Gunilla Albinsson
DocentJag undervisar i vårdvetenskap på grund- och avancerad nivå. Min forskning handlar primärt om att utifrån ett samhälls- och organisationsperspektiv besvara frågan vilka möjligheter och hinder som finns för att uppnå ett jämlikt och jämställt samhälle. Andra forskningsfrågor som står i fokus är det reciproka, reflekterande lärandets betydelse för organisationen samt hur en gemensam lärprocess kan stödjas inom interprofessionella projektteam. Under de senaste åren har jag inom flera europeiska struktur- och socialfondsprojekt arbetat med teoridriven utvärderingsforskning. I olika sidoprojekt bedrivs även tillämpade forskningsstudier gentemot det omgivande samhället. Jag är pedagogisk samordnare vid Institutionen för hälso- och vårdvetenskap och ordinarie ledamot sedan 2010 i Regionala etikprövningsnämnden i Lund.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Albinsson, G., Carlsson Blomster, M., Lindqvist, G. (2021). In search of a caring relationship : nursing students' notions of interactions in the nurse-patient relationship. Nurse Education in Practice. 50 (January). 1-6.
Status: Publicerad -
Albinsson, G., Arnesson, K. (2019). The emotion work of nurses in a person-centred care model. International Journal of Work Organisation and Emotion. 10 (1). 28-49.
Status: Publicerad -
Albinsson, G., Elmqvist, C., Hörberg, U. (2019). Nursing students’ and lecturers’ experiences of learning at a university-based nursing student–run health clinic. Reflective Practice. 20 (4). 423-436.
Status: Publicerad -
Arnesson, K., Albinsson, G. (2019). Reflecting talks : a pedagogical model in the learning organization. Reflective Practice. 20 (2). 234-249.
Status: Publicerad -
Rask, M., Albinsson, G., Safipour, J., Wenneberg, S., Andersson, L., et al. (2018). Validation of the verbal and social interaction questionnaire for nursing students : the focus of nursing students in their relationship with patients. Journal of Nursing Education and Practice. 8 (4). 81-88.
Status: Publicerad -
Albinsson, G., Arnesson, K. (2018). Kommunala chefers kommunikation via digitala verktyg : betydelse för arbetssituation och chefskap. Arbetsmarknad & Arbetsliv. 24 (3-4). 26-41.
Status: Publicerad -
Albinsson, G., Arnesson, K. (2018). The managerial position in a Swedish municipal organization : possibilities and limitations. Economic and Industrial Democracy. 39 (3). 500-535.
Status: Publicerad -
Arnesson, K., Albinsson, G. (2017). Mentorship – a pedagogical method for integration of theory and practice in higher education. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 3 (3). 202-217.
Status: Publicerad -
Albinsson, G., Arnesson, K. (2017). Dialogue in a learning process : problematization of gender equality in higher education. Reflective Practice. 18 (4). 474-495.
Status: Publicerad -
Albinsson, G. (2015). Development-oriented learning in a project team : applying an interactive research approach. International Journal of Action Research. 11 (3). 289-316.
Status: Publicerad -
Arnesson, K., Albinsson, G. (2014). Interaction patterns within a steering group : power and action outcome. Economic and Industrial Democracy. 35 (2). 325-340.
Status: Publicerad -
Arnesson, K., Albinsson, G. (2012). Integration of theory and practice in higher education. International Journal of Educational Research. 53. 370-380.
Status: Publicerad -
Albinsson, G., Arnesson, K. (2012). Team learning activities : reciprocal learning through the development of a mediating tool for sustainable learning. Learning Organization. 19 (6). 257-287.
Status: Publicerad -
Albinsson, G., Arnesson, K. (2010). How critical can you be as an on-going evaluator?. International Journal of Action Research. 6 (2-3). 256-287.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Arnesson, K., Albinsson, G. (2014). Lärande samtal som didaktisk metod inom högre utbildning. NU2014 : Umeå 8-10 oktober : Abstracts. 20-20.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2013). Hur kritisk kan man vara som följeforskare. Svenska utvärderingsföreningen (SVUF) konferens 2013 : Utvärdering i politiken och politiken i utvärdering.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2013). Sustainable gender equality within the Swedish healthcare. FALF-konferens - Arbetslivets föränderlighet. 3.
- Arnesson, K., Albinsson, G. (2012). Mentorskap : en del av integrering av teori och praktik i högre utbildning. NU2012 : Gränslöst lärande : Supervision – with focus on the learner.
- Arnesson, K., Albinsson, G. (2012). Lärande seminariet, en metod för hållbart lärande. NU2012, Göteborg.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2011). Sustainable gender equality within Swedish health-and medical care. Gender in question : Rights, representation and substantive freedom. South African Sociological Association University of Pretoria.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2010). Samverkan med det omgivande samhället i en samhällsvetenskaplig utbildning. Högskolor och samhälle i samverkan.
