Henrik Hegender
UniversitetslektorUniversitetslektor i pedagogik. Fil. dr i pedagogiskt arbete.
Undervisning
Henrik undervisar i utbildningsvetenskapliga kurser inom de olika lärarprogrammen. Del av sin tjänst gör Henrik inom det högskolepedagogiska området, är pedagogisk utvecklare vid fakulteten för samhällsvetenskap och kartlägger kompetensutvecklingsbehov samt initierar utvecklingsinsatser för lärare vid universitetet.
Specialområdena är pedagogisk meritering; pedagogiskt ledarskap; styrning och lärande utifrån mål- och kriterieformuleringar; bedömning, examination och betygsättning samt området lärares "teoretiska och praktiska" kunskaper.
Forskning
Disputerade i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet, 2010. Avhandlingen handlade om hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd lärarutbildning. Bedriver forskning inom professionsfältet med fokus på processer kring handledning och bedömning av studenter i arbetsplatsförlagd utbildning vid akademiska yrkesutbildningar. Henrik har medverkat i tre avslutade Vetenskapsrådsfinansierade forskningsprojekt:
1) Vad händer om man tänker tvärtom? Att byta praktikuppgifter mot teoriuppgifter i lärarutbildningen, (2005-2008).
2) Lärandet i den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen. En studie av yrkeslärande, lärlingsprocesser och handledarskap, (2009-2012).
3) Låt den rätte komma ut! Om lärarutbildningens och introduktionsperiodens funktioner som grindvakter till läraryrket, (2013-2016).
Uppdrag
Henrik har under de senaste åren haft följande externa uppdrag:
1) Kursansvarig för uppdragsutbildningskursen: "Att handleda och bedöma lärarstudenter i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5hp", som flera skolor i Kalmar kommun beställt, 2012-2019.
2) Föreläsare för skolor inom området bedömning, examination och betygssättning, samt för högskolor/universitet och gymnasieskolor inom området handledning och bedömning av studenter/elever i arbetsplatsförlagda kurser vid högskola/universitet samt gymnasieskola, 2010--
3) Skolutvecklingsuppdrag inom ramen för regeringsuppdraget Samverkan för bästa skola (SBS) med fokus på systematiskt kvalitetsarbete, 2018-- samt Praktiska gymnasiet med fokus på lärarsamverkan, bedömning/betygssättning och programmåluppfyllelse, (2016).
4) Sakkunnig vid Universitetskanslersämbetets (UKÄ) utbildningsutvärderingar av Sveriges Grundlärarprogram (2018-2020).
5) Sakkunnig vid tjänstetillsättningar/befordringsärenden vid svenska högskolor/universitet avseende granskning av pedagogisk skicklighet, 2012--
6) Sakkunnig granskare för tidskrifterna Teaching & Teacher Education, Pedagogisk Forskning i Sverige, Scandinavian Journal of Educational Research, Nordic Studies in Education, Högre Utbildning, 2012--
Interna uppdrag:
1) Doktorandrepresentant i Etikkommittén Sydost, 2005-2009.
2) Vetenskaplig ledare för kursen Examensarbetet i Lärarutbildningen, 2011-2014.
3) Ledamot i Programrådet för Ämneslärarprogrammen, 2011-2016. Programkoordinator för Ämneslärarprogrammet, LAAGY, 2017-2019
4) Pedagogiskt ansvarig för Lnu:s interna kompetensutvecklingsinsats Den gula tråden 2.0 för universitetslärare, 2012-2017.
5) Ledamot i Kursplaneutskottet vid Fakulteten för samhällsvetenskap (FSV), 2012--2022
6) Representant för FSV i Kursklassificeringsgruppen, 2014--2016
7) Utbildningsinsatser för flera institutioner inom universitetet avseende pedagogisk meritering/publicering samt målrelaterad bedömning och examination, 2012-2022
8) Pedagogisk utvecklare vid fakulteten för samhällsvetenskap, 2022--
Mina pågående forskningsprojekt
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Låt den rätte komma ut! Ett projekt om lärarutbildningens och introduktionsperiodens funktioner som grindvakter till läraryrket.
