Hans Teke

Hans Teke

Universitetslektor
Institutionen för pedagogik Fakulteten för samhällsvetenskap
Spara kontaktuppgifter Ladda ner bild

Universitetslektor i pedagogik som främst undervisar, administrerar och handleder inom kurser på lärarprogrammen. Blev filosofie doktor i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet 2019 på en avhandling i etikdidaktik. Har en till största delen kvantitativ forskningsinriktning med fokus på inlärningspsykologi, moralpsykologi och undervisningsutveckling.

Jag förespråkar traditionell förmedlingspedagogik och menar att nyckeln till framsteg inom skolans värld - om man ska förenkla det hela lite - är att veta vad man ska mäta och hur man ska mäta det. Liksom naturligtvis att det förs en diskussion mellan forskningsintresserade lärare och praktikintresserade forskare. Menar därmed också att lärarutbildningen borde lägga betydligt större vikt vid vad vi kan veta på basis av effektstudier, så att lärarna kan få en första uppfattning om vad som fungerar bäst på generell nivå. Det kommer nämligen att leda till mer evidensinformerad undervisning.

Trots min förkärlek för det som går att kvantifiera har jag min bakgrund inom humaniora, som gymnasielärare i filosofi, religion och svenska. Är i botten filosof mer än någonting annat, med fokus på kunskapsteoretiska och ontologiska frågor. Med den bakgrunden är det naturligt att sträva efter tydlighet och exakthet. Min pedagogiska målsättning är att göra svåra saker begripliga och lättillgängliga; därför finns min YouTube-kanal som en resurs i min undervisning, där man kan få ett smakprov på min presentationskonst:

https://www.youtube.com/channel/UCLpcWnLFGTY0UcM1k3Kq9-Q/videos



 

 

Publikationer

Artikel i tid­skrift (Referee­granskat)

Artikel i tid­skrift (Övrigt veten­skapligt)

Artikel i tid­skrift (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))

Artikel, recension (Övrigt veten­skapligt)

Bok (Övrigt veten­skapligt)

Doktors­avhandling, mono­grafi (Övrigt veten­skapligt)

Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt veten­skapligt)