- Albinsson, G., Arnesson, K., Jogmark, M. (2004). Opportunities and hindrances of combating discrimination : diversity in the labour market. The project Key Forces. .
- Albinsson, G., Arnesson, K., Jogmark, M. (2004). Opportunities and hindrances of combating discrimination : Diversity in the labour market. The project Key Forces. Paris : Final Conference partnership, november 2004.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2015). Jämställdhetsaspekten inom hälso- och sjukvården. Sociologi för sjuksköterskor. Lund, Studentlitteratur AB. 121-140.
- Albinsson, G., Arnesson, K., Jogmark, M. (2005). Des médiateurs antiracistes dans les entereprises: une étude de cas suédoise. Discriminations et ethnicisation : Combattre le racisme en Europe. Rouen, Èditions de l´Aube. 360-381.
Rapport (Refereegranskat)
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2015). Kartläggning av chefers vardag i Karlskrona kommuns samlade verksamheter. Karlskrona, Blekinge Tekniska Högskola. 146.
- Albinsson, G. (2014). Lärande utvärdering : ESF-projektet Klara Livet, Implementeringsfasen 2013-2014. Blekinge Tekniska Högskola. 52.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2014). Projekt, Centrum för telemedicin : Följeutvärderingsrapport. Blekinge Tekniska Högskola. 40.
- Albinsson, G. (2014). Utvecklingsinriktat lärande inom ESF-projektet Klara Livet : Följeutvärderingsrapport. Karlskrona, Blekinge Tekniska Högskola. 44.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2011). Slutrapport följeforskning : Syster Gudruns fullskalelaboratorium i Blekinge för IT i vård och omsorg. Karlskrona, Blekinge Tekniska Högskola. 17.
- Albinsson, G., Arnesson, K., Jogmark, M. (2005). Utvärdering av mångfaldsutbildningen och mångfaldskonsulenternas genomförande av rådslag inom ramen för projekt Nyckelkrafter. Blekinge Tekniska Högskola. 34.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2005). Försvarsbeslut 2004 : Försvarsbeslutsprocessen sett ur ett kommunalpolitiskt perspektiv. Karlskrona, Blekinge Tekniska Högskola. 60.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2004). I vardagen konstrueras jämställdhet. Blekinge Tekniska Högskola. 75.
Övrigt (Refereegranskat)
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Albinsson, G. (2021). Utbildning i kunskapsområdet mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer för studenter i sjuksköterskeprogrammet : Erfarenheter och reflektioner. Socialmedicinsk Tidskrift. 98 (4). 570-580.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2000). Maktutövning sett ur ett organisations- och genusperspektiv : En studie vid tre vårdavdelningar. Doctoral Thesis. Malmö, Institutionen för pedagogik, Lärarhögskolan. 246.
Licentiatavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Albinsson, G., Arnesson, K. (1997). Makt och motmakt : En studie om kvinnor i vårdhierarkin. Licentiate Thesis. Lärarhögskolan Lunds universitet, Universitetsförlaget. 208.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2012). Delrapport 2 : Centrum för telemedicin. Blekinge Tekniska Högskola. 19.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2012). Följeforskning, Delrapport 1 : Centrum för telemedicin. Blekinge Tekniska Högskola. 16.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2012). Utvärderingsrapport : Förstudien Senior Bokväm i Karlskrona. Blekinge Tekniska Högskola. 9.
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2008). Följeforskning. Delrapport 1 Syster Gudruns fullskalelaboratorium (SGF).
- Albinsson, G., Arnesson, K., Jogmark, M. (2007). Mångfald i arbetslivet : betydelsen av mångfaldsutbildning i offentliga och privata organisationer. Blekinge Tekniska Högskola. 61.
- Albinsson, G., Arnesson, K., Jogmark, M. (2007). Mångfald i arbetslivet : Betydelsen av mångfaldsutbildning i offentliga och privata organisationer. Blekinge Tekniska Högskola. 39.
- Albinsson, G., Arnesson, K., Friberg, H. (1991). Effekter och kostnader av total höftledsplastik i Karlskrona och Karlshamn. Karlskrona, Vårdhögskolan i Karlskrona. 40.
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Albinsson, G., Arnesson, K. (2013). Följeforskning/lärande utvärdering hur kan metoden utvecklas?. Svenska utvärderingsföreningen, SVUF, Stockholm.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Albinsson, G., Arnesson, K., Olsson, A., Bengtsson, A. (2011). Lupp : Från Karlskrona till Pretoria. Karlskrona kommun.