-
Projekt: Synliggörande av lärares klassrumsbedömningar Projektet avsedde att synliggöra grundskollärares bedömningsprocesser tillsammans med elever i undervisningssammanhang.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Gardesten, J., Hegender, H. (2015). Underkännanden inom verksamhetsförlagd lärarutbildning : Resultat från en forskningsexpedition i svårframkomlig terräng. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 9 (2). 68-85.
Status: Publicerad -
Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2012). Från samspråk om lämplighet mot förhandling om skicklighet? : Bedömningssamtal i verksamhetsförlagd lärarutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige. 12 (1-2). 61-79.
Status: Publicerad -
Hegender, H. (2010). Villkor och praxis : Bedömning av lärarstudenters yrkeskunskaper under verksamhetsförlagd utbildning. Nordic Studies in Education. 30 (3). 180-197.
Status: Publicerad -
Hegender, H. (2010). The assessment of student teachers' academic and professional knowledge in school-based teacher education. Scandinavian Journal of Educational Research. 54 (2). 151-171.
Status: Publicerad -
Hegender, H. (2007). Lärarutbildningars kunskapsmål för verksamhetsförlagd utbildning. : Ett mischmasch av teori och praktik.. Pedagogisk forskning i Sverige. 12 (3). 194-207.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Hegender, H. (2015). Failure Procedures in Practicum : A Case Study of the Assessment Procedures at one Swedish Teacher Education Program. ECER 2015, Education and Transition. Contributions from Educational Research, Network: 10. Teacher Education Research. Budapest, September 7-11, 2015.
- Gardesten, J., Hegender, H. (2014). Examining student teachers’ failures in school-based teacher education. Paper presented at the annual Conference of NERA (Nordic Educational Research Association), Lillehammer, Norway, March 5-7, 2014.
- Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2011). The assessment of student teachers' vocational knowledge. A design experiment.. Paper presented at the Conference of EERA (European Educational Research Association), Berlin..
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Hegender, H., Gerrevall, P., Linnér, S. (2011). The fuzziness of failing teacher students - indicators and procedures. Paper presented at the conference of ISATT, Braga, Portugal.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Gardesten, J. (2011). Att skärpa den praktiska blicken. En modell för ökad kvalitet i handledning och bedömning av yrkeskunnande.. Paper presenterat vid årliga VILÄR-konferensen (Verksamhetsintegrerat lärande), Skövde..
- Hegender, H., Lindqvist, P., Nordänger, U.K. (2010). The assessment of student teachers' vocational knowledge: A design experiment. Paper presenterat vid Forskarskolan i pedagogisk bedömning:s Forsknings- och utvecklingskonferens, Stockholm.
- Hegender, H. (2009). In between academy and profession. The formulation and assessment of student teachers’ knowledge in Swedish teacher education. Paper presented at the 37th Congress of NERA (Nordic Educational Research Association), Trondheim, Norway.
- Hegender, H. (2009). Akademisk och professionell kunskap. Bedömning av lärarstudenters kunskaper. Paper presenterat vid Konferensen "Gränssättning inom och utanför professioner", NPF (Svenska Nätverket för Professionsforskning), September, Malmö, Sweden.
- Hegender, H. (2009). Formellt eller tyst? Bedömning av lärarstudenters verksamhetsförlagda kunskaper. Paper presenterat vid 2009 års VILÄR-konferens (Verksamhetsintegrerat Lärande), Trollhättan.
- Hegender, H. (2007). The never-ending story: Theory and practice and school-based teacher education dilemmas. Paper presented at the 35th Congress of NERA (Nordic Educational Research Association), Turku, Finland.
