Undervisning och forskning
Jag undervisar främst inom grundlärarprogrammets inriktning mot arbete i förskoleklass och åk 1-3 och då med fokus på grundläggande läs- och skrivinlärning och läs- och skrivundervisning. Dessa områden som går hand i hand utgör också ett av mina forskningsfält.
Verksamhetsförlagd utbildning ligger mig varmt om hjärtat och jag är examinator för samtliga fyra VFU-kurser inom grundlärarprogrammets inriktning mot arbete i förskoleklass och åk 1-3 samt inriktningen mot arbete i åk 4-6. Detta innebär att jag bland annat genomför en hel del besök hos studenterna under deras VFU-perioder. Helt logiskt deltar jag även i utbildning av handledare där mitt huvudområde är professionella samtal och lärares samverkan med vårdnadshavare. Föräldrakontakter och samverkan mellan skola och hem är ytterligare ett fokus i min forskning.
Utöver ovanstående medverkar jag i ett ULF-projekt (Utbildning, Lärande, Forskning). Inom projektet kommer flera olika samverkansmodeller mellan akademi och skola utvecklas och prövas vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. Inom projektet ansvarar jag tillsammans med min kollega Maria Hedlin för en delstudie som heter Föräldrakontakter. Syftet med studien är att i samverkan med lärarstudenter och deras handledare bidra med empirisk kunskap gällande förutsättningar, möjligheter och hinder i möten med föräldrar. Ytterligare ett syfte är att bidra till en ökad handlingsberedskap och professionell säkerhet för lärare och blivande lärare när de samverkar med elevernas vårdnadshavare. Delstudien genomförs tillsammans med lärare i de övningsskolor som tar emot lärarstudenter som utbildar sig för arbete i förskoleklass och årskurserna 1–6 men kopplas även till universitetsförlagda kurser. Vi följer studenterna under deras sista år i utbildningen då de genomför verksamhetsintegrerade dagar. Under denna period ha de också sammantaget 10 veckors verksamhetsförlagd utbildning.
Uppdrag
Utöver föreläsningar och inhopp på Utbildningsradion (UR) arbetar jag återkommande med uppdrag från Skolverket där jag bland annat varit med och arbetat fram avsnitt i läslyftsmodulerna Tidig läsundervisning och Tidig skrivundervisning vilka vänder sig till lärare i förskoleklass och årskurserna 1-3. Jag har även medverkat i utformandet av ett nationellt obligatoriskt kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass, Hitta språket. Dessa skolverksuppdrag ha skett i samarbete med projektledare Tarja Alatalo, Högskolan Dalarna.
Ett uppdrag som ligger lite utanför högskolevärlden men som ändå tangerar det jag gör som universitetslärare är att jag för Bibliotekstjänsts räkning recenserar barn- och ungdomslitteratur. När jag började som lektör i mitten på 1980-talet handlade det mest om att granskade läromedel men när BTJ slutade med den inriktningen blev det uteslutande skönlitteratur. Ofta får jag böcker som går under beteckningen lättlästa och där kommer mina forskningsintressen väl till pass.
Mina forskargrupper
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
-
Litteracitet och undervisning Forskargruppen består av språkvetare, litteraturvetare och pedagoger som forskar om barns talspråkliga och skriftspråkliga kompetenser, texter, litteratur och läsning.…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Lärares föräldrakontakter I projektet hade vi fokus på lärares samverkan med hemmen. Lärarstudenter tog under sin verksamhetsförlagda utbildning in vårdnadshavares förväntningar och önskemål…
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Hedlin, M., Frank, E. (2022). ’They want a reply immediately!’ : Teachers talk about contact between home and school.. Journal of Teacher Education and Educators. 11 (2). 269-288.
Status: Publicerad -
Alatalo, T., Meier, J., Frank, E. (2017). Information Sharing on Children’s Literacy Learning in the Transition From Swedish Preschool to School. Journal of Research in Childhood Education. 31 (2). 240-254.
Status: Publicerad -
Alatalo, T., Meier, J., Frank, E. (2016). Transition between Swedish preschool and preschool class : a question about interweaving care and knowledge. Early Childhood Education Journal. 44 (2). 155-167.
Status: Publicerad -
Frank, E., Torpsten, A. (2015). One-to-one computer and language development in a multilingual classroom. US-China Education Review A. 5 (2). 77-91.
Status: Publicerad -
Alatalo, T., Meier, J., Frank, E. (2014). Överlämningar från förskola till förskoleklass. Forskning om undervisning och lärande. (13). 30-52.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Frank, E., Hedlin, M., Klope, E. (2022). Blir lärare servicepersonal när föräldrar blir kunder?. .
- Frank, E., Herrlin, K. (2017). Skriftspråksutveckling i förskolklass. Skriv! Les!, Trondheim, Norweig, 9-11/05, 2017.
