Undervisning
Jag är intresserad av undervisnings- och kvalitetsfrågor och är vicerektor för lärarutbildningen som är Linnéuniversitetets största utbildningsprogram. Här kan du läsa mer om lärarutbildning hos oss: Lärarutbildning.
Vid institutionen för matematik undervisar jag i matematikdidaktikkurser och uppdragsutbildningar med förskolor och grundskolor som målgrupp samt handleder och examinerar självständiga arbeten.
Forskning
Mitt forskningsintresse är yngre barns (0-12 år) lärande i matematik samt lärares professionella utveckling med fokus på matematikundervisning. De senaste forskningsprojekten har fokuserat problemlösning och problemformulering som utgångspunkt för förskoleklassens matematikundervisning, utveckling och implementering av toddlares utveckling av taluppfattning samt matematik genom digitala verktyg och programmering i förskola och skola. Inom dessa forskningsintressen samarbetar jag med lärare och elever/barn vid flera olika förskolor, förskoleklasser och skolor i närområdet.
Jag driver sedan 2014 forskningsprojektet PIF - Problemlösning i förskoleklass. I projektet implementeras och studeras problemlösning som utgångspunkt för förskoleklassens matematikundervisning. Projektet genomförs tillsammans med verksamma förskoleklasslärare. Läs mer om projektet Problemlösning i förskoleklass. 2024-2026 kommer forskningsprojektet finansieras av Skolforskningsinstitutet och specifikt fokusera problemformulering i förskoleklassens matematikundervisning.
2019–2023 genomfördes forskningsprojetet DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande Aritmetikfärdigheter (DUTTA). Syftet med projektet var att utveckla en teoretiskt underbyggd förskoledidaktik med fokus på tal- och aritmetikförståelse. Projektet genomförs i samarbete med Camilla Björklund från Göteborgs Universitet tillsammans med verksamma förskollärare och finansierades av Skolforskningsinstitutet. Här kan du läsa mer Projektet.
Utifrån DUTTA vet vi hur en framgångsrik matematikundervisning med förskolans yngsta kan utformas. I en ny studie SUMI (Studie av Uppskalning och Modellering av tidig numerisk Innovation) ska vi nu sprida dessa resultat i större skala utan att den vetenskapliga grunden för undervisningen går förlorad. Implementeringen kommer först att ske småskaligt för att successivt skalas upp. Målet är en vetenskapligt grundad modell för hur en matematikundervisning med fokus på tal och begynnande aritmetik kan användas storskaligt i förskolan. Studien finansieras 2023-2025 av Skolforskningsinstitutet. Läs mer om Studie av uppskalning och modellering av tidig numerisk innovation (SUMI)
Jag deltog 2021-2023 i det av Nämnden för lärarutbildning finansierade projektet Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning. I projektet studerades vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur deras användning påverkar barns och elevers digitala kompetens. https://lnu.se/forskning/sok-forskning/digitala-verktyg-och-digital-kompetens-i-forskolans-och-skolans-undervisning/ Projektet kommer 2024-2027 finansieras av Vetenskapsrådet under namnet Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen genom multimodal undervisning och deras skapande av digitala animationer.
Jag deltar i det Nationella forskarnavet Digitalisering i förskolan.
Jag driver tillsammans med Camilla Björklund från Göteborgs Universitet seminarieserien EMLA (Early Mathematics Learning and Awareness). EMLA samlar seniora och juniora forskare samt lärarutbildare med särskilt intresse för matematiklärande i tidiga åldrar (0–8 år). https://www.gu.se/forskning/emla
Uppdrag
Jag är Linnéuniversitetets representant i forskarskolan PRECEC för lärarutbildare med fokus på förskollärare. PRECEC är ett samarbete med Göteborgs universitet (koordinator), Malmö universitet och Högskolan Kristianstad. Totalt ingår nio doktorander i forskarskolan varav två är antagna vid Linnéuniversitetet. Forskarskolan har som syfte att utbilda för social och kulturell hållbarhet i förskolan utifrån lekresponsiv undervisning. På Göteborgs universitet kan du läsa mer om lekresponsiv undervisning i förskolan.
Jag deltar i det VR-finansierade (2021-2024) Nätverket EMELI (Early Mathematics Education studies of Longitudinal Interventions) tillsammans med matematikdidaktiker från Göteborgs Universitet och Stavanger Universitet i Norge. Syftet med nätverket är ömsesidigt utbyte och utveckling av teoretisk och metodologisk kompetens i forskning om yngre barns lärande i matematik.
