Fredrik Hanell
Universitetslektor, prefekt
Institutionen för kulturvetenskaper
Fakulteten för konst och humaniora
34017, Hus Culmen, Kalmar
Jag arbetar som lektor i biblioteks- och informationsvetenskap och är prefekt vid Institutionen för kulturvetenskaper.
Undervisning
Under 2023 undervisar jag om digitala metoder och netnografi på mastersprogrammet i digital humaniora.
Inom ramarna för Erasmus+ projektet DiMPAH arbetar jag med att utveckla nya öppna lärresurser om digitala metoder.
Forskning
Mina huvudsakliga forskningsintressen är medie- och informationskunnighet, kritiska biblioteksstudier och digitala metoder.
Under 2021-2023 medverkar jag i forskningsprojektet "Folkbiblioteken i ett förändrat politiskt landskap – ett demokratiuppdrag för en ny tid?" (läs mer här).
Uppdrag
Från 2023 är jag prefekt vid Institutionen för kulturvetenskaper, Fakulteten för konst och humaniora.
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Folkbiblioteken i ett förändrat politiskt landskap – ett demokratiuppdrag för en ny tid? Projektet undersöker politisk påverkan på folkbibliotekens verksamheter i sex sydsvenska regioner.…
-
Projekt: Forskarskolan ReSource – Läsningens och källkritikens omvandling i digitala kulturer En nationell forskarskola i biblioteks- och informationsvetenskap med fokus på informationsläsning och…
-
Projekt: Utveckling av ett nytt masterprogram i digital humaniora vid Linnéuniversitetet Projektet syftar till att vidareutveckla masterprogrammet i digital humaniora och etablera nya sätt att…
-
Såddprojekt: Trolling the library – det digitala hotet mot folkbibliotekets demokratiska uppdrag Det övergripande syftet med detta såddprojekt är att undersöka hur högerradikala digitala angrepp mot…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Hanell, F., Ahlryd, S. (2023). Information work of hospital librarians : Making the invisible visible. Journal of Librarianship and Information Science. 55 (1). 70-83.
Status: Publicerad -
Carlsson, H., Hanell, F., Engström, L. (2023). Revisiting the notion of the public library as a meeting place : challenges to the mission of promoting democracy in times of political turmoil. Journal of Documentation. 79 (7). 178-195.
Status: Publicerad -
Hanell, F., Severson, P. (2023). An open educational resource for doing netnography in the digital arts and humanities. Education for Information. 39 (2). 155-172.
Status: Publicerad -
Carlsson, H., Hanell, F., Hansson, J. (2022). ”Det känns som att jag bara sitter och väntar på att det ska explodera” : politisk påverkan på de kommunala folkbibliotekens verksamhet i sex sydsvenska regioner. Nordic Journal of Library and Information Studies. 3 (1). 26-43.
Status: Publicerad -
Hanell, F., Hansson, J., Carlsson, H. (2022). Public libraries in a changing political landscape : results from a survey on political influence and pressure on public libraries in Southern Sweden. Information research. 27.
Status: Publicerad -
Ahlryd, S., Hanell, F. (2021). Documentary Practices of Hospital Librarians in Evidence-based Medicine : the Example of Health Technology Assessment in Swedish Healthcare. Proceedings from the Document Academy. 8 (2). 1-22.
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2019). Teacher Students’ Digital Daily Lives : Information Literacy at a Pre-school Teacher Education – A Summary. Tidskrift för ABM. 4 (1). 4-8.
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2018). What is the ‘problem’ that digital competence in Swedish teacher education is meant to solve?. Nordic Journal of Digital Literacy. 13 (3). 137-151.
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2017). Teacher trainees’ information sharing activities and identity positioning on Facebook. Journal of Documentation. 73 (2). 244-262.
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2016). Information activities and appropriation in teacher trainees’ digital, group-based learning. Information research. 21 (1).
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2014). Appropriating Facebook : Enacting Information Literacies. Human IT. 12 (3). 5-35.
Status: Publicerad -
Carlsson, H., Hanell, F., Lindh, K. (2013). Exploring multiple spaces and practices : a note on the use of ethnography in LIS-research. Information research. 18 (3).
Status: Publicerad -
Carlsson, H., Hanell, F., Lindh, K. (2013). Exploring multiple spaces and practices : a note on the use of ethnography in LIS-research. Information research. 18 (3).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Hanell, F., Severson, P. (2022). Netnography : Two Methodological Issues and the Consequences for Teaching and Practice. Proceedings of the 6th Digital Humanities in the Nordic and Baltic Countries Conference (DHNB 2022) : Uppsala, Sweden, March 15-18, 2022. 221-227.
- Hanell, F., Hansson, J., Carlsson, H. (2022). Public libraries in a changing political landscape : Results from a survey on political influence and pressure on public libraries in Southern Sweden. Conceptions of Library and Information Science - CoLIS11 : 11th International Conference, 29 May–1 June, Oslo, Norway.
- Hanell, F. (2022). Managing Personal Data in the Age of Surveillance Capitalism : A Sociomaterial Reading of Mozilla’s Data Detox Kit. Information Literacy in a Post-Truth Era : ECIL 2021. 122-133.
