Inga Oliynyk

Inga Oliynyk

Universitetslektor
Institutionen för idrottsvetenskap Fakulteten för samhällsvetenskap
Spara kontaktuppgifter Ladda ner bild

Universitetslektor i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet, med ansvar för inriktningen idrott och hälsa inom ämneslärarprogrammet.

Jag är legitimerad lärare i idrott och hälsa med mångårig erfarenhet av undervisning inom skolväsendet. Min akademiska bakgrund omfattar en licentiatexamen i idrottsvetenskap och en doktorsexamen i pedagogik.

Min forskningsverksamhet utgår från ett didaktiskt och sociokulturellt perspektiv, med särskilt fokus på frågor som rör genus, kropp, normer och maktrelationer i ämnet idrott och hälsa. Jag intresserar mig särskilt för hur lärare och elever agerar och förhåller sig i undervisningssituationen, samt hur dessa processer kan förstås utifrån ämnets historiska kontext och institutionella förutsättningar.

Utöver forskning är jag engagerad i frågor som rör lärarutbildningens innehåll, kvalitet och utveckling, med särskilt intresse för bedömning, återkoppling och progression i studenters lärande.

Undervisning

Jag är engagerad i strategiska frågor som rör lärarutbildningens innehåll, kvalitet och utveckling. Mitt arbete präglas av en strävan att stärka utbildningens vetenskapliga grund och dess relevans för yrkespraktiken.

Ett särskilt fokusområde är utvecklingen av ändamålsenliga former för återkoppling, med syfte att stödja studenters lärandeprocesser och professionella utveckling. Jag verkar för att implementera systematiska och forskningsinformerade metoder som möjliggör kontinuerlig och framåtsyftande återkoppling.

Vidare intresserar jag mig för frågor om progression inom utbildningen, där jag arbetar med att tydliggöra lärandemålens förankring i undervisning och examination samt säkerställa att studenter ges förutsättningar att successivt utveckla fördjupade kunskaper och färdigheter under utbildningens gång.

Forskning

Oliynyk, I. & Schenker, K. (2024). Jag är snabbast, jag är bäst!”: Att utmana genusmönsteri idrott och hälsa. I H. Ackesjö & K. Herrlin (Red.) Att undervisa barn i skolstartsålder (s. 143–156). Gleerups Utbildning AB.

Lundin, K., Bjärsholm, D., Oliynyk, I., Wiberg, Å. (2023). Språkliga möten i teori och praktik. I C. Silander, M. Källkvist & K. Schenker (Red.)  Språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen (nr. 1, s. 31–50). Rapportserie: Utbildning i förändring. Institutionen för didaktik och lärares praktik, Linnéuniversitetet, Växjö.

Oliynyk, I. (2021). ”Man vill ju ha med sig alla eleverna i undervisningen”: Didaktiska val och genusmönster i skolämnet idrott och hälsa (2021). Doktorsavhandling. 

Oliynyk, I. (2020). Lärande för forskande lärare. I K. Gustafsson & S. Gruber (Red.) Etnografiskt socialt arbete. Fält, analys och text (nr. 3, s. 21 – 29). Rapportserie: Etnografiskt forum, Institutionen för socialt arbete, Linnéuniversitetet, Växjö.

Oliynyk, I. (2016). Att göra tudelning – idrott och hälsa i åk 1 ur ett genusperspektiv (2016). I Larsson, H., Lundvall, S., Meckbach, J., Peterson, T. & Quennerstedt, M. (red). pHur är det i raktiken? Lärare utforskar ämnet idrott och hälsa. Gymnastik- och idrottshögskola iStockholm: ss. 93 – 104. Antologi.

Oliynyk, I. (2016). Tydligt traditionella könsmönster i idrottsundervisningen. Idrott & hälsa, 2016:1, s. 14 - 21. 

Oliynyk, I. (2015). Att göra tudelning – om ämnet idrott och hälsa i åk 1 ur ett genusperspektiv. Svensk förening för beteendevetenskaplig idrottsforskning, SVEBI Idrottsforskaren, nr 3: ss. 16–25. 

Oliynyk, I. (2014). Att göra tudelning om att synliggöra och problematisera ämnet idrott och hälsa för de yngre åldrarna ur ett genusperspektiv. Licentiatuppsats. Monografi. Malmö högskola.

Uppdrag

Som programansvarig har jag, tillsammans med kollegor, det övergripande ansvaret för att säkerställa kvalitet, sammanhang och progression inom ämneslärarutbildningen i idrott och hälsa. Uppdraget innefattar både strategisk och operativ samordning av utbildningen, i nära samverkan med undervisande personal, studenter och externa aktörer. Jag verkar för att utbildningen vilar på vetenskaplig grund, är yrkesrelevant och utvecklas i takt med aktuell forskning, styrdokument och samhälleliga behov.

Publikationer

Doktors­avhandling, mono­grafi (Övrigt veten­skapligt)

Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt veten­skapligt)

Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populär­vetenskap, debatt))