Jag är filosofie doktor i pedagogik och arbetar som universitetslektor på Institutionen för Statsvetenskap. Jag är också legitimerad gymnasielärare i samhällskunskap, pedagogik och psykologi.
Undervisning
Jag undervisar främst blivande samhällskunskapslärare inom ramen för ämneslärarutbildningen samt blivande grundlärare. Jag undervisar även i statsvetenskap och i samhällsvetenskapliga metoder. Mina huvudområden är samhällskunskap, samhällskunskapsdidaktik, didaktik, läroplansteori och pedagogik.
Forskning
Min doktorsavhandling Diskurser och dilemman i gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning lades fram vid en disputation den 15 september 2023 och handlar om gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning och om medborgarideal och demokratiundervisning inom ämnet samhällskunskap. I avhandlingen intervjuas elever, lärare och rektorer på nio gymnasieskolor. Jag är särskilt intresserad av elevers erfarenheter av samhällskunskapsundervisning och elevperspektiv på skola och demokrati.