Helena Ackesjö
DocentJag är fil. Dr. och docent i pedagogik på Linnéuniversitetet. Min forskning behandlar främst lärares uppdrag, arbete och villkor, samt professionens möte med policy. Mitt kunskapsintresse är utbildning för barn i skolstartsålder, och forskningen fokuserar framför allt lärares arbete i förskola, förskoleklass och fritidshem/skola samt barns övergångar mellan de olika skol- och verksamhetsformerna. I min forskning sätts gärna barns perspektiv i centrum, men det återkommande och stadigvarande är professionsperspektivet. Jag arbetar återkommande med uppdrag från Skolverket, Skolinspektionen och Utbildningsdepartementet i frågor som rör mina forskningsområden.
Jag leder forskningsmiljön Forskning om pedagogiska professioner och praktiker tillsammans med Per Lindqvist samt Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning. Jag ingår i fakultetens forskningsråd & forskarutbildningsutskott och sedan hösten 2023 fungerar jag som studierektor för forskarutbildningen i pedagogik.
Undervisning
Jag är främst engagerad i kurser inom forskarutbildningen och i handledning av doktorander, men undervisar även inom lärarprogrammen med inriktning mot arbete i fritidshem, förskola och F-3 i relation till mina forskningsområden.
Forskning
För närvarande är jag projektledare för tre forskningsprojekt:
Projektet Det (o)likvärdiga fritidshemmet förväntas skapa ny kunskap om lärares arbete med fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i områden med socioekonomiska utmaningar: Vad som bidrar till och vad som eventuellt riskerar att försvåra detta uppdrag, vilka framgångsfaktorer som kan identifieras, samt hur lärare kan skapa villkor för elevers identitetsskapande, meningsskapande, utveckling och lärande. Målet är att skapa ny kunskap om fritidshemmets bidrag till en mer likvärdig utbildning för barn i dessa områden.
I ULF-projektet Stärkt kvalitet i fritidshemmets undervisning är syftet att utveckla samarbetsformer mellan akademi och kommun med målet att stärka kvaliteten på fritidshemmets undervisning. Genom ökad kvalitet i fritidshemmets kompletterande och kompensatoriska uppdrag, samt genom genomtänkta och välplanerade undervisningssituationer, är målet att fritidshemmets undervisning bidrar till ökade upplevelser av en meningsfull fritid, bidrar till ökad närvaro på fritidshemmet och på sikt även bidrar till elevers måluppfyllelse.
I FoU-projektet Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse är syftet att bidra med kunskap om fritidshemmets kompletterande och kompensatoriska uppdrag och genom detta formulera vetenskapligt förankrade svar om fritidshemmets potential för elevers måluppfyllelse. Syftet är också att identifiera hur den fritidspedagogiska undervisningen bedrivs, vad undervisningen fokuserar, på vilket sätt undervisningen bidrar till utveckling och lärande samt hur undervisningen villkoras av lokala förutsättningar. Genom projektets delstudier kan vi skapa ökad förståelse för fritidshemmets funktion, betydelse och position i utbildningslandskapet.
Jag deltar också som medverkande forskare i två andra projekt:
I projektet Skolans oumbärliga men osynliga arbetskraft – en studie av skolans stöd- och resursfunktioner studeras vi det arbete som utförs av så kallade stöd- och resursfunktioner i skolan, det vill säga personal med uppgift att stödja, avlasta eller komplettera redan etablerade yrkesgrupper. Personalgruppen har växt i storlek och är 2022 nästan lika stor som antalet grundskollärare i svensk skola. I dagens skola framstår de som oumbärliga, men trots detta finns förvånansvärt lite kunskap om deras arbete.
