Gudrun Svensson
DOCENT I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK, UNIVERSITETSLEKTOR Spara kontaktuppgifter Ladda ner bildUndervisning
Svenska som andraspråk och flerspråkighet är fokus för min undervisning där jag oftast handleder kandidatuppsatser och håller ett antal föreläsningar för lärare, ofta blivande lärare i svenska som andraspråk samt för kompetensutveckling av lärare inom exempelvis lärarlyftet.
Forskning
Min forskning handlar om utveckling av svenska som andraspråk och flerspråkighet med skolverksamhet från förskola till gymnasium som särskilt fokus .
Efter att ha varit gymnasielärare under många år i bl.a. svenska och svenska som andraspråk disputerade jag år 2009 i Lund med avhandlingen Diskurspartiklar hos ungdomar i mångspråkiga miljöer i Malmö, i vilken jag beskriver språklig variation med ett flerspråkighetsperspektiv i fokus. Med diskurspartiklar avses småord som förekommer i talspråk och som fungerar inom olika nivåer i det talade språket för att underlätta interaktionen mellan talare och lyssnare. Förutom studier av språklig variation i en mångspråkig storstad har jag i min avhandling också anlagt ett historiskt grammatikaliserings- och pragmatiseringsperspektiv på framväxten av språkliga fenomen. År 2008 (3:e upplagan 2019) utgav jag tillsammans med en kollega vid Lunds universitet en lärobok, Lära om språk, för högskolestuderande om grundläggande termer och begrepp inom språkvetenskap samt med perspektiv på utveckling av och undervisning i svenska som andraspråk.
Vid Linnéuniversitet deltog jag i projektet Interaktion för språk och kunskapsutveckling i flerspråkiga klassrum från 2012–2015 och började i samband med det att initiera och bedriva forskning i skolverksamheten om transspråkande (translanguaging), ett nytt undervisningsparadigm utifrån senare tiders teorier om flerspråkighet som resurs för kunskapsutveckling. År 2017 utgav jag boken Transspråkande i praktik och teori för blivande och verksamma lärare, och 2018 deltog jag vid utgåvan av Skolverkets kunskapsöversikt Greppa flerspråkigheten.
Uppdrag
Jag har deltagit och deltar fortfarande i skolutvecklingsprojekt, huvudsakligen utifrån Skolverkets satsningar på Samverkan för bästa skola. I dessa projekt arbetar jag med kompetensutveckling av lärare. Förutom detta har jag emellanåt uppdrag som extern föreläsare vid konferenser och projekt vid andra lärosäten.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Svensson, S., Donoso, A., Svensson, G. (2022). Strategies for Collaboration Between School and Parents : Homework in General and Translanguaging Homework in Particular. HumaNetten. (48). 84-112.
Status: Publicerad -
Svensson, G. (2020). Möjligheter och utmaningar : lärares uppfattningar av flerspråkighet och transspråkande. HumaNetten. (45). 40-71.
Status: Publicerad -
Svensson, G. (2020). Transspråkande som idé och praktik. HumaNetten. (44). 299-325.
Status: Publicerad -
Svensson, G. (2019). Elevers röster i migrationsprocessen, transnationalism och diaspora. HumaNetten. (43). 87-116.
Status: Publicerad -
Svensson, G. (2013). Who owns the words? : Teaching vocabulary in a multicultural class. Education Inquiry. 4 (2). 261-278.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Svensson, S., Svensson, G. (2022). Homework and translanguaging : multilingual parents’ perceptions of and attitudes to participation in their children’s schooling. Språklig mångfald. Rapport från ASLA-symposiet i Göteborg, 23–24 april 2020. 217-238.
- Juvonen, P., Svensson, G. (2019). Evaluative language as a legitimising strategy : Swedish students give voice to anxiety and moral values. Klassrumsforskning och språk(ande) : Rapport från ASLA-symposiet i Karlstad, 12-13 april, 2018. 89-110.
