Helena Roos
UniversitetslektorJag arbetar som universitetslektor i matematikdidaktik, med både forskning och undervisning i min tjänst. Mitt forskningsområde är särskilda utbildningsbehov i matematik. Jag ansvarar också för Speciallärarprogrammet, specialisering mot matematikutveckling och undervisar även på grundlärarprogrammet.
Undervisning
Min huvudsakliga undervisning är inom speciallärarprogrammet. Jag undervisar även på vidareutbildningskurser om särskilda utbildningsbehov i matematik (SUM) samt i matematikdidaktik inom grundlärarprogrammet.
Forskning
Fokus i min forskning är särskilda utbildningsbehov i matematik, SUM. Detta begrepp tolkar jag brett och använder det för att beskriva elever som är i behov av något särskilt utöver den vanliga undervisningen, vilket gör att det kan vara elever som kämpar med att få access till matematik såväl som elever som har stor access till matematik och behöver utmaningar för att nå vidare i sitt matematiklärande.
Utifrån perspektivet särskilda utbildningsbehov forskar jag kring inkludering i matematik. Andra begrepp som är centrala i min forskning är delaktighet och en skola för alla och tidiga insatser.
Uppdrag
Jag har haft uppdrag för Myndigheten för skolutveckling gällande inkludering samt olika uppdrag ute i kommuner och för organisationer såsom Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och Dyslexiföreningen, för att föreläsa om matematiksvårigheter och inkludering. Jag har även haft uppdrag för Skolforskningsinstitutet, Skolverket (skrivit texter inom ramen för Matematiklyftet) och forskningsöversikt för SPSM.
Mina forskargrupper
-
Matematikdidaktik I forskargruppen Matematikdidaktik bedriver vi både teoretisk och tillämpad forskning, nationellt såväl som internationellt. Vi deltar i samarbeten med verksamma matematiklärare från…
-
Research in Inclusion, Democracy and Equity (RIDE) Forskningsmiljön RIDE består av forskare som bedriver studier inom det specialpedagogiska och socialpedagogiska området. Forskningen fokuserar främst…
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Roos, H. (2023). Students’ voices of inclusion in mathematics education. Educational Studies in Mathematics. 113 (2). 229-249.
Status: Publicerad -
Roos, H. (2022). Repeated interviews with students – critical methodological points for research quality. International Journal of Research and Method in Education. 45 (5). 423-436.
Status: Publicerad -
Roos, H. (2021). The governing of inclusion : Policy in Swedish school regulations and mathematics education. Utbildning och Demokrati. 30 (1). 75-96.
Status: Publicerad -
Bagger, A., Roos, H., Engvall, M. (2020). Directions of intentionalities in special needs education in mathematics. Educational Studies in Mathematics. 104. 41-63.
Status: Publicerad -
Roos, H. (2019). Inclusion in mathematics education : an ideology, a way of teaching, or both?. Educational Studies in Mathematics. 100 (1). 25-41.
Status: Publicerad -
Roos, H., Gadler, U. (2018). Kompetensens betydelse i det didaktiska mötet : en modell för analys av möjligheter att erbjuda varje elev likvärdig utbildning enlig skolans uppdrag. Pedagogisk forskning i Sverige. 23 (3-4). 290-307.
Status: Publicerad -
Palmér, H., Roos, H. (2017). What is implied when researchers claim to use a theory?. International Journal of Research and Method in Education. 40 (5). 471-479.
Status: Publicerad -
Roos, H. (2017). Connections between situations and connections of content – a support for recognition of similarities in mathematics : Conexiones entre situaciones y conexiones de contenido – Un apoyo para el reconocimiento de similaridades en matemáticas. Journal of Mathematical Education - SBEM. 3 (18). 22-30.
Status: Publicerad -
Roos, H. (2016). Inclusion in mathematics : the impact of the Principal. Cursiv [publisher : Institut for Didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, DK]. (18). 107-122.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Roos, H. (2019). I just don’t like math, or I think it is interesting, but difficult … : Mathematics classroom setting influencing inclusion. Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education..
- Roos, H. (2019). Challenges at the border of normality : Students in special educational needs in an inclusive mathematics classroom. Proceedings of the tenth international mathematics education and society conference : Mathematics Education and Society, Hyderabad, India, Jan 28th-Feb2nd, 2019. 928-940.
- Scherer, P., Kroesbergen, E., Moraová, H., Roos, H. (2019). Introduction to the work of TWG25: Inclusive Mathematics Education : challenges for students with special needs. Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education..
- Roos, H., Bagger, A., Engwall, M. (2018). Investigating the politics of meaning(s) in Nordic research on special education mathematics: developing a methodology.. Perspectives on professional development of mathematics teachers : Proceedings of MADIF 11 : The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics EducationKarlstad, January 23–24, 2018. 141-150.
- Roos, H. (2017). Diversity in an inclusive mathematics classroom : A student perspective. Proceeding of the tenth congress of the European society for research in mathematics education, Dublin, (CERME10, February 1-5, 2017). 1533-1560.
- Roos, H. (2016). Discourse Analysis as a Theory and Tool Investigating Inclusion in Mathematics. ICT in mathematics education: the future and the realities : Proceedings of MADIF 10 The tenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education Karlstad, January 26–27, 2016. 149-149.
