Profilbild

Goran Basic

Docent
Institutionen för pedagogik och lärande Fakulteten för samhällsvetenskap
+46470708959
Spara kontaktuppgifter Ladda ner högupplöst bild

Goran Basic är docent i sociologi och universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och lärande, Linnéuniversitetet. Som forskare har han gjort fältarbeten i Bosnien och Hercegovina, skrivit om efterkrigssamhället och försoning efter kriget samt utvärderat ett projekt i ungdomsvården. Basics doktorsavhandling, Samverkan blir kamp: en sociologisk analys av ett projekt i ungdomsvården, baseras på omfattande etnografiskt material. Han har även analyserat Polisens praktik i Östersjöområdet, erfarenheter som relaterats av ungdomar som upplevt krig och sedan placerats på HVB i Sverige, samt erfarenheter som relaterats av institutionspersonal som dagligen arbetat med dessa ungdomar.

För närvarande arbetar han på studier av:

  1. framgångar, hinder, samverkan och identiteter i gymnasieskolans arbete med elever som använder alkohol och narkotika;
  2. möjligheter, hinder, identiteter och samverkan i gymnasieskolans arbete med nyanlända elever;
  3. berättelser från ungdomar som har upplevt krig, flytt till Sverige, omhändertagits och placerats på institutioner, institutionspersonalens berättelser om det dagliga arbetet med omhändertagna ungdomar som har erfarenheter av krig;
  4. krigets undanskymda praktik och retorik, krigets känslor och moral, människors samspel under fasansfull fångenskap och flykt, men också individens obändiga krav på återupprättad respekt och värdighet när krigserfarenheter gestaltas i livsberättelser;
  5. samverkan mellan gränspolis och kustbevakning samt mellan olika aktörer i ungdomsvården och skolan;
  6. definitioner av framgångsrikt underrättelse- och operativt polisarbete.

Basic är engagerad i flera samverkansprojekt tillsammans med aktörer inom och utanför universitetsvärlden. Han är dessutom koordinator för Centrum för skolutveckling och pedagogiskt ledarskap vid Linnéuniversitetet.

Forsknings- och undervisningsinriktning

Pedagogik, sociologi, interaktionistisk teori och analys, etnografi, narrativ analys, socialkonstruktivism, diskurs, utbildning, lärande, kriminologi, krigets sociologi, behandlingspedagogik, socialpsykologi, specialpedagogik, konfliktens sociologi, freds- och konfliktvetenskap, etnicitet, viktimologi, socialt arbete, strategisk kommunikation, samverkan, ungdomsvård, kriminalvård, socialtjänst, försoning, koncentrationsläger, sociologisk teori, missbruks- och beroendevård, kvalitativ och kvantitativ metod, polis, kustbevakning, gränsbevakning, operativt arbete, underrättelsearbete, identitet, moral, norm, Balkans historia, etniska konflikter, krig, ungdom, institution, intervju, fältarbete, flykting, stigma, social jämförelse, symbolisk interaktion, etik, etnometodologi, religion, migration, migrant, diaspora, nationalitet, övergång, ensamkommande flyktingbarn, förklarande jämförelse, kamp, roll, konfliktintressepunkt, projekt, samordnare, dokument, subvention, konflikt, triad, allians, flerspråkighet, språkinlärning, språkutveckling, kategori, socialpedagogik, inkludering, integration, framgång, hinder, skola, elev, möjlighet, anomi, moralisk panik, ideologi.

Publikationer

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Konferens­bidrag (Referee­granskat)

Kapitel i bok, del av antologi (Referee­granskat)

Rapport (Referee­granskat)

Doktors­avhandling, mono­grafi (Övrigt veten­skapligt)