- Torpsten, A., Svensson, G. (2017). Translanguaging space and and bilingual development in the Swedish school. .
- Svensson, G., Torpsten, A. (2016). Elevtexter ur ett flerspråkighetsperspektiv : Translanguaging som medvind och motvind. SMDI 12 Textkulturer, Tolfte nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, Karlstad, 24-25 november, 2016..
- Svensson, G., Torpsten, A., Nertyk, A., Khalid, I., Velic, J. (2016). Tvåspråkighet under utveckling. Svenskans beskrivning 35 : Tema : ord.
- Svensson, G., Torpsten, A. (2015). Multilingual students' attitudes when their teachers transform monolingual education into translanguaging. .
- Torpsten, A., Svensson, G. (2015). Working with Translanguaging in Swedish classrooms. .
- Svensson, G. (2011). Räknehändelser, en specifik skolgenre. Svenskans beskrivning : [SvB.] 31, : Förhandlingar vid Trettioförsta sammankomsten för svenskans beskrivning, Umeå den 20-21 maj 2010. 337-347.
- Svensson, G., Petersson, U., Ryding, M. (2008). Språkdidaktiskt arbete utifrån genreperspektiv.. Språkinlärning, språkdidaktik och teknolog. i Rapporter från ASLA:shöstsymposium. Lund 8-9 november 2007. 271-285.
- Svensson, G. (2005). Att bekräfta sanningen - om pragmatiska sanningsmarkörer i ungdomars talspråk. Svenskans beskrivning nr 27. 340-352.
- Svensson, G. (2005). Genrekunskap hos gymnasister med annat modersmål än svenska. Språk på tvärs. Rapport från ASLA:s höstsymposium. Södertörn 11-12 november 2004. 257-270.
- Svensson, G. (2004). Matematikfärdigheter hos gymnasister med annat modersmål än svenska.. Nordand 6. Sjätte konferensen om Nordens språk som andraspråk. 273-284.
- Svensson, G. (2004). Swedish lär, a modal epistemic. Historical Linguistics 2003. 257-277.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Torpsten, A., Svensson, G. (2017). Jag tycker det är bra med translanguaging : Elevattityder till flerspråkighet. Språklig mångfald i klassrummet. Stockholm, Lärarförlaget. 61-88.
- Svensson, G., Torpsten, A. (2017). Transspråkande för förstärkt flerspråkighet. Språklig mångfald i klassrummet. Stockholm, Lärarförlaget. 37-60.
- Lindgren, M., Svensson, G. (2015). Flerspråkiga elevers tillgång till den naturvetenskapliga provdiskursen : Undervisningskritiskt perspektiv på uppgiftsdesign, elevsvar och bedömning. Critical literacy i svensk klassrumskontext. Umeå, Umeå universitet. 133-151.
- Svensson, G., Torpsten, A. (2013). Makt och literacitet : Modersmålslärare skriver om modersmålsundervisning. Literacy i læringskontektser. Oslo, Cappelen Damm AS. 170-179.
- Svensson, G., Torpsten, A. (2013). Synligt och osynligt i individuella utvecklingsplaner. Tionde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : Genre, Stockholm 18–19 oktober 2012. Stockholm, Stockholms universitets förlag. 150-159.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Hägerdal, H., Svensson, G., Torpsten, A. (2021). Translanguaging and Disciplinary Language in the Individual, at School and in Society : ett särtryck ur HumaNetten 45, 2020. Växjö, Linnaeus University Press. 226.
- Hägerdal, H., Svensson, G., Torpsten, A., Posti, P.K., Forsgren, P. (2020). Humanetten : Nummer 45 Hösten 2020. Växjö, Linnaeus University Press. 449.
Övrigt (Refereegranskat)
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Svenssson, G. (2002). Matematik och språk. Nämnaren. 3. 13-17.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Lindgren, M., Svensson, G. (2016). Identitetskonstruktioner i text och bild : Analys av processer och deltagare i elevtexter från årskurs 3. Svenskans beskrivning 34 : Förhandlingar vid trettiofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning, Lund den 22-24 oktober 2014. 329-342.