- Hanell, F. (2021). Managing Personal Data in the Age of Surveillance Capitalism : A Sociomaterial Reading of Mozilla’s Data Detox Kit. The Seventh European Conference on Information Literacy (ECIL) : September 20th-23rd, 2021, Online, Abstracts. 46-46.
- Hanell, F. (2020). Co-learning in a Digital Community : Information Literacy and Views on Learning in Pre-school Teacher Education. Sustainable Digital Communities : 15th International Conference, iConference 2020, Borås, Sweden, March 23–26, 2020, Proceedings. 327-342.
- Hanell, F. (2016). Where identity meets information : teacher trainees' performance of identity positions and information activities. 9th International Conference in the Conceptions of Library and Information Science (CoLIS).
- Hanell, F. (2012). From an Architecture of Participation to a Structure for Nurturing Relationships : Swedish Teacher Trainees’ Informal Learning on Facebook. Internet Research 13 : Technologies (Salford) 2012.
- Hanell, F. (2012). Why Teachers Like Facebook or Two Teacher Educators, One Facebook Group and 200 Teacher Trainees. The 3rd U21 Digital Humanities Workshop at Lund University : Lund, Sweden, September 19 - 21, 2012.
- Hanell, F. (2011). A situated view on Information Literacy : epistemological issues and practical solutions through analysis of participatory media in learning environments. The 3rd i3 Conference (Information: Interactions and Impact) : June 20-23 2011, Robert Gordon University, Aberdeen.
Övrigt (Refereegranskat)
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Engström, L., Hanell, F., Pilerot, O. (2022). Editorial. Nordic Journal of Library and Information Studies. 3 (1). i-iii.
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2021). Editorial. Nordic Journal of Library and Information Studies. 2 (2). i-iii.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Engström, L., Skøtt, B., Carlsson, H., Hanell, F., Hansson, J. (2023). An Act of Balance : Exploring the Boundaries of Librarianship in Times of Political Turmoil in Sweden and Denmark. .
- Ihrmark, D., Tyrkkö, J., Carlsson, H., Hanell, F. (2023). Trolling the Library: The digital threat to the democratic mission of public libraries. .
- Ihrmark, D., Tyrkkö, J., Carlsson, H., Hanell, F. (2023). Trolling the Library : the digital threat to the democratic mission of public libraries. Presented at Big Data 2023, November 30th - December 1st, Växjö.
- Mases, P., Hanell, F. (2023). Den sjungande bibliotekarien : sångstunder för bebisar på folkbibliotek ur ett familjelitteracitetsperspektiv. Bibliotekarie. Då. Nu. Sen. : Papers från konferensen Mötesplats Profession – Forskning Borås 9-10 november 2022. 58-66.
- Golub, K., Tyrkkö, J., Ihrmark, D., Hanell, F., Papmehl-Dufay, L. (2022). Introducing Digital Methods Platform for Arts and Humanities (DiMPAH). Presented at the 8th Big Data Conference, Kalmar, Sweden, December 1-2, 2022.
- Hanell, F. (2019). Lärarstudenters digitala studievardag : informationslitteracitet vid en förskollärarutbildning. Pedagogisk forskning Syd : Torsdag 29 augusti 2019, Linnéuniversitetet, Kalmar.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ahlryd, S., Hanell, F. (2022). Sjukhusbibliotek och medicinska bibliotek : För en säker och jämlik vård. Biblioteksgeografin : En antologi om biblioteksväsende och biblioteksforskning. Lund, Studentlitteratur AB. 215-243.
- Carlsson, H., Hanell, F. (2020). Netnography in the Digital Humanities. Doing Digital Humanities : Concepts, Approaches, Cases. Växjö, Linnaeus University Press. 45-64.
- Francke, H., Hanell, F. (2014). Användning och värdering av sociala medier i skola och högre utbildning. Medie- och informationskunnighet i en biblioteks- och informationsvetenskaplig belysning. Stockholm, Svensk biblioteksförening. 51-61.
- Josefsson, P., Hanell, F. (2014). Role confusion in Facebook groups. An Education in Facebook? : Higher Education and the World's Largest Social Network. Abingdon-on-Thames, Routledge. 162-170.
- Hanell, F., Kronfält, E., Sundin, O. (2006). Referencesamtalens diskurser. Bibliotekarerne : En profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi. Frederiksberg, Samfundslitteratur. 119-139.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Hanell, F. (2022). Att ta plats och göra skillnad : skolbibliotekariepraktiker i framgångsrika verksamheter. Nordic Journal of Library and Information Studies. Göteborg, Nordicom. 3 (2). 59-64.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Hanell, F. (2019). Lärarstudenters digitala studievardag : Informationslitteracitet vid en förskollärarutbildning. Doctoral Thesis. Lund, Department of Arts and Cultural Sciences, Lund University. 364.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Hanell, F. (2021). Förord. Att nå varenda unge : Bokstart i Blekinge och Kronoberg. Biblioteksutveckling. 74-75.
- Hanell, F. (2019). In med MIK-begreppet i styrdokumenten. MIK och bibliotek : en lägesrapport. Svensk biblioteksförening. 17-20.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Kjellberg, S., Carlsson, H., Wiklund, G., Haider, J., Hanell, F., et al. (2012). En vänbok till Birgitta Olander : tankar och erfarenheter från f d studenter. Lund, Lund University Open Access.