Emelie Patron
UniversitetslektorUndervisning
Jag är lektor i pedagogik och undervisar i olika kurser på förskollärar- och lärarutbildningen där jag även handleder examensarbeten och besöker studenter som gör sin VFU.
Forskning
Avhandling
I mitt avhandlingsarbete fokuserade jag på hur lärare resonerar kring och använder sig av visuella representationer i kemiundervisningen samt hur elever upplever och tolkar dessa representationer. Jag utgick från ett social semiotiskt perspektiv i kombination med ett fenomenografiskt ramverk.
Projekt
Från januari 2023 är jag delaktig i VR-projektet Att få syn på det osynliga: Semiotiska resurser och lärande i fysik och kemi
I detta projekt studerar vi två områden inom grundläggande fysik och kemi, nämligen elektromagnetism och kemisk bindning, som utgör kända utmaningar för gymnasie- och universitetsstudenter. Båda dessa ämnesområden rör grundläggande fenomen som är omöjliga att observera direkt, därför behöver fenomenen beskrivas med en uppsättning representationer.
Vi kommer att intervjua lärare kring deras representationsanvändning och spela in deras föreläsningar. Därefter intervjuar vi universitetsstudenter för att undersöka hur de erfar de representationer som används. Skillnaden mellan universitetslärares intentioner och studenters erfarenheter är tänkta att leda till teoretiska förslag för hur representationerna kan göras mer tillgängliga för studenter. Slutligen kommer vi att testa våra förslag empiriskt.
Jag är även delaktig i forskning som fokuserar på digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning. Vi är en tvärvetenskaplig grupp som studerar vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur användningen påverkar barns och elevers digitala kompetens. Forskningen sker i nära samarbete med verksamma i pedagogisk praktik. Forskargruppen har formerats kring det teoretiska perspektivet design för lärande (DfL), där undervisning och lärande betraktas som en form av multimodal design: läraren iscensätter, eller designar, lärandeaktiviteter och ger därmed eleverna tillgång till olika resurser som möjliggör meningsskapande; eleverna å sin sida re-designar sitt lärande i relation till de förutsättningar de ges och med utgångspunkt i sina tidigare kunskaper, intressen m m. I januari 2024 tilldelades vi VR-medel för att fortsätta med och utveckla projektet. Vi har även fått medel från Universitets- och högskolerådet till projektet Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg.
Mer information finns på de respektive projektens hemsidor (se nedan).
Uppdrag
Jag är med i styrgruppen för nätverket Digitala verktyg som del av yngre barns livsvärld och lärande. Detta nätverk är ett samarbete mellan Linnéuniversitetet och yrkesverksamma från förskolor, fritidshem och grundskolor F-3 i närliggande kommuner. Målet med nätverket är att utveckla undervisningen med stöd av digitala verktyg, både teoretiskt och praktiskt.
Mina forskargrupper
-
Centrum för naturvetenskapernas didaktik Centret är placerat vid fakulteten för hälso- och livsvetenskap i Kalmar, men har medlemmar även från fakulteten för samhällsvetenskap och fakulteten för…
-
Digi-gruppen Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur deras användning påverkar barns och elevers digitala…
-
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) Gruppens forskning har fokus på förskolans och förskoleklassens organisering och undervisning. Forskningen är organiserad inom tre…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Att få syn på det osynliga: Semiotiska resurser och lärande i fysik och kemi Syftet med detta projekt är att undersöka hur semiotiska, språkliga och icke-språkliga, resurser används av…
-
Projekt: Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg Genom projektet kommer universitetslärare, handledare (verksamhetsförlagda lärarutbildare) och grundlärarstudenter att få…
-
Projekt: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen Projektet syftar till att bidra med både praktisk och teoretisk kunskap om hur undervisningsdesign och användning av digitala verktyg…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Detta projekt bedrev forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och…
-
Såddprojekt: Ansökan om medel för ansökningsskrivande: Digitala verktyg Syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring var att skapa en ansökan om bidrag till ett…
-
Såddprojekt: Användning av digitala verktyg för att få syn på tecken på lärande i naturvetenskaplig undervisning för sexåringar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2024). An Exploration of How Multimodally Designed Teaching and the Creation of Digital Animations can Contribute to Six-Year-Olds' Meaning Making in Chemistry. Education Sciences. 14 (1).
Status: Publicerad -
Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Young Pupils’ Joint Creation of Multimodal Fairy Tales Using Analogue and Digital Resources. Education Sciences. 13 (6).
Status: Publicerad -
Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2023). Förskoleklasselever utforskar kombinatorik genom digitala animeringar. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 17 (4). 87-104.
Status: Publicerad -
Patron, E., Linder, C., Wikman, S. (2021). Qualitatively different ways of unpacking visual representations when teaching intermolecular forces in upper secondary school. Science Education. 105 (6). 1173-1201.
Status: Publicerad -
Patron, E., Wikman, S., Edfors, I., Johansson-Cederblad, B., Linder, C. (2017). Teachers’ reasoning : Classroom visual representational practices in the context of introductory chemical bonding. Science Education. 101 (6). 887-906.
Status: Publicerad
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Pramling Samuelsson, I., Magnusson, L.O., Kjällander, S., Palmer, A., Eidevald, C., et al. (2024). 27 forskare i upprop mot skärmfri förskola. Förskolan.
Status: Publicerad -
Kjällander, S., Walan, S., Nilsen, M., Petersen, P., Caiman, C., et al. (2023). ”Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi”. Svenska Dagbladet. (2023-06-18).
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Patron, E. (2022). Exploring the role that visual representations play when teaching and learning chemical bonding : An approach built on social semiotics and phenomenography. Doctoral Thesis. Linnaeus University Press. 118.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Meningsskapande i kemi genom multimodal undervisning. Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 129-142.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Selander, S., Danielsson, K., Wernholm, M., et al. (2023). Bedömning i förskolan. Den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskolan. Natur och kultur. 316-333.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Wernholm, M., Danielsson, K., Patron, E., Ebbelind, A., Palmér, H., et al. (2024). To develop a multimodal learning design with digital tools. .
- Wernholm, M., Patron, E., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Exploring hybrid learning activities with six-year-olds. Programme of Symposia.
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2023). An exploration of how multimodal teaching and the creation of digital animations contribute to six-year-olds' meaning-making in chemistry. .
- Danielsson, K., Wernholm, M., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. Designing Futures the 11th international conference on multimodality : Book of abstracts London Conference. 76-77.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. NERA Conference 2023 15 – 17 March Oslo.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. .
- Airey, J., Patron, E., Wikman, S. (2023). Making the Invisible Visible : The role of undergraduate textbooks in the teaching and learning of physics and chemistry. Designing futures : The 11th International Conference on Multimodality; Book of abstracts, London Conference.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2022). Six-year-olds create digital animations to reinforce mathematical problem solving. Book of Abstracts ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’ Glasgow, Scotland 23rd – 26th August 2022.
- Patron, E. (2015). Teachers use and views of visual representations when teaching chemical bonding. .
- Patron, E., Wikman, S., Edfors, I., Johansson-Cederblad, B., Linder, C. (2013). Kemilärares reflektioner kringanvändning av visuella representationer. .
- Patron, E. (2013). The role of visual representations when teaching chemical bonding : Teachers' reflections. .
- Patron, E., Wikman, S., Linder, C. (2013). The role of visual representations when teaching chemical bonding: Teachers’ reflections. .