Universitetslektor i idrottsvetenskap och ansvarig för inriktningen idrott och hälsa vid ämneslärarprogrammet vid Linnéuniversitetet.
Jag har en mångårig bakgrund av undervisning i skola och är legitimerad lärare i idrott och hälsa. Jag har licentiatexamen i idrottsvetenskap samt doktorsexamen i pedagogik.
Mitt forskningsintresse är frågor som handlar om lärares och elevers agerande och förhållningssätt som kan förstås utifrån ett genusperspektiv med utgångspunkt i ämnet idrott och hälsas specifika bakgrund och förutsättningar.
Forskning
Oliynyk, I. (2020). Lärande för forskande lärare. I K. Gustafsson & S. Gruber (Red.) Etnografiskt socialt arbete. Fält, analys och text (nr. 3, s. 21 – 29). Rapportserie: Etnografiskt forum, Institutionen för socialt arbete, Linnéuniversitetet, Växjö
Oliynyk, I. & Schenker, K. (2023). Jag är snabbast, jag är bäst!”: Att utmana genusmönsteri idrott och hälsa. I H. Ackesjö & K. Herrlin (Red.) Att undervisa barn i skolstartsålder (s. 143–156). Gleerups Utbildning AB.
Lundin, K., Bjärsholm, D., Oliynyk, I., Wiberg, Å. (2023). Språkliga möten i teori och praktik. I C. Silander, M. Källkvist & K. Schenker (Red.) Språk, reflektion och vetenskap i lärarutbildningen (nr. 1, s. 31–50). Rapportserie: Utbildning i förändring. Institutionen för didaktik och lärares praktik, Linnéuniversitetet, Växjö.