Profilbild

Italo Masiello

Professor
Institutionen för pedagogik och lärande Fakulteten för samhällsvetenskap
+46470708203
Spara kontaktuppgifter Ladda ner högupplöst bild

Med en forskningsbakgrund i medicinsk pedagogik använder jag mina kunskaper i psykologi, neurovetenskap och datavetenskap för att förstå den potentialen som digital teknik kan tillföra till undervisning och lärande, beteende och kommunikation. Detta är en del av mitt nya uppdrag som professor i pedagogik med inriktning digitala lärprocesser vid Linnéuniversitetet.

Jag arbetar för att inrätta ett nytt forskningsprogram och en akademisk miljö placerad vid korsningen mellan digital teknik och utbildningsvetenskap. Genom inrättning av en strategisk professur har fakulteterna för samhällsvetenskap och teknik tillsammans med IST Groups AB, en ledande industripartner, skapat förutsättningar för att utveckla och genomföra forskning och utbildning. Detta med syfte att stödja lärande och undervisning som förmedlas av digital teknik. Intressanta områden som är kopplade till dess strategisk satsning är kunskapsskapande, sociala medier i utbildning, dataanalys i lärande, mobiltlärande och lärares digitala kompetenser för att bara nämna några.

Digitalisering är ett tvärvetenskapligt fält för forskning och utveckling där pedagogisk-, teknisk-, beteende- och designvetenskap möts. Detta gör det möjligt att studera och utforska olika lärandeprocesser och verktyg och mekanismer som stöder dessa för att hitta svar på vad som ger värde och har effektivitet för elever och lärare.

Publikationer

Refereegranskade artiklar i tidskrifter

  1. Husebø S.E., Silvennoinen M., Rosqvist E., Masiello I. (2018). Status of Nordic research on simulation-based learning in healthcare: an integrative review. Advances in Simulation, 3(12).
  2. Hadadgar A., Changiz T., Kononowicz A., Safaeian L., Mirshahzadeh N., Najimi, A., Ahmadi F., Mostafavizadeh K., Zary N., Masiello I.(2018). Creating and validating e-cases as educational tools in general practitioners’ continuing medical education context. Bio-Algorithms and Med-System, 14(1).
  3. Jafari J, Karimi Moonaghi H, Zary N and Masiello I. (2016). Exploring educational needs and design aspects of Internet-enabled patient education for persons with diabetes: a qualitative interview study. BMJ Open 2016:6
  4. Hadadgar A., Changiz T., Dehghani Z., Backheden M., Mirshahzadeh N., Zary N., Masiello I. (2016). A theory-based study of factors explaining general ‎practitioners’ intention to use and participation in electronic continuing medical education. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 36(4), pp 290-4.
  5. Saxena N., Kyaw B.M., Vseteckova J., Dev P., Paul P., Lim K.T.K., Kononowicz A., Masiello I., Tudor Car L., Nikolaou C.K., Zary N., Car J. (2016). Virtual reality environments for health professional education (Protocol). Cochrane database of systematic reviews (Online) 2016(2):CD012090.
  6. Hadadgar A, Changiz T., Masiello I., Dehghani Z., Mirshahzadeh N., Zary N. (2016). Applicability of the theory of planned behavior in explaining the general practitioners eLearning use in continuing medical education. BMC Medical Education, 16(215).
  7. Iversen MD., Kiami S., Singh K., Masiello I., von Heideken J., (2016). Prospective, randomized controlled trial to evaluate the effect of smart glasses on vestibular examination skills. BMJ Innovations, 2(2), pp 99-105.
  8. Zhu E., Lilienthal A., Aquino Shluzas L., Masiello I., Zary N. (2015). A theory-driven framework to guide the design of mobile augmented reality applications in healthcare education. Journal of Medical Informatics Research. 1(2), e10.

Bokkapitel

  1. Lazzari C., Masiello I. & Shoka A. (2017). Theorethical Models of Social Mind and Social Thinking in Interprofessional Education. In R.V. Nata, Progress in Education. Nova Science Publisher, New York.
  2. Lazzari C., Shoka A. & Masiello I. (2017). Maladaptive Behaviors in Inpatients with Borderline Personality Disorder: A Behavioral Game Theory Explanation. In R. Anderson, Personality Disorder (BPD) - Prevalence, Management, Options and Challenges. Nova Biomedical, New York.
Film: Italo vill förbättra användningen av digital teknik i skolan.