Självständiga arbeten
E-postadress, Urkund (använd denna adress endast för färdigställda självständiga arbeten): hanna.palmer.LNU@analys.urkund.se
Länkar
- Skandinavisk barnehageforskning: Forskere fra Danmark, Sverige og Norge kommenterer årets rapport (febr 2024)
- Hanna Palmér i Skolforskningspodden, okt 2023: Vetenskapligt grundad matematikundervisning i förskolan
- Artikel av Hanna Palmér och Camilla Björklund på MathsThroughStories.org: The ambiguity of using Goldilocks in mathematics teaching
- Artikel av Hanna Palmér och Camilla Björklund i Förskoletidningen: I ljuset av matematiken
- Kubus & CombiBears
- Matematikdidaktisk forskning lnu
- Förskoleklassens metodik
- Magisterprogram i matematikdidaktik
Mina forskargrupper
-
Digi-gruppen Vi bedriver forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och skolans undervisning, samt hur deras användning påverkar barns och elevers digitala…
-
Matematikdidaktik I forskargruppen Matematikdidaktik bedriver vi både teoretisk och tillämpad forskning, nationellt såväl som internationellt. Vi deltar i samarbeten med verksamma matematiklärare från…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg Genom projektet kommer universitetslärare, handledare (verksamhetsförlagda lärarutbildare) och grundlärarstudenter att få…
-
Projekt: DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande Aritmetikfärdigheter (DUTTA) Syftet med projektet DidaktikUtvecklande studier av Toddlares Taluppfattning och begynnande…
-
Projekt: Framgångsrik integrering av problemformulering i förskoleklass (FiP) Projektet ska studera hur problemformulering framgångsrikt kan implementeras i tidig matematikundervisning för att främja…
-
Projekt: Matematiklärares professionella identitetsutveckling I detta projekt undersöker vi hur lärarstudenters, matematiklärares och matematiklärarutbildares yrkesidentiteter utvecklas. Med hjälp av…
-
Projekt: Studie av uppskalning och modellering av tidig numerisk innovation (SUMI) Syftet med projektet är att utveckla och studera principer för storskalig implementering av vetenskapligt grundad…
-
Projekt: Utforskande av sexåringars meningsskapande i olika ämnen Projektet syftar till att bidra med både praktisk och teoretisk kunskap om hur undervisningsdesign och användning av digitala verktyg…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Digitala verktyg och digital kompetens i förskolans och skolans undervisning Detta projekt bedrev forskning om vad som händer och blir möjligt när digitala verktyg används i förskolans och…
-
Projekt: Förmågor och kunskaper via entreprenöriellt lärande i matematik i åk F-6 Syftet med detta projekt är att, tillsammans med verksamma lärare, utveckla och genomföra projekt i skolan där…
-
Projekt: Lekbaserad didaktik Syftet med projektet är att i samverkan mellan universitet/högskola och förskola vidareutveckla teoribildning om en lekbaserad förskoledidaktik.
-
Projekt: Matematik i förskoleklass med problemlösning som utgångspunkt I projektet studerades om och hur problemlösning kan utgöra utgångspunkten för förskoleklassens matematikundervisning.
-
Såddprojekt: Ansökan om medel för ansökningsskrivande: Digitala verktyg Syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné: Utbildning i förändring var att skapa en ansökan om bidrag till ett…
-
Såddprojekt: Användning av digitala verktyg för att få syn på tecken på lärande i naturvetenskaplig undervisning för sexåringar Det övergripande syftet med detta såddprojekt inom Kunskapsmiljö Linné…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Palmér, H., Björklund, C. (2024). Making toddlers’ numerical competence visible : without relying solely on verbal utterances. Early years. 1-15.
Status: Epub för tryck -
Björklund, C., Palmér, H. (2024). The challenges of mathematizing in Swedish early childhood education. Journal of Early Childhood Education Research. 13 (2). 167-186.
Status: Publicerad -
Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2024). An Exploration of How Multimodally Designed Teaching and the Creation of Digital Animations can Contribute to Six-Year-Olds' Meaning Making in Chemistry. Education Sciences. 14 (1).
Status: Publicerad -
Van Bommel, J., Palmér, H., Ebbelind, A. (2024). Division i förskoleklassen genom problemlösning och problemformulering. Forskning om undervisning och lärande. 12 (2). 46-67.