I samarbete med Norges Teknisk-naturvetenskaplige universitet (NTNU), Dronning Mauds Minne – Högskole för barnehagelärarutbildning (DMMH), Roskilde Universitet och Trondheims kommun deltar jag i forskningsprojektet Bedre skolestart som är ett innovationsprojekt i vilket nya sätt att skapa en bra övergång från förskola till skola utvecklas och prövas. Utvecklingsdelen innebär att förändra praktiken specifikt i relation till balansen mellan lek och ämnesundervisning, att åldersblanda grupper i undervisningen och att mer flexibelt använda personalen i förskola, skola och fritidshem. Forskningsdelen handlar om att generera ny kunskap om hur barn, föräldrar och lärare i förskola och skola upplever övergången till skola före och efter att praktiken har förändrats.
Läs mer om aktuella och avslutade projekt på länkarna nedan.
Uppdrag
Jag arbetar återkommande med uppdrag från Skolverket, Skolinspektionen och Utbildningsdepartementet i frågor som rör mina forskningsområden.
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP) Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Forskargruppen för förskolepedagogisk forskning (FOPP) Gruppens forskning har fokus på förskolans och förskoleklassens organisering och undervisning. Forskningen är organiserad inom tre…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Bedre skolestart for alle Innovationsprojektet är ett samarbete i vilket lärare i förskola och skola tillsammans med forskare prövar nya sätt att arbeta som ska leda till en bättre övergång…
-
Projekt: Det (o)likvärdiga fritidshemmet Projektet ska skapa ny kunskap om lärares arbete med fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i områden med socioekonomiska utmaningar: Vad som bidrar till och…
-
Projekt: Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse I 2016 års reviderade läroplan förtydligades fritidshemmets uppdrag inom undervisning. Detta projekt ska ge vetenskaplig kunskap om den…
-
Projekt: Skolans oumbärliga men osynliga arbetskraft – en studie av skolans stöd- och resursfunktioner I detta projekt studerar vi det arbete som utförs av så kallade stöd- och resursfunktioner i…
-
Projekt: Stärkt kvalitet i fritidshemmets undervisning Syftet med detta projekt är att utveckla samarbetsformer mellan akademi och kommun för att stärka kvaliteten på fritidshemmets undervisning.…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: (Hur) kan kunskapsmätningar i förskoleklass bidra till utvecklad undervisning och ökat lärande? Denna delstudie fokuserar på utveckling av undervisningen i förskoleklassen i relation till…
-
Projekt: Avlastning av lärare? Ett projekt om lärare, lärarassistenter och förhandlingar om professionella gränser I projektet ska vi studera de initiativ som tas i svenska skolor för att avlasta…
-
Projekt: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag Syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i…
-
Projekt: Förskoleklassen i en brytningstid 2016 tillkom ett nytt läroplanskapitel för förskoleklassen. 2018 blev förskoleklassen obligatorisk när skolstartsåldern sänktes och skolplikt för…
-
Projekt: Lärare över gränser En longitudinell studie av yrkesbanor och professionella identiteter i ljuset av en lärarutbildningsreform.
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Ackesjö, H., Wernholm, M., Krasniqi, M. (2024). An Attractive School-Age Educare : Free Choices as Expanded or Limited Agency. Education Sciences. 14 (9).
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Ackesjö, H., Wernholm, M. (2023). Den problematiska fritiden 2.0 : Fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i socioekonomiskt utsatta områden. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 9. 249-259.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2022). Evaluating the practice in Swedish school-age educare : Issues and contradictions. Journal of Childhood, Education & Society. 3 (1). 60-73.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Dahl, M. (2022). Pedagogisk takt i fritidspedagogisk undervisning : En välregisserad dans mellan lärare och elever.. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 8 (1). 63-77.
