Hanna Holst
UniversitetslektorJag är universitetslektor i vårdvetenskap vid institutionen för hälso- och vårdvetenskap, där 50% av min tjänst utgörs av ett kliniskt lektorat vid Region Kronoberg, FoUU. I mitt uppdrag som kliniskt lektor arbetar jag med samverkan mellan Linnéuniversitetet och Region Kronoberg i frågor som rör utveckling av stöd för lärande och handledning vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) främst inom Utvecklande och Lärande VårdEnhet (ULVE). Inom ULVE arbetar jag som samordnare och för att stärka samarbetet mellan Linnéuniversitetet och Region Kronoberg.
Utvecklande och Lärande VårdEnhet - ULVE
Målet med ULVE har varit att höja kvaliteten på de verksamhetsförlagda studierna i utbildningarna, så att de håller måttet för såväl yrkeslegitimation som akademisk examen.
Syftet med ULVE är att skapa en lärande miljö som:
- underlättar sammanvävningen av teoretiska kunskaper med vårdpraxis
- stärker utvecklingen av en reflekterad hållning i vårdandet för att bättre förstå patientens situation
- stödjer lärandet av erfarenheter och utvecklad förtrogenhetskunskap i vården
- utvecklar vården så att patienternas behov och delaktighet fokuseras
- stödjer utvecklingen av handledarkompetens
ULVE finns på utvalda avdelningar där sjuksköterskestudenterna handleds i studentpar. Denna handledningsmodell omfattas av funktionerna: Huvudhandledare, Lärare, Bashandledare. Huvudhandledaren har huvudansvar för studenternas verksamhetsförlagda studier på ULVE. Bashandledare, som främst är handledande sjuksköterskor, men även undersköterskor, handleder studenterna i konkreta inlärningssituationer. Läraren är bryggan mellan teori och vårdpraxis. För att stödja reflexionen och tillägnandet av kunskaper i vårdpraxis förutsätts ett patientcentrerat lärande, vilket konkret innebär att studenterna på ULVE har en kontinuitet i patientrelationen. Handledaren tar sin utgångspunkt i en reflekterande handledande hållning med paret som en lärande enhet. Samtidigt som de strävar efter att vägleda och stödja studenten på ett sätt som möjliggör personlig och yrkesmässig utveckling med hänsyn till såväl individuella som formella utbildningsmål. Efterhand som studenternas utvecklas övergår lärandet i gemenskap till att gradvis bli mer självständigt, men med möjligheter att återvända till varandra för samarbete.
Undervisning
Jag undervisar främst i vårdvetenskap och handledning.
Forskning
Jag disputerade 2017 och i min avhandling har jag studerat studenters lärande i par vid verksamhetsförlagd utbildning samt det lärande utrymmet som uppstår i mötet mellan patienter, studenter och handledare vid ULVE. Studenters lärande i par ämnar stödja studenters lärande i att förena teori och praktik samt att stödja studenterna i att utveckla en reflekterande vårdande hållning.
Uppdrag
Klinisk lektor, Region Kronoberg, FoUU
Samordnare för ULVE
Samordnare för Professionskunskap
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Holst, H., Ozolins, L., Enros, J., Schmidt, M., Hörberg, U. (2024). Life situation of older people living with severe mental illness - A scoping review. International Journal of Mental Health Nursing. 33 (4). 739-749.
Status: Publicerad -
Holst, H., Ozolins, L., Brunt, D., Hörberg, U. (2023). The perspectives of patients, nursing students and supervisors on “the caring–learning space” : a synthesis of and further abstracton of previous studies. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. 18 (1).
Status: Publicerad -
Holst, H. (2023). Developing and learning care units-a model for nursing students learning in clinical practice. Reflective Practice. 24 (5). 618-628.
Status: Publicerad -
Holst, H., Ozolins, L., Brunt, D., Hörberg, U. (2017). The experiences of supporting learning in pairs of nursing students in clinical practice. Nurse Education in Practice. 26 (September). 6-11.
Status: Publicerad -
Holst, H., Ozolins, L., Brunt, D., Hörberg, U. (2017). The learning space : interpersonal interactions between nursing students, patients, and supervisors at developing and learning care units. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. 12 (1).
Status: Publicerad -
Hörberg, U., Carlsson, G., Holst, H., Andersson, N., Eskilsson, C., et al. (2014). Lifeworld-led learning takes place in the encounter between caring science and the lifeworld. Clinical Nursing Studies. 2 (3). 107-115.
Status: Publicerad -
Holst, H., Hörberg, U. (2013). Students learning in clinical practice, supervised inpairs of students : a phenomenological study. Journal of Nursing Education and Practice. 3 (8). 113-124.
Status: Publicerad -
Holst, H., Hörberg, U. (2012). Students ’ learning in an encounter with patients – supervised in pairs of students. Reflective Practice. 13 (5). 693-708.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Hörberg, U., Holst, H., Ozolins, L. (2024). The lived experiences of older people with severe mental illness regarding support in municipal housing or home care services. Presented at the Horatio Congress, Malmö, Sweden, May 15-16, 2024.
- Holst, H., Hörberg, U., Brunt, D., Ozolins, L. (2017). Learning to care in changing times. European Academy of Caring Sciences in collaboration with Nordic College of Caring Science: “Wellbeing and caring in changing times”, Nord University, Bodø, Norway, 20–21 April 2017 : book of abstracts. 20-20.
- Holst, H., Hörberg, U., Ozolins, L., Brunt, D. (2015). How to support students’ learning in pairs. 'Exploring care for human service professions' : Abstracts. 33-33.
- Ekebergh, M., Hörberg, U., Carlsson, G., Lindberg, E., Eskilsson, C., et al. (2012). The Encounter between Caring Sciences and the Lifeworld : The Art of Making Knowledge Alive and Embodied. .
Artikel, forskningsöversikt (Refereegranskat)
-
Kebede, A.S., Ozolins, L., Holst, H., Galvin, K. (2022). Digital Engagement of Older Adults : Scoping Review. Journal of Medical Internet Research. JMIR Publications. 24 (12).
Status: Publicerad -
Kebede, A.S., Ozolins, L., Holst, H., Galvin, K. (2021). The Digital Engagement of Older People : Systematic Scoping Review Protocol. JMIR Research Protocols. JMIR Publications Inc.. 10 (7).
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Holst, H. (2019). Studenters lärande i par vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Reflektion i lärande och vård : en utmaning för sjuksköterskan. Lund, Studentlitteratur AB. 193-206.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Holst, H. (2017). Det lärande utrymmet : lärande och vårdande möten mellan patienter, studentpar och handledare vid Utvecklande och Lärande Vårdenheter. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 73.