Status: Publicerad -
Ebbelind, A., Palmér, H., Van Bommel, J. (2024). How is students’ participation in a problem-solving project reflected in their drawings of a mathematics classroom?. LUMAT : International Journal on Math, Science and Technology Education. 9 (2).
Status: Publicerad -
Walla, M., Palmér, H. (2024). Utveckling av matematikundervisning som främjar likvärdighet i förskoleklass.. Forskning om undervisning och lärande. 12 (2). 8-30.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Björklund, C., Landgren, L. (2024). Matematikundervisning i förskolan – toddlare urskiljer kardinalitet genom att spela lotto. Forskning om undervisning och lärande. 12 (3). 7-21.
Status: Publicerad -
Gardesten, M., Palmér, H. (2023). Students’ participation in mathematics in inclusive classrooms : a study of the enacted mathematical and relational knowing of teachers. Mathematical Thinking and Learning. 1-22.
Status: Epub för tryck -
Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Young Pupils’ Joint Creation of Multimodal Fairy Tales Using Analogue and Digital Resources. Education Sciences. 13 (6).
Status: Publicerad -
Palmér, H., Björklund, C. (2023). The Teaching of Numbers in Common Preschool Activities : A Delicate Balancing Act. Early Childhood Education Journal. 51. 971-980.
Status: Publicerad -
Björklund, C., Palmér, H. (2023). Matematisering i lek på vetenskaplig grund. Nordisk Barnehageforskning. 20 (2). 29-50.
Status: Publicerad -
Björklund, C., Palmér, H. (2023). Enhancing Swedish Toddlers’ Learning Opportunities Through Interactions with Pictures and Narrative Designed for Numerical Learning Purposes. Early Childhood Education Journal.
Status: Epub för tryck -
Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2023). Förskoleklasselever utforskar kombinatorik genom digitala animeringar. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 17 (4). 87-104.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Van Bommel, J. (2023). Young Students Exploring Measurement Through Problem Solving and Problem Posing. The Mathematics Educator. 31 (1). 30-54.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Björklund, C. (2022). Divergence in Interviews with Children : Improving Research Quality. Designs for Learning. 14 (1). 52-57.
Status: Publicerad -
Björklund, C., Palmér, H. (2022). Teaching toddlers the meaning of numbers : connecting modes of mathematical representations in book reading. Educational Studies in Mathematics. 110. 525-544.
Status: Publicerad -
Van Bommel, J., Palmér, H. (2021). Enhancing young children's understanding of a combinatorial task by using a duo of digital and physical artefacts. Early years. 41 (2-3). 218-231.
Status: Publicerad -
Van Bommel, J., Palmér, H. (2021). Young students’ views on problem solving versus problem posing. Journal of Childhood, Education & Society. 2 (1). 1-13.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Van Bommel, J. (2021). Teachers participation in practice based research : a methodological retrospect. Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD : [Nordic Studies in Mathematics Education]. 26 (3-4). 113-130.
Status: Publicerad -
Palmér, H. (2020). When Students’ and Teachers’ Views on Good Mathematics Teaching Limit Co-teaching in Mathematics. Education, Language and Sociology Research. 1 (2). 66-76.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Van Bommel, J. (2020). Young students posing problem-solving tasks : what does posing a similar task imply to students?. ZDM - the International Journal on Mathematics Education. 52 (4). 743-752.
Status: Publicerad -
Björklund, C., Palmér, H. (2020). Preschoolers’ reasoning about numbers in picture books. Mathematical Thinking and Learning. 22 (3). 195-213.
Status: Publicerad -
Palmér, H. (2019). Collective and individual perspectives on preschool mathematics within a professional development programme. International Journal of Early Years Education. 27 (3). 306-321.
Status: Publicerad -
Björklund, C., Palmér, H. (2019). I mötet mellan lekens frihet och undervisningens målorientering i förskolan.. Forskning om undervisning och lärande. 7 (1). 64-85.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Maria, J. (2018). Combining entrepreneurship and mathematics in primary school : what happens?. Education Inquiry. 9 (4). 331-346.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Van Bommel, J. (2018). Problem solving in early mathematics teaching : a way to promote creativity?. Creative Education. 9 (12). 1775-1793.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Van Bommel, J. (2018). The role of and connection between systematization and representation when young children work on a combinatorial task. European Early Childhood Education Research Journal. 26 (4). 562-573.
