Fredrik Hanell
Universitetslektor, prefektJag arbetar som lektor i biblioteks- och informationsvetenskap och är prefekt vid Institutionen för kulturvetenskaper.
Undervisning
Under 2024 undervisar jag på kandidatprogrammen i biblioteks- och informationsvetensap och på mastersprogrammet i digital humaniora.
Forskning
Tematiskt faller min forskning huvudsakligen inom tre forskningsområden: 1) bibliotekens samhälleliga funktion, 2) medie- och informationskunnighet i digitala miljöer, och 3) digital metodutveckling och -kritik. Dessa tre forskningsområden binds i min forskningsgärning samman av ett intresse för hur förmedling av kultur och kunskap förhåller sig till sociala, politiska och teknologiska tendenser i samhället. Genom ett biblioteks- och informationsvetenskapligt perspektiv studerar jag i min forskning hur folkbibliotek verkar för att främja demokratin, och hur sjukhusbibliotek bidrar till en evidensbaserad vård. Mitt intresse för hur digitalisering interagerar med lärande och utbildning har kanaliserats genom studier av medie- och informationskunnighet vid lärarutbildning och genom forskning om hur digitala praktiker kan studeras metodologiskt genom etnografiskt orienterade digitala metoder. Kännetecknande för min forskning är ett praktikorienterat och kritiskt perspektiv, vilket präglar både mina teori- och metodval.
Uppdrag
Från 2023 är jag prefekt vid Institutionen för kulturvetenskaper, Fakulteten för konst och humaniora.
Från 2024 ingår jag i referensgruppen för projektet Öppen vetenskap, samt i referensgruppen för delprojektet Öppna lärresurser.
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Folkbiblioteken i ett förändrat politiskt landskap – ett demokratiuppdrag för en ny tid? Projektet undersöker politisk påverkan på folkbibliotekens verksamheter i sex sydsvenska regioner.…
-
Projekt: Forskarskolan ReSource – Läsningens och källkritikens omvandling i digitala kulturer En nationell forskarskola i biblioteks- och informationsvetenskap med fokus på informationsläsning och…
-
Såddprojekt: Trolling the library – det digitala hotet mot folkbibliotekets demokratiska uppdrag Det övergripande syftet med detta såddprojekt är att undersöka hur högerradikala digitala angrepp mot…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Digital Methods Platform for Arts and Humanities (DiMPAH) Projektet DiMPAH syftar till att sammanställa, koppla samman och tillgängliggöra nya öppna lärresurser (Open Education Resources,…
-
Projekt: Utveckling av ett nytt masterprogram i digital humaniora vid Linnéuniversitetet Projektet syftar till att vidareutveckla masterprogrammet i digital humaniora och etablera nya sätt att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Hanell, F., Carlsson, H., Engström, L., Hansson, J. (2024). Canaries of Democracy : The Role of Public Libraries in Times of Political Turmoil. Public Library Quarterly.
Status: Epub för tryck -
Engström, L., Carlsson, H., Hanell, F. (2024). Drag story hour at public libraries : the reading child and the construction of fear and othering in Swedish cultural policy debate. Journal of Documentation. 80 (7). 226-245.
Status: Publicerad -
Ahlryd, S., Hanell, F. (2024). Mitigating the infodemic of the pandemic : Hospital librarians’ enactment and development of information resilience in healthcare organisations. Journal of Documentation. 80 (7). 267-286.
Status: Publicerad -
Engström, L., Skøtt, B., Carlsson, H., Hanell, F., Hansson, J. (2024). An Act of Balance : Exploring the Boundaries of Librarianship in Times of Political Turmoil in Sweden and Denmark. Nordisk kulturpolitisk tidskrift. 27 (1). 8-25.
Status: Publicerad -
Hanell, F., Carlsson, H., Engström, L. (2024). The public library as a political symbol : a post-political reading of the demise of the consensus-model in Swedish cultural policy. The International Journal of Cultural Policy. 30 (7). 899-913.
Status: Publicerad -
Hanell, F., Ahlryd, S. (2023). Information work of hospital librarians : Making the invisible visible. Journal of Librarianship and Information Science. 55 (1). 70-83.
Status: Publicerad -
Carlsson, H., Hanell, F., Engström, L. (2023). Revisiting the notion of the public library as a meeting place : challenges to the mission of promoting democracy in times of political turmoil. Journal of Documentation. 79 (7). 178-195.
Status: Publicerad -
Hanell, F., Severson, P. (2023). An open educational resource for doing netnography in the digital arts and humanities. Education for Information. 39 (2). 155-172.
