Under senare år har unga barns situation som konsumenter uppmärksammats allt mer. Barn har fått mer ekonomiska resurser att röra sig med och utbudet av produkter har ökat samtidigt som barn är föremål för en mängd reklamkampanjer. Min forskning berör därför barns relationer i förhållande till ekonomiska resurser och konsumtion. Vidare intresserar jag mig för frågor som rör tiggeri, fattigdom, barndom och modernt familjeliv. Följ gärna min forskning på Facebook! https://www.facebook.com/BarnSomKonsumenter Eller besök min hemsida för aktuella föredrag, medverkan i media etc! www.ErikaLundby.se
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Lundby, E. (2014). Vänskap för pengar? Barns syn på konsumtion, i tre skilda bostadsområden. Barn. 32. 9-23.
- Lundby, E. (2013). ‘‘You can’t buy friends, but . . . ’’ children’s perception of consumption and friendship. Young Consumers. 14. 360-374.
- Lundby, E. (2012). “If you have money, you can be kinder to them” : Possessions and economic resources in children's peer groups. Young Consumers: Insight and Ideas for Responsible Marketers. 13. 136-146.
- Lundby, E. (2011). Consumer research on tweens : putting the pieces together. Young Consumers: Insight and Ideas for Responsible Marketers. 12. 326-336.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
- Lundby, E. (2008). Mellan sparsamhet och konsumtion. Locus. 3-16.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Lundby, E. (2012). Young Consumer in Sweden.
- Lundby, E. (2010). Kompisar är gratis men... Konsumtionens betydelse för barns relationer med jämnåriga. Paper presenterat på Kultursociologisk konferens 20-21/9 2010, Linnéuniversitetet. .
- Lundby, E. (2010). Tweens as Consumers in the Nordic Countries: Putting the Pieces Together.
- Lundby, E. (2009). Konsumtion i barns gemenskaper. "Allt blir en vara" : Barn, kultur och konsumtion. 115-127.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Lundby, E. (2013). Att förbättra analytiskt tänkande hos studenter. Universitetspedagogik i praktiken : Sexton lärartexter om pedagogisk utveckling. Kalmar, Universitetspedagogiska enheten, Linnéuniversitetet. 5-11.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Lundby, E. (2011). Hur handlar unga? : – en studie om ungas konsumtion 2011. Karlstad, Konsumentverket. 122.
- Lundby, E. (2008). Kunskapsöversikt över barns konsumtionsmönster. Växjö, Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbete. 65.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Lundby, E. (2014). Consuming for friendship : Children´s perceptions of relational consumption. Doctoral Thesis. Linnaeus University Press.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
- Lundby, E. (2009). Recension: Barns arbete i välfärdens Sverige. Locus. 1. 76-82.