Status: Publicerad -
Björklund, C., Magnusson, M., Palmér, H. (2018). Teachers’ involvement in children’s mathematizing : beyond dichotomization between play and teaching. European Early Childhood Education Research Journal. 26 (4). 469-480.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Björklund, C. (2017). Collective but Diverse : Preschool Teachers Networking to Develop Toddler Mathematics. Mathematics Teacher Education and Development. 19 (3). 3-16.
Status: Publicerad -
Palmér, H. (2017). Programming in preschool : with a focus on learning mathematics. International Research in Early Childhood Education. 8 (1). 75-87.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Roos, H. (2017). What is implied when researchers claim to use a theory?. International Journal of Research and Method in Education. 40 (5). 471-479.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Björklund, C. (2016). Different perspectives on possible – desirable – plausible mathematics learning in preschool. Nordisk matematikkdidaktikk. 21 (4). 177-191.
Status: Publicerad -
Palmér, H. (2016). Professional Primary School Teacher Identity Development : a pursuit in line with an unexpressed Image. Teacher Development. 20 (5). 682-700.
Status: Publicerad -
Van Bommel, J., Palmér, H. (2016). Young children exploring probability : with focus on their documentations. Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD : [Nordic Studies in Mathematics Education]. 21 (4). 95-114.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Henriksson, J., Hussein, R. (2016). Integrating Mathematical Learning During Caregiving Routines : A Study of Toddlers in Swedish Preschools. Early Childhood Education Journal. 44 (1). 79-87.
Status: Publicerad -
Palmér, H. (2015). Using tablet computers in preschool : How does the design of applications influence participation, interaction and dialogues?. International Journal of Early Years Education. 23 (4). 365-381.
Status: Publicerad -
Palmér, H. (2012). (In)consistent? The mathematics teaching of a novice primary school teacher.. Nordisk matematikkdidaktikk. 17 (3-4). 141-157.
Status: Publicerad -
Palmér, H. (2010). Identity development in limbo : teacher transition from education to teaching. Nordisk matematikkdidaktikk. 15 (4). 101-122.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Wernholm, M., Danielsson, K., Patron, E., Ebbelind, A., Palmér, H., et al. (2024). To develop a multimodal learning design with digital tools. .
- Wernholm, M., Patron, E., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Exploring hybrid learning activities with six-year-olds. Programme of Symposia.
- Van Bommel, J., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Sandwiches : Problem solving on combinatorics in early mathematics education. The 6th POEM conference: A Mathematics Education Perspective on early Mathematics Learning between the Poles of Instruction and Construction, Bari, Italy 20-21 May 2024.
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Sexåringars meningsskapande i kemi genom multimodal undervisning som inkluderar skapande av digitala animationer. .
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Palmér, H., Ebbelind, A. (2023). An exploration of how multimodal teaching and the creation of digital animations contribute to six-year-olds' meaning-making in chemistry. .
- Danielsson, K., Wernholm, M., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. Designing Futures the 11th international conference on multimodality : Book of abstracts London Conference. 76-77.
- Palmér, H., Van Bommel, J. (2023). Young Students’ Choice of Representation When Solving a Problem-Solving Task on Combinatorics. Teaching Mathematics as tobe Meaningful – Foregrounding Play and Children’s Perspectives : Results from the POEM5 Conference, 2022. 119-129.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Van Bommel, J. (2023). Experience a sense of being, becoming and belonging to an educational design project as professional development.. Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). : Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME..
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. NERA Conference 2023 15 – 17 March Oslo.
- Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H., Patron, E. (2023). Pupils creating digital animations in the early years of schooling. .
- Palmér, H., Björklund, C. (2023). The Real World of Toddler Mathematics. Teaching Mathematics as tobe Meaningful – Foregrounding Play and Children’s Perspectives : Results fromthePOEM5 Conference, 2022. 221-232.
- Van Bommel, J., Palmér, H., Ebbelind, A. (2023). Five minutes : Young students' understanding of time. Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13) : Alfréd Rényi Institute of Mathematics and ERME.
- Björklund, C., Palmér, H., Landgren, L. (2022). Who or how many are missing? : Toddlers experiencing numerical meaning in a game. The relation between mathematics education research and teachers’ professional development : Proceedings of MADIF 13 The thirteenth research conference of the Swedish Society for Research in Mathematics Education Växjö, March 29–30, 2022. 11-22.