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Ackesjö, H. (2022). ”Titta blåsippor!” : Fritidshemslärares uppmärksamhet som didaktisk potential. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik. 8 (1). 53-67.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Bromander, T., Persson, S. (2022). Förändra praktiken genom imperativ policy? Lärares förutsättningar för arbetet med kartläggning i förskoleklass. Utbildning och Demokrati. 31 (1). 51-74.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Persson, S., Lago, L. (2022). Rektorers och skolhuvudmäns meningsskapande om förskoleklassens position i utbildningslandskapet.. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 16 (2). 7-26.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2021). Early assessments in the Swedish preschool class : Coexisting logics. Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis. (27). 38-49.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Haglund, B. (2021). Fritidspedagogisk undervisning : En fråga om intentionalitet, situations-styrning och inbäddning. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 15 (1). 69-87.
Status: Publicerad -
Lago, L., Persson, S., Ackesjö, H. (2020). Förskoleklassens institutionella kulturer. Utbildning och Demokrati. 29 (1). 85-108.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2020). Markeringar av lärararbetets gränser : Territorium i omförhandling via införandet av lärarassistenter. Pedagogisk forskning i Sverige. 25 (1). 35-53.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Persson, S. (2020). Från den omogna sexåringen till den skolpliktiga förskoleklasseleven. : En dokumentanalys av sexåringen i det svenska utbildningslandskapet från 1940-tal till idag.. Barn. 38 (1). 71-87.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Persson, S. (2019). The schoolarization of the preschool class – policy discourses and educational restructuring in Sweden. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. 5 (2). 127-136.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2019). “Betwixt and Between” : Leisure-time Teachers and the Construction of Professional Identities. Scandinavian Journal of Educational Research. 63 (6). 884-898.
Status: Publicerad -
Lago, L., Ackesjö, H., Persson, S. (2018). Erkännandets dynamik - förskoleklasslärarestolkningar av ny läroplanstext. Educare. (1). 7-25.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2018). Skolförberedda barn – barnförberedd skola? : Vårdnadshavares perspektiv på sina barnsövergång från förskola till förskoleklass.. Cepra-striben - tidsskrift for Evaluering i Praksis. (23). 4-13.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2017). Children’s Play and Teacher’s Playful Teaching : A Discussion about Play in the Preschool Class. British Journal of Education, Society & Behavioural Science. 19 (4). 1-13.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2016). Supporting Children’s Transition from Preschool to the Leisure Time Center. Journal of Education and Human Development. 5 (3). 27-37.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Persson, S. (2016). The Educational Positioning of the Preschool-Class at the Border between Social Education and Academic Demands : An Issue of Continuity in Swedish Early Education?. Journal of Education and Human Development. 5 (1). 182-196.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Nordänger, U.K., Lindqvist, P. (2016). "Att jag kallar mig själv för lärare i fritidshem uppfattar jag skapar en viss provokation" : Om de nya grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem. Educare. (1). 86-109.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2015). Den komplexa väven : Att organisera för barns övergångar till och från förskoleklass. Nordisk Barnehageforskning. 11 (4). 1-16.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Landefrö, A. (2014). På spaning efter en gräns : Några barns perspektiv på skillnader mellan förskoleklassens och fritidshemmets verksamheter i Sverige.. Barn. 32 (3). 27-43.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Persson, S. (2014). Barns erfarenheter av sociala gemenskaper i övergångarna till och från förskoleklass. Pedagogisk forskning i Sverige. 19 (1). 5-30.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2014). Children’s transitions to school in a changing educational landscape : Borders, identities and (dis-)continuities. International journal of transitions in childhood. 7. 3-15.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2013). Transitions – Times of Reconstructions. International Journal of Transitions in Childhood. 6. 16-27.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2013). Från förväntningar till motstånd och anpassning : Fyra barns övergångar till och från förskoleklass. Nordisk Barnehageforskning. 6 (15). 1-23.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2013). Children Crossing Borders : School Visits as Initial Incorporation Rites in Transition to Preschool Class. International Journal of Early Childhood. 45. 387-410.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H., Persson, S. (2010). Skolförberedelse i förskoleklass. : Att vara lärare-i-relation i gränslandet.. Pedagogisk forskning i Sverige. 15 (2/3). 142-163.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2010). Förskoleklasslärare som gästarbetare : Gränsmarkeringar via sociala stängningar. Nordisk Barnehageforskning. 3 (1). 1-16.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2023). Soft skills – a way to conceptualize school-age educare’s teachers’ work with children’s social skills.