Status: Publicerad -
Carlsson, H., Hanell, F., Hansson, J. (2022). ”Det känns som att jag bara sitter och väntar på att det ska explodera” : politisk påverkan på de kommunala folkbibliotekens verksamhet i sex sydsvenska regioner. Nordic Journal of Library and Information Studies. 3 (1). 26-43.
Status: Publicerad -
Hanell, F., Hansson, J., Carlsson, H. (2022). Public libraries in a changing political landscape : results from a survey on political influence and pressure on public libraries in Southern Sweden. Information research. 27.
Status: Publicerad -
Ahlryd, S., Hanell, F. (2021). Documentary Practices of Hospital Librarians in Evidence-based Medicine : the Example of Health Technology Assessment in Swedish Healthcare. Proceedings from the Document Academy. 8 (2). 1-22.
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2019). Teacher Students’ Digital Daily Lives : Information Literacy at a Pre-school Teacher Education – A Summary. Tidskrift för ABM. 4 (1). 4-8.
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2018). What is the ‘problem’ that digital competence in Swedish teacher education is meant to solve?. Nordic Journal of Digital Literacy. 13 (3). 137-151.
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2017). Teacher trainees’ information sharing activities and identity positioning on Facebook. Journal of Documentation. 73 (2). 244-262.
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2016). Information activities and appropriation in teacher trainees’ digital, group-based learning. Information research. 21 (1).
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2014). Appropriating Facebook : Enacting Information Literacies. Human IT. 12 (3). 5-35.
Status: Publicerad -
Carlsson, H., Hanell, F., Lindh, K. (2013). Exploring multiple spaces and practices : a note on the use of ethnography in LIS-research. Information research. 18 (3).
Status: Publicerad -
Carlsson, H., Hanell, F., Lindh, K. (2013). Exploring multiple spaces and practices : a note on the use of ethnography in LIS-research. Information research. 18 (3).
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Ahlryd, S., Hanell, F. (2024). Information Literacy Practices of Hospital Librarians in an Era of Evidence-Based Medicine. Information Experience and Information Literacy. 235.
- Hanell, F., Severson, P. (2022). Netnography : Two Methodological Issues and the Consequences for Teaching and Practice. Proceedings of the 6th Digital Humanities in the Nordic and Baltic Countries Conference (DHNB 2022) : Uppsala, Sweden, March 15-18, 2022. 221-227.
- Hanell, F., Hansson, J., Carlsson, H. (2022). Public libraries in a changing political landscape : Results from a survey on political influence and pressure on public libraries in Southern Sweden. Conceptions of Library and Information Science - CoLIS11 : 11th International Conference, 29 May–1 June, Oslo, Norway.
- Hanell, F. (2022). Managing Personal Data in the Age of Surveillance Capitalism : A Sociomaterial Reading of Mozilla’s Data Detox Kit. Information Literacy in a Post-Truth Era : ECIL 2021. 122-133.
- Hanell, F. (2021). Managing Personal Data in the Age of Surveillance Capitalism : A Sociomaterial Reading of Mozilla’s Data Detox Kit. The Seventh European Conference on Information Literacy (ECIL) : September 20th-23rd, 2021, Online, Abstracts. 46-46.
- Hanell, F. (2020). Co-learning in a Digital Community : Information Literacy and Views on Learning in Pre-school Teacher Education. Sustainable Digital Communities : 15th International Conference, iConference 2020, Borås, Sweden, March 23–26, 2020, Proceedings. 327-342.
- Hanell, F. (2016). Where identity meets information : teacher trainees' performance of identity positions and information activities. 9th International Conference in the Conceptions of Library and Information Science (CoLIS).
- Hanell, F. (2012). From an Architecture of Participation to a Structure for Nurturing Relationships : Swedish Teacher Trainees’ Informal Learning on Facebook. Internet Research 13 : Technologies (Salford) 2012.
- Hanell, F. (2012). Why Teachers Like Facebook or Two Teacher Educators, One Facebook Group and 200 Teacher Trainees. The 3rd U21 Digital Humanities Workshop at Lund University : Lund, Sweden, September 19 - 21, 2012.
- Hanell, F. (2011). A situated view on Information Literacy : epistemological issues and practical solutions through analysis of participatory media in learning environments. The 3rd i3 Conference (Information: Interactions and Impact) : June 20-23 2011, Robert Gordon University, Aberdeen.
Övrigt (Refereegranskat)
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Engström, L., Hanell, F., Pilerot, O. (2022). Editorial. Nordic Journal of Library and Information Studies. 3 (1). i-iii.
