Jan Berggren
UniversitetslektorJag är lektor vid institutionen för pedagogik och lärande och disputerade 2013 vid Linnéuniversitetet med avhandlingen Engelskundervisning i gymnasieskolan för mobilisering av ungdomars livschanser. I avhandlingen visar jag hur olika perspektiv på engelskundervisning, hämtade från intervjuer med lärare och elever samt svensk utbildningspolicy, bidrar till att skapa villkor för kunskapens urval och undervisningens organisering på olika gymnasieprogram.
Undervisning
Min undervisning sker primärt inom lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet, med särskilt fokus på systematiskt kvalitetsarbete, samt i rektorsutbildningen. Därutöver handleder jag och undervisar magister- och master-studenter.
Tidigare har jag skaffat mig erfarenhet av gymnasieundervisning och utvecklingsarbete i gymnasieskolan som gymnasielektor, samt dessförinnan som gymnasielärare i engelska, svenska och retorik på yrkesprogram och högskoleförberedande program i ungdomsgymnasiet. Med detta sagt har jag fördjupad kunskap om utbildning på yrkesprogram och högskoleförberedande program, liksom som ledare för utvecklingsprojekt och fortbildning i gymnasieskolan i samarbete med förstelärare och rektorer.
Forskning
Uppdrag
Studierektor PEL, kursplanegranskare.
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för värdepedagogisk forskning Fokus för forskargruppen är värdepedagogiska frågor, till exempel hur värden kommer till uttryck, förhandlas och problematiseras i pedagogiska…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: #Tystiklassen – ungas tal om sexuella trakasserier Syftet med detta projekt var att bidra med kunskap om hur pojkar och flickor i olika åldrar uppfattar och talar om sexuella trakasserier,…
-
Projekt: Integration för nyanlända ungdomar – deras lärande och sociala villkor Projektets övergripande mål var att skapa kunskap om vilket stöd som främjar nyanlända elevers lärande och integration.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Eek-Karlsson, L., Berggren, J., Torpsten, A. (2023). Beating Around the Bush – Swedish Schoolgirls’ Coping Strategies and Impact Processes of Sexual Harassment. Sexuality & Culture. 27. 415-434.
Status: Publicerad -
Berggren, J., Torpsten, A., Järkestig Berggren, U. (2021). Education is my passport : experiences of institutional obstacles among immigrant youth in the Swedish upper secondary educational system. Journal of Youth Studies. (3). 340-354.
Status: Publicerad -
Berggren, J. (2012). En gemensam resa eller skilda resor : talet om kärnämnen i gymnasieskolan 1990-2009. Utbildning och Demokrati. 21 (2). 39-60.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Berggren, J., Torpsten, A. (2019). Knowledge I brought with me could not be used, it was not in Swedish. .
- Berggren, J., Allen, C. (2017). The assessment of digital project in the EFL classroom. CALL in a climate of change : adapting to turbulent global conditions, short papers from EUROCALL 2017. 46-50.
- Allen, C., Berggren, J. (2016). Digital literacy and sustainability : a field study in EFL teacher development. CALL communities and culture : short papers from EUROCALL 2016. 14-19.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Berggren, J., Torpsten, A. (2021). Då, nu och sen - nyanlända elever i gymnasieskolans introduktionsprogram. Translanguaging and Disciplinary Language in the Individual, at School and in Society : ett särtryck ur HumaNetten 45,2020. Linnaeus University Press.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Berggren, J., Torpsten, A. (2020). Då, nu och sen – nyanlända elever i gymnasieskolans introduktionsprogram. HumaNetten. (45). 102-128.
Status: Publicerad
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Berggren, J. (2013). Engelskundervisning i gymnasieskolan för mobilisering av ungdomars livschanser. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 203.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Berggren, J., Sahuric-Bank, M., Klintberg, J., Linde, E., Johansson, S., et al. (2017). Projekt History hunt : bedömning av digitala projekt i engelskundervisningen. Kalmar, Kalmarsunds gymnasieförbund. 26.
- Berggren, J. (2016). Projekt Digital Literacy : utveckling av ungdomars språkbruk och digitala färdigheter i engelskundervisning. Kalmar, Kalmarsunds gymnasieförbund. 19.