Som religions- och kulturvetare, samt utbildad ämneslärare i historia och religion, fokuserar jag på hur människor skapar och utvecklar visioner, drömmar, rädslor och erfarenheter till traditioner och ideologier. Mitt intresse ligger i att förstå de dynamiska processerna bakom hur dessa kulturella och religiösa uttryck formas, förändras och kreativt möter andra människor och idéer. Genom en hermeneutisk inriktning och metodologisk närläsning av texter samt samtal, utforskar jag de komplexa interaktionerna mellan individ och samhälle.
Forskning
I min forskning som religions- och kulturvetare studerar jag modern katolicism och hur teologiska diskurser speglar katolikers relationer till en sekulär omvärld. Genom att dra historiska paralleller undersöker jag hur dessa relationer har utvecklats över tid. Mitt huvudsakliga fokus ligger på amerikansk katolicism, men jag har även berört exempel från franska och tyska katoliker. Dessutom har jag forskat om konservativa katolikers förhållningssätt till genus, könsroller och feminism, vilket ger en bredare förståelse för de interna dynamikerna inom den katolska kyrkan i en modern kontext.
Mitt senaste intresse ligger i vad jag kallar "alternativmodern traditionalism". I min masteruppsats "Alternativmodern traditionalism" (2024) undersöker jag hur traditionella värderingar och moderna idéer kan samexistera och komplettera varandra. Genom att analysera olika katolska kulturella och religiösa rörelser visar jag hur dessa grupper navigerar mellan att bevara traditioner och anpassa sig till moderna samhällsförändringar. Jag argumenterar för att denna form av traditionalism inte är en enkel återgång till det förflutna, utan snarare en dynamisk process där traditioner omformas och integreras i en modern kontext. Min forskning belyser hur denna balans kan bidra till en rikare och mer mångfacetterad förståelse av både tradition och modernitet.
I min studie "Sekularism och religionsvetenskap" (2022) undersöker jag hur olika religionsteoretiker förhåller sig till fenomenet sekularism, både explicit och implicit. Genom att analysera verk av Bruce Lincoln, Jürgen Habermas, Talal Asad, Saba Mahmood, Charles Taylor och José Casanova, kategoriserar jag deras perspektiv i tre idealtypiska grupper: upplysningscentrerade teoretiker, kritiska teoretiker och implicit-teologiska teoretiker. Studien visar att en kritisk och reflexiv analys av sekularism är nödvändig för att förstå dess påverkan på både religiösa och sekulära grupper. Genom att belysa de implicita antagandena hos olika teoretiker kan vi få en mer nyanserad bild av sekularismens roll i samhället och dess potential att både skapa och upprätthålla maktstrukturer.
I min studie "The second sex speaks" (2021) analyserar jag de teologiska antropologierna hos de katolska tänkarna Alice von Hildebrand och Margaret Harper McCarthy. Genom att placera deras verk inom ramen för konservativ katolsk teologi och jämföra dem med samtida feministisk forskning, undersöker jag hur dessa teologer konstruerar sina synsätt på könsskillnader och kvinnans roll. Studien visar att dessa tänkare erbjuder en teologisk kritik av samtida feminism som utmanar liberala och postmoderna synsätt på kön och agens.
Inom ämnet historia har jag forskat om Joshua H. Given (1860-1893) och hans komplexa roll som tolk för Kiowa-nationen under förhandlingarna med Cherokee-kommissionen mellan 1890 och 1892. I texten "En satt bild är inte given" (2019) argumentar jag att Given, som själv var Kiowa, befann sig i en kontroversiell position där han anklagades för att ha vilselett sina egna folk för att få dem att underteckna avtal som överlät deras mark till den amerikanska regeringen. Genom en källkritisk analys av olika historiska källor, inklusive verk av C. Blue Clark och William T. Hagan, belyser jag de motstridiga bilderna av Given som både en bedragare och en medlare.
Uppdrag
Just nu arbetar jag som forskningsassistent i projektet "Historical Treaties of South East Asia". https://sea-treaties.org/