- Ackesjö, H. (2023). To be or not to be? (A child in transition)..
- Perselli, A., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Wernholm, M., Dahl, M. (2023). Scientific grounding and navigable waterways : – practice-developing research in motion – what happened?. NERA 2023.
- Ackesjö, H., Persson, S. (2021). From the immature six-year-old to the school-obliged pupil – a document analysis.
- Ackesjö, H., Persson, S. (2021). Logics of action. Teacher’s work with early assessments..
- Ackesjö, H., Persson, S., Lago, L. (2019). Images of the child in the educational landscape.. 29th EECERA ANNUAL CONFERENCE, Early Years: Making it Count, Thessaloniki, Greece 20th – 23rd August 2019 : ABSTRACT BOOK. 240.
- Ackesjö, H., Persson, S., Lago, L. (2019). Förskoleklassen i en brytningstid. Konsekvenser av positionsförskjutningar i ett reformerat utbildningslandskap.. .
- Persson, S., Ackesjö, H., Lago, L. (2019). The Swedish preschool class in times of policy change. 29th EECERA ANNUAL CONFERENCE, Early Years: Making it Count, Thessaloniki, Greece 20th – 23rd August 2019 : ABSTRACT BOOK. 8-9.
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Ackesjö, H., Persson, S. (2016). The educational positioning of the preschool class at the border between social education and academic demands : An issue of continuity in Swedish early education?. Abstract book. 26th EECERA Annual Conference, Happiness, Relationships, Emotion & Deep Level Learning, Dublin, 31st-3rd September, 2016.
- Ackesjö, H. (2015). Children's transitions to and from preschool class : Borders, identities and (dis-)continuities. Abstract book. NERA 2015, Marketisation and differentiation in education.: 43rd Annual Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), Gothenburg, March 4-6, 2015.
- Ackesjö, H. (2015). "From a big and competent preschool child to a small school child in need of care" : Parent's perspectives on their children's transition to preschool class.. Abstract book. Innovation, Experimentation and Adventure in Early Childhood, 25th EECERA Annual Conference, Barcelona September 7-10, 2015.
- Ackesjö, H. (2015). Teachers crossing borders : A longitudinal study of a new profession. Abstract book. NERA 2015, Marketisation and differentiation in education.: 43rd Annual Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), Gothenburg, March 4-6, 2015.
- Ackesjö, H. (2012). Children crossing borders in transition : School visits as initial incorporation rites in transition to preschool class. European Early Childhood Conference, Porto aug 29-sept 01, 2012.
- Ackesjö, H. (2011). Becoming, Un-being and becoming an Ex : Preschool children’s border work and constructing of (new) identities in the transition to school.
- Ackesjö, H. (2011). Preschool children’s border work and constructing of (new) identities in the transition to school.. .
- Ackesjö, H. (2010). A seamless transition or an oasis to rest in? : The children’s pictures of the Swedish preschool class.. .
- Ackesjö, H. (2009). Gränsers påverkan på lärares identitetskonstruktioner i förskoleklass. Centrum för professionsstudier.
- Ackesjö, H. (2008). Narrative teacher identities in preschool class : Stories from a borderland. ECER 2008, From Teaching to Learning?.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Ackesjö, H., Persson, S. (2022). To be or not to be (a school child) - from national to global discourses about the child in the school start age.. Abdingdon Oxon, Routledge.
- Ackesjö, H. (2019). Den nya professionen i fritidshemmet – en diskussion om mellanrummets hybriditet. Lärarprofession i en tid av förändringar. : Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogisktarbete . Göteborg, Göteborgs universitet. 45-64.