- Svensson, G., Torpsten, A. (2015). Vad är det bra att vara bra på? : Intersektionella perspektiv på flerspråkiga elevers dagboksanteckningar. Abstracts. Den nionde nordiska konferensen om språk och kön, Linnéuniversitetet, Växjö, 15-16 oktober, 2015.
- Svensson, G. (2013). Lärares attityd vid uppföljning av elevsvar. Språk i Undervisningen : rapport från ASLA:s vårsymposium Linköping, 11-12 maj, 2012. 161-171.
- Torpsten, A., Svensson, G. (2012). Att göra det osynliga osynligt : Om makt och identitet i lärares och elevers beskrivningar av lärandet. Conference paper. Svenska med didaktisk inriktning, Stockholm: Stockholms universitet..
- Torpsten, A., Svensson, G. (2011). Modersmålslärare skriver om modersmålsundervisning. Tredje nordiska modersmålsdidaktiska konferensen, 2-4 november, 2011, Tönsberg.
- Bodén, P., Svensson, G. (2007). Linguistic challenges for bilingual schoolchildren in Rosengård : Proceedings from Fonetik 2007. May 30-June 1, 2007.. Quarterly progress and status report : proceedings from Fonetik 2007, May 30-June 1, 2007 / organized by Department of Speech, Music and Hearing and Centre for Speech Technology, CTT, KTH, Stockholm. 97-100.
- Hansson, P., Svensson, G. (2004). Listening for ”Rosengård Swedish”. Proceedings FONETIK 2004, The Swedish Phonetics Conference, May 26-28 2004.. 24-27.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Rehnqvist, G., Svensson, G. (2019). Lära om språk : språkvetenskaplig introduktion - begrepp, grammatik och svenska som andraspråk. Malmö, Gleerups Utbildning AB.
- Svensson, G., Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å. (2018). Greppa flerspråkigheten : en resurs i lärande och utbildning. Stockholm, Skolverket.
- Svensson, G. (2017). Transspråkande i praktik och teori. Stockholm, Liber.
- Svensson, G., Rehnqvist, G. (2008). Lära om språk. Malmö, Gleerups.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Svensson, G., Torpsten, A. (2021). Translanguaging and Disciplinary Language in the Individual, at School and in Society : Foreword. Translanguaging and Disciplinary Language in the Individual, at School and in Society : ett särtryck ur HumaNetten 45,2020. Växjö, Linnaeus University Press. 5-10.
- Svensson, G. (2021). Developing Pedagogical Translanguaging in a Primary and Middle School. Pedagogical Translanguaging : Theoretical, Methodological and Empirical Perspectives. Multilingual Matters. 76-94.
- Svensson, G. (2018). Transspråkande i äventyrsspel för andraspråksinlärning. Transspråkande i svenska utbildningssammanhang. Lund, Studentlitteratur AB. 197-216.
- Svensson, G., Khalid, I. (2017). Transspråkande för utveckling av flerspråkighet. Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet. Stockholm, Liber. 94-115.
- Svensson, G. (2016). Translanguaging för utveckling av elevers ämneskunskap, språk och identitet. Flerspråkighet som resurs. Stockholm, Liber. 31-43.
- Svensson, G. (2016). Från enspråkig norm till flerspråkighet som resurs : Skola i förändringsprocess. Möten med mening : Ämnesdidaktiska fallstudier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 209-226.
- Svensson, G., Zetterholm, E. (2015). Vad bedömer man och hur? : Olika bedömares uppfattningar om två elevtexter. Skrivande i skolan. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 145-166.
- Lindgren, M., Svensson, G. (2015). Att börja en mening : Fundamentens betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. Skrivande i skolan. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 97-115.