- Palmér, H., Björklund, C. (2022). Toddlers' ways of experiencing the meaning embedded in the question "How many years are you?. Proceedings of the Twelfth Congressof the European Society for Researchin Mathematics Education. 2240-2247.
- Van Bommel, J., Palmér, H. (2022). Dividing cookies : What do students discern?. The relation between mathematics education research and teachers’ professional development : Proceedings of MADIF 13 The thirteenth research conference of the Swedish Society for Research in Mathematics Education Växjö, March 29–30, 2022. 33-44.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Danielsson, K., Patron, E., Wernholm, M. (2022). Six-year-olds create digital animations to reinforce mathematical problem solving. Book of Abstracts ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’ Glasgow, Scotland 23rd – 26th August 2022.
- Björklund, C., Palmér, H. (2021). Designing a tool for exploring toddlers’ numerical competencies in preschool. Sustainable mathematics education in a digitalized world : Proceedings of MADIF12. The twelfth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education Växjö, January 14–15, 2020 . 1-11.
- Palmér, H., Björklund, C. (2020). Framing Mathematics Teaching with Narratives : The Ambiguity of Goldilocks. Mathematics Education in the Early Years : Result from the POEM4 Conference, 2018. 249-262.
- Palmér, H., Björklund, C. (2020). Toddlers exploring structural elements in play. Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. 2331-2338.
- Palmér, H., Van Bommel, J. (2018). Young student's feelings towards problem-solving tasks : What does "success" imply?. Views and Beliefs in Mathematics Education : The Role of Beliefs in the Classroom. 69-78.
- Palmér, H. (2018). How to understand changes in novice mathematics teachers' talk about good mathematics teaching?. Views and Beliefs in Mathematics Education : The Role of Beliefs in the Classroom. 127-136.
- Helenius, O., Palmér, H. (2017). Student Teachers’ Visions of Good Mathematics Teaching and its (dis)connection to Practice. ICT in mathematics education: the future and the realities : Proceedings of MADIF 10 The tenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education Karlstad, January 26–27, 2016.
- Palmér, H., Björklund, C. (2017). How do preschool teachers characterize their own mathematics teaching in terms of design and content?. Proceeding of the tenth congress of the European society for research in mathematics education (CERME10, February 1-5, 2017). 1885-1892.
- Van Bommel, J., Palmér, H. (2017). Paper or and digital : a study of combinatorics in preschool class. Nordic Research in Mathematics Education : Papers of NORMA 17.
- Palmér, H., Karlsson, L. (2017). Primary School Students' Images of Problem Solving in Mathematics. Teaching and Learning in Maths Classrooms : Emerging Themes in Affect-Related Research: Teachers' Beliefs, Students' Engagement and Social Interaction. 27-35.
- Björklund, C., Magnusson, M., Palmér, H. (2017). Playing to learn or learning as a prerequisite to play? : an example of mathematical learning content. NERA 2017 Abstracts: Learning and education – material conditions and consequences : 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark.
- Palmér, H., Van Bommel, J. (2017). Exploring the role of representations when young children solve a combinatorial task. ICT in mathematics education: the future and the realities : Proceedings of MADIF 10 The tenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education, Karlstad, January 26–27, 2016.
- Van Bommel, J., Palmér, H. (2017). Slow down, you move too fast!. PROCEEDINGS OF THE TENTH CONGRESS OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION (CERME10). 1950-1951.
- Palmér, H. (2016). What Happens when Entrepreneurship Enters Mathematics Lessons?. Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. 27-34.
- Palmér, H., Johansson, M., Karlsson, L. (2016). Teaching for entrepreneurial and mathematical competences : teachers stepping out of their comfort zone. Proceeding of the MAVI-22 Conference, Växjö, Sweden.
- Palmér, H. (2015). Primary School Teachers' Image of a Mathematics Teacher. Views and Beliefs in Mathematics Education : Results of the 19th MAVI Conference. 121-132.
- Palmér, H., Van Bommel, J. (2015). How to Solve it : Students' Communication when Problem Solving in Groups. Nordic research in mathematics education : Proceedings of NORMA14, Turku, June 3–6, 2014. 329-338.
- Roos, H., Palmér, H. (2015). Communities of practice : exploring the diverse use of a theory. CERME9 Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. 2702-2708.