- Ackesjö, H. (2019). Transitions as a two-way window : separation and adjustment in transitions through the eyes of children starting school. Listening to children’s advice about starting school and school age care. New York and Abingdon, Routledge. 42-54.
- Ackesjö, H. (2017). Parents' Emotional and Academic Attitudes Towards Children's Transition to Preschool Class : Dimensions of School Readiness and Continuity. Families and Transition to School. Springer. 147-162.
- Ackesjö, H. (2012). Solidarity - with whom? : Perspectives on solidarity in the borderland between preschool and school.. Spaces for Solidarity and Individualism in Educational Contexts.. Göteborg, Acta Universitatis Gothoburgensis. 83-98.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Persson, S., Ackesjö, H., Lago, L. (2022). Skolarisering och mantrat om tidiga insatser i utbildningen. Pedagogisk forskning i Sverige. 27 (2). 177-189.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2021). (Hur) Bidrar mer bedömning till ökat lärande?. Barn. 39 (1). 83-90.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2019). Borde svenska lärare bli mer franska? : En essä med reflektioner över lärararbetets gränser, structure och communitas. Pedagogisk forskning i Sverige. 24 (2). 70-83.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Ackesjö, H. (2013). Mind the Gap! : Children’s transition from preschool to school: the Swedish example.. .
- Ackesjö, H. (2013). Children’s transition from preschool to school : Expectations, experiences and (re)constructions of identities when crossing borders.. Disruptions and eruptions as opportunities for transforming education : Abstract book.
- Ackesjö, H. (2010). Teacher identity issues in the Swedish preschool class.
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Ackesjö, H., Persson, S., Lago, L. (2022). Utbildning för barn i skolstartsåldern. Gleerups Utbildning AB.
- Herrlin, K., Frank, E., Ackesjö, H. (2019). Förskoleklassens didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Ackesjö, H., Berggren, J., Dahl, M., Ellborg, K., Per-Ola, F., et al. (2017). Entreprenöriell fritidspedagogik : att bygga handlingskraft, mod, självtillit och motivation. Stockholm, Liber.
- Ackesjö, H. (2016). Övergångar mellan skolformer : Kontinuitet och progression från förskola till skola. Stockholm, Liber.
- Herrlin, K., Ackesjö, H., Frank, E. (2012). Förskoleklassens Didaktik : Möjligheter och utmaningar. Stockholm, Natur och kultur.
- Ackesjö, H. (2011). Förskoleklassen : En ö eller en bro mellan förskola och skola?. Stockholm, Liber.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ackesjö, H., Wernholm, M. (2024). Barn som experter : övergångar i en digital barndom. Att undervisa barn i skolstartsålder . Malmö, Gleerups Utbildning AB. 157-176.
- Ackesjö, H., Persson, S. (2024). Den utvidgade undervisningsrepertoaren. Att undervisa barn i skolstartsålder . Malmö, Gleerups Utbildning AB. 15-30.
- Wernholm, M., Ackesjö, H., Gardesten, J., Funck, U. (2024). Mjuka förmågor - ett sätt att begreppsliggöra arbetet med "det sociala" i fritidshemmet. Stockholm, Natur & Kultur.
- Ackesjö, H. (2023). Övergångar - en fråga om tillhörighet. Eldst. Oslo, Cappelen Damm Akademisk. 87-108.
- Haglund, B., Ackesjö, H. (2022). Att synliggöra det osynliga och verbalisera det tystade. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Ackesjö, H., Haglund, B. (2022). Fritidshemmets pedagogiska uppdrag (FriPU) : praktiker och forskare på gemensam resa. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Ackesjö, H. (2022). Att utvärdera fritidshemmets verksamhet : en variationsrik praktik. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Ackesjö, H. (2022). Fritidshemmets ideologiska vändning. Barn i fritidshem. Liber. 189-204.
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2022). Mjuka förmågor : vad är det och vad kan det bidra till?. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Ackesjö, H. (2021). Barns övergångar och lärares samarbete.. Stockholm, Lärarförlaget.