- Svensson, G. (2015). Skolförlagda universitetskurser i svenska som andraspråk. Forskare bland personal och elever : forskningssamarbete om språk- och identitetsutveckling på en flerspråkig skola. Växjö, Linnaeus University Press. 9-30.
- Svensson, G. (2011). Discourse particles in Swedish youth talk in multilingual settings in Malmö. Young Urban Swedish : Variation and change in multilingual settings. Göteborg, Göteborgs universitet. 219-235.
- Svensson, G. (2010). Duvet. Av vem, för vem?. Svensson och svenskan. Med sinnen känsliga för språk : Festskrift till Jan Svensson den 24 januari 2010. Lund.. Lund, Henrik Rahm. 319-341.
- Svensson, G. (2007). Funktion och betydelse hos duvet i två gymnasistgrupper i Malmö.. Språket hos ungdomar i en flerspråkig miljö i Malmö. Lund, Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet. 78-119.
- Svensson, G. (2003). Språk och matematik. Grammatik i fokus : Festskrift till Christer Platzack 18 november 2003. Vol. 1. Lund, Lund: Institutionen för nordiska språk. 193-201.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Svensson, G. (2009). Diskurspartiklar hos ungdomar i mångspråkiga miljöer i Malmö. Doctoral Thesis. Lund, Lunds universitet. 274.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Hägerdal, H., Ask, S., Bergh Nestlog, E., Hammarbäck, S., Stille, P., et al. (2019). Cara Mia: Vänskrift till Maria Lindgren 5 december 2019 : HumaNetten Nr 43 2019. Växjö, Linnaeus University Press. 186.
- Lindgren, M., Svensson, G. (2015). Skrivande i skolan. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 166.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Svensson, G., Melkersson, L.A., Khalid, I. (2018). Flerspråkiga femteklassare : Att stärka språk-, identitets- och kunskapsutveckling. Lisetten. (3). 24-26.
Status: Publicerad -
Svensson, G., Melkersson, L.A., Khalid, I. (2017). Transspråkande på Centrumskolan. Lisetten. 28 (1). 8-12.
Status: Publicerad -
Svensson, G., Torpsten, A. (2016). En holistisk syn på språk, språkanvändning och språkdidaktik. Lisetten. (2). 32-33.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Svensson, G. (2016). Ord i alla ämnen : Flerspråkiga elever och det skolrelaterade språket. Språk i alla ämnen för alla elever : Forskning och beprövad erfarenhet. Växjö, Linnaeus University Press. 53-73.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Lindgren, M., Svensson, G., Zetterholm, E. (2015). Forskare bland personal och elever : Forskningssamarbete om språk- och identitetsutvecklilng på en flerspråkig skola. Växjö, Linnaeus University Press. 156.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Svensson, G. (2018). Transspråkande- bakgrund, teorier och praktiknära exempel : Artikel 4. Samverkan med vårdnadshavare. Stockholm, Skolverket.
Artikel på Skolverkets webbsida Flerspråkighet som resurs för alla åldrar.
. -
Svensson, G. (2018). Transspråkande- bakgrund, teorier och praktiknära exempel : Artikel 2. Kunskaputveckling. Stockholm, Skolverket.
Artikel på Skolverkets webbsida Flerspråkighet som resurs för alla åldrar.
. -
Svensson, G. (2018). Transspråkande- bakgrund, teorier och praktiknära exempel : Artikel 1. Begreppet translanguaging och dess ursprung. Stockholm, Skolverket.
Artikel på Skolverkets webbsida Flerspråkighet som resurs för alla åldrar.
. -
Svensson, G. (2018). Transspråkande- bakgrund, teorier och praktiknära exempel : Artikel 3. Litteracitetsutveckling. Stockholm, Skolverket.
Artikel på Skolverkets webbsida Flerspråkighet som resurs för alla åldrar.
. - Svensson, G. (2015). Translanguaging : hur flerspråkighet kan användas i undervisningen. Kungsängen, Svensklärarföreningen.