Helén Egerhag
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och lärande
Fakulteten för samhällsvetenskap
Undervisning
Främst i speciallärarprogrammen, specialpedagogprogrammet och i fristående kurser.
Forskning
Min forskning rör läsning och läsutveckling i ett andraspråksperspektiv. I min doktorsavhandling Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk – undervisning och tidiga insatser undersökte jag hur differentierad, evidensbaserad undervisning och tidiga insatser i grupp och individuellt kan främja läsutveckling på svenska som andraspråk.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Egerhag, H., Selenius, H., Fälth, L., Svensson, I. (2023). Decoding intervention for L2 students in Sweden : A single-subject design study. Reading in a Foreign Language. 35 (2). 247-269.
Status: Publicerad -
Fälth, L., Selenius, H., Egerhag, H. (2023). A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education. 38 (2). 233-244.
Status: Publicerad -
Egerhag, H., Fälth, L., Nilvius, C., Selenius, H., Svensson, I. (2023). Promoting decoding among young students with Swedish as a first and second language within a response to intervention model. Journal of Childhood, Education & Society. 4 (2). 176-192.
Status: Publicerad -
Lundbäck, B., Egerhag, H. (2020). Lesson Study as a bridge between two learning contexts. International Journal for Lesson and Learning Studies. 9 (3). 289-299.
Status: Publicerad -
Egerhag, H., Rack, J. Reading Interventions in a Second Language: A Systematic Scoping Review.
Status: Inskickad
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Egerhag, H. (2022). Läsförmåga hos elever i ämnena svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1–3. : En tvärsnittsstudie.. Läs- och skrivsvårigheter & Dyslexi. (4). 20-24.
Status: Publicerad -
Egerhag, H., Nilvius, C. (2020). Response to intervention (RTI) för nyanlända och flerspråkiga elever. Dyslexi : aktuellt om läs- och skrivsvårigheter. (2). 1-8.
Status: Publicerad -
Egerhag, H. (2019). Läsinterventioner i svenska som andraspråk för vuxna. Dyslexi : aktuellt om läs- och skrivsvårigheter. (4). 14-17.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Egerhag, H., Fälth, L. (2024). Tidig läsutveckling på ett första- och ett andraspråk. Mångfaldens möten : Interkulturalitet, utbildning och lärande. Växjö, Linnaeus University Press. 177-192.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Egerhag, H. (2023). Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk : undervisning och tidiga insatser. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 119.