- Ackesjö, H., Persson, S. (2021). Forskningsöversikt. En tioårig grundskola : införandet av en ny årskurs 1 i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan / betänkande av Utredningen om en tioårig grundskola. Stockholm, Regeringskansliet. 579-632.
- Ackesjö, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2020). De första åren i yrket : nyutexaminerade lärares upplevelser av en ny yrkesroll. Fritidshemmets pedagogik i en ny tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 101-117.
- Ackesjö, H., Persson, S. (2017). Förskoleklassen bortom bron. : Innehåll, mål och mening i undervisningen. Barns övergångar : Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola. . Lund, Studentlitteratur AB. 79-98.
- Ackesjö, H. (2017). Fritidshemmet som en kontinuitetsskapande arena. Barns övergångar : Förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola. Lund, Studentlitteratur AB. 99-116.
- Ackesjö, H. (2011). Medspelare och ordningsvakter. : Barns bilder av fritidspedagogens yrkesroller på fritidshemmet och i skolan.. Fritidspedagogik. : Fritidshemmets teorier och praktiker.. Stockholm, Liber. 182-203.
- Dahl, M., Ackesjö, H. (2011). "Det bästa med fritids var att kompisarna var där" : En diskussion om meningsfull fritid ur barnens perspektiv.. Fritidspedagogik : Fritidshemmets teorier och praktiker.. Stockholm, Liber. 204-223.
- Ackesjö, H. (2010). A seamless transition or an oasis to rest in? : The children's pictures of the Swedish preschool class.. Transition from pre-school to school: Emphasizing early literacys - Comments and reflections by researchers from eight European countries.. Lifelong Learning Programme. 38-50.
- Ackesjö, H. (2010). Förskoleklassen som skolform, en kunskapsöversikt. I rättan tid? Om ålder och skolstart : SOU 2010:67. Stockholm, Fritzes. 293-314.
Licentiatavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Ackesjö, H. (2010). Läraridentiteter i förskoleklass. : Berättelser från ett gränsland.. Licentiate Thesis. Göteborgs universitet. 146.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
- Ackesjö, H. (2006). Det är ju ingenting vi bett om... : En studie av en integrationsprocess mellan förskoleklass och skola, med fokus på personal i förändring. Högskolan i Kalmar. 80.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Ackesjö, H., Herrlin, K. (2024). Att undervisa barn i skolstartsålder. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 176.
- Ackesjö, H., Haglund, B. (2022). Undervisning och Ledarskap på fritids : Perspektiv på Fritidshemmets pedagogiska uppdrag. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS). 107.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Ackesjö, H. (2014). Barns övergångar till och från förskoleklass : Gränser, identiteter och (dis-)kontinuiteter. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 148.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ackesjö, H. (2018). Uppdrag: Förskoleklass. Grundskoletidningen. (7). 9-11.
Status: Publicerad -
Ackesjö, H. (2015). Ur barnens perspektiv. Förskoletidningen. 40 (2). 16-18.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Ackesjö, H., Haglund, B. (2022). Fritidshemmets pedagogiska uppdrag : – att stärka, utveckla och ifrågasätta. Stockholm, Ifous.
Övrigt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ackesjö, H. (2020). Fritidshemmet som ett samhällsprojekt : - det viktiga men svåra kompensatoriska uppdraget. Fritidsverket.com.
Webbsida
. - Ackesjö, H. (2020). Fritidshemmet : ett trygghetsskapande skyddsnät för barnen när samhället är i kris. Fritidsverket.
- Ackesjö, H., Lago, L. (2019). Låt reformpennan vila!. Lärarförbundet.
Artikel, forskningsöversikt (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Ackesjö, H. (2011). Förskoleklassen som övergångszon : Väntrum eller genomfart?. Psykisk Hälsa. (3). 38-43.
Status: Publicerad