Joakim Strindberg
UniversitetslektorJoakim har magisterexamen i pedagogik samt sociologi från Linköpings universitet. Mellan år 2015 och 2021 har Joakim varit anställd som doktorand i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och didaktik, Linköpings universitet. I november 2021 disputerade Joakim med en avhandling om skolmobbning. Sedan oktober 2021 arbetar Strindberg vid avdelningen för didaktik och lärares praktik, Linnéuniversitetet.
Undervisning
Joakim har mellan år 2015 och 2021 undervisat i en rad olika kurser på såväl grundläggande som avancerad nivå inom ramen för lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Vid Linnéuniversitetet undervisar Joakim inom lärarutbildningen och då främst inom grundutbildningen, med inriktning grundlärare fritidshem, grundlärare 1–6, förskollärarprogrammet, samt olika fristående kurser. Joakim handleder också studenter på grundläggande och avancerad nivå.
Forskning
Joakim har ett brett forskningsintresse för frågor som rör skola och samhälle, sociala relationer, sociala normer, identitetsskapande, lärares arbete, samt skolmobbning och dess sociala processer. I avhandlingen – “Why Do We Even Bully?”: Exploring the Social Processes of Bullying in Two Swedish Elementary Schools – undersöks och fördjupas förståelsen för elevers erfarenheter av skolmobbning samt deras reflektioner om varför mobbning uppkommer och upprätthålls i skolan, trots att elever förstår att mobbning är fel. Avhandlingens resultat understryker särskilt betydelsen av att förstå mobbning som ett socialt sammanflätat fenomen och som del av en social ekologi där inte bara samhälleliga normer präglar elevers uppfattningar om hur elever ”bör” vara som tjej eller kille i skolan, utan där också skolans sociala kontext är betydelsefull för vad som värderas eller stöts undan socialt.
Se en textfilm om Joakims forskning
Mina pågående forskningsprojekt
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
-
Strindberg, J., Horton, P. (2022). Relations between school bullying, friendship processes, and school context. Educational research (Windsor. Print). 64 (2). 242-256.
Status: Publicerad -
Strindberg, J. (2022). “I’m Often Alone” : An Ethnographic Study of School Loneliness and Bullying in a Swedish Elementary School. Child and Youth Care Forum.
Status: Epub för tryck -
Strindberg, J., Horton, P., Thornberg, R. (2020). Coolness and social vulnerability : Swedish pupils’ reflections on participant roles in school bullying. Research Papers in Education. 35 (5). 603-622.
Status: Publicerad -
Strindberg, J., Horton, P., Thornberg, R. (2020). The fear of being singled out : Pupils' perspectives on victimisation and bystanding in bullying situations. British Journal of Sociology of Education. 41 (7). 942-957.
Status: Publicerad
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Strindberg, J. (2021). “I’m often alone” : Social Marginalisation, Loneliness, and the Social Ecology of Bullying in a Swedish Elementary School. .
- Strindberg, J., Thornberg, R. (2019). The fear of being singled out : pupils’ reflections on school bullying and victimisation. .
- Strindberg, J., Thornberg, R. (2017). Protecting the social self : Swedish pupils’ reflections on participant roles in school bullying. .
- Strindberg, J., Thornberg, R. (2017). Using school bullying vignettes in focus groups with children : Reflections from the field. .
Doktorsavhandling, sammanläggning (Övrigt vetenskapligt)
- Strindberg, J. (2021). ”Why Do We Even Bully?” : Exploring the Social Processes of Bullying in Two Swedish Elementary Schools. Doctoral Thesis. Linköping, Linköping University Electronic Press. 124.