Gunilla Gunnarsson
Universitetslektor
Institutionen för didaktik och lärares praktik
Fakulteten för samhällsvetenskap
Jag har disputerat i naturvetenskapernas didaktik och arbetar främst inom lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna, UVK. Didaktik är mitt forskningsområde och min forskning handlar om lärande och undervisning i skolan och på universitetet, bl.a. om kollegialt lärande i learning/lesson studies. Forskningen berör frågor inom Centrum för naturvetenskapernas didaktik, Forskargruppen för värdepedagogisk forskning och Läroplansteori och didaktik (SITE).
Uppdrag
Jag är sedan ht-19 vice ordförande för Saco-S vid Linnéuniversitetet.
Mina forskargrupper
-
Centrum för naturvetenskapernas didaktik Centret är placerat vid fakulteten för hälso- och livsvetenskap i Kalmar, men har medlemmar även från fakulteten för samhällsvetenskap och fakulteten för…
-
Forskargruppen för värdepedagogisk forskning Fokus för forskargruppen är värdepedagogiska frågor, till exempel hur värden kommer till uttryck, förhandlas och problematiseras i pedagogiska…
-
Läroplansteori och didaktik (SITE) Inom forskargruppen "Läroplansteori och didaktik" studerar vi grundläggande utbildningsvetenskapliga och pedagogiska frågor som till exempel: Vad räknas som kunskap…
-
Vägar till matematikens värld – ämneskunskap i matematikdidaktisk belysning (VÄMA) Syftet med denna forskargrupp inom matematikdidaktik är att bidra med kunskap om elevernas lärande samt om hur man…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: #Tystiklassen – ungas tal om sexuella trakasserier Syftet med detta projekt var att bidra med kunskap om hur pojkar och flickor i olika åldrar uppfattar och talar om sexuella trakasserier,…
-
Projekt: Programmering och matematik – meningsskapande och kommunikation i matematikundervisning Syftet med projektet är att bidra till ökad kunskap om hur man kan förbättra elevernas matematiska…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Bergström, T., Gunnarsson, G., Olteanu, C. (2023). The importance of flow for secondary school students’ experiences in geometry. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 54 (6). 1067-1091.
Status: Publicerad -
Eek-Karlsson, L., Olsson, R., Gunnarsson, G. (2022). Att motverka sexuella trakasserier - en didaktisk fråga. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik. 8 (1). 3-19.
Status: Publicerad -
Åhman, N., Gunnarsson, G., Edfors, I. (2020). Learning Study och kollegial CoRe stimulerar lärares professionella utveckling inom naturvetenskaplig undervisning. LUMAT : International Journal on Math, Science and Technology Education. 8 (1). 200-228.
Status: Publicerad -
Åhman, N., Gunnarsson, G., Edfors, I. (2015). In-service science teacher professional development. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education. 11 (2). 207-219.
Status: Publicerad -
Hedlin, M., Gunnarsson, G. (2014). Preschool student teachers, technology, and gender : positive expectations despite mixed experiences from their own school days. Early Child Development and Care. 184 (12). 1948-1959.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Doumas, K., Gunnarsson, G. (2019). How students in teacher education reason about their teaching practices. .
- Gunnarsson, G. (2018). Studenters lärande om undervisning för lärande i en lesson study. DEN FEMTONDE NORDISKA LÄRARUTBILDNINGSKONFERENSEN, Vasa 7-9.5.2018, Abstrakt/abstracts. 15.
- Åhman, N., Gunnarsson, G., Edfors, I. (2014). In-service science teachers’ professional development. .
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Gunnarsson, G. (2014). Artefakter som deltagare i lärprocesser. Lärande i handling : En pragmatisk didaktik. Lund, Studentlitteratur AB. 129-142.
- Gunnarsson, G. (2012). Några klassrumsinteraktioner. Skola och naturvetenskap : - politik, praktik, problematik i belysning av ämnesdidaktisk forskning. Lund, Studentlitteratur AB. 113-128.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Gunnarsson, G. (2008). Den laborativa klassrumsverksamhetens interaktioner : En studie om vilket meningsskapande år 7-elever kan erbjudas i möten med den laborativa verksamhetens instruktioner, artefakter och språk inom elementär ellära, samt om lärares didaktiska handlingsmönster i dessa möten. Doctoral Thesis. Linköping University. 295.
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Lundin, M., Gunnarsson, G. (2010). Att dirigera undervisningen i naturvetenskapliga ämnen. Stockholm, Liber.