Johanna Salomonsson
UniversitetslektorStudierektor för svenska som andraspråk
Telefontider: Tisdagar och torsdagar 9.00-11.30
Övrig tid hänvisas till mejl.
Undervisning
Svenska som andraspråk
Andraspråksundervisning och andraspråksinlärning
Grammatik ur ett andraspråksperspektiv
Betyg och bedömning
Uppsatshandledning
Forskning
I min forskning intresserar jag mig i första hand för samtalsanalys och interaktionsforskning. Jag disputerade i ämnet tyska vid Stockholms universitet på en avhandling om hur fraser med former av verbet missverstehen används för att klara upp meningsskiljaktigheter som i första hand ligger på ett interpersonellt plan.
Efter min disputation har jag forskat på hur inlärare av tyska samtalar på Adobe Connect. Jag tittar på ämnesbyten, hur de utför korrekturer, hur de använder sig av narrativer i sina samtal samt hur de positionerar sig som experter gentemot den andra studenten.
Inom forskarnätverket Plattform Migration vid LNU forskar jag på hur metaforen Språket är nyckeln till integration tar sig till uttryck i integrationsdiskursen. Det leder också till att jag intresserar mig för hur vi tar tillvara särskilt illitterata nyanländas kunskaper i samband med etablering i Sverige.
Publikationer
Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
- Hadziabdic, E., Sarstrand Marekovic, A., Salomonsson, J., Heikkilä, K. (2021). Experiences of nurses educated outside the European Union of a Swedish bridging program and the program’s role in their integration into the nursing profession : a qualitative interview study. BMC Nursing. 20. 1-11.
- Salomonsson, J. (2020). Modified output and learner uptake in casual online learner-learner conversation. System (Linköping). 93. 1-15.
- Salomonsson, J., Ohlsson, C. (2019). ”Bussig häst, men... Hoppas det ordnar sig.” : En funktionell textanalys av dressyrprotokoll. HumaNetten. 45-64.
- Salomonsson, J. (2016). The use of phrases containing misunderstanding in German Discussion Forums. Linguistics and Literature Studies. 4. 300-311.
- Salomonsson, J. (2011). Hamwa nisch... fragense mal da : Spiel mit Mündlichkeit und Schriftlichkeit im Internet. Networx. 1-34.
Konferensbidrag (Refereegranskat)
- Salomonsson, J. (2011). ”Du har nog missförstått det här” : Konstruktion av förståelse och relationer på nätet. Språk för framtiden : Rapport från ASLA:s höstsymposium, Falun, 12-13 november, 2010 : Language for the future : Papers from the ASLA Symposium in Falun, 12-13 November, 2010. 173-185.
- Salomonsson, J. (2010). Die Struktur und Funktion von thematisierten Missverständnissen als Beziehungsarbeit in deutschsprachigen Diskussionsforen im Internet. Sprache – Literatur – Kultur : Text im Kontext : Beiträge zur 8. Arbeitstagung schwedischer Germanisten in Uppsala, 10.-11.10.2008. 141-151.
- Salomonsson, J. (2007). Das Missverständnis als Form der Beziehungsarbeit in deutschsprachigen Diskussionsforen. Missverständnis – Malentendu : Kultur zwischen Kommunikation und Störung. 75-90.
Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
- Salomonsson, J. (2013). Imagearbeit mit missverstehen in Diskussionsforen. Computer mediated discourse across languages. Stockholm, Acta Universitatis Stockholmiensis. 115-136.
Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
- Fredriksson, C., Salomonsson, J. (2011). Learning German Online : about Prerequisites, Attitudes and the Effect of Computermediated Communication on Language Learning. International Conference "ICT for Language Learning" : 4th edition.
Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
- Salomonsson, J. (2011). Verbale Interaktion mit missverstehen : Eine empirische Untersuchung zu deutschsprachigen Diskussionsforen. Doctoral Thesis. Acta Universitatis Stockholmiensis. 238.
Artikel i tidskrift (Övrigt (populärvetenskap, debatt))
- Salomonsson, J. (2019). Lautverschiebungen als Strategie für Lesen-und Hörverstehen im DAF-Unterricht. Lingua.
- Salomonsson, J. (2018). Skrivuppgifter kring berättelser i språkundervisningen : Genrepedagogik i moderna språk, svenska som andraspråk och svenska. Lingua.
- Salomonsson, J. (2017). Språkutvecklande arbetssätt i språk undervisning – Om variation i språket. Lingua. 50-53.