- Hegender, H. (2006). Teachers' practical knowledge. A pre-service teacher education assessment perspective. Paper presented at the 34th Congress of NERA (Nordic Educational Research Association), Örebro, Sweden.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hultman, G., Schoultz, J., Hegender, H. (2005). Application of converse thinking: Interchange of practical assignments with theoretical applications in teacher education. Paper presented at the Conference of EERA (European Educational Research Association), Dublin.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Hegender, H. (2011). Examinerar vi närvaro eller kunskap - det är frågan?. Högre Utbildning. 1 (1). 73-74.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Hegender, H. (2014). Underkännandeprocedurer i verksamhetsförlagd utbildning : En fallstudie av ett lärarprograms bedömningspraktiker.. .
- Hegender, H. (2013). Bedömning, examination och betygsättning i ”öppen” högskolemiljö. .
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Hultman, G., Schoultz, J. (2009). Vad händer om man tänker tvärtom? Går det att byta praktikuppgifter mot teoriuppgifter i lararutbildningen?. Paper presenterat vid Vetenskapsrådets årliga konferens: Resultatdialogen 2009, Umeå.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Hegender, H. (2017). Matriser som bedömningsgrunder i lärarutbildningen. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 151-170.
- Hegender, H. (2013). "Tyst" men skickligt! : Bedömning av lärarstudenter i idrottslärarpraktik. I takt med tiden? : Perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. Lund, Studentlitteratur AB. 161-176.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Hegender, H., Stigmar, M. (2013). Universitetspedagogik i praktiken : Sexton lärartexter om pedagogisk utveckling.. Växjö/Kalmar, Linnéuniversitetet. 184.
- Hultman, G., Schoultz, J., Wedin, A., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., et al. (2012). Lärandet i den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen : Yrkeslärande, lärlingsprocesser och handledarskap. Resultatdialog 2012, Vetenskapsrådets rapportserie, 7:2012. 174.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Hultman, G., Schoultz, J. (2009). Vad händer om man tänker tvärtom? Går det att byta praktikuppgifter mot teoriuppgifter i lärarutbildningen?. Resultatdialog 2009: Aktuell forskning om lärande. Vetenskapsrådets rapportserie 2009:2.
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Hegender, H. (2010). Mellan akademi och profession. : Hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd lärarutbildning.. Doctoral Thesis. Linköping, Linköpings universitet.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Hegender, H. (2005). Hur vet de att målrelaterade betyg är bättre?. Barometern Oskarshamns-Tidningen. 27 april, Debatt.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Hegender, H. (2012). Generell kompetens eller specifik presationsförmåga? : Förväntningar och krav på en nyexaminerad universitetsstudent.. .
- Hegender, H. (2009). To see or not to see: That’s the question? Om autentisk bedömning i VFU. Populärvetenskaplig presentation vid Högskolans i Kalmar VFU-konferens, Kalmar.
- Hegender, H. (2009). Villkor och praxis. Bedömning av lärarstudenters yrkeskunskaper under verksamhetsförlagd utbildning. Populärvetenskaplig presentation vid Högskolans i Kalmar Idrottslärarutbildarträff (i anslutning till 2009 års SVEBI-konferens), Kalmar.
- Hegender, H. (2009). Mellan akademi och profession. En studie om hur lärarkunskap beskrivs och bedöms i VFU. Populärvetenskaplig presentation vid Högskolans i Kalmar VFU-konferens, Borgholm.
- Hegender, H. (2007). Lärarutbildningars kunskapsmål för verksamhetsförlagd utbildning – ett mischmasch av teori och praktik.. Populärvetenskaplig presentation vid Högskolans i Kalmar VFU-konferens, Västervik.
- Hegender, H. (2006). Lärares yrkeskunnande och lärarstudenters lärande. En populärvetenskaplig presentation vid Högskolan i Kalmars VFU-konferens, Kalmar.