Jens Gardesten
Universitetslektor
Institutionen för didaktik och lärares praktik
Fakulteten för samhällsvetenskap
24091, Hus Radix, Kalmar
Undervisning
Jag undervisar främst i grundlärarprogrammets VFU-kurser, i kursen "Utveckling, lärande och kunskap" samt i den allra första kursen som de nya studenterna möter i utbildningen.
Forskning
Jag ingår i forskningsmiljön "PEPP", forskning om pedagogiska professioner och praktiker. Mina forskningsintressen är bland annat riktade mot teori/praktik-distinktionen inom lärarutbildning samt frågor som rör lärares yrkeskunnande.
Jag deltar även i forsknings- och utvecklingsprogrammet Fritidshemmets Pedagogiska Uppdrag, med finansiering från Ifous (Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola).
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina pågående forskningsprojekt
-
Projekt: Den nödvändiga grunden – kontroll och utveckling under lärarutbildningens verksamhetsförlagda utbildning Doktorandprojektet tar sin utgångspunkt i samtidens intresse för att kontrollera…
-
Projekt: Det (o)likvärdiga fritidshemmet Projektet ska skapa ny kunskap om lärares arbete med fritidshemmets kompensatoriska uppdrag i områden med socioekonomiska utmaningar: Vad som bidrar till och…
-
Projekt: Hållbara lärare – hur kan lärarutbildningen bidra? Projektet bidrar med perspektiv på lärarutbildningens möjlighet att rusta studenterna till att bli hållbara lärare. Det riktar särskilt…
-
Projekt: Skolans oumbärliga men osynliga arbetskraft – en studie av skolans stöd- och resursfunktioner I detta projekt studerar vi det arbete som utförs av så kallade stöd- och resursfunktioner i…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Att uppmärksamma, värdera och ansvara för rutiner i skolan Forskning visar att rutiner kan bidra till nödvändig stabilitet inom en organisation, samtidigt som vissa rutiner eller…
-
Projekt: Avlastning av lärare? Ett projekt om lärare, lärarassistenter och förhandlingar om professionella gränser I projektet ska vi studera de initiativ som tas i svenska skolor för att avlasta…
-
Projekt: Fritidshemmets pedagogiska uppdrag Syftet med forsknings- och utvecklingsprojektet Fritidshemmets pedagogiska uppdrag är att med stöd av forskning utveckla kvalitet och likvärdighet i…
-
Projekt: Låt den rätte komma ut! Ett projekt om lärarutbildningens och introduktionsperiodens funktioner som grindvakter till läraryrket.
-
Projekt: Vetenskapliga grund och framkomliga farleder – praktikutvecklande forskning i rörelse Målet är att hitta modeller för långsiktig samverkan mellan universitet och skolverksamhet, och även att…
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Gardesten, J., Ackesjö, H. (2022). ”Titta blåsippor!” : Fritidshemslärares uppmärksamhet som didaktisk potential. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik. 8 (1). 53-67.
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Nordänger, U.K., Herrlin, K. (2021). Scenkonst eller gatuteater? : Lärares arbete i relation till struktur, organisering och yrkesgränsernas utsträckning. Nordic Studies in Education. (2). 148-166.
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Fonseca, L. (2019). Att hantera lärarbristen : Erfarenheter från skolor som anställt heltidsmentorer. Educare. (3). 34-48.
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Nordänger, U.K. (2018). Gör det någon skillnad? Universitetslärares erfarenheter av en verksamhetsintegrerad lärarutbildning.. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 12 (2). 25-40.
Status: Publicerad -
Gardesten, J., Hegender, H. (2015). Underkännanden inom verksamhetsförlagd lärarutbildning : Resultat från en forskningsexpedition i svårframkomlig terräng. Utbildning och Lärande / Education and Learning. 9 (2). 68-85.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Gardesten, J. (2022). Student teachers´ initial field experiences : Emotional challenges and important details. .
- Gardesten, J. (2021). The teacher as a listener, an interactive agent, or an “excessive pointer” : Lessons from school-age educare teachers.
- Gardesten, J. (2019). Does it make any difference? University teachers’ experiences of work-integrated teacher education.. .
- Fonseca, L., Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Ackesjö, H., Gardesten, J., et al. (2018). Lärarassistenter och lärare - samarbete, arbetsdelning eller konflikt?. Nordisk netværk for Professionsforskning : Magt, teknologi og mennesker – samtidige udfordringer for professionelle og borgere.
- Lindqvist, P., Nordänger, U.K., Gardesten, J., Fonseca, L., Ackesjö, H., et al. (2018). Alleviation or obstruction? : Teachers, teacher assistants and negotiations on professional domains. .
- Nordänger, U.K., Herrlin, K., Strandberg, C., Gardesten, J., Bredmar, A. (2018). En verksamhetsintegrerad lärarutbildning - möjligheter och utmaningar. .
- Gardesten, J. (2017). Room for productive failures? Gatekeeping versus learning during teacher education.. .
- Gardesten, J. (2015). To take space and to make space – basic teacher competencies?. ECER 2015, Education and Transition : Network:10. Teacher Education Research.
- Gardesten, J., Hegender, H. (2014). Examining student teachers’ failures in school-based teacher education. Paper presented at the annual Conference of NERA (Nordic Educational Research Association), Lillehammer, Norway, March 5-7, 2014.
- Nordänger, U.K., Lindqvist, P., Hegender, H., Gardesten, J. (2011). Att skärpa den praktiska blicken. En modell för ökad kvalitet i handledning och bedömning av yrkeskunnande.. Paper presenterat vid årliga VILÄR-konferensen (Verksamhetsintegrerat lärande), Skövde..
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Gardesten, J. (2021). Ett handlingsteoretiskt perspektiv på undervisning : En essä med fritidshemmet som exempel. Pedagogisk forskning i Sverige. 26 (2-3). 139-148.
Status: Publicerad
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Ackesjö, H., Wernholm, M., Gardesten, J. (2022). Mjuka förmågor : vad är det och vad kan det bidra till?. Stockholm, Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS).
- Gardesten, J. (2022). Undervisning i fritidshem : En fråga om uppmärksamhet. Undervisning och ledarskap på fritids : Perspektiv på fritidshemmets pedagogiska uppdrag. Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola (IFOUS). 51-56.
- Gardesten, J. (2017). Lärarkvalitetens nödvändiga grund. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 77-90.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Gardesten, J. (2016). "Den nödvändiga grunden" : underkännanden och erkännanden under lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar. Doctoral Thesis. Växjö, Linnaeus University Press. 182.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Lindqvist, P., Ackesjö, H., Fonseca, L., Gardesten, J., Herrlin, K., et al. (2020). (Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna? : En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. Kalmar & Växjö, Linnaeus university. 106.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Gardesten, J. (2022). De fem f:en : Perspektiv på samverkan mellan forskare och lärare. Utbildningsvetenskapliga perspektiv på samverkan. Liber. 22-40.