Status: Publicerad -
Hanell, F. (2021). Editorial. Nordic Journal of Library and Information Studies. 2 (2). i-iii.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Ihrmark, D., Tyrkkö, J., Carlsson, H., Hanell, F. (2024). Considering KNIME Workflows as Shareable Resources : An Example from ‘Trolling the Library’. Presented at HumInfra Conference (HiC) 2024, Gothenburg.
- Engström, L., Skøtt, B., Carlsson, H., Hanell, F., Hansson, J. (2023). An Act of Balance : Exploring the Boundaries of Librarianship in Times of Political Turmoil in Sweden and Denmark. .
- Ihrmark, D., Tyrkkö, J., Carlsson, H., Hanell, F. (2023). Trolling the Library: The digital threat to the democratic mission of public libraries. .
- Ihrmark, D., Tyrkkö, J., Carlsson, H., Hanell, F. (2023). Trolling the Library : the digital threat to the democratic mission of public libraries. Presented at Big Data 2023, November 30th - December 1st, Växjö.
- Mases, P., Hanell, F. (2023). Den sjungande bibliotekarien : sångstunder för bebisar på folkbibliotek ur ett familjelitteracitetsperspektiv. Bibliotekarie. Då. Nu. Sen. : Papers från konferensen Mötesplats Profession – Forskning Borås 9-10 november 2022. 58-66.
- Golub, K., Tyrkkö, J., Ihrmark, D., Hanell, F., Papmehl-Dufay, L. (2022). Introducing Digital Methods Platform for Arts and Humanities (DiMPAH). Presented at the 8th Big Data Conference, Kalmar, Sweden, December 1-2, 2022.
- Hanell, F. (2019). Lärarstudenters digitala studievardag : informationslitteracitet vid en förskollärarutbildning. Pedagogisk forskning Syd : Torsdag 29 augusti 2019, Linnéuniversitetet, Kalmar.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ahlryd, S., Hanell, F. (2022). Sjukhusbibliotek och medicinska bibliotek : För en säker och jämlik vård. Biblioteksgeografin : En antologi om biblioteksväsende och biblioteksforskning. Lund, Studentlitteratur AB. 215-243.
- Carlsson, H., Hanell, F. (2020). Netnography in the Digital Humanities. Doing Digital Humanities : Concepts, Approaches, Cases. Växjö, Linnaeus University Press. 45-64.
- Francke, H., Hanell, F. (2014). Användning och värdering av sociala medier i skola och högre utbildning. Medie- och informationskunnighet i en biblioteks- och informationsvetenskaplig belysning. Stockholm, Svensk biblioteksförening. 51-61.
- Josefsson, P., Hanell, F. (2014). Role confusion in Facebook groups. An Education in Facebook? : Higher Education and the World's Largest Social Network. Abingdon-on-Thames, Routledge. 162-170.
- Hanell, F., Kronfält, E., Sundin, O. (2006). Referencesamtalens diskurser. Bibliotekarerne : En profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi. Frederiksberg, Samfundslitteratur. 119-139.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Ahlryd, S., Hanell, F., Skøtt, B., Da Silva Santos Sundström, A. (2023). Biblioteks- och informationsvetenskap vid Linnéuniversitetet : En jubileumsskrift vid ämnets 20-årsjubileum. Växjö, Linnaeus University Press. 26.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Hanell, F. (2022). Att ta plats och göra skillnad : skolbibliotekariepraktiker i framgångsrika verksamheter. Nordic Journal of Library and Information Studies. Göteborg, Nordicom. 3 (2). 59-64.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Hanell, F. (2019). Lärarstudenters digitala studievardag : Informationslitteracitet vid en förskollärarutbildning. Doctoral Thesis. Lund, Department of Arts and Cultural Sciences, Lund University. 364.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Hanell, F. (2021). Förord. Att nå varenda unge : Bokstart i Blekinge och Kronoberg. Biblioteksutveckling. 74-75.
- Hanell, F. (2019). In med MIK-begreppet i styrdokumenten. MIK och bibliotek : en lägesrapport. Svensk biblioteksförening. 17-20.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Kjellberg, S., Carlsson, H., Wiklund, G., Haider, J., Hanell, F., et al. (2012). En vänbok till Birgitta Olander : tankar och erfarenheter från f d studenter. Lund, Lund University Open Access.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ahlryd, S., Andersson, C., Carlsson, H., Centerwall, U., Engström, L., et al. (2024). Stärkta skolbibliotek kräver stora satsningar på att utbilda bibliotekarier. Göteborgsposten. 1.