Jag är sedan år 2009 anställd som universitetsadjunkt i musikpedagogik vid Linnéuniversitetet.
Undervisning
Jag undervisar i ensemble, ensemblemetodik, gitarr och läroplansteori inom utbildningar på musikhögskolenivå. En av dessa är ämneslärarutbildningen i musik inriktning mot gymnasiet, ingång musik. Jag är också examinator för studenters verksamhetsförlagda utbildning (VFU) inom grundlärar- och ämneslärarutbildning. Dessutom undervisar jag i kurser inom Lärarlyftet II i musik samt i andra fristående musikkurser, däribland Musik och värdeskapande ledarskap där jag också är kursansvarig. Vidare är jag ansvarig för nätverk i musik, som är ett nätverk för musiklärare i regionen vilket finansieras med medel från NLU och RUC. Under åren har jag varit anlitad som föreläsare vid konferenser om kursplanen i musik utifrån olika Lgr11-perspektiv och i ensemblemetodik samt digitala verktyg i musikundervisningen. Innan jag arbetade som universitetslärare undervisade jag under många år i grundskolan i ämnena musik, svenska och samhällsorienterade ämnen.
Övrig delen av min tjänst arbetar jag med ett forskningsprojekt i musikproduktion"" och entreprenörskap med medel från Familjen Kampradsstiftelsen.
Forskning
Under perioden september 2022-2025 arbetar jag med forskningsprojektet Datorn är det nya munspelet - musikproduktion på landet tillsammans med två forskare vid Linnéuniversitetet och en musiklärare. Projektet finansieras av Kampradsstiftelsen och sker i samverkan med nätverket Make Music Matter!, Mittuniversitetet och Högskolan i Dalarna.
Vetenskapliga artiklar (ej forskning)
Nikolausson, G; (2020); Komponera mera - en studie om kreativa lärandeprocesser i musikskapande på grundskolan. Länk: http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1510802&dswid=9840
Engdahl, T & Nikolausson, G; (2007) Musicera mera - en studie om skolors olika mål och arbetssätt för musicerande. Länk: http://lnu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A205162&dswid=-8382