP), Centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik och Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring.
Uppdrag
Som Samverkansansvarig för övningsförskolor på campus Kalmar har jag ett nära samarbete med rektorer och övningsförskolor för att säkerställa en hög kvalitet i verksamhetsförlagd utbildning.
Inom ramen för Samverkan för Bästa Skolan - SBS- samarbetar jag med Skolverket som handledare för en grupp rektorer och pedagoger inom förskolan. I detta uppdrag planerar, genomför och följer jag upp riktade insatser för att stödja verksamhetsutvecklingen, utifrån de specifika behov som identifierats inom de deltagande förskolorna.