Joakim Krantz
UniversitetslektorTjänstledig till hösten 2021
Mina forskningsintressen handlar om villkor och förutsättningar för professionalisering, styrning och meningsskapande i pedagogisk praktik. Jag är engagerad i ett projekt som handlar om dokumentstyrningens påverkan på autonomi, kunskapsbas och normsystem bland professionella. Projektet är tvärvetenskapligt och inbegriper fler professioner. Inom ramen för samverkan är jag intresserad av samverkansforskning och frågor som handlar om organisation och ledarskap. Jag är också involverad i att göra kulturanalyser i skol- och utbildningsverksamheter. Jag undervisar på lärarprogrammet, speciallärar- och specialpedagogprogrammet samt rektorsprogrammet. Mina arbetsuppgifter består också av utvecklingsarbete inom lärarutbildning.
Mina avslutade forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Krantz, J., Fritzén, L. (2022). Changes in the identity of the teaching profession : A study of a teacher union in Sweden from 1990 to 2017. Journal of educational change. 23. 451-471.
Status: Publicerad -
Krantz, J., Fritzén, L. (2017). From Expert to Novice? : The Influence of Management by Documents on Teachers Knowledge Base and Norms.. Professions & Professionalism. 7 (3).
Status: Publicerad -
Jonnergård, K., Krantz, J. (2017). Tråkigt på jobbet : dokumentstyrning av revisorer och lärare. Socialvetenskaplig tidskrift. 24 (3-4). 261-279.
Status: Publicerad -
Krantz, J. (2003). Skolverksutvärderingar av demokratisk kompetens - en kritisk granskning. Utbildning och Demokrati. 12 (3). 89-112.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Krantz, J. (2023). Svenska skolchefer – Mellan organisation och profession. .
- Krantz, J. (2018). Lärarprofession i förändring 1990-2017. .
- Jonnergård, K., Krantz, J. (2016). Usch vad tråkigt jag har : dokumentstyrningens påverkan på professionellas arbetssituation. .
- Krantz, J. (2014). Management by documents - how it affects the teaching profession´s knowledge base and norms. .
- Krantz, J., Fritzén, L. (2011). Lärarprofessionen - som den framträder i Lärarnas tidning och Pedagogiskt Magasin 1990 - 2009.
- Krantz, J. (2009). Skolans mening och bedömningspraktikens professionalisering i policy och praktik.
- Krantz, J. (2006). Professional acting, knowledge and political conditions.
- Gillberg, C., Krantz, J. (2005). In What Way is Methodology Compatible with Democratic Principles of Participation?.
- Krantz, J., Särnholm-Eriksson, S. (2004). Democracy as Learning; some aspects on pedagogical practice and democratic competence.
Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
-
Jonnergård, K., Krantz, J. (2017). När tanke blir regel : om dokumentstyrning av lärare och socionomer. Organisation & Samhälle. (2). 56-61.
Status: Publicerad
Bok (Övrigt vetenskapligt)
- Agevall, L., Jonnergård, K., Krantz, J. (2017). Frihet under ansvar eller ansvar under tillsyn? : Om dokumentstyrning av professioner. Växjö, Linnaeus University Press.
Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
- Krantz, J. (2022). Konfliktytor och spänningsfält i skolchefens arbete. Skolchefers arbete : Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 39-71.
- Foss, L., Krantz, J. (2022). Ansvarsfullt ledarskap - vägen framåt. Skolchefers arbete : Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 175-183.
- Krantz, J., Foss, L. (2022). Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Skolchefers arbete : Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 15-38.
- Foss, L., Krantz, J., Engström, A., Johansen, S.T., Aktas, V. (2022). Kontextuella aspekter på skolchefens arbete. Skolchefers arbete : Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 147-173.
- Krantz, J. (2019). Villkor för kunskap i samverkan. Skolans konflikter : Vad varje lärare bör veta. Lund, Studentlitteratur AB. 279-310.
- Fritzén, L., Krantz, J. (2018). Lärarprofession i förändring. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 163-192.
- Krantz, J., Sundberg, D. (2018). Förord. Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Växjö/Kalmar, Linnaeus University Press. 3-6.
- Krantz, J., Linnér, S. (2017). Lärarkvalitet och lämplighet ur ett professionsperspektiv. Att bedöma lärarkvalitet : Skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm, Natur och kultur. 63-76.
- Krantz, J., Lund, A. (2016). Elevers möte med skapande skola. Möten med mening : Ämnesdidaktiska studier i konst och humaniora. Lund, Nordic Academic Press. 71-86.
- Krantz, J. (2008). Den pedagogiska praktikens professionella objekt i skärningspunkten mellan autonomi, kompetens och styrning. Att tolka pedagogikens språk - perspektiv och diskurser. Växjö University Press. 69-91.
- Krantz, J. (2007). Lärares kunskaper och handlingar i ljuset av integrativa och reproduktiva spänningsfält. Integrativ didaktik i olika ämnesperspektiv. Växjö University Press.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Krantz, J. (2009). Styrning och mening : - anspråk på professionellt handlande i lärarutbildning och skola. Doctoral Thesis. Växjö, Växjö University Press. 285.
Rapport (Övrigt vetenskapligt)
- Lund, A., Krantz, J., Gustafsson, B.E. (2013). Skapande skola - En kalejdoskopisk reform och dess praktik. Stockholm, Myndigheten för kulturanalys. 263.
- Krantz, J., Fritzén, L. (2013). Lärarprofessionens kollektiva självbild : som den framträder i Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet 1990 - 2010. Institutionen för utbildningsvetenskap vid Linnéuniversitetet. 142.
Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
- Foss, L., Krantz, J. (2022). Skolchefers arbete : Att leda ansvarsfullt i en föränderlig tid. Malmö, Gleerups Utbildning AB. 200.
- Krantz, J., Sundberg, D. (2018). Att leda lärande : En vänbok till Per Gerrevall. Kalmar, Växjö, Linnaeus University Press. 271.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Krantz, J. (2022). Vilken är skolchefens roll?. Organisation och samhälle. (1). 66-71.
Status: Publicerad -
Krantz, J., Fritzén, L. (2022). Hur har lärarnas kollektiva identitet förändrats?. Nio - Fem Tidskrift om arbetsliv & profession. (2). 16-19.
Status: Publicerad