- Bagger, A., Roos, H. (2015). How Research Conceptualises the Student in Need of Special Education in Mathematics. Development of Mathematics Teaching : Design, Scale, Effects. Proceeding of MADIF 9. The Ninth Swedish Mathematics Education Research Seminar Umeå February 4-5, 2014. 27-36.
- Roos, H., Palmér, H. (2015). Communities of practice : exploring the diverse use of a theory. CERME9 Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. 2702-2708.
- Roos, H., Frithiof, E., Gadler, U., Lundbäck, B., Sandberg, I. (2015). If a Sprawling Teacher Education of Special Education Needs (SEN) is the Answer, What is the Question?. WSNE 2015 Proceedings. 71-75.
- Roos, H. (2014). Developing Inclusion in Mathematics : The Impact of the Principal. Nordic Research network on Special Needs Education in Mathematics (NORSMA 7).
- Roos, H. (2013). Inclusive mathematics from a special education perspective : how can it be interpreted?. The proceedings of CERME8.
- Roos, H. (2013). Special educational needs in mathematics from an inclusive perspective. .
- Roos, H., Nilsson, P. (2012). An Inclusive Perspective on a Pedagogy for Students in Special Needs in Mathematics. Evaluation and Comparison of Mathematical Achievment : Dimensions and Perspectives : proceedings of MADIF 8 : the eighth Swedish mathematics education research seminar, Umeå, January 24-25, 2012. 217-218.
- Ebbelind, A., Roos, H., Nilsson, P. (2012). Learning fractions : transformations between representations from a social semiotic perspective of multimodality. Proceedings of Norma 11 : The Sixth Nordic Conference on Mathematics Education. 217-226.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Bagger, A., Roos, H. (2020). The Shared Duty of Special Educational Support in Mathematics : Borders and Spaces in Degree Ordinances for Pre-service Teachers. Borders in Mathematics Pre-Service Teacher Education. Springer. 141-161.
- Roos, H. (2018). The Influence of Assessment on Students’ Experiences of Mathematics. Students' and Teachers' Values, Attitudes, Feelings and Beliefs in Mathematics Classrooms : Selected Papers from the 22nd MAVI Conference. Springer. 101-111.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
Licentiatavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Roos, H. (2015). Inclusion in mathematics in primary school : what can it be?. Licentiate Thesis. Linnéuniversitetet. 142.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Roos, H. (2019). The meaning(s) of inclusion in mathematics in student talk : Inclusion as a topic when students talk about learning and teaching in mathematics. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 187.
Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
- Roos, H., Trygg, L. (2018). Begrepp och representationer : [ ingår i Lärportalens modul Matematik - Specialpedagogik, Matematikdidaktik och specialpedagogik, Del 2: Begrepp och representationer, årskurs 7-9 ]. Stockholm, Skolverket. 14.
- Roos, H., Ljungblad, A. (2018). Att skapa tillgänglighet till matematik – vilka är de pedagogiska utmaningarna? : [ ingår i Lärportalens modul Matematik - Specialpedagogik, Matematikdidaktik och specialpedagogik, Del 1: Tillgänglighet till matematik, årskurs 1-3 ]. Stockholm, Skolverket. 11.
- Roos, H., Trygg, L. (2018). Begrepp och representationer : [ ingår i Lärportalens modul Matematik - Specialpedagogik, Matematikdidaktik och specialpedagogik, Del 2: Begrepp och representationer, årskurs 1-3 ]. Stockholm, Skolverket. 14.
- Roos, H., Ljungblad, A. (2018). Att skapa tillgänglighet till matematik – vilka är de pedagogiska utmaningarna? : [ ingår i Lärportalens modul Matematik - Specialpedagogik, Matematikdidaktik och specialpedagogik, Del 1: Tillgänglighet till matematik, årskurs 4-6 ]. Stockholm, Skolverket. 11.
- Roos, H., Ljungblad, A. (2018). Att skapa tillgänglighet till matematik – vilka är de pedagogiska utmaningarna? : [ ingår i Lärportalens modul Matematik - Specialpedagogik, Matematikdidaktik och specialpedagogik, Del 1: Tillgänglighet till matematik, årskurs 7-9 ]. Stockholm, Skolverket. 11.
- Roos, H., Trygg, L. (2018). Begrepp och representationer : [ ingår i Lärportalens modul Matematik - Specialpedagogik, Matematikdidaktik och specialpedagogik, Del 2: Begrepp och representationer, årskurs 4-6 ]. Stockholm, Skolverket. 14.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Roos, H. (2016). Inkludering i matematik : vad kan det vara?. Nämnaren : tidskrift för matematikundervisning. 43 (1). 18-23.
Status: Publicerad -
Roos, H. (2015). Inkludering i matematik i grundskolan - vad kan det vara?. Specialpedagogisk tidskrift - att undervisa. (3). 8-9.
Status: Publicerad -
Roos, H., Lantz, S. (2013). Strukturerad intensivundervisning i aritmetik. Nämnaren tidskrift för matematikundervisning. (1). 6-10.
Status: Publicerad
Bok (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Roos, H. (2020). Inkluderande matematikundervisning : Tidiga insatser i FK-6. Natur och kultur.