- Palmér, H. (2014). Inconsistency, Regression or Development? : The professional Identity of a Novice Primary School Mathematics Teacher. Development of Mathematics Teaching : Design, Scale, Effects. Proceeding of MADIF 9. The Ninth Swedish Mathematics Education Research Seminar Umeå February 4-5, 2014. 107-116.
- Palmér, H. (2014). Just as expected and exactly the opposite : Novice primary school mathematics teachers’ experience of practicing teachers. Current State of Research on Mathematical Beliefs XX : Proceedings of the MAVI-20 Conference September 29 – October 1, 2014, Falun, Sweden. 151-162.
- Palmér, H. (2014). Just As Expected And Exactly The Opposite : Novice Primary School Mathematics Teachers’ Experience Of Practicing Teachers. ECER 2014, The Past, the Present and the Future of Educational Research : Network: 24. Mathematics Education Research.
- Palmér, H., Ebbelind, A. (2013). What is possible to learn? : Using ipads in teaching mathematics in preschool. Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. : Mathematics learning across the life span.. 425-432.
- Palmér, H. (2013). (In)consistent? : The mathematics teaching of a novice primary school teacher. Current state of research on mathematical beliefs XVIII : Proceedings of the MAVI-18 Conference, September 12-15, 2012, Helsinki, Finland. 229-242.
- Palmér, H. (2013). Connecting Theories in a Case Study of Primary School Mathematics Teachers' Professional Identity Development. CERME8 (European Research in Mathematics Education), 6-10 Feb., 2013, Anatalya : WG Papers ; Different theoretical perspectives / approaches in research in mathematics education. 2850-2859.
- Palmér, H. (2012). Telling identities in self-recordings. Proceedings of Norma 11 : The sixth nordic conference on mathematics education in Reykjavik, May 11-14, 2011. 493-502.
- Palmér, H. (2012). Assessment as a tool in the professional identity development of novice mathematics teachers.. Proceedings of MADIF8 : Evaluation and Comparison of Mathematical Achievement: Dimensions and Perspectives. 161-170.
- Palmér, H. (2011). Variation is good - Math book is bad : Connecting typologies to dichotomous wording. Current State of Research on Mathematical Beliefs XVII. : Proceeding of the MAVI-17 Conference.
- Palmér, H. (2010). Konflikt mellan vision och möjlighet hos blivande lärare i matematik.. Mathematics and Mathematics Education: Cultural and Social Dimensions. : Proceedings of MADIF 7. 200-210.
- Palmér, H. (2010). Beliefs and knowledge for teaching Mathematics in school in the narratives of identity.. Proceedings of the conference MAVI-15: Ongoing research on mathematical beliefs Genoa: Dipartimento di Matematica, Università di Genova - Provincia di Genova.
- Palmér, H. (2009). The conflict emerge before graduation. PME33 : In search for theories in mathematics education. 439-439.
Bok (Refereegranskat)
- Pramling, N., Wallerstedt, C., Lagerlöf, P., Björklund, C., Kultti, A., et al. (2019). Play-responsive teaching in early childhood education. Springer.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Palmér, H. (2023). Children (aged 3-5 years) learning mathematics through programming, thinking and doing, or just doing?. Teaching Coding in K-12 Schools. Springer. 13-22.
- Björklund, C., Palmér, H. (2023). Exploring Mixed Roles and Goals in Collaborative Research : The Example of Toddler Mathematics Education. Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals : Example Studies and Theoretical Elaboration. Springer. 33-43.
- Christiansen, I.M., De Ron, A., Ebbelind, A., Engström, S., Frisk, S., et al. (2021). The crosscurrents of Swedish mathematics teacher education. International perspectives on mathematics teacher education. Waxhaw, NC, USA, Information Age Publishing. 9-48.
- Palmér, H., Johansson, M., Karlsson, L. (2018). Teaching for entrepreneurial and mathematical competences : teachers stepping out of their comfort zone. Students' and Teachers' Values, Attitudes, Feelings and Beliefs in Mathematics Classrooms : Selected Papers from the 22nd MAVI Conference. Springer. 13-23.
- Kidron, I., Bosch, M., Monaghan, J., Palmér, H. (2018). Theoretical perspectives and approaches in mathematics education research. Developing Research in Mathematics Education : Twenty Years of Communication, Cooperation and Collaboration in Europe. Routledge. 254-268.
