Joakim Strindberg
UniversitetslektorJoakim har magisterexamen i pedagogik och sociologi från Linköpings universitet. I november 2021 disputerade Strindberg med en avhandling om skolmobbning. Sedan oktober 2021 arbetar han vid avdelningen för didaktik och lärares praktik, Linnéuniversitetet, Kalmar.
Undervisning
Vid Linnéuniversitetet undervisar Joakim inom lärarutbildningen och då främst inom grundutbildningen med inriktning grundlärare i fritidshem samt kurser i vetenskaplig metod på grundläggande och avancerad nivå. Joakim handleder också studenter på såväl grundläggande som avancerad nivå.
Forskning
Joakim har ett brett forskningsintresse för frågor som rör skola och samhälle, sociala relationer, sociala normer, identitetsskapande, lärares arbete, samt skolmobbning och dess sociala processer.
I avhandlingen – “Why Do We Even Bully?”: Exploring the Social Processes of Bullying in Two Swedish Elementary Schools – undersöks och fördjupas förståelsen för elevers erfarenheter av skolmobbning samt deras reflektioner om varför mobbning uppkommer och upprätthålls i skolan, trots att elever förstår att mobbning är fel.
Avhandlingens resultat understryker särskilt betydelsen av att förstå mobbning som ett socialt sammanflätat fenomen och som del av en social ekologi där inte bara samhälleliga normer präglar elevers uppfattningar om hur elever ”bör” vara som tjej eller kille i skolan, utan där också skolans sociala kontext är betydelsefull för vad som värderas eller stöts undan socialt.
Sedan arbetet med avhandlingen har Strindberg fortsatt fokusera på barn och ungas skolerfarenheter och då främst på ofrivillig ensamhet och isolering i skolan liksom hur ofrivillig ensamhet kan komma till uttryck i skolan, förstås, uppmärksammas och hanteras.
För kort sammanfattning av Strindbergs forskningsfokus, resultat och praktiska implikationer, se
Se en textfilm om Joakims forskning
Mina forskargrupper
-
Forskargruppen för fritidspedagogisk forskning (FRIP) Gruppens forskning centreras runt teoretiska och vetenskapliga aspekter såväl på professionen i fritidshem och dess möte med policyer som på barns…
-
Forskargruppen för värdepedagogisk forskning Fokus för forskargruppen är värdepedagogiska frågor, till exempel hur värden kommer till uttryck, förhandlas och problematiseras i pedagogiska…
-
Forskning om pedagogiska professioner och praktiker (PEPP) Miljön bedriver forskning om lärares arbete samt om barns/elevers vardagliga liv och lärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola.…
Mina avslutade forskningsprojekt
-
Projekt: Landsortsskolan och dess lärandekontext Detta projekt syftade till att utveckla och förstå hur landsbygden som geografisk plats erbjuder möjligheter för skolarbetet samt lärandet. Målet var…
-
Projekt: Skolpersonals erfarenheter av arbete med skolensamhet och ofrivillig social isolering i skolan Detta projekt undersökte och fördjupade kunskaperna om skolpersonals erfarenheter av…
Publikationer
Publikationer i urval
-
Strindberg, J. (2023). "I’m Often Alone" : An Ethnographic Study of School Loneliness and Bullying in a Swedish Elementary School. Child and Youth Care Forum. 52. 875-892.
Status: Publicerad -
Strindberg, J., Horton, P., Thornberg, R. (2020). The fear of being singled out : Pupils' perspectives on victimisation and bystanding in bullying situations. British Journal of Sociology of Education. 41 (7). 942-957.
Status: Publicerad - Strindberg, J. (2021). ”Why Do We Even Bully?” : Exploring the Social Processes of Bullying in Two Swedish Elementary Schools. Doctoral Thesis. Linköping, Linköping University Electronic Press. 124.
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Strindberg, J. (2023). "I’m Often Alone" : An Ethnographic Study of School Loneliness and Bullying in a Swedish Elementary School. Child and Youth Care Forum. 52. 875-892.
Status: Publicerad -
Strindberg, J., Horton, P. (2022). Relations between school bullying, friendship processes, and school context. Educational research (Windsor. Print). 64 (2). 242-256.
Status: Publicerad -
Strindberg, J., Horton, P., Thornberg, R. (2020). Coolness and social vulnerability : Swedish pupils’ reflections on participant roles in school bullying. Research Papers in Education. 35 (5). 603-622.
Status: Publicerad -
Strindberg, J., Horton, P., Thornberg, R. (2020). The fear of being singled out : Pupils' perspectives on victimisation and bystanding in bullying situations. British Journal of Sociology of Education. 41 (7). 942-957.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Strindberg, J. (2023). Struggling with school loneliness, social isolation, and the question of bullying : What can be learnt from the experiences of school staff in Swedish elementary schools?. .
- Strindberg, J. (2021). “I’m often alone” : Social Marginalisation, Loneliness, and the Social Ecology of Bullying in a Swedish Elementary School. .
- Strindberg, J., Thornberg, R. (2019). The fear of being singled out : pupils’ reflections on school bullying and victimisation. .
- Strindberg, J., Thornberg, R. (2017). Protecting the social self : Swedish pupils’ reflections on participant roles in school bullying. .
- Strindberg, J., Thornberg, R. (2017). Using school bullying vignettes in focus groups with children : Reflections from the field. .
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Strindberg, J. (2021). ”Why Do We Even Bully?” : Exploring the Social Processes of Bullying in Two Swedish Elementary Schools. Doctoral Thesis. Linköping, Linköping University Electronic Press. 124.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
-
Strindberg, J. (2023). Skolmobbning, skolensamhet och skolan som plats i mobbning. Skolhälsan. (1). 30-31.
Status: Publicerad