Eva Klope
Universitetslektor
Institutionen för didaktik och lärares praktik
Fakulteten för samhällsvetenskap
24102, Hus Radix, Kalmar
Jag är lektor i pedagogik med inriktning mot yrkesutbildning och har en bakgrund som frisör och yrkeslärare på gymnasieskolans hantverksprogram. Mina forskningsintressen berör identitetsskapande, genus, yrken och yrkeskunnande. I avhandlingsarbetet som är en etnografisk studie intresserar jag mig för hur elever på hantverksprogrammet förhandlar och iscensätter identiteter i relation till frisöryrket och frisörutbildningen med särskilt fokus på femininet. Jag tillhör forskningsmiljön PEPP (Forskning om pedagogiska professioner och praktiker).
Lyssna på min forskning
- Poddagogen (Skolportens podd)
- Museimagasinet (Kalmar länsmuseums pod)
Mina forskargrupper
-
Etnografiskt forum Inom forskarmiljön behandlas gemensamma frågor som rör hantverket i att jobba med etnografiska och andra empirinära metoder och tillvägagångssätt. Miljön består av forskare och…
-
Forskargruppen med inriktning mot yrkesutbildning Vi bedriver forskning om styrning och organisering av yrkesutbildning och undervisning, yrkesidentitet och yrkeskultur i skola och arbetsliv, samt vad…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt: Att utbildas till en frisör – en studie om gymnasieelevers identitetsskapande under frisörutbildning Studien var ett doktorandprojekt där elevers identitetsskapande vid…
-
Projekt: Lärares föräldrakontakter I projektet hade vi fokus på lärares samverkan med hemmen. Lärarstudenter tog under sin verksamhetsförlagda utbildning in vårdnadshavares förväntningar och önskemål…
-
Projekt: Sexuella trakasserier från patienter och omsorgstagare? Projektets syfte var att undersöka hur elever inom Vård- och omsorgsprogrammet uppfattar de sexuella trakasserier som kan förekomma…
-
Projekt: Social hållbarhet för framtida medarbetare inom hotell och restaurang Målet för detta projekt var att framtida medarbetare och deras kommande arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Klope, E., Hedlin, M. (2023). Always happy : an ideal is reproduced and challenged in hairdresser vocational education and training. Journal of Education and Work. 36 (3). 237-250.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Frank, E., Hedlin, M., Klope, E. (2022). Blir lärare servicepersonal när föräldrar blir kunder?. .
- Klope, E. (2022). Keynote presentation; Respectable hairdressers – Femininity and (vocational) identity among girls in vocational education and training for hairdressers. Vocational Education & Training Voices from Research VIII Stockholm International Conference & Research Workshop on VET. Stockolm -Helsinki. May 11-13, 2022.. 32-32.
- Öhman, A., Klope, E. (2021). Practice sensibility; craft aspects of vocational knowing in hairdressing education. .
- Klope, E., Hedlin, M. (2021). Trevlig eller tillgjord? : Servicearbetets komplexa balansakter i gymnasieskolans frisörutbildning. .
- Klope, E. (2019). Sopa hår, vika tvätt och diska : - (dis)identifikationer med en respektabel frisörelev. .
- Johansson, M., Klope, E. (2018). Validation and its potential for including or excluding vocational knowledge : The case of hairdressers.. Presented at ECER 2018.
- Klope, E. (2014). To Be Trained To Be Something Or Someone : A Study Of Vocational Habitus Among Hairdresser Students In Upper Secondary School. Presented at ECER 2014.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Klope, E., Gåfvels, C. (2022). Från förlaga till egen design : Estetiska omdömen i skolförlagd frisörundervisning sedan 1970.. Kunskapstraditioner och yrkeskunnande. Kvinnors yrkesutbildning i historisk belysning. Göteborg, Makadam Förlag.
- Klope, E. (2021). Uppmuntra och utmana könsnormer – frisörlärares komplexa professionella uppdrag. Genus och professioner. Lund, Studentlitteratur AB. 201-224.
- Klope, E. (2017). Lärande identiteter i frisörutbildningen. Yrkesdidaktikens mångfald. Stockholm, Lärarförlaget. 229-242.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Klope, E. (2020). Respektabla frisörer : Femininitet och (yrkes)identitet bland tjejer i gymnasieskolans frisörutbildning. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 294.
Licentiatavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Klope, E. (2015). I skuggan av ett yrke : om gymnasieelevers identitetsskapande på hantverksprogrammet frisör. Licentiate Thesis. Stockholm: Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet, Publit. 196.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Hedlin, M., Klope, E., Algotson, S., Fohlstedt, E., Wirsén, S. (2022). Man blir paff : Yrkeselever inom hotell och restaurang om sexuella trakasserier och vad utbildningarna kan göra. Stockholm, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. 30.
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.