- Frank, E., Torpsten, A. (2013). En-till-en-datorer och skrivutveckling i flerspråkiga klassrum.. .
- Frank, E., Alatalo, T. (2013). Exchange of information on children’s linguistic development in the transition from preschool to preschool class. A pilot study.. .
- Herrlin, K., Frank, E. (2011). Skriving i lærerutdanningene - Studenter minns mötet med skriftspråket.. .
- Frank, E. (2010). On the Importance of a Safe School and Classroom Climate for Student Achievement in Reading Literacy..
- Frank, E., Rosén, M. (2009). Effects of a safe school and classroom climate on reading achievement within and between classes in primary school.. .
- Frank, E., Rosén, M. (2008). On the Importance of Parental Participation for Student Achievement in Reading Literacy. .
- Frank, E., Rosén, M. (2008). A two-level analysis of reading achievement in grade 3 in Sweden; the impact of teacher competence and student cultural cap. .
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). Den motsägelsefulla distansutbildningen..
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). Den motsägelsefulla distansutbildningen. .
- Frank, E., Emilson, A., Herrlin, K. (2005). Om ni säger vetenskapligt en gång till så spyr jag, examensarbete i den nya lärarutbildningen. .
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Frank, E., Herrlin, K. (2020). Skrivandets hantverk. Skrivundervisningens grunder. Stockholm, Gleerups Utbildning AB. 153-168.
- Frank, E., Herrlin, K. (2016). Avkodning. Läsundervisningens grunder. Gleerups Utbildning AB. 55-70.
- Herrlin, K., Frank, E. (2016). Fonologisk medvetenhet. Läsundervisningens grunder. Gleerups Utbildning AB. 41-54.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Frank, E., Hedlin, M. (2019). Lärare om föräldrars förändrade attityder : Brist på respekt för professionen. .
- Frank, E., Herrlin, K. (2013). Lärarstudenters språkliga medvetenhet.. .
- Alatalo, T., Frank, E. (2013). Divergent views among Swedish preschool teachers and primary school teachers regarding exchange of information on children's linguistic development in the sensitive transition from preschool to school. .
- Frank, E., Herrlin, K. (2013). Teacher students' understanding of, and knowledge about, linguistic awareness. .
- Frank, E. (2011). Teacher competence. Multilevel construct - multilevel analysis.
- Herrlin, K., Frank, E. (2010). Se och hör i när och fjärran. .
- Frank, E. (2010). Home and school cooperation - an indicator of teacher competence..
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Herrlin, K., Frank, E., Ackesjö, H. (2019). Förskoleklassens didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Frank, E. (2018). Språkutvecklande aktiviteter : – en idébank. Stockholm, Natur och kultur.
- Herrlin, K., Ackesjö, H., Frank, E. (2012). Förskoleklassens Didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Frank, E. (2015). Att tillgodose ett intresse utan att skada ett annat. Forskare bland personal och elever : Forskningssamarbete om språk- och identitetsutveckling på en flerspråkig skola. Växjö, Linnaeus University Press. 57-68.
- Bergh Nestlog, E., Emilson, A., Frank, E., Folkesson, A., Herrlin, K. (2007). Så här gjorde vi! : Erfarenheter från ett arbetslag. "Säjer dom vetenskapligt en gång till så spyr jag!" : Erfarenheter av att handleda examensarbeten. Kalmar, Institutionen för Hälso- och Beteendevetenskap, Högskolan i Kalmar.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). När och fjärran : en studie kring genomströmning i utbildning på distans. Humanvetenskapliga institutionen. 58.
- Frank, E., Herrlin, K. (2006). När och fjärran – En studie kring genomströmning i utbildning på distans. Rapport från Institutionen för Hälso- och Beteendevetenskap, 2006:1..
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Herrlin, K., Frank, E. (2018). Konsten att få tänk på pränt. Stockholm, Skolverket. 1.
- Frank, E., Herrlin, K. (2018). Stavning – bokstavlig begrundan : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Tidig skrivundervisning, Del 2: Stavning - bokstavlig begrundan, årskurs F-3 ]. Stockholm, Skolverket. 14.
- Frank, E., Herrlin, K. (2017). Utmaningar och motivation i läsundervisningen : [ ingår i Lärportalens modul Språk-, läs- och skrivutveckling (Läslyftet), Tidig läsundervisning, Del 8: Utmaning och motivation i läsundervisning, årskurs F-3 ]. Stockholm, Skolverket. 13.
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Herrlin, K., Frank, E. (2014). Förskoleklassens metodik : Språkande, skrivande och läsande. Stockholm, Natur och kultur.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Frank, E. (2012). Förord - Att erövra skriftspråket : en utmaning för barn och lärare. Vips Lärarhandbok. Liber. 4-5.