- Palmér, H. (2016). What is the difference? : Young children learning mathematics through problem solving. Mathematics Education in the Early Years : Results from the POEM2 Conference, 2014. Springer. 255-266.
Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
Proceedings (redaktörskap) (Refereegranskat)
- Palmér, H., Björklund, C., Reikerås, E., Elofsson, J. (2023). Teaching Mathematics as tobe Meaningful – Foregrounding Play and Children’s Perspectives : Results from the POEM5 Conference, 2022. Springer. 260.
- Mattsson, L., Häggström, J., Carlsen, M., Kilhamn, C., Palmér, H., et al. (2022). The relation between mathematics education research and teachers’ professional development : Proceedings of MADIF13. The thirteenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education, Växjö, 2022. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF.
- Norén, E., Palmér, H., Cooke, A. (2017). Nordic Research in Mathematics Education : Papers of NORMA 17. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Van Bommel, J., Palmér, H. (2015). From Solving Problems to Problem Solving : Primary School Teachers Developing Their Mathematics Teaching through Collaborative Professional Development. KAPET. 11 (1). 72-89.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Krainer, K., Palmér, H., Jaworski, B., Prediger, S., Boero, P., et al. (2020). ERME anniversary panel on the occasion of the 20th birthday of the European Society for Research in Mathematics Education. Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. 81-98.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Palmér, H., Van Bommel, J. (2019). Problemlösning som utgångspunkt : Matematikundervisning i förskoleklass. Stockholm, Liber.
- Palmér, H., Van Bommel, J. (2016). Problemlösning som utgångspunkt : Matematikundervisning i förskoleklass. Stockholm, Liber.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Patron, E., Wernholm, M., Danielsson, K., Ebbelind, A., Palmér, H. (2024). Meningsskapande i kemi genom multimodal undervisning. Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 129-142.
- Palmér, H., Van Bommel, J., Ebbelind, A. (2024). Lösa och formulera problemuppgifter i matematik. Att undervisa barn i skolstartsåldern. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 61-81.
- Ebbelind, A., Palmér, H., Selander, S., Danielsson, K., Wernholm, M., et al. (2023). Bedömning i förskolan. Den utbildningsvetenskapliga kärnan för förskolan. Natur och kultur. 316-333.
- Skott, J., Palmér, H. (2022). Att utveckla matematisk litteracitet. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 73-86.
- Palmér, H., Björklund, C. (2022). När undervisning och lek flätas samman – matematikdidaktik för de yngre åldrarna. Didaktikens språk : Om skolundervisningens mål, innehåll och form. Gleerups Utbildning AB. 137-150.
- Björklund, C., Palmér, H. (2022). Preschool Teachers’ Ways of Promoting Mathematical Learning in Picture Book Reading. Early Childhood Teachers‘ Professional Competence in Mathematics. Routledge. 187-205.
- Ebbelind, A., Kjällander, S., Palmér, H. (2021). Matematik, digitalisering och programmering i förskolan. Programmering i skolmatematiken : möjligheter och utmaningar. Lund, Studentlitteratur AB. 73-87.
- Palmér, H. (2021). The impact of Teacher Education in School Practice : The professional Identity Development of a Novice Primary School Teacher of Mathematics. Understanding Teacher identity : The Complexities of Forming an Identity as Professional Teacher. Maryland, Rowman & Littlefield Publishers. 13-28.
- Palmér, H. (2020). "Vi bestämmer att streck betyder paus" : matematik och programmering i förskolan. Innehållets didaktik i förskolan. Stockholm, Liber. 82-90.
- Palmér, H. (2020). Bedömning i yngre skolåldrar. Att planera, bedöma och ge återkoppling : stöd för undervisning. Stockholm, Skolverket. 34-43.
- Van Bommel, J., Palmér, H., Liljekvist, Y. (2018). Matematikuppgifter : varför, vad, när, hur, och för vem?. Att bli lärare i matematik. Stockholm, Liber. 61-84.
- Björklund, C., Palmér, H. (2017). Att undervisa i matematik i förskolan. Förskolan och barns utveckling : Grundbok för förskollärare. Gleerups Utbildning AB. 171-184.
- Palmér, H. (2015). Digitala verktyg i förskolans arbete med matematik. De yngsta barnens matematik. Stockholm, Liber. 151-158.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Palmér, H. (2013). To become, or not to become, a primary school mathematics teacher : A study of novice teachers’ professional identity development. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 247.
Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
-
Van Bommel, J., Palmér, H. (2019). Book Review: Building the foundation: Whole numbers in the primary grades. Maria G. Bartolini Bussi and Xu Hua Sun(Eds.) (2018) The 23rd ICMI study – new ICMI study series. Educational Studies in Mathematics. Springer. 100 (2). 193-199.
Status: Publicerad
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Helenius, O., Palmér, H., Sollervall, H., Lingefjärd, T. (2016). Digitala verktyg i matematikundervisningen : [ ingår i Lärportalens modul Matematikundervisning med digitala verktyg I, åk 1-3, Del 1: Nätet som resurs ]. Stockholm, Skolverket. 8.
- Helenius, O., Palmér, H., Sollervall, H., Lingefjärd, T. (2016). Digitala verktyg i matematikundervisningen : [ ingår i Lärportalens modul Matematikundervisning med digitala verktyg I, åk 4-6, Del 1: Nätet som resurs ]. Stockholm, Skolverket. 8.
- Palmér, H., Ryan, U., Helenius, O. (2015). Undersöka och upptäcka matematik med IKT. Skolverket. 12.
- Palmér, H., Helenius, O. (2015). Analys av digitala programvaror. Skolverket. 9.
- Ulrika, R., Palmér, H., Ola, H. (2015). Att utgå ifrån elevernas digitala värld. Skolverket.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ebbelind, A., Palmér, H., Van Bommel, J. (2024). Förskoleklasselever ritar sin matematikundervisning : utfallet av problemlösningslektioner. Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning. (2).
Status: Publicerad -
Pramling Samuelsson, I., Magnusson, L.O., Kjällander, S., Palmer, A., Eidevald, C., et al. (2024). 27 forskare i upprop mot skärmfri förskola. Förskolan.
Status: Publicerad -
Kjällander, S., Walan, S., Nilsen, M., Petersen, P., Caiman, C., et al. (2023). ”Förskolan behöver en digitaliseringsstrategi”. Svenska Dagbladet. (2023-06-18).
Status: Publicerad -
Van Bommel, J., Palmér, H. (2020). Matematik i soffan. Tangenten : tidsskrift for matematikk i grunnskolen. 31 (4). 6-11.
Status: Publicerad -
Van Bommel, J., Palmér, H. (2016). Matematik i soffan : kombinatorik i förskoleklass. Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning. (3). 15-20.
Status: Publicerad
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Van Bommel, J., Palmér, H. (2020). Matematikundervisning i förskoleklass. Lund, Studentlitteratur AB.
- Ebbelind, A., Palmér, H. (2016). Förskoleklassens Metodik: Upptäck och utforska matematik. Stockholm, Natur och kultur.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Palmér, H. (2019). Problemlösning genom programmering med och utan digitala verktyg. Digitalisering i förskolan på vetenskaplig grund. Stockholm, Natur och kultur. 115-138.
- Palmér, H., Ebbelind, A. (2012). Matematiklärande. Förskoleklassens Didaktik : Möjligheter och Utmaningar. Stockholm, Natur och kultur. 134-184.
- Palmér, H. (2008). Är ett halvt kex lika många som ett helt kex?. Didaktiska Studier från förskola och skola.. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 19-40.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Karlsson, L., Maria, J., Palmér, H. (2017). Entreprenöriellt lärande i matematik : Vad, hur, varför?. Stockholm, Natur och kultur. 195.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Björklund, C., Palmér, H. (2020). Att få grepp om begrepp i matematik. Stockholm, Skolverket. 10.
- Palmér, H., Björklund, C. (2020). Bilderböcker som utgångspunkt för matematikundervisning. Stockholm, Skolverket. 8.
- Palmér, H. (2019). Matematiska begrepp. Stockholm, Skolverket.
- Van Bommel, J., Palmér, H. (2019). Resonemang genom problemlösning. Stockholm, Skolverket.
-
Ebbelind, A., Palmér, H. (2019). Tal och mönster. Skolverket.
Denna text handlar om undervisning och lärande av naturliga tal och mönster. Textens första del tar utgångspunkt i begreppet tal och vad en god begreppsförståelse för tal kan innebära för elever i förskoleklass. Därefter följer en del om mönster – vad är ett mönster i matematisk mening och vad kan det innebära för elever i förskoleklass att